Huomioita työnhakijoista..
Haen yritykseemme työntekijää. Olen täysin sanaton millaisia hakemuksia ihmiset lähettävät. En ole turhan kranttu mutta ilmoitukseni on ollut MOL. fi sivuilla kohta pari viikkoa ja vaikka hakemuksia on tullut melkein 50, en voi kuvitella haastattelevani noista kuin ehkä kolmea.
Tässä muutama vinkki siis työnantajan vinkkelistä:
- Jos ilmoituksessa mainitaan palkkatoive, ja lähetät hakemuksesi ilman sitä, annat kuvan ettet ole edes lukenut koko hakemusta. Lähes 50% hakijoista jättää mainitsematta palkkatoiveen (tai viitteen siitä että on huomioinut sen pyytämisen ilmoituksessa) ja nämä kaikki menee suoraan "ei jatkoon". Ja jos se palkkatoive onkin niin jotain realismia (tähän kyseiseen tehtävään on hakenut ihmisiä 2000- 5200 e palkkatioveella)
- Älä lähetä työhakemusta + CV:tä word-tiedostoina. AINA PDF.
- Älä laita CV:seen kuvaksesi tissimekkokuvaa jostain bileistä. Älä laita myöskään montaa kuvaa itsestäsi, eli hakemukseen yhtä, CV:hen toista ja vielä sähköpostin liitteeksi kolmatta. Kuvaa tärkeämpi olisi kuitenkin se osaaminen.
- Hakemus ja CV eivät ole sama asia
- Täynnä kirjoitusvirheitä vilisevä teksti ei ihan hirveästi houkuttele palkkaamaan ihmistä.
- Jos lähetät hakemuksen englanniksi ja mainitset että englanninkielentaitosi on "erinomainen", ei rakenna luottamusta jos tuo hakemus on suoraan googlekääntäjällä tehty
- Ylimielisyys työhakemuksessa ei puhuttele, eli jos haet töitä, et voi lähestyä työnantajaa itseriittoiseen ja ylimieliseen, jopa alentuvaan sävyyn.
Huoh. tässä muutama juttu joka tuli mieleen. Eipä muuta.
Kommentit (372)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös rekrytoija, ihan kokopäiväisesti, ja mua ei kyllä kiinnosta onko hakijan cv:ssä ikä vai ei. En tee sillä tiedolla mitään, joku voi olla flegmaattinen ja väsähtänyt kolmekymppinen ja toinen pirtsakka ja energinen kuusikymppinen. Koulutus- ja muista tiedoista toki voi iän päätellä, mutta se ei missään nimessä ole oleellinen tieto.
Palkkatoiveesta sitten, aika monessa paikassa (jos ei käytetä jotain ennalta sovittua palkkataulukkoa) siitä on mahdollisuusneuvotella. Totta kai työnantajalla on joku haarukka tai kipuraja, jonka yli ei mennä, mutta useasti sen kertominen jo ilmoituksessa on vaikeaa. Kun palkka ei ole ainoa asia mitä työstä saa, vaan mukaan on otettava muut edut, esim. lounas, virike, puhelin, auto jne., lisäksi lomat ym. vaikuttaa. Eli se ei aina ole niin yksinkertaista, vaan ihan oikeasti neuvotteluasia. Ja totta kai se antaa osviittaa siitä, miten hakija arvostaa itseään ja millaiseksi tehtävän vaativuuden ajattelee. Mutta toki ymmärrän että joissain ilmoituksissa palkkatoive voi olla vähän kummallinen, jos palkka kuitenkin on tiukasti ennalta määrätty.
Kerran olen rekrytoinut yhtä henkilöä, jossa hakijoiden palkkatoiveet oli välillä 4500-22000€ (edellisen työntekijän palkka oli jotain kahdeksan - yhdeksän tonnin luokkaa). Kyllä se jo osaltaan kertoi, ketkä hakijoista ovat tosissaan.
Jos työnantajalle palkkahaarukan kertominen on "vaikeaa", niin miten voi olettaa, että työntekijälle se olisi muuta kuin miltei mahdotonta?
Koska työnantajalla ei ole siinä vaiheessa vielä aavistustakaan, millaisia hakijoita paikkaa on hakemassa. Työnhakija sen sijaan tietää, millaista paikkaa hakee ja millaista osaamista hänellä on. On työpaikkailmoituksia, joissa haetaan työntekijää tehtävään A ja vain ja ainoastaan tehtävään A. Silloin ei palkkahaarukan kertominen ole kovin vaikeaa. Mutta on myös työpaikkoja, joissa haetaan ensisijaisesti tehtävään A, mutta JOS hakijalla onkin jotain erikoisosaamista, voidaan joko muokata työtehtävää A paremmin hakijalle sopivaksi tai palkata hakija kokonaan työtehtävään B ja jakaa työtehtävän A tehtävät jo olemassaoleville työntekijöille. Jos silloin on laittanut työpaikkailmoitukseen palkkahaarukan, erikoisosaamista omaava henkilö ei todennäköisesti edes hae paikkaa, koska tietää saavansa paremman palkan muuallakin.
Fair enough, mutta miksi sitten hakijankaan täytyy palkkatoivetta ilmoittaa?
Koska se kertoo, että hakija on ymmärtänyt hakemansa työn vaatimustason kutakuinkin oikein ja osaa arvioida oman osaamisensa ko työtehtävään kutakuinkin oikein. Jos hakija laittaa palkkavaatimuksensa merkittävästi ala- tai yläkanttiin, se osoittaa rekrytoijalle, että hakijalla on epärealistinen kuva siitä työstä, johon on työpaikkailmoituksen perusteella hakemassa tai jos on laittanut merkittävästi alakanttiin, työntekijän oma arvio osaamisestaan on sen verran matala, ettei hän voi enempää pyytääkään, mutta todennäköisesti hän ei myöskään selviytyisi työtehtävästä. Nämä asiat ovat oleellisia silloin, kun 200:sta hakijasta on karsittava ensin 50 pätevintä ja sen jälkeen valittava niistä 5, jotka kutsutaan haastatteluun. Jos kaikki 200 tai edes 50 voitaisiin haastatella, tuolla asialla ei olisikaan niin suurta merkitystä. Mutta turhaan haastatteleminen tuhlaa vain sekä työnhakijan että rekrytoijan aikaa ja sen vuoksi pyritään haastattelemaan vain muutama.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että jos itselle hakisi töihin ihminen, joka on ollut rekrytointivastaavana, niin aika äkkiä menisi pinon alimmaiseksi. Hirveää pilkunnussimista, mutta ihan pihalla siitä, mitä oikeasti kussakin työssä vaaditaan. Näyttää myös olevan, etteivät he osaa kovin monipuolisia ihmisiä hakea, vaan kaiken pitää olla yhtä suurta massaa. Eivätkä he näytä edes tietävän, mitä kaikkia työtehtäviä maailmaan mahtuu, kun yleensä ohjeet ovat johonkin siistiin sisätyöhön hakemista varten. Olen vakuuttunut siitä, että rekrytointiin, valitettavasti, pistetään ne tyypit, jotka eivät muuta osaa. Vaikka siinä juuri pitäisi jotain osata.
Juuri näin. Itse en ole palkkaavana esimiehenä koskaan arvostanut/tullut toimeen näiden HR-sirkuksen komeljanttareiden kanssa ja rekrytilanteissa suorastaan kielsin heitä osallistumasta muuten kuin fasilitoimaan prosessin - haastatteluihin ei ollut asiaa.
Ensi viikolla minulla on kolme työhaastattelua. Jokaisessa ehtona on ollut, etten puhu yhdellekään HR/rekrytöintivastaavalle, vaan minua haastattelee osastodirikka ja/tai tuleva tiiminvetäjä tms.
Tällä asenteellani olen varmasti jäänyt rannalle monestakin paikasta, mutta nyt on kyseessä hyvät, isot firmat jotka hakee Tekijää Kovalla Asenteella, ei ns hyvää tyyppiä. Ja tiedän että kun pääsen naamatusten tilanteeseen, osaan myydä itseni AINA, oli sitten kyse työpaikasta, projektista asiakkaalle, rautalangan väännöstä asiasta ymmärtämättömille jne.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajana en laittaisi hakemusta mol-sivuille kuin viimeisessä hädässä. Jostain syystä sieltä tulee todella luokattomia hakemuksia, vaikkakin monta. Mieluummin haen uuden työntekijän sisäisten suositusten tai alakohtaisten ilnoituspaikkojen kautta. Taso on ihan erilainen.
Ei meilläkään ole enää mol-sivujen kautta rekrytoitu. Viimeiset 3 työntekijää on etsitty muuta kautta ja niin haetaan seuraavatkin. Ymmärrän sen, että työttömän on pakko hakea työpaikkoja, joihin ei halua ja joihin osaaminen ei edes riitä, jos työpaikka on ollut mol-sivuilla ja työkkäristä tullut ilmoitus, että paikkaa on haettava. Vaikka hakija jo hakemusta tehdessään tietää, ettei mitään mahdollisuutta päästä edes haastatteluun. Turhaa työtä kuitenkin rekrytoijallekin, kun tulee ihan turhia hakemuksia.
Kiitos! Tuhannesti kiitos. Kunpa useampi avautuisi asiasta niinkuin sinä avauduit.
Itse olen syyllistynyt palkkatoiveen poisjättöön siksi että oikeasti suostuisin töihin 1300e/kk ja pelkään leimautuvani epäilyttäväksi koska kyseessä ei ole ollut mikään siivous tai kassatyö ja minulla on oman alani paperit kohtuullisilla arvosanoilla. Lisäksi on vielä hyvät todistukset työharjoitteluista. Todellisuudessa olen halpa siksi että työkokemuksen puute tekee minusta väistämättä vähemmän tehokkaan kuin joku joka on ollut työelämässä 10 vuotta, ja koska oikeasti haluaisin vain töihin sen sijaan että makaan sohvalla. Varmaan pitää alkaa merkitä palkkatoive näkyviin jotta tosiaan ei välity se kuva etten ole vaivautunut edes vastaamaan ilmoitukseen - pitää tosin miettiä kerronko rehellisesti kuinka halpa olen vai hilaanko sitä ylöspäin etten vaikuta kiinalaiselta työvoimalta ja suututa jotakuta. Sen merkitsemättä jättäminen ei tietenkään ole hyvä ratkaisu nyt kun toit näkökantasi esille.
Terveisin Nuori ja tyhmä työnhakija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt sitä, mistä työnhakijan pitäisi tietää, mikä palkkatoive on sopiva. Onhan noita mitä muut ansaitsevat -sivustoja, mutta niissäkin vaihteluväli on tosi pitkä. Mistä kysyä, kun kavereitakaan ei ole kysymyksiin vastaajiksi?
Tätä minäkin ihmettelen. Kun yhtäältä sen toiveen pitäisi olla kohtuullinen, ja toisaalta väitetään että jos vähään tyytyy, kertoo samalla, ettei oikeasti ole kovin pätevä työhön.
Kun minä nyt kuitenkin suostuisin tekemään työtä aika pienelläkin palkalla, niin onko se huono juttu?
Onko se nyt sen työssä pärjäämisen kannalta jotenkin olennaista, että osaa asettaa palkkatoiveensa juuri oikeaan haarukkaan?
Liitoilla on palkkaneuvontaa. Ihan ku se olisi työnantajan ongelma, että hakijalla ei ole mitään hajua oman alansa palkasta tai osaamisestaan se sen arvosta.
Alallani palkka vaihtelee melko paljon. Samantasoisesta tehtävästä maksetaan yhdessä firmassa 2000 € ja toisessa 5000 €. Ja jos tonnilla vetää palkkatoiveen harhaan firman palkkatasosta niin saa hyvät naurut osakseen haastattelussa.
Se on ihan huippua kun rekrytoija lilluu vaan siinä omassa kuplassaan eikä ymmärrä ettei hänen päänsä sisus ole mikään absoluuttinen todellisuus ja fakta jonka pitäisi olla kaikkien tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kommentti.
Millainen työtehtävä on eli miten suurta palkkaa olisit valmis maksamaan? Variaatio palkkatoiveissa on erittäin suuri.
Kuvittelen palkkahaarukaksi - palkattavan ihmisen kokemuksen mukaan n. 2500 - 2800 euroa.
Unohtui tuosta listasta myös se että minua raivostuttaa n. 40-55 v naiset jotka hakevat paikkaa, mutta eivät missään kohtaa ilmoita ikäänsä tai syntymäaikaansa. Ja näissä se kuva jätetään myös pois, ettei vaan paljastuta että ollaan jo vähän iäkkäämpiä. Ihan kun en osaisi laskea 1 +1 koulutuksen ja työkokemuksen kanssa kuinka vanha ihminen suurinpiirtein on kyseessä, paitsi tietysti silloin kun ne vuodet jolloin on työskennelty jossain / opiskeltu, jätetään ilmoittamatta. Voisin hyvin palkata 40-50 vuotiaan ihmisen tähän, mutta raivostuttaa kun ihmiset jättävät oleellisia tietoja ilmoittamatta ja saan toimia suunnilleen salapoliisina että saan ihmisen iän selville.
Hyvä esimerkki yhdestä työnhakijasta oli se että lähetti hakemuksen ja nimestä pystyi päätellä että kyseessä on hiukan vanhempi henkilö. Hakemus ja CV oli tehty sen verran ovelasti että hakijaa saattoi luulla ehkä 40 vuotiaaksi. Kuitenkin kyseinen henkilö oli yhden meidän rekrytiimin tuttava, ja selvisi että nainen on lähempänä 60 v kuin 50 v! ja ollut viimeiset 10 vuotta "vapaaehtoisyhdistysaktivisti" ilman mainittavaa työkokemusta, silti palkkatoive yli 1000 e yläkanttiin.
/AP
Jos osaat sen iän laskea, miksi pitäisi sulle syntymäaika kertoa? Jos olen päässyt ylioppilaaksi vuonna 1983 ja valmistunut 1988, niin aika toopena pitäisin rekrytoijaa, joka ei osaa laskea, että olen syntynyt 60-luvulla. Mitä merkitystä tarkalla iällä on työn teon kannalta? Miksi kuva? Haetteko mallia? En haluaisi töihin yritykseen, mihin pitää kuva lähettää.
Ap vaikuttaa aika yksinkertaiselta.
Itse olen jättänyt iän pois sillä olen ajatellut rekrytoijan olevan sen verran fiksu että osaa päätellä ikäni siitä milloin olen käynyt lukion ja sen kuvan perusteella. En ole halunnut aliarvioida rekrytoijan älyä, mutta ilmeisesti pitäisi.
Kaiken turhan ja epäolennaisen olen halunnut karsia pois jotta hakemus olisi selkeä ja siitä hahmottaisi nopealla vilkaisulla osaamiseni ja kokemukseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtui tuosta listasta myös se että minua raivostuttaa n. 40-55 v naiset jotka hakevat paikkaa, mutta eivät missään kohtaa ilmoita ikäänsä tai syntymäaikaansa. Ja näissä se kuva jätetään myös pois, ettei vaan paljastuta että ollaan jo vähän iäkkäämpiä. Ihan kun en osaisi laskea 1 +1 koulutuksen ja työkokemuksen kanssa kuinka vanha ihminen suurinpiirtein on kyseessä, paitsi tietysti silloin kun ne vuodet jolloin on työskennelty jossain / opiskeltu, jätetään ilmoittamatta. Voisin hyvin palkata 40-50 vuotiaan ihmisen tähän, mutta raivostuttaa kun ihmiset jättävät oleellisia tietoja ilmoittamatta ja saan toimia suunnilleen salapoliisina että saan ihmisen iän selville.
Millä tavoin ikä on kyseisen tehtävän kannalta oleellinen tieto?
Miten se ikä muuten pitäisi edes ilmoittaa fiksusti?
Oleellista on miksi sitä koitetaan piilotella. Kuten sanottu, voisin ihan hyvin palkata ihmisen joka on 40-50 v. Itseasiassa, toivoin itsekseni tehtävään palkattavan ihmisen olevan lähempänä 40 v kuin 30 v.
Ikää ei tarvitse erikseen mainita, mutta mielestäni on peruslähtökohta että CV:ssä on syntymäaika.
/AP
Ikä piilotetaan siksi, koska Suomessa yli 40v. katsotaan työmarkkinoilla jo vanhaksi eikä palkata. Et ehkä sinä katso, mutta sitäpä hakija ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin. Olen törmännyt lukuisiin työpaikkailmoituksiin, joissa nämä kyseiset asiakirjat halutaan nimenomaan Word-tiedostoina. Jos olisin laittanut PDF:nä, niin sehän olisi taas osoittanut, etten lukenut ilmoitusta kunnolla.
Ihan mielenkiinnosta, miksi kukaan ilmoittaisi haluavansa erikseen että CV pitää lähettää word-tiedostona? Kun siis pdf-tiedoston vaatimiseen on selkeä syy: että muotoilut pysyvät samana jokaisella koneella. Mutta eihän word-tiedoston vaatimiseen ole olemassa mitään syytä? Eli viitsitkö kertoa mikä työpaikka tai edes minkä alan paikka oli kyseessä?
ohis
Word-tiedostot on myös pahimpia viruksenlähettelijöitö sähköpostissa, siksikään ei niitä liitteeksi. Vielä parempi, jos ei käytä sähköpostin liitteitä lainkaan, vaan alataa pdf:t muualle ja laittaa linkkinä, mutta tämä ei taida olla kovin yleinen tapa vielä.
Vierailija kirjoitti:
Kommenttina vielä: Hakemuksessani ilmoitetaan täysin yksiselitteisesti ammattinimike ja vielä työnkuvaus sekä ominaisuudet joita palkattavalta vaaditaan. Lisäksi mainitsen muutaman ohjelmiston jonka käytön osaamista toivon. Tässä työssä palkkaus on aina suunnillen 2500 - 3500 luokkaa, riippuen osamisesta ja vastuualueista, joten nuo yli 5000 palkkatoiveet ovat ihmeellisiä.
Minua ei vilpittömästi kiinnosta tuo teidän vinkuminen kuvitteellisesta ikärasismistanne, kun nimenomaan kerron että olen halukas palkkaamaan kokeneemman työntekijän. Se että haluan tietää about ihmisen iän, on oleellinen tekijä sillä kuten sanottu, arvostan ihmisen elämänkokemusta. On aivan eri juttu mitä odotan 20-vuotiaalta kuin mitä odotan 40-vuotiaalta. En halua palkkalistoilleni ihmistä joka ei ole sinut ikänsä kanssa ja rehellisesti ylpeitä siitä mitä ovat. Jos ikä on hakijalle issue, on kohtuutonta vaatia ettei se olisi sitä silloin työnantajalle.
/AP
Tiesikö että nousta hakijoista 40 on saanut työkkäristä käskyn hakea duunia jotta ei tuu karenssia ja työkkäri ei välitä sun toiveista että osaa just ton ohjelmiston yms
Suurin osa hakijoista on hionut iättömän hakemuksen työkkärin kursseilla ja lähettää niitä ja toivoo että ei tartte mennä töihin kun työkkäri osoitti hänelle pakkohakuun ko duunin
Ihan hyviä huomioita ap:llä. En itse ole tehnyt pitkiin aikoihin hakemusta tai cv:tä mutta autan välillä muita niiden teossa. Selkeä asialinja ja tarkat tiedot vuosiluvuilla. Lyhyt esittäytyminen missä lukee ikä. Kuva ok mutta tosiaan joku muu kun pikkujouluissa otettu
Vierailija kirjoitti:
Vinkki: et onnistu kusettamaan huipputyyppiä paskapalkalla firmaasi, vaikka kuinka yrittäisit.
Moneen duuniin riittää se ihan keskinkertainen työntekijä, ei tarvita huippua.
Työpaikkailmoituksia kun katsoo, niin tulee kyllä käsitys, että tätä maata pyörittämään riittää muutama huippu niissä huippumielenkiintoisissa duuneissaan. Meitä muita ei tarvita mihinkään.
Ei ole ihme, kun työnantajat russuttavat, ettei hyviä hakijoita löydy, jos väärä tiedostomuodon perusteella hylätään hakijoita. Kannattaisiko siinä rekrytoinnissa tehdä se valinta ensisijaisesti sen työn kannalta ja sitten vasta jos hakijoita on pilvin pimein, tarkastella noita pikkujuttuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että jos itselle hakisi töihin ihminen, joka on ollut rekrytointivastaavana, niin aika äkkiä menisi pinon alimmaiseksi. Hirveää pilkunnussimista, mutta ihan pihalla siitä, mitä oikeasti kussakin työssä vaaditaan. Näyttää myös olevan, etteivät he osaa kovin monipuolisia ihmisiä hakea, vaan kaiken pitää olla yhtä suurta massaa. Eivätkä he näytä edes tietävän, mitä kaikkia työtehtäviä maailmaan mahtuu, kun yleensä ohjeet ovat johonkin siistiin sisätyöhön hakemista varten. Olen vakuuttunut siitä, että rekrytointiin, valitettavasti, pistetään ne tyypit, jotka eivät muuta osaa. Vaikka siinä juuri pitäisi jotain osata.
Juuri näin. Itse en ole palkkaavana esimiehenä koskaan arvostanut/tullut toimeen näiden HR-sirkuksen komeljanttareiden kanssa ja rekrytilanteissa suorastaan kielsin heitä osallistumasta muuten kuin fasilitoimaan prosessin - haastatteluihin ei ollut asiaa.
Ensi viikolla minulla on kolme työhaastattelua. Jokaisessa ehtona on ollut, etten puhu yhdellekään HR/rekrytöintivastaavalle, vaan minua haastattelee osastodirikka ja/tai tuleva tiiminvetäjä tms.
Tällä asenteellani olen varmasti jäänyt rannalle monestakin paikasta, mutta nyt on kyseessä hyvät, isot firmat jotka hakee Tekijää Kovalla Asenteella, ei ns hyvää tyyppiä. Ja tiedän että kun pääsen naamatusten tilanteeseen, osaan myydä itseni AINA, oli sitten kyse työpaikasta, projektista asiakkaalle, rautalangan väännöstä asiasta ymmärtämättömille jne.
ENPÄ USKO.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös rekrytoija, ihan kokopäiväisesti, ja mua ei kyllä kiinnosta onko hakijan cv:ssä ikä vai ei. En tee sillä tiedolla mitään, joku voi olla flegmaattinen ja väsähtänyt kolmekymppinen ja toinen pirtsakka ja energinen kuusikymppinen. Koulutus- ja muista tiedoista toki voi iän päätellä, mutta se ei missään nimessä ole oleellinen tieto.
Palkkatoiveesta sitten, aika monessa paikassa (jos ei käytetä jotain ennalta sovittua palkkataulukkoa) siitä on mahdollisuusneuvotella. Totta kai työnantajalla on joku haarukka tai kipuraja, jonka yli ei mennä, mutta useasti sen kertominen jo ilmoituksessa on vaikeaa. Kun palkka ei ole ainoa asia mitä työstä saa, vaan mukaan on otettava muut edut, esim. lounas, virike, puhelin, auto jne., lisäksi lomat ym. vaikuttaa. Eli se ei aina ole niin yksinkertaista, vaan ihan oikeasti neuvotteluasia. Ja totta kai se antaa osviittaa siitä, miten hakija arvostaa itseään ja millaiseksi tehtävän vaativuuden ajattelee. Mutta toki ymmärrän että joissain ilmoituksissa palkkatoive voi olla vähän kummallinen, jos palkka kuitenkin on tiukasti ennalta määrätty.
Kerran olen rekrytoinut yhtä henkilöä, jossa hakijoiden palkkatoiveet oli välillä 4500-22000€ (edellisen työntekijän palkka oli jotain kahdeksan - yhdeksän tonnin luokkaa). Kyllä se jo osaltaan kertoi, ketkä hakijoista ovat tosissaan.
Jos työnantajalle palkkahaarukan kertominen on "vaikeaa", niin miten voi olettaa, että työntekijälle se olisi muuta kuin miltei mahdotonta?
Koska työnantajalla ei ole siinä vaiheessa vielä aavistustakaan, millaisia hakijoita paikkaa on hakemassa. Työnhakija sen sijaan tietää, millaista paikkaa hakee ja millaista osaamista hänellä on. On työpaikkailmoituksia, joissa haetaan työntekijää tehtävään A ja vain ja ainoastaan tehtävään A. Silloin ei palkkahaarukan kertominen ole kovin vaikeaa. Mutta on myös työpaikkoja, joissa haetaan ensisijaisesti tehtävään A, mutta JOS hakijalla onkin jotain erikoisosaamista, voidaan joko muokata työtehtävää A paremmin hakijalle sopivaksi tai palkata hakija kokonaan työtehtävään B ja jakaa työtehtävän A tehtävät jo olemassaoleville työntekijöille. Jos silloin on laittanut työpaikkailmoitukseen palkkahaarukan, erikoisosaamista omaava henkilö ei todennäköisesti edes hae paikkaa, koska tietää saavansa paremman palkan muuallakin.
Kun homma on kerran työntarjajallekin näin epäselvää (ei tiedä mitä on etsimässä) niin miksi sitä palkkatoivetta täytyy ylipäätään kysyä. Kyseessähän on kuitenkin vain toive, joka neuvotellaan joka tapuksessa tarkemmin kun työnkuva, edut ym. yksityiskohdat ovat selvillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajana en laittaisi hakemusta mol-sivuille kuin viimeisessä hädässä. Jostain syystä sieltä tulee todella luokattomia hakemuksia, vaikkakin monta. Mieluummin haen uuden työntekijän sisäisten suositusten tai alakohtaisten ilnoituspaikkojen kautta. Taso on ihan erilainen.
Ei meilläkään ole enää mol-sivujen kautta rekrytoitu. Viimeiset 3 työntekijää on etsitty muuta kautta ja niin haetaan seuraavatkin. Ymmärrän sen, että työttömän on pakko hakea työpaikkoja, joihin ei halua ja joihin osaaminen ei edes riitä, jos työpaikka on ollut mol-sivuilla ja työkkäristä tullut ilmoitus, että paikkaa on haettava. Vaikka hakija jo hakemusta tehdessään tietää, ettei mitään mahdollisuutta päästä edes haastatteluun. Turhaa työtä kuitenkin rekrytoijallekin, kun tulee ihan turhia hakemuksia.
Pääsin kerran työhaastatteluun vaikka ei ollut tarvittavaa osaamista tai koulutusta (koulutusvaatimuksia ei ilmoituksessa ollut). TE-toimistosta tuli ilmoitus että pitää hakea kyseistä paikkaa ja jostain syystä minut pyydettiin haastatteluun enkä tietenkään voinut sanoa että eihän minulla ole tarvittavaa osaamista joa kerran firman edustaja ei sitä tajunnut, karenssia olisi tullut jos itse sabotoin työpaikan. Seuraavassa ilmoituksessa haettiin sitten kyseiseen työtehtävään korkeakoulututkinnon omaavia henkilöitä (minulla ei ole korkeakoulututkintoa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki: et onnistu kusettamaan huipputyyppiä paskapalkalla firmaasi, vaikka kuinka yrittäisit.
Moneen duuniin riittää se ihan keskinkertainen työntekijä, ei tarvita huippua.
Työpaikkailmoituksia kun katsoo, niin tulee kyllä käsitys, että tätä maata pyörittämään riittää muutama huippu niissä huippumielenkiintoisissa duuneissaan. Meitä muita ei tarvita mihinkään.
Kiitos tästä. Tässä on se asian ydin. Paperilla on ihan sama, miten ihminen loppupeleissä itseään kuvaa. Kaikki on suhteellista: täsmällisyys, joustavuus, pelisilmä, sosiaalinen älykkyys. Ja jos kaikki vaikuttaakin paperilla viimeisen päälle hienolta - ei pilkkuvirheitä eikä mitään muutakaan sanomista, mutta henkilö ei osaa käytännössä yhtikäs mitään tai on antisosiaalinen mulkero? Juuri sellainen, joka laitetaan sitten firmassa hoitamaan kaikki rekrytoinnit... :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hakemus lähetetään tiettyä tehtävää varten, eikö sen palkkatoiveenkin pidä liittyä nimenomaan siihen tehtävään? Mikä järki on lähettää hakemus tehtävään x ja kertoa palkkatoive, jonka voisi saada tehtävästä y, johon saattaisi myös olla osaamista? Jos minä vaikka haen sitä kassan paikkaa, en kai minä siihen hakemukseen voi laittaa palkkatoiveeksi piiripäällikön palkkaa, vaikka minulla siihen osaamista olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Haen yritykseemme työntekijää. Olen täysin sanaton millaisia hakemuksia ihmiset lähettävät. En ole turhan kranttu mutta ilmoitukseni on ollut MOL. fi sivuilla kohta pari viikkoa ja vaikka hakemuksia on tullut melkein 50, en voi kuvitella haastattelevani noista kuin ehkä kolmea.
Tässä muutama vinkki siis työnantajan vinkkelistä:
- Jos ilmoituksessa mainitaan palkkatoive, ja lähetät hakemuksesi ilman sitä, annat kuvan ettet ole edes lukenut koko hakemusta. Lähes 50% hakijoista jättää mainitsematta palkkatoiveen (tai viitteen siitä että on huomioinut sen pyytämisen ilmoituksessa) ja nämä kaikki menee suoraan "ei jatkoon". Ja jos se palkkatoive onkin niin jotain realismia (tähän kyseiseen tehtävään on hakenut ihmisiä 2000- 5200 e palkkatioveella)
- Älä laita CV:seen kuvaksesi tissimekkokuvaa jostain bileistä. Älä laita myöskään montaa kuvaa itsestäsi, eli hakemukseen yhtä, CV:hen toista ja vielä sähköpostin liitteeksi kolmatta. Kuvaa tärkeämpi olisi kuitenkin se osaaminen.
- Hakemus ja CV eivät ole sama asia
- Täynnä kirjoitusvirheitä vilisevä teksti ei ihan hirveästi houkuttele palkkaamaan ihmistä.
- Jos lähetät hakemuksen englanniksi ja mainitset että englanninkielentaitosi on "erinomainen", ei rakenna luottamusta jos tuo hakemus on suoraan googlekääntäjällä tehty
- Ylimielisyys työhakemuksessa ei puhuttele, eli jos haet töitä, et voi lähestyä työnantajaa itseriittoiseen ja ylimieliseen, jopa alentuvaan sävyyn.
Huoh. tässä muutama juttu joka tuli mieleen. Eipä muuta.
Jos suuri osa hakemuksista todella on tuollaisia, olen entistä hämmästyneempi siitä, että eräät tuntemani pätevät ja osaavat ihmiset eivät saa töitä. Heidän hakemuksensa ovat viimeisen päälle kelvollisia, mutta edes haastatteluun ei kutsuta. En tiedä, mitä työnantajat oikein hakevat. Ilmeisesti kuuta taivaalta.
Ime pepouuu