Huomioita työnhakijoista..
Haen yritykseemme työntekijää. Olen täysin sanaton millaisia hakemuksia ihmiset lähettävät. En ole turhan kranttu mutta ilmoitukseni on ollut MOL. fi sivuilla kohta pari viikkoa ja vaikka hakemuksia on tullut melkein 50, en voi kuvitella haastattelevani noista kuin ehkä kolmea.
Tässä muutama vinkki siis työnantajan vinkkelistä:
- Jos ilmoituksessa mainitaan palkkatoive, ja lähetät hakemuksesi ilman sitä, annat kuvan ettet ole edes lukenut koko hakemusta. Lähes 50% hakijoista jättää mainitsematta palkkatoiveen (tai viitteen siitä että on huomioinut sen pyytämisen ilmoituksessa) ja nämä kaikki menee suoraan "ei jatkoon". Ja jos se palkkatoive onkin niin jotain realismia (tähän kyseiseen tehtävään on hakenut ihmisiä 2000- 5200 e palkkatioveella)
- Älä lähetä työhakemusta + CV:tä word-tiedostoina. AINA PDF.
- Älä laita CV:seen kuvaksesi tissimekkokuvaa jostain bileistä. Älä laita myöskään montaa kuvaa itsestäsi, eli hakemukseen yhtä, CV:hen toista ja vielä sähköpostin liitteeksi kolmatta. Kuvaa tärkeämpi olisi kuitenkin se osaaminen.
- Hakemus ja CV eivät ole sama asia
- Täynnä kirjoitusvirheitä vilisevä teksti ei ihan hirveästi houkuttele palkkaamaan ihmistä.
- Jos lähetät hakemuksen englanniksi ja mainitset että englanninkielentaitosi on "erinomainen", ei rakenna luottamusta jos tuo hakemus on suoraan googlekääntäjällä tehty
- Ylimielisyys työhakemuksessa ei puhuttele, eli jos haet töitä, et voi lähestyä työnantajaa itseriittoiseen ja ylimieliseen, jopa alentuvaan sävyyn.
Huoh. tässä muutama juttu joka tuli mieleen. Eipä muuta.
Kommentit (372)
Vierailija kirjoitti:
Ai, miksi?
(Mistä tämäkin pitäisi tietää; nyt vasta kuulen.)
En millään käsitä sitä, miksi pitää kirjoittaa hakemuksiin tai cv:n asioita, jotka tuskin työnantajaa kiinnostaa tuon taivaallista. Mitä helvettiä sillä on työn suorittamisen kannalta, missä vapaa-aikansa viettää?? Osaaminen kiinnostaa. Jotkut luettelevat myös esim. perheen kaikkien jäsenten nimet koiria myöten. Välillä oikein pää sauhuaa näistä hakemuksista. Ei mua kiinnosta montako kakaraa sulla on tai koiraa. Ja ne kirjoitusvirheet. Alkeellisemmatkaan yhdyssanat ei tunnu olevan hallussa. Aarg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kommentti.
Millainen työtehtävä on eli miten suurta palkkaa olisit valmis maksamaan? Variaatio palkkatoiveissa on erittäin suuri.
Kuvittelen palkkahaarukaksi - palkattavan ihmisen kokemuksen mukaan n. 2500 - 2800 euroa.
Unohtui tuosta listasta myös se että minua raivostuttaa n. 40-55 v naiset jotka hakevat paikkaa, mutta eivät missään kohtaa ilmoita ikäänsä tai syntymäaikaansa. Ja näissä se kuva jätetään myös pois, ettei vaan paljastuta että ollaan jo vähän iäkkäämpiä. Ihan kun en osaisi laskea 1 +1 koulutuksen ja työkokemuksen kanssa kuinka vanha ihminen suurinpiirtein on kyseessä, paitsi tietysti silloin kun ne vuodet jolloin on työskennelty jossain / opiskeltu, jätetään ilmoittamatta. Voisin hyvin palkata 40-50 vuotiaan ihmisen tähän, mutta raivostuttaa kun ihmiset jättävät oleellisia tietoja ilmoittamatta ja saan toimia suunnilleen salapoliisina että saan ihmisen iän selville.
Hyvä esimerkki yhdestä työnhakijasta oli se että lähetti hakemuksen ja nimestä pystyi päätellä että kyseessä on hiukan vanhempi henkilö. Hakemus ja CV oli tehty sen verran ovelasti että hakijaa saattoi luulla ehkä 40 vuotiaaksi. Kuitenkin kyseinen henkilö oli yhden meidän rekrytiimin tuttava, ja selvisi että nainen on lähempänä 60 v kuin 50 v! ja ollut viimeiset 10 vuotta "vapaaehtoisyhdistysaktivisti" ilman mainittavaa työkokemusta, silti palkkatoive yli 1000 e yläkanttiin.
/AP
Jos nyt tarkkoja ollaan niin ikä tai kuva jonka perusteella iän voi arvata, ei ehkä ole olennainen tieto? Muistaakseni liittyi johonkin syrjintä-aspektiin..
Palkkatoive on työnhakijalle vaikea ja olen joskus haastattelussa joutunut perustelemaan toiveeni tai kuulemaan että se on "väärä" - tämä oli minusta hyvin outoa. Jos se oli ihan "väärä" niin miksi olin haastattelussa? Miten jonkun esittämä toive voi olla väärä? :D
Se väärä cv:n formaatti tuskin on vielä riittävä syy hylätä hakemusta, vai onko? Minulle on opetettu että cv pitää olla .doc-muotoisena, joka aukeaa vanhemmallakin koneella.
Ap ei vaikuta kovinkaan ammattimaiselta. Ei tuollaisia asioita työnhakijoista kerrota netissä eikä ylipäätään ruodita hakijoita ja heidän osaamisiaan ja ikiään ja kansallisuuksiaan missään tällaisella foorumilla. En hakisi ap:lle töihin ihan jo tämän perusteella.
Ns. tissiposkikuva puri näköjään parhaiten työhakemuksissa eli yritykseen haettiin nuorta ja edullista työntekijää.
Nykyään ei enää saa pyytää työnhakijalta kuvaa. Tämä teksti on kopioitu työkkärin sivuilta:
"Työpaikkailmoituksessa tulee huomioida, että syrjintä on kielletty työhönotossa iän, etnisen tai kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen (yhdenvertaisuuslaki 2004/21) tai sukupuolen perusteella (tasa-arvolaki 1986/609). Myös valokuvan pyytäminen työpaikkailmoituksessa katsotaan syrjinnäksi työhönotossa, jos pyynnölle ei ole selkeää työhön liittyvää perustetta.Tällaiseksi perusteeksi katsotaan mallin, näyttelijän tai näihin rinnastettava työ."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jänniä vaatimuksia sulla.
Min muistan kun pari vuotta sitten koulussamme opetettiin että cv tulee lähettää AINA rtf-muotoon laitettuna, joka aukee kaikilla koneilla. Ei muilla.
Siitä on täytynyt olla todella kauan, kun on jo vuosia suosittu pdf-muotoa.
No ei ole kauaa. Ehkä opellamme sitten oli vanhetunutta tietoa?
Vuonna 2013 vielä ko. koulua kävin.
Ikävää jos ap karsii tuolla perusteella hyviä ihmisiä pois, että heitä on ehkä ihan vaan opetettu vanhetuneella tavalla.
Vaikka johan se on huomattu täällä av-palstalla ennenkin, että rekrytoijilla on hyvinkin suuret luulot itsestään ja täysin päästä keksittyjä karsintakeinoja.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatoivetta on vaikea määritellä. Helposti pyytää liikaa, jolloin hinnoittelee itsensä ulos heti kättelyssä, tai aliarvioi itseään ja pyytää liian vähän.
Itse kirjoitan aina, että TES:n mukainen
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt sitä, mistä työnhakijan pitäisi tietää, mikä palkkatoive on sopiva. Onhan noita mitä muut ansaitsevat -sivustoja, mutta niissäkin vaihteluväli on tosi pitkä. Mistä kysyä, kun kavereitakaan ei ole kysymyksiin vastaajiksi?
Tätä minäkin ihmettelen. Kun yhtäältä sen toiveen pitäisi olla kohtuullinen, ja toisaalta väitetään että jos vähään tyytyy, kertoo samalla, ettei oikeasti ole kovin pätevä työhön.
Kun minä nyt kuitenkin suostuisin tekemään työtä aika pienelläkin palkalla, niin onko se huono juttu?
Onko se nyt sen työssä pärjäämisen kannalta jotenkin olennaista, että osaa asettaa palkkatoiveensa juuri oikeaan haarukkaan?
Palkka tulee TES:n mukaan, ei minkään oman toiveen. Mikä ihmeen palkkatoive??
Mä olen 4-kymppinen ja olen laittanut vapaaehtoisestikin kuvan hakemukseen, koska olen paljon ikääni nuorekkaamman näköinen. Haastatteluihinkin on otettu, joten ei se haitaksi ole ollut!
Vierailija kirjoitti:
En millään käsitä sitä, miksi pitää kirjoittaa hakemuksiin tai cv:n asioita, jotka tuskin työnantajaa kiinnostaa tuon taivaallista. Mitä helvettiä sillä on työn suorittamisen kannalta, missä vapaa-aikansa viettää?? Osaaminen kiinnostaa. Jotkut luettelevat myös esim. perheen kaikkien jäsenten nimet koiria myöten. Välillä oikein pää sauhuaa näistä hakemuksista. Ei mua kiinnosta montako kakaraa sulla on tai koiraa. Ja ne kirjoitusvirheet. Alkeellisemmatkaan yhdyssanat ei tunnu olevan hallussa. Aarg.
NO AIVAN!! Tätä ihmettelen ääneen lukiessani 5 sivun mittaista CV:tä jossa tekstiä siis ihan oikeasti 5 sivua. Ja on lueteltu puoliso nimeltä, lapset, kaikki. Harrastuksista on reilu puoli sivullista.
Ja jollekkin joka kuittaile siitä että kirjoitustaitoni ei ole priimaa, vastaan ihan vaan että vauva.fi Aihe Vapaalle kirjoittelu on hiukan eri juttu kuin työhakemuksen kirjoittaminen. Tai toivoisin ainakin niin.
/AP
Aika hölmöä heittää pelkästään palkkatoiveen puutteen vuoksi roskiin. Ei tuollainen minua haittaisi jos muuten olisi pätevän ja sopivanoloinen tyyppi. Ymmärrän että palkkaa voi olla hankala arvioida ja sitten pelkää ylihinnoittelevansa itsensä. Kannattaa se mappi ö ehkä käydä vielä läpi. Myöskään ikä ei ole monenkaan työn kannalta mitenkään olennainen tieto, joka hakijan pitäisi kertoa.
Siksi pdf, että muotoilut pysyvät sellaisina kuin ne sinulle näkyivät/miltä halusit ne näyttävät ja ei muutoinkaan pääse muokkautumaan kun tiedosto avataan ja mahdollisesti tulostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, miksi?
En kirjoittaisi TESin mukainen, koska palkasta kannattaa neuvotella.
Vierailija kirjoitti:
Palkka tulee TES:n mukaan, ei minkään oman toiveen. Mikä ihmeen palkkatoive??
Kaikilla aloilla ei ole TESiä ja palkkaus tulee kysynnän ja tarjonnan mukaan. Voi myös olla (esim. valtiolla) pohjapalkka ja siihen maksetaan neuvoteltavan mukaisesti henkilökohtaista lisää.
Vierailija kirjoitti:
Siksi pdf, että muotoilut pysyvät sellaisina kuin ne sinulle näkyivät/miltä halusit ne näyttävät ja ei muutoinkaan pääse muokkautumaan kun tiedosto avataan ja mahdollisesti tulostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, miksi?
Sitäpaitsi monessa paikassa käytetään mäkki-koneita ja wordin sijasta esim pages-kirjoitusohjelmaa. .doc-muotoiset tiedostot aukeavat niissä sillisalaatin näköisenä, jossa rivit on hyppineet ym kivaa.
Vaan yksi sinulta puuttuu, ap, possessiivisuffektien hallinta...
No joo, ehkä jotain muutakin pientä on pielessä.
Toivottavasti enkku ei noin kangertele.
Näin työnhakijana toivoisin rekrytoivan olevan omalla tasollani.
Eipä ap itsekään kummoinen kirjoittaja näytä olevan...
Esim. 40-vuotias kirjoitetaan tuon viivan kanssa, ei ilman. On aivan sama vaiva laittaa se viiva kuin välilyönti. Jos siis osaa.