Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huomioita työnhakijoista..

Vierailija
16.11.2016 |

Haen yritykseemme työntekijää. Olen täysin sanaton millaisia hakemuksia ihmiset lähettävät. En ole turhan kranttu mutta ilmoitukseni on ollut MOL. fi sivuilla kohta pari viikkoa ja vaikka hakemuksia on tullut melkein 50, en voi kuvitella haastattelevani noista kuin ehkä kolmea.
Tässä muutama vinkki siis työnantajan vinkkelistä:
- Jos ilmoituksessa mainitaan palkkatoive, ja lähetät hakemuksesi ilman sitä, annat kuvan ettet ole edes lukenut koko hakemusta. Lähes 50% hakijoista jättää mainitsematta palkkatoiveen (tai viitteen siitä että on huomioinut sen pyytämisen ilmoituksessa) ja nämä kaikki menee suoraan "ei jatkoon". Ja jos se palkkatoive onkin niin jotain realismia (tähän kyseiseen tehtävään on hakenut ihmisiä 2000- 5200 e palkkatioveella)
- Älä lähetä työhakemusta + CV:tä word-tiedostoina. AINA PDF.
- Älä laita CV:seen kuvaksesi tissimekkokuvaa jostain bileistä. Älä laita myöskään montaa kuvaa itsestäsi, eli hakemukseen yhtä, CV:hen toista ja vielä sähköpostin liitteeksi kolmatta. Kuvaa tärkeämpi olisi kuitenkin se osaaminen.
- Hakemus ja CV eivät ole sama asia
- Täynnä kirjoitusvirheitä vilisevä teksti ei ihan hirveästi houkuttele palkkaamaan ihmistä.
- Jos lähetät hakemuksen englanniksi ja mainitset että englanninkielentaitosi on "erinomainen", ei rakenna luottamusta jos tuo hakemus on suoraan googlekääntäjällä tehty
- Ylimielisyys työhakemuksessa ei puhuttele, eli jos haet töitä, et voi lähestyä työnantajaa itseriittoiseen ja ylimieliseen, jopa alentuvaan sävyyn.
Huoh. tässä muutama juttu joka tuli mieleen. Eipä muuta.

Kommentit (372)

Vierailija
361/372 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas nyt te, jotka olette sitten ajan hermolla paremmin näissä asioissa, onko tämä juttu nyt sitten ihan huuhaata?

http://kotimikro.fi/tietoturva/joka-kolmas-uusi-haittaohjelma-tulee-pdf-tiedostossa

Vierailija
362/372 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieslukija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tuli "valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun" -meili. Tällä kertaa olin jo lähes varma, että pääsisin pieneksi pätkäksi töihin, koska kyseessä oli osa-aikainen pätkätyö, alalla josta mulla on kokemusta lähes 10 vuoden ajalta.  Mutta en siis päässyt edes haastatteluun.

Mikä tässä mättää? 

Olen tehnyt kyseisen kaltaista helppoa matalapalkkatyötä pitkään ennen kuin lähdin opiskelemaan uudelleen. Nyt mulla on siis korkeakoulututkinto, ja olen ollut työtön puoli vuotta. Onko sitten niin, että työnantajat katsoo opiskeluni merkiksi, etten ole kiinnostunut tekemään enää töitä, joita pystyy tekemään ilman koulutustakin? 

Hakemus on hyvää suomenkieltä, myös muut ovat tarkistaneet hakemuksiani. En höpise lapsuuden tanssiharrastuksista vaan noudatan hakemuksissa melko asiallista linjaa, ensin kuvaan miksi olen kiinnostunut työstä ja mitä voisin yritykselle tarjota, sitten kerron koulutukseni ja kokemukseni, lopuksi hieman luonteestani työntekijänä. CV:ssä on hyväntuulinen kuva (ehkä pitäisi olla joku virallinen passikuva?) ja syntymäaika näkyvissä. (Olen pian nelikymppinen, mutta onko sillä tosiaan näin paljon väliä?) Tiedostot on pdf-muodossa :D

Olisin todella kiinnostunut tietämään, miksen pääse edes haastatteluihin. Oletteko te kysyneet firmalta, mitä vikaa hakemuksessanne oli? Pitäisikö tämä tehdä puhelimitse vai sähköpostitse? Tuntuu vaikealta soitella ja pyytää tutustumaan hakemukseeni uudelleen, jotta voisi sanoa miksi se on lentänyt hylättyjen pinoon heti kättelyssä.

