"Jos on lopettanut erotiikan, ei voi vaatia yksiavioisuutta"
"Kivijärven vastaanotolla hän kuulee naisilta samantyyppisiä selityksiä siitä, mikä vie seksihalut.
– Parisuhteessa on kolme riidan aihetta: kotityöt, raha ja seksi. Seksiä ei haluta, kun mies on työttömänä eikä hae töitä. Tai kun se ei vie edes roskapussia. Siksi lopetan nykyään kaikki yleisöluentoni sanomalla miehille, että viekää nyt edes se roskapussi.
Loputtomiin läheisyyden puutetta ei Kivijärven mielestä tarvitse hyväksyä, ellei siihen ole oikeaa syytä, kuten esimerkiksi sairaus.
– Jos on itse irtisanonut eroottisuuden parisuhteesta, yksiavioisuuden vaatimus on mielestäni väärin. Pitäisin rajana vaikkapa kuutta kuukautta.
Hän korostaa, etteivät seksin puutteesta kärsi vain miehet, vaan myös naiset."
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/455483-seksologi-joutui-rajun-…
Kyllähän siellä lopussa mainitaan, että seksin puutteesta voivat kärsiä myös naiset, mutta selkeästi kuitenkin asetelma on, että nainen pihtaa ja mies kärsii.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi vaatia yksiavioisuutta vaikka on lopettanut erotiikan. Mikäli tämä erotiikan loppuminen ei toista miellytä niin silloin hän on vapaa EROAMAAN ENSIN ja etsimään sellaisen jonka kanssa harrastaa erotiikkaa.
Miksi hän pysyisi tässä suhteessa ja kävisi vieraissa?
Sivistyneissä kultuureissa ongelma on ratkaistu siten että mies käy varallisuutensa turvin maksullisella. Jos on varakas niin joka päivä ja vähemmän niin kerran kuukaudessa.
Naisen pitää hyväksyä se seikka että lapset ovat tärkeitä länsimaisessa perhekultuurissa.
Suomessa on toki tuet jotka edistävät eroa ja miehenkin on helpompi jättää naputtava vaimo ja siirtyä onneen.
Maksulliset naiset ovat ihan oikeasti se ratkaisu muualla missä ei yh:t saa niin hyviä tukia.
Suomessa ero on helppo jos ei miehen ja naisen yhteistyö kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi että kun olisikin noin yksinkertaista. Mitäpä jos erotiikan tappajana onkin se, että osapuolten seksimieltymykset ovat erilaisia, mutta vain toinen suostuu tulemaan toista vastaan näissä asioissa? Kun itse on kuukaudet ja vuodet tehnyt asioita, joista ei itse niin välittäisi, mutta tietää toisen tykkäävän... Ja saa takaisin pyöreän nollan. Niin onko se tosiaan "pihtarin" vika, että lopulta se kiinnostus seksiin hiipuu, kun tarpeet eivät tule täytetyksi? Että tässä pitäisi antaa vielä lupa pettää, kun en itse jaksa enää olla pelkkänä antajana? Olin jo harkinnut seksuaaliterapeutille menoa, mutta jätän väliin, jos neuvot ovat tuota luokkaa...
Kaikenlaisia selityksiä sitä on tullu kuultua, miksi naisella ei tee mieli seksiä miehensä kanssa. Miksei vaan tunnusteta, että seksi ei kiinnosta naisia siinä määrin kuin miehiä? Vois tuo paskan jauhanta jo loppua.
Paskan jauhanta loppuisi, jos miehet myöntäisivät että ei heitäkään seksi kiinnosta. Ketään ei kiinnosta seksi edes puoliksi niin paljon kuin ihmiset yrittävät mainostaa. Kaurahiutaletarjous kiinnostaa joka ikistä ihmistä ylivoimaisesti enemmän kuin seksi. Näin se vain on.
Miksei vois joskus edes tarttua siihen pikakaurahiutaletarjoukseen? Pitääkö sitä kauhaa hämmentää kattilassa aina pitemmän kaavan mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi että kun olisikin noin yksinkertaista. Mitäpä jos erotiikan tappajana onkin se, että osapuolten seksimieltymykset ovat erilaisia, mutta vain toinen suostuu tulemaan toista vastaan näissä asioissa? Kun itse on kuukaudet ja vuodet tehnyt asioita, joista ei itse niin välittäisi, mutta tietää toisen tykkäävän... Ja saa takaisin pyöreän nollan. Niin onko se tosiaan "pihtarin" vika, että lopulta se kiinnostus seksiin hiipuu, kun tarpeet eivät tule täytetyksi? Että tässä pitäisi antaa vielä lupa pettää, kun en itse jaksa enää olla pelkkänä antajana? Olin jo harkinnut seksuaaliterapeutille menoa, mutta jätän väliin, jos neuvot ovat tuota luokkaa...
Kaikenlaisia selityksiä sitä on tullu kuultua, miksi naisella ei tee mieli seksiä miehensä kanssa. Miksei vaan tunnusteta, että seksi ei kiinnosta naisia siinä määrin kuin miehiä? Vois tuo paskan jauhanta jo loppua.
Paskan jauhanta loppuisi, jos miehet myöntäisivät että ei heitäkään seksi kiinnosta. Ketään ei kiinnosta seksi edes puoliksi niin paljon kuin ihmiset yrittävät mainostaa. Kaurahiutaletarjous kiinnostaa joka ikistä ihmistä ylivoimaisesti enemmän kuin seksi. Näin se vain on.
Kyllä todellakin kiinnostaa. Mutta kun sitä seksiä ei nykyliitoissa enää saa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika ylimielistä paskaa. Entäpä, jos se kiinnostaa naista jopa enemmän, mutta seksi kyseisen miehen kanssa ei ole tyydyttävää?
Silloin siitä ITSE pitää tehdä tyydyttävää eikä odottaa että toinen sen tekee
Ei, kyllä naisella on oikeus odottaa reidet levällään täydellistä seksiä saavansa.
Vierailija kirjoitti:
Roskapussi pