Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huomioita työnhakijoista..

Vierailija
16.11.2016 |

Haen yritykseemme työntekijää. Olen täysin sanaton millaisia hakemuksia ihmiset lähettävät. En ole turhan kranttu mutta ilmoitukseni on ollut MOL. fi sivuilla kohta pari viikkoa ja vaikka hakemuksia on tullut melkein 50, en voi kuvitella haastattelevani noista kuin ehkä kolmea.
Tässä muutama vinkki siis työnantajan vinkkelistä:
- Jos ilmoituksessa mainitaan palkkatoive, ja lähetät hakemuksesi ilman sitä, annat kuvan ettet ole edes lukenut koko hakemusta. Lähes 50% hakijoista jättää mainitsematta palkkatoiveen (tai viitteen siitä että on huomioinut sen pyytämisen ilmoituksessa) ja nämä kaikki menee suoraan "ei jatkoon". Ja jos se palkkatoive onkin niin jotain realismia (tähän kyseiseen tehtävään on hakenut ihmisiä 2000- 5200 e palkkatioveella)
- Älä lähetä työhakemusta + CV:tä word-tiedostoina. AINA PDF.
- Älä laita CV:seen kuvaksesi tissimekkokuvaa jostain bileistä. Älä laita myöskään montaa kuvaa itsestäsi, eli hakemukseen yhtä, CV:hen toista ja vielä sähköpostin liitteeksi kolmatta. Kuvaa tärkeämpi olisi kuitenkin se osaaminen.
- Hakemus ja CV eivät ole sama asia
- Täynnä kirjoitusvirheitä vilisevä teksti ei ihan hirveästi houkuttele palkkaamaan ihmistä.
- Jos lähetät hakemuksen englanniksi ja mainitset että englanninkielentaitosi on "erinomainen", ei rakenna luottamusta jos tuo hakemus on suoraan googlekääntäjällä tehty
- Ylimielisyys työhakemuksessa ei puhuttele, eli jos haet töitä, et voi lähestyä työnantajaa itseriittoiseen ja ylimieliseen, jopa alentuvaan sävyyn.
Huoh. tässä muutama juttu joka tuli mieleen. Eipä muuta.

Kommentit (372)

Vierailija
41/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla yhtä aikaa sekä ylimielinen että alentuva? Itse et osaa edes äidinkieltäsi :o

Vierailija
42/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka tulee TES:n mukaan, ei minkään oman toiveen. Mikä ihmeen palkkatoive??

Eikä tule. Yksityinen firma maksaa mitä haluaa. Varmaan jokin alaraja voi olla, mutta muuten palkka voi olla mitä vaan.

Minulle tarjottiin työtä (it-ala) 2700 e palkalla, vaikka minulla on työkokemusta 12 v, nykyinen palkkani on 3400 ja tuohon toiseen hommaan minulla on vielä toinenkin soveltuva tutkinto+työkokemusta eli olisin tavallaan "kaksoispätevä" siihen, itseasiassa pätevämpi kuin nykyiseen työhöni. Joopa joo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä missään nimessä edes haluaisi töihin paikkaan missä minua, 40-vuotiasta pidetään vanhana. Tosin en tuolla alalla ole edes. No, saat kohta hakea uuden työntekijän kun se palkkaamasi 22-vuotias jää vanhempainvapaalle ;)

Vierailija
44/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka tulee TES:n mukaan, ei minkään oman toiveen. Mikä ihmeen palkkatoive??

Mulla ei ole ikinä ollut mitään TES:in mukaista palkkaa, aina palkkatoiveen mukaan. Kaikki ei työskentele kassalla. 

Vierailija
45/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En millään käsitä sitä, miksi pitää kirjoittaa hakemuksiin tai cv:n asioita, jotka tuskin työnantajaa kiinnostaa tuon taivaallista. Mitä helvettiä sillä on työn suorittamisen kannalta, missä vapaa-aikansa viettää?? Osaaminen kiinnostaa. Jotkut luettelevat myös esim. perheen kaikkien jäsenten nimet koiria myöten. Välillä oikein pää sauhuaa näistä hakemuksista. Ei mua kiinnosta montako kakaraa sulla on tai koiraa. Ja ne kirjoitusvirheet. Alkeellisemmatkaan yhdyssanat ei tunnu olevan hallussa. Aarg. 

NO AIVAN!! Tätä ihmettelen ääneen lukiessani 5 sivun mittaista CV:tä jossa tekstiä siis ihan oikeasti 5 sivua. Ja on lueteltu puoliso nimeltä, lapset, kaikki. Harrastuksista on reilu puoli sivullista.

Ja jollekkin joka kuittaile siitä että kirjoitustaitoni ei ole priimaa, vastaan ihan vaan että vauva.fi Aihe Vapaalle kirjoittelu on hiukan eri juttu kuin työhakemuksen kirjoittaminen. Tai toivoisin ainakin niin.

/AP

En minä ainakaan kirjoita tännekään tarkoituksella väärin, kun kerran osaan kirjoittaa oikeinkin. 

Vierailija
46/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ettekö voi itse määrittää jonkun palkan siihen? Jos on arvattu, että hommasta saa 2500-5200 niin on vähän epämääräinen ilmoitus? Ja vaikuttaahan siihen, onko opiskelija vai ollut 20 v työelämässä.

Vierailija
47/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ois kiva jos työnantajat mainitsisi sen että haluavat pdf muodossa. Kun koskaan ei voi olla varma mikä on oikea niin sanoisivat siinä ilmoituksessa

Vierailija
48/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohtui tuosta listasta myös se että minua raivostuttaa n. 40-55 v naiset jotka hakevat paikkaa, mutta eivät missään kohtaa ilmoita ikäänsä tai syntymäaikaansa. Ja näissä se kuva jätetään myös pois, ettei vaan paljastuta että ollaan jo vähän iäkkäämpiä. Ihan kun en osaisi laskea 1 +1 koulutuksen ja työkokemuksen kanssa kuinka vanha ihminen suurinpiirtein on kyseessä, paitsi tietysti silloin kun ne vuodet jolloin on työskennelty jossain / opiskeltu, jätetään ilmoittamatta. Voisin hyvin palkata 40-50 vuotiaan ihmisen tähän, mutta raivostuttaa kun ihmiset jättävät oleellisia tietoja ilmoittamatta ja saan toimia suunnilleen salapoliisina että saan ihmisen iän selville.

Millä tavoin ikä on kyseisen tehtävän kannalta oleellinen tieto?

Miten se ikä muuten pitäisi edes ilmoittaa fiksusti?

Vierailija
49/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ois kiva jos työnantajat mainitsisi sen että haluavat pdf muodossa. Kun koskaan ei voi olla varma mikä on oikea niin sanoisivat siinä ilmoituksessa

pdf-muoto on aina oikea. ei sitä tarvitse mainita, koska kaikki tietotekniikasta vähänkään perillä olevat tietävät, että vieraalle taholle lähetettävien dokumenttien muoto tulee olla aina pdf.

Vierailija
50/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jänniä vaatimuksia sulla.

Min muistan kun pari vuotta sitten koulussamme opetettiin että cv tulee lähettää AINA rtf-muotoon laitettuna, joka aukee kaikilla koneilla. Ei muilla.

opiskelet varmaan jossain höpö-amkissa? :D

Viralliset tiedostot, pdf, aina. End of discussion

Vierailija
51/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohtui tuosta listasta myös se että minua raivostuttaa n. 40-55 v naiset jotka hakevat paikkaa, mutta eivät missään kohtaa ilmoita ikäänsä tai syntymäaikaansa. Ja näissä se kuva jätetään myös pois, ettei vaan paljastuta että ollaan jo vähän iäkkäämpiä. Ihan kun en osaisi laskea 1 +1 koulutuksen ja työkokemuksen kanssa kuinka vanha ihminen suurinpiirtein on kyseessä, paitsi tietysti silloin kun ne vuodet jolloin on työskennelty jossain / opiskeltu, jätetään ilmoittamatta. Voisin hyvin palkata 40-50 vuotiaan ihmisen tähän, mutta raivostuttaa kun ihmiset jättävät oleellisia tietoja ilmoittamatta ja saan toimia suunnilleen salapoliisina että saan ihmisen iän selville.

Oleellista on miksi sitä koitetaan piilotella. Kuten sanottu, voisin ihan hyvin palkata ihmisen joka on 40-50 v. Itseasiassa, toivoin itsekseni tehtävään palkattavan ihmisen olevan lähempänä 40 v kuin 30 v.

Ikää ei tarvitse erikseen mainita, mutta mielestäni on peruslähtökohta että CV:ssä on syntymäaika.

/AP

Vierailija
52/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko ap vielä miksi se hakijan ikä täytyy tietää? Mihin se vaikuttaa? Tiesitkö että ikä ei saa vaikuttaa työn saamiseen?

Jotenkin vaikuttaa siltä, että ap ei ole kovin kokenut eikä hyvä rekrytoija. Antaa tässä keskustelussa itsestään kovin amatöörimäisen kuvan.

Vierailija
53/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työnhakijan ikä kiinnostaa sinua niin paljon? Etkö tiennyt, että syrjintä iän perusteella on laissa kiellettyä?

Vierailija
54/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä keskustelu!

Mulla on cv teko edessä ja työharjoittelupaikan etsiminen.

Minäkin tänne kirjoittelen miten sattuu kun puhelimella näpyttelen, osaan kyllä viralliset jutut kirjoittaa oikein.

Tässä asiassa siis puolustan ap:tä.

Jatkakaa hyvää keskustelua, on mielenkiintoinen :).

Vierailija
55/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oleellista on miksi sitä koitetaan piilotella. Kuten sanottu, voisin ihan hyvin palkata ihmisen joka on 40-50 v. Itseasiassa, toivoin itsekseni tehtävään palkattavan ihmisen olevan lähempänä 40 v kuin 30 v.

Ikää ei tarvitse erikseen mainita, mutta mielestäni on peruslähtökohta että CV:ssä on syntymäaika.

/AP

Yritänkö piilotella myös äitini nimeä, autoni merkkiä, mieheni kengän kokoa jne. kun en ole maininnut niitä hakemuksessani? Juuri aikaisemmin paasasit siitä ettei cv:hen pitäisi laittaa mitään työn kannalta epäolennaista tietoa (vapaa-ajan viettoa ynnä muuta) mutta nyt haluatkin sinne tuollaisen epäolennaisen tiedon. Miksi?

-eri

Vierailija
56/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä olisit mieltä jos saisit ok hakemuksen, täysin kieliopin mukaan ja hyvä työntekijä, mutta vähän kokemusta ja siinä lukisi että olisi valmis ensimmäisen kuukauden työskentelemään palkatta, että oppii firman tavoille ja miten siellä toimitaan?

Vierailija
57/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko ap vielä miksi se hakijan ikä täytyy tietää? Mihin se vaikuttaa? Tiesitkö että ikä ei saa vaikuttaa työn saamiseen?

Jotenkin vaikuttaa siltä, että ap ei ole kovin kokenut eikä hyvä rekrytoija. Antaa tässä keskustelussa itsestään kovin amatöörimäisen kuvan.

En olekaan ammattilainen, mutta vuosien varrellla kaikki palkkaamani henkilöt ovat osoittautuneet löydöiksi. Eli vaikka kuinka amatööriltä vakutan, tiedän aiankin mitä ja ketä yritykseeni haluan palkata.

En ole edelleenkään karsimassa ketään iän takia pois. Ihmettelen vaan miksi sitä pitää piilotella!! Ne ketä aion haastatella tähän tehtävään ovat kaikki syntyneet eri vuosikymmenillä, joten en sanoisi iän olevan kynnyskysymys. Enemmän kynnyskysymys on sen epätoivoinen piilottelu.

Arvostan itse enemmän kokeneita  mutta ehkä huonommin koulutettuja työntekijöitä, kuin vastavalmistuneita priimapapereilla.

/AP

Vierailija
58/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Keskittyy ihan epäolennaisiin asioihin kuten tuon palkkatoiveen mainitsemiseen. Ei ihme ettei ole hakijoita löytynyt. Myös esim. LinkedInistä voisi ihan itse etsiä sopivia henkilöitä tai ilmoitella vapaasta paikasta esim. alan oppilaitosten opiskelijayhdistyksille. Melkoista jos on kokonainen konsultti palkattu hoitamaan tuo yhden ihmisen rekryäminen ja näin kädettömästi homma sitten hoituu...

Vierailija
59/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän samaa mieltä siitä, että ap ei ole kovin ammattimainen rekrytoija - hän vaikuttaa keskittyvän epäolennaisuuksiin eikä ehkä ole itsekään päättänyt, että mikä on olennaista. Esim nyt tuo ikäkysymys - miksi ikä pitäisi kertoa, jollei se vaikuta palkkaamiseen? Aapeen kannattaisi keskittyä siihen, kenen koulutus- ja kokemushistoria eli cv:n ja hakemuksen sisältö (muodon sijasta) näyttää siltä, että hän sopisi tehtävää tai edes selviytyisi siitä. Näin omassa organisaatiossani toimitaan, olemme kansainvälisellä tasolla toimiva asiantuntijayhteisö.

Palkkatoivetta sen sijaan pitän itse erittäin tärkeänä osana työhakemusta. Myönnän, että se voi olla vaikea etenkin ensimmäisiä työpaikkojaan hakevalle, mutta se on tärkeä. Se kertoo siitä, onko henkilö oikeasti hakemassa siihen työhön, jota työnantaja tarjoaa, eli ovatko he ymmärtäneet työn sisällön ja tason samalla tavalla. Tyyppi, joka hakee johtajan paikkaa, mutta pyytää vain assistentin palkkaa, on todennäköisesti ymmärtänyt väärin työnkuvan ja vaatimustason. Samoin se, joka hakee assistentin paikkaa, mutta pyytää johtajan palkkaa. Keskimääräisiä aloituspalkkoja voi kysellä esimerkiksi omasta ammattiliitosta. Sitten kun ura on edennyt, voi aina verrata edellisiin palkkoihinsa ja työtehtäviinsä. Jos ei tiedä, miten haettavana oleva työnkuva suhtautuu omiin aikaisempiin töihin, on hyvä ihan suoraan soittaa rekryhenkilöle ja kysyä tarkennusta - epätietoisuus ei edistä vakuuttavuuttasi rekryprosessissa ja jos silti jostain syystä tulisit valituksi, olisi edessä suurella todennäköisyydellä molemminpuolisia pettymyksiä ja harmitusta.

Tässä olisi kyllä työnantajillekin kehitettävää. Tavallaan ne valtion palkkataulukot, joissa ensin sijoitetaan työnkuva 12 portaiselle vaatimustasoasteikolle ja sitten henkilökohtainen suoriutuminen siitä toiselle 12-postaiselle asteikolle ja palkka syntyy näiden yhdistelmästä, on sillä lailla erinomainen, että siinä kukin voi katsoa, mikä on se skaala (vaatitaso) jolla  toiveitaan voi esittää. Pidän myös EUssa ja Brittisysteemissa käytettävästä tavasta merkitä tehtävän mahdollinen palkkaskaala hakuilmoitukseen. Siitä voi hakijakin päätellä, minkä tason tehtävä on kyseessä.

Vierailija
60/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/AP

Yritänkö piilotella myös äitini nimeä, autoni merkkiä, mieheni kengän kokoa jne. kun en ole maininnut niitä hakemuksessani? Juuri aikaisemmin paasasit siitä ettei cv:hen pitäisi laittaa mitään työn kannalta epäolennaista tietoa (vapaa-ajan viettoa ynnä muuta) mutta nyt haluatkin sinne tuollaisen epäolennaisen tiedon. Miksi?

-eri

Koska AP on ikärasisti