Jos pääsee haastatteluun asti, niin silloin on ihan hyvä kysyäkin mikä haastattelussa kenties meni pieleen. Ihan siis vastaisuuden varalle. Mutta jos ei pääse edes haastatteluun asti, niin syy on todennäköisesti se, että hakemuksesi ja siinä osoittamasi kiinnostus ja osaaminen ko työtehtävääkohtaan oli ihan yhtä hyvä kuin niiden sadan muunkin, jotka eivät päässeet haastatteluun asti. Ihan ehdottomasti suurin syy, miksi ei pääse haastatteluun , on hakemusten runsas lukumäärä. Varsinkin, jos on kyse työstä, johon ei vaadita juurikaan koulutusta eikä työkokemusta. 

Minusta pitää silti muistaa se, että jos haastatellaan vaikka kymmenen henkilöä tehtävään, niin ei minkään tarvitse mennä pieleen vaikkei paikkaa tarjottaisi..

Aivan totta! Jos paikkoja on vain yksi ja hyviä ja kaikinpuolin päteviä hakijoita on enemmän kuin yksi, niin joku jää haastattelusta huolimatta ilman paikkaa. 

Niin, tai siis valtaosa jää ilman paikkaa. Toki jos ei ikinä pääse jatkoon missään niin sitten voi miettiä mistä kenkä mahdollisesti puristaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/372 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mitä olisit mieltä jos saisit ok hakemuksen, täysin kieliopin mukaan ja hyvä työntekijä, mutta vähän kokemusta ja siinä lukisi että olisi valmis ensimmäisen kuukauden työskentelemään palkatta, että oppii firman tavoille ja miten siellä toimitaan?

Arvostaisin, vaikkakaan en haluaisi ketään tänne työskentelemään palkatta, tekisi tuollainen hakemus minuun vaikutuksen siinä että kyseinen ihminen ainakin haluaa työskennellä oikeasti täällä. Nyt kun näitä tulleita hakemuksia katsoo, tulee väistämättä monesta mieleen että jengille on ihan sama saavatko he töitä vai eivät. Kunhan roiskivat hakemuksia.

/AP

Voi kuule, nykyään kun työkkäristä käsketään hakemaan paikkoja päivärahan menettämisen uhalla, niin näitä roiskaisuja on varmasti. Ja ne tulee vaan lisääntymään, kunhan hallitus saa kaikki suunnitelmansa valmiiksi, esim. työttömien haastattelu kolmen kk:n välein ym. Että alahan valmistautua jo tulevaan, jossa luet 100 roiskaisua päivässä.

Vierailija
364/372 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä word/pdf -keskustelujen jauhajien keskustelu on ihan älytön.

Word-dokkari aukeaa mun älypuhelimellä, jossa ei lle wordiä. Se aukeaa myös ilmaisilla softilla, kuten esim libre office ja open office. Kummallakin voi tallettaa myös word-muotoon.

Mä olen nyt syksyllä hakenut töitä. Ja todellakin hakemus-paperit saatetaan pyytää word-, pdf- ja rtf-muotoisina. Mä hain alle kymmentä paikkaa, puoleen kutsuttiin haastatteluun ja sain 3 paikoista. Vaikka lähetin cv:ni doc-muodossa, jos muuta ei pyydetty. Palkkatoive oli kova ja ikäkin miltei 50 v näkyi cv:ssä. Samoin mun mieheni ja lasten nimet ja iät. Löytyypä cv:stä rivi mun harrastuksilleni ja samoin luottamustehtävät.

Niin ja nyt olen itse palkkaamassa itselleni alaisia. Cv:n muodolla ei ole mitään väliä, sen sijaan esim niillä tilasto-ohjelmien osaamisella olisi. Niiden osaajista on huutava pula. Suki olevaan paikkaan on tullut 12 hakemusta ja ottaisi 2, jos sopivat henkilöt löytyvät.

Vierailija
365/372 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkatoive on aika turha varsinkin kun haetaan asiantumusta tai kokemusta. Koulutetuilla ja pitkän uran tehneillä hakemukset ja CV:t ovat viittellisiä. Niissä ei yleensä ole hakijan kaikkea kokemusta ja osaamista eikä kaikkia tarvittavia tietoja. Nämä tulevat henkilökohtaisessa haastattelussa esiin. Ilmoitusten tehtäväkuvaukset ovat usein pelkistetyjä ja niistä puuttuvat kokonaan työnantajan tarjoamat edut. Palkasta on järkevää keskustella siinä vaiheessa kun hakijalle on selvillä työtehtävä, palkkaukseen perusteet ja edut. Esimerkiksi paljon matkustamista vaativassas työssä palkka vaihtelee suuresti sen mukaan onko kyseessä kokonaispalkka vai korvataanko ylityöt ja matkustus.

Olen eri mieltä. Jos palkkatoivetta kysytään, on syytä myös ilmoittaa palkkatoiveensa. Palkkatoive nimittäin kertoo rekrytoijalle, että hakija on ymmärtänyt, millaiseen työtehtävään on hakemassa (vaativuustaso) ja miten hakijan osaaminen vastaa työtehtävän vaatimuksia (hakija osaa hinnoitella itsensä oikein). Erityisesti koulutetuilta ja pitkän uran tehneiltä voi jo odottaa, että he eivät hae työpaikkoja, joista heillä ei ole selvillä, mitä ovat hakemassa. 

Hei, katos kun jos se on joku random-toive joka ei perustu syvälliseeen tietoon siitä työnkuvatsa, se on disinformaatiota suoraan rekrytoijan suoneen.  Voit rekrytoijana mennä täysin metsään jos alat vaatia sitä. Selkeämpää on työnantajan ilmoittaa palkkahaitari ihan itse, kuten monissa maissa tehdäänkin. Suomessa asuntoilmoituksissa on oltava hinta, miksi ei näissä työpaikkkailmoituksissa? Kun verotiedotkin ovat julkisia?

Hakuilmoitukset tehdään usein brändinäkökulmasta. Taannoin joku (rekrytointinero?) haki jopa "talousneroa"

"Haemme nyt dynaamiseen joukkoomme kasvavaan innovatiiviseen yritykseemme ....pälä pälä....loistavaa...erinomaista....upeaa...vankkaa näyttöä ja kokemusta...kälä kälä...erinomaisia verkostoitumistaitoja...äidinkielen tasoista  mandariinikinan osaamista...kilpailukykyiset edut (miten ne on kilpailukykyiset jos kukaan ei tiedä niitä.???)

Tottahan voi soittaa etukäteen ja kysellä työstä. Mutta siinä puhelussa ei työntekijä voi nykypäivänä  alkaa kysyä että mitäs etuja on. no matkapäiviä voi toki kysyä.

Mutta helpolla tulee leimautuneeksi röyhkeäksi, rekrytoijatypy ahdistuu  niin että ei edes pääse sinne haastateluun.

Vierailija
366/372 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkatoive on aika turha varsinkin kun haetaan asiantumusta tai kokemusta. Koulutetuilla ja pitkän uran tehneillä hakemukset ja CV:t ovat viittellisiä. Niissä ei yleensä ole hakijan kaikkea kokemusta ja osaamista eikä kaikkia tarvittavia tietoja. Nämä tulevat henkilökohtaisessa haastattelussa esiin. Ilmoitusten tehtäväkuvaukset ovat usein pelkistetyjä ja niistä puuttuvat kokonaan työnantajan tarjoamat edut. Palkasta on järkevää keskustella siinä vaiheessa kun hakijalle on selvillä työtehtävä, palkkaukseen perusteet ja edut. Esimerkiksi paljon matkustamista vaativassas työssä palkka vaihtelee suuresti sen mukaan onko kyseessä kokonaispalkka vai korvataanko ylityöt ja matkustus.

Olen eri mieltä. Jos palkkatoivetta kysytään, on syytä myös ilmoittaa palkkatoiveensa. Palkkatoive nimittäin kertoo rekrytoijalle, että hakija on ymmärtänyt, millaiseen työtehtävään on hakemassa (vaativuustaso) ja miten hakijan osaaminen vastaa työtehtävän vaatimuksia (hakija osaa hinnoitella itsensä oikein). Erityisesti koulutetuilta ja pitkän uran tehneiltä voi jo odottaa, että he eivät hae työpaikkoja, joista heillä ei ole selvillä, mitä ovat hakemassa. 

Asiantuntija- tai johtotehtäviin ei yleensä palkkatoivetta ilmoituksessa kysytä.

Vierailija
367/372 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tuli "valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun" -meili. Tällä kertaa olin jo lähes varma, että pääsisin pieneksi pätkäksi töihin, koska kyseessä oli osa-aikainen pätkätyö, alalla josta mulla on kokemusta lähes 10 vuoden ajalta.  Mutta en siis päässyt edes haastatteluun.

Mikä tässä mättää? 

Olen tehnyt kyseisen kaltaista helppoa matalapalkkatyötä pitkään ennen kuin lähdin opiskelemaan uudelleen. Nyt mulla on siis korkeakoulututkinto, ja olen ollut työtön puoli vuotta. Onko sitten niin, että työnantajat katsoo opiskeluni merkiksi, etten ole kiinnostunut tekemään enää töitä, joita pystyy tekemään ilman koulutustakin? 

Hakemus on hyvää suomenkieltä, myös muut ovat tarkistaneet hakemuksiani. En höpise lapsuuden tanssiharrastuksista vaan noudatan hakemuksissa melko asiallista linjaa, ensin kuvaan miksi olen kiinnostunut työstä ja mitä voisin yritykselle tarjota, sitten kerron koulutukseni ja kokemukseni, lopuksi hieman luonteestani työntekijänä. CV:ssä on hyväntuulinen kuva (ehkä pitäisi olla joku virallinen passikuva?) ja syntymäaika näkyvissä. (Olen pian nelikymppinen, mutta onko sillä tosiaan näin paljon väliä?) Tiedostot on pdf-muodossa :D

Olisin todella kiinnostunut tietämään, miksen pääse edes haastatteluihin. Oletteko te kysyneet firmalta, mitä vikaa hakemuksessanne oli? Pitäisikö tämä tehdä puhelimitse vai sähköpostitse? Tuntuu vaikealta soitella ja pyytää tutustumaan hakemukseeni uudelleen, jotta voisi sanoa miksi se on lentänyt hylättyjen pinoon heti kättelyssä.

Jos pääsee haastatteluun asti, niin silloin on ihan hyvä kysyäkin mikä haastattelussa kenties meni pieleen. Ihan siis vastaisuuden varalle. Mutta jos ei pääse edes haastatteluun asti, niin syy on todennäköisesti se, että hakemuksesi ja siinä osoittamasi kiinnostus ja osaaminen ko työtehtävääkohtaan oli ihan yhtä hyvä kuin niiden sadan muunkin, jotka eivät päässeet haastatteluun asti. Ihan ehdottomasti suurin syy, miksi ei pääse haastatteluun , on hakemusten runsas lukumäärä. Varsinkin, jos on kyse työstä, johon ei vaadita juurikaan koulutusta eikä työkokemusta. 

Tuo on tietenkin totta. Mietin kuitenkin tätä kyseistä paikkaa, koska minulla on tosiaan pitkä kokemus siihen liittyvien koneiden ja tietokoneohjelmien käytöstä, enkä usko vastaavaa olevan monella. Normaali ihminen oppii nämä koneet yleensä nopeasti, mutta eikö olisi kuitenkin etu, että osaan jo valmiiksi? Työ ei myöskään sovellu kaikille, minun työhistoriani todistaa, että minulle se sopii. Itse rekrytoijana ajattelisin, että kokeneella voi myös olla helppoonkin työhön uusia näkökulmia toisesta firmasta. Siksi ajattelen, että hakemuksissani on jokin perustavanlaatuinen vika, joka kumoaa nämä hyvät puolet. En oikein keksi muuta kuin se koulutus, joka ehkä antaa sellaista kuvaa että haen kuitenkin ensisijaisesti koulutukseni mukaista työtä ja lähden heti kun sellaisen saan. Mietin, olisiko matalapalkka-aloille parempi jättää koko korkeakoulu pois CV:stä ja keksiä jotain, mitä olisin tehnyt ne vuodet kun olen opiskellut?

Koulutukseni mukaista työtä en saa, koska ei ole kokemusta. Niitä, joista on kokemusta, en saa koska on koulutusta. Voiko se mennä näin?

Vierailija
368/372 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Jos ilmoituksessa mainitaan palkkatoive, ja lähetät hakemuksesi ilman sitä, annat kuvan ettet ole edes lukenut koko hakemusta. Lähes 50% hakijoista jättää mainitsematta palkkatoiveen (tai viitteen siitä että on huomioinut sen pyytämisen ilmoituksessa) ja nämä kaikki menee suoraan "ei jatkoon". Ja jos se palkkatoive onkin niin jotain realismia (tähän kyseiseen tehtävään on hakenut ihmisiä 2000- 5200 e palkkatioveella)

- Älä laita CV:seen kuvaksesi tissimekkokuvaa jostain bileistä. Älä laita myöskään montaa kuvaa itsestäsi, eli hakemukseen yhtä, CV:hen toista ja vielä sähköpostin liitteeksi kolmatta. Kuvaa tärkeämpi olisi kuitenkin se osaaminen.

- Täynnä kirjoitusvirheitä vilisevä teksti ei ihan hirveästi houkuttele palkkaamaan ihmistä.

- Jos lähetät hakemuksen englanniksi ja mainitset että englanninkielentaitosi on "erinomainen", ei rakenna luottamusta jos tuo hakemus on suoraan googlekääntäjällä tehty

- Ylimielisyys työhakemuksessa ei puhuttele, eli jos haet töitä, et voi lähestyä työnantajaa itseriittoiseen ja ylimieliseen, jopa alentuvaan sävyyn.

Minusta on naurettavaa laittaa "kerro palkkatoive" ja sitten alkaa valittamaan kun joku sen kertoo. Pitäisikö nähdä sinun pään sisään ja tietää, että haet alipalkattua tai et muuten vain ole valmis kunnolla maksamaan? Vai kirjoititko työilmoituksen niin yläkanttiin kaikki mahdolliset ja mahdottomat vaatimukset mukaan, että ei kukaan joka oikeasti osaa hakisi pienemmällä töihin? Vaikka oikeasti aivan sama, ja et puolia termeistä itsekään tajua?

Tiedostomuoto. Aivan sama mikä muoto. Jos pitää olla PDF niin kirjoita ihmeessä siihen ilmoitukseen että vain PDF kelpaa.

Jos kuvan takia jätät palkkamatta, parempi ehkä että se tuli heti selväksi sellaiselle joka kuvan haluaa laittaa. Onhan se kauheeta kun kuvakin on siellä.

Hakemus ja CV on eri asioita. Kerrotko vielä miten? Että pitäisi olla cover letter ja CV:ssä vai bulletteina tekemiset ja osaamiset? Valittaa kyllä osaat, et kuvata mikä on pielessä. Ei jatkoon. You're fired.

Vierailija
369/372 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt sitä, mistä työnhakijan pitäisi tietää, mikä palkkatoive on sopiva. Onhan noita mitä muut ansaitsevat -sivustoja, mutta niissäkin vaihteluväli on tosi pitkä. Mistä kysyä, kun kavereitakaan ei ole kysymyksiin vastaajiksi?

Tätä minäkin ihmettelen. Kun yhtäältä sen toiveen pitäisi olla kohtuullinen, ja toisaalta väitetään että jos vähään tyytyy, kertoo samalla, ettei oikeasti ole kovin pätevä työhön.

Kun minä nyt kuitenkin suostuisin tekemään työtä aika pienelläkin palkalla, niin onko se huono juttu? 

Onko se nyt sen työssä pärjäämisen kannalta jotenkin olennaista, että osaa asettaa palkkatoiveensa juuri oikeaan haarukkaan?

Liitoilla on palkkaneuvontaa. Ihan ku se olisi työnantajan ongelma, että hakijalla ei ole mitään hajua oman alansa palkasta tai osaamisestaan se sen arvosta.

Kun kahdessa firmassa saattaa olla ihan samanlaisen paikan palkkaero 1500 €, niin ei se neuvoista huolimatta ole aina ihan helppoa....

Vierailija
370/372 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haen yritykseemme työntekijää. Olen täysin sanaton millaisia hakemuksia ihmiset lähettävät. En ole turhan kranttu mutta ilmoitukseni on ollut MOL. fi sivuilla kohta pari viikkoa ja vaikka hakemuksia on tullut melkein 50, en voi kuvitella haastattelevani noista kuin ehkä kolmea.

Tässä muutama vinkki siis työnantajan vinkkelistä:

Huoh. tässä muutama juttu joka tuli mieleen. Eipä muuta.

Lihavoitu kohta pisti silmään... Ironian huipentuma jne.  Noudata ensin omaa neuvoasi ennen kuin alat kritisoida toisia puutteista kirjallisessa ilmaisussa. Eipä muuta.

Yleensä en kommentoi toisten kirjoitusvirheitä, mutta samaa naureskelein jo ketjun avauduttua. Ap on varmaan nukkunut ainakin pilkkusääntötunnit koulussa tehokkaasti. Eipä paljon pilkkuja tule edes perustapauksiin, jotka opetetaan alakoulussa. (että, jotta, koska...) Lisäksi CV:seen herättää huvitusta yksittäisenä ilmaisuna.

Vierailija
371/372 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen myös rekrytoija, ihan kokopäiväisesti, ja mua ei kyllä kiinnosta onko hakijan cv:ssä ikä vai ei. En tee sillä tiedolla mitään, joku voi olla flegmaattinen ja väsähtänyt kolmekymppinen ja toinen pirtsakka ja energinen kuusikymppinen. Koulutus- ja muista tiedoista toki voi iän päätellä, mutta se ei missään nimessä ole oleellinen tieto.

Palkkatoiveesta sitten, aika monessa paikassa (jos ei käytetä jotain ennalta sovittua palkkataulukkoa) siitä on mahdollisuusneuvotella. Totta kai työnantajalla on joku haarukka tai kipuraja, jonka yli ei mennä, mutta useasti sen kertominen jo ilmoituksessa on vaikeaa. Kun palkka ei ole ainoa asia mitä työstä saa, vaan mukaan on otettava muut edut, esim. lounas, virike, puhelin, auto jne., lisäksi lomat ym. vaikuttaa. Eli se ei aina ole niin yksinkertaista, vaan ihan oikeasti neuvotteluasia. Ja totta kai se antaa osviittaa siitä, miten hakija arvostaa itseään ja millaiseksi tehtävän vaativuuden ajattelee. Mutta toki ymmärrän että joissain ilmoituksissa palkkatoive voi olla vähän kummallinen, jos palkka kuitenkin on tiukasti ennalta määrätty.

Kerran olen rekrytoinut yhtä henkilöä, jossa hakijoiden palkkatoiveet oli välillä 4500-22000€ (edellisen työntekijän palkka oli jotain kahdeksan - yhdeksän tonnin luokkaa). Kyllä se jo osaltaan kertoi, ketkä hakijoista ovat tosissaan.  

Koska hakijaparka on tietämätön palkkauksen kokonaispaketista, on pyydettävän palkan määrittäminen hitusen hankalaa. Toki antamasi esimerkki ei nyt kuulu enää tämän piiriin.

Vierailija
372/372 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan tiedoksi, että kyllä Officen (ja sitä myötä Wordin, Excelin jne) saa myös Macille ja suurimmalla osalla ne varmaan ovatkin. Itselläni myös. Että ei se nyt ihan suoraviivaisesti niin mene, ettei Mac avaa Word-tiedostoja. MUTTA, en silti koskaan lähettäisi hakemusta tai CV:tä .docina vaan aina PDF. Ja tämä on ollut käytäntö niin kauan kuin muistan, eli ihmettelen kyllä jos jossain vielä oikein opetetaan lähettämään jotain .doc, .rtf tai muita avoimia tiedostoja. Kyseenalaistaisin kyllä vahvasti opetuksen tason tällaisissa tapauksissa.

Miksi oletat, että kaikki ovat saaneet opetusta tekstinkäsittelystä esim viimeisen 5 vuoden aikana? Onko mahdoton ajatus, että se opetus on saatu esim 15 vuotta sitten, jolloin kukaan ei ole avannut työhakemuksia tableteilla tai älypuhelimilla?

Jos tiedot ovat 15 vuoden takaa (jolloin PDF tosin oli jo käytössä...) niin ollakseen kilpailukykyinen hakija, on syytä päivittää tietonsa. Opetuksen tai itseoppimisen kautta. Ihan oikeasti.

Mutta kun pointti on juuri se, että on sen 15 vuotta tullut toimeen ihan mainiosti ilman erillisiä kursseja nimenomaan oppimalla itse. Ei silloin kukaan ulkopuolinen tule sinulle sanomaan, että hei, muuten, sitä doc-tiedostoa ei enää suositella lähetettäväksi. Kaikki muu siis sujuu, mutta yksi nippelitieto jäänyt pimentoon.  

Jos tekee 15 vuotta työtä ilman että seuraa aikaansa ja jatkuvasti oppii lisää, käy niin, että käsitys siitä, mikä on hyvää työtä, jämähtää paikalleen. Joo, menee ihan hyvin sen oman työpaikan totutun tason mukaisesti, mutta voi jäädä huomaamatta, että muualla käsitys hyvästä on porhaltanut kauas ohi. Rekrytointitilanteessa sen sitten huomaa .

Ja nyt ei puhuta pelkistä tiedostomuodossa vaan yleisemminkin.

Mistä muuten tiedät, että tuo on ainoa nippeli tai isompikin tieto, joka sinulta puuttuu?