Miehelle ei myyty konjakkia, sillä nuori avovaimo oli mukana - ja jos oikein tarkkaan ajatellaan...se oli ihan oikein!
Pikku tömpsyt se naikkonen olisi kuitenkin itselleen kaatanut.
http://www.iltasanomat.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000001954876.html
Kommentit (111)
Olen 25-vuotias nainen. Minua on aina hämmentänyt se, miksi minulta ei ole IKINÄ kysytty papereita Alkossa tai ruokakaupassa, kun olen ollut 50-vuotiaan alkoholia ostavan äitini seurassa. Ei nyt, ei 18-vuotiaana, eikä 15-vuotiaana (tosin Alkossa en alaikäisenä ole ollut). Ei, vaikka olemme äitini kanssa suurieleisesti keskustelleet viinivalinnastamme ja on varmasti ollut kuuloetäisyydellä oleville myyjille selvää, että osa tulee minun käyttööni. Sen sijaan kun olen alkoholia ostavan samanikäisen aviomieheni seurassa, minulta kysytään AINA paperit monissa paikoissa. Kumpi on todennäköisemmin alaikäinen, äitinsä kanssa kaupassa käyvä nuoren näköinen henkilö vai miehensä kanssa kaupassa käyvä nuoren näköinen henkilö? Voisiko joku kaupassa tai Alkossa työskentelevä avata logiikkaa tuon käytännön taustalla?
Alkoholilaki 16§:
"Vähittäismyyntikiellot
Alkoholijuomaa ei saa alkoholijuomamyymälässä tai 14 §:n 4 momentissa tarkoitetussa myyntipaikassa myydä:
1) henkilölle, joka on kahtakymmentä vuotta nuorempi, kuitenkin niin että mietoa alkoholijuomaa voidaan myydä kahdeksantoista vuotta täyttäneelle;
2) häiritsevästi käyttäytyvälle tai selvästi päihtyneelle; tai
3) jos on aihetta olettaa alkoholijuoman väärinkäyttöä tai sen luvatonta luovuttamista tai välittämistä."
Tässä ei todellakaan sanota, että alkoholia ei saa myydä henkilölle, jonka mukana tai läheisyydessä on mahdollisesti alaikäinen henkilö. 3 momentti kieltää myynnin vain jos on aihetta olettaa alkoholijuoman väärinkäyttöä tai luvatonta luovuttamista. Sitä sitten voi pohdiskella, minkä perusteella tällainen olettama on tehtävä ja mikä olisi "väärinkäyttöä". Alkon määräyksissä on otettu ilmeisesti lähtökohdaksi se, että jokaisen asiakkaan aikeita pitää epäillä, ja myydä voidaan vain jos nuhteettomuus on osoitettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Voi elämä. On kyllä sen verran kamala tilanne, että pitää ihan iltasanomille soittaa.. :D
No tilanne ei varmasti ollut kalama, mutta tämä kuvaa hyvin tätä Suomen naurettavaa sääntöhelvettiä. Baarissa saat juoda viinaa 18-vuotiaana, mutta auta armias jos sen pullon ostaa Alkosta, niin elämä on pilalla lopullisesti.
no minulta oli kolme lonkeroa jäädä Lidlin kassalle, koska mukana oli 13v tytär! nostin metelin ja sain juomani...
en ollut aikoihin juonut alkoholia ja sen kerran, kun päätin hemmotella itseäni kuumalla saunalla & kylmällä lonkerolla tuli eteen joku naurettava lakipykälä!
Vierailija kirjoitti:
"Alkon myyjä voi kysyä alkoholijuomat ostavalta henkilöltä, että tulevathan juomat omaan käyttöön."
Tähän vastaan, että ei tule. Tarjoan myös kavereille tömpsyt.
Aivan turha kysymys kun laissa ei ole kiellettyä luovuttaa toiselle täysi-ikäiselle alkoholia.
itse jouduin viime kesänä täysin naurettavaan tilanteeseen. olin Liddlissä ystäväni (olen 40v, ystäväni on 38v ) ja 2v tyttäreni kanssa. päätin uteliaisuutta ostaa tölkin rommikolan-makuista lonkeroa, menin kassajonoon edeltä ja ystävä tuli perässä ja juttelimme siinä ajankuluksi. äkkiä myyjä , semmoinen nuori pojankloppi, kysyy minulta että onko ystävälläni paperit! ei kuulemma voinut myydä muuten .. tivasin, että ihan tosissaanko ystäväni näyttää alle 18-vuotiaalta ja pitäisikö lapsellanikin olla henk.todistus? jono seisoi, ja sitten asiaa selvittämään tuli myymäläpäälikkö joka oli sitä mieltä että voin kyllä saada sen juomani. puhkuin pakatessa pyhää vihaa ja jos se Liddli ei sattuisi olemaan lähikauppa, olisin varmasti tehnyt jonkun aikaa ostokset muualla!
Vierailija kirjoitti:
Myyjä toimi Suomessa vallitsevien säädosten ja määräysten mukaan. Oliko pakko ottaa lapsivaimo kauppaan mukaan.
No ei näemmä toimi, kun oikeuslaitoksen perusolettama on, että ihminen ei ole syyllinen, jollei syyllisyyttä pysty todistamaan. Tässä tehtiin syyllisyysolettama jo ennen kuin konjakkia oli edes ehditty ostamaan.
Toisin sanoen: 20-vuotias ostamassa konjakkia 19-vuotiaan kanssa tarkoittaa Alkon tulkinnan mukaan sitä, että se 20-vuotias on automaattisesti ostamassa sitä 19-vuotiaalle. Tuossa olisi oikeastaan kunnianloukkaussyytteen ainekset.
Se lainsäädännöstä ja sitten logiikan puolelle. Jättämällä 19-vuotias Alkon oven taakse odottamaan, pullon voi ostaa. Mikäli 19-vuotias kulkee Alkossa erillään, pullon voi ostaa. Ja toisaalta: jos taaksesi jonoon ilmestyy joku 19-vuotias, konjakkia ei voi sinulle myydä, koska seurassasi on 19-vuotias. Tosi älykästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämän loukkaantujan mielestä laista voi poiketa, niin missä menee raja? Myyjä noudatti lakia, ja kyseessä olisi voinut hyvin olla haamuostaja. Naurettavaa nillitystä, kun konjakkinsa sai kuitenkin.
Kyse ei tietenkään ole naurettavasta nillityksestä, kusipää vaan naurettavasta holhouksesta josta on päästävä eroon ja heti. Ei missään muualla ole tällaista!
Alkon monopoli purettava myös ja räsäsläiset helvettiin.
Muualla voi olla viela tiukempaa. USAssa alkoholin nauttimis- ja ostoika on 21 vuotta, ei paivaakaan alle. Kaikkien ostavassa seurueessa on oltava taysi-ikaisia muuten ei myyda, ihan sama kuin Suomessa. Laki on laki ja kaikille sama eika sita myyjat rupea soveltamaan tilanteen mukaan. Kaiken kamaluuden lisaksi julkisella paikalla humalassa hoipperoivat paasevat poliiskyydilla putkaan. Ei tarvitse selitella lapsille miksi seta kuorsaa jalkakaytavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa pitäisi sitten olla nollatoleranssi kaikkia kohtaan, eikä viinaa tai alkoholituotteita saisi myydä missään henkilölle jolla on alaikäinen seurassaan. Eli esim. kaljan osto lähikaupasta ei käy jos on lapsi mukana.
Tai sitten pitäisi myydä, vaikka alaikäinen olisi vain muutamaa vuotta vanhemman seurassa.
Mielestäni tuohon ei ole oikein muuta reilua ratkaisua, joka ei jättäisi liikaa kassan harkinnan varaan. On ihan hölmöä että heti jos alkoholia ostaa nuori, toisen nuoren seurassa niin heti epäillään että nyt menee viinakset väärään osoitteeseen, mutta sitten taas vaikka 50 vuotias voi ostaa viinaksia vaikka on 15 vuotias mukana, eikä kukaan epäile mitään.
Lapset ei kuulu viinakauppaan.
Lapset ei sinne kuulu, mutta esim. itse olen nuorena ollut seurana kun tyttöystävä on ostanut viinaksia ja ilman papereita tietenkin. Naurettavaa pelleilyä koko touhu.
Esim. kerran olin korjaamassa autoani ja tyttis soitti loppuvaiheessa ja sanoin, että auto on valmis 15 minuutin päästä. Tyttis tuli autolle ja siitä lähdettiin suoraan kaupoille. Siitä sitten tyttis vielä alkoon ja eihän minulla mitään papereita ollut mukana autoa korjatessa.
Menen autolla kaupoille ja alkoon ja sitten pitää alkaa pelleilemään joidenkin vitun papereiden kanssa. Ei saatana mikä maa. Asuimme myös ulkomailla nuorena ja 16 vuotiaana sai viinaa ruokakaupasta. Kyllä Suomi vaan on paska maa.
Koska sillä autollahan on myös ihan ok ajella ilman niitä "vitun papereita"..? Olettaen että tarkoitit tällä että "olisihan sen typerän pikku myyjän pitänyt tajuta kun autolla kurvasin pihaan, että kyllä mä jo viimeviikolla täytin 18" ja muutama kirosana päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa pitäisi sitten olla nollatoleranssi kaikkia kohtaan, eikä viinaa tai alkoholituotteita saisi myydä missään henkilölle jolla on alaikäinen seurassaan. Eli esim. kaljan osto lähikaupasta ei käy jos on lapsi mukana.
Tai sitten pitäisi myydä, vaikka alaikäinen olisi vain muutamaa vuotta vanhemman seurassa.
Mielestäni tuohon ei ole oikein muuta reilua ratkaisua, joka ei jättäisi liikaa kassan harkinnan varaan. On ihan hölmöä että heti jos alkoholia ostaa nuori, toisen nuoren seurassa niin heti epäillään että nyt menee viinakset väärään osoitteeseen, mutta sitten taas vaikka 50 vuotias voi ostaa viinaksia vaikka on 15 vuotias mukana, eikä kukaan epäile mitään.
Lapset ei kuulu viinakauppaan.
Lapset ei sinne kuulu, mutta esim. itse olen nuorena ollut seurana kun tyttöystävä on ostanut viinaksia ja ilman papereita tietenkin. Naurettavaa pelleilyä koko touhu.
Esim. kerran olin korjaamassa autoani ja tyttis soitti loppuvaiheessa ja sanoin, että auto on valmis 15 minuutin päästä. Tyttis tuli autolle ja siitä lähdettiin suoraan kaupoille. Siitä sitten tyttis vielä alkoon ja eihän minulla mitään papereita ollut mukana autoa korjatessa.
Menen autolla kaupoille ja alkoon ja sitten pitää alkaa pelleilemään joidenkin vitun papereiden kanssa. Ei saatana mikä maa. Asuimme myös ulkomailla nuorena ja 16 vuotiaana sai viinaa ruokakaupasta. Kyllä Suomi vaan on paska maa.
Koska sillä autollahan on myös ihan ok ajella ilman niitä "vitun papereita"..? Olettaen että tarkoitit tällä että "olisihan sen typerän pikku myyjän pitänyt tajuta kun autolla kurvasin pihaan, että kyllä mä jo viimeviikolla täytin 18" ja muutama kirosana päälle.
On myos "ulkomaita" missa ei alkoholia myyda ollenkaan, janoon kuolisit.
Jotenkin aivan hullua,että avossa tai aviossa elävä täysi-ikäinen ei saa Alkosta jotain tuotetta.Mutta laki on laki.Ennen kun täysi-ikäisyys oli 21,oli aviossa olevia ihmisiä,jotka eivät saaneet äänestää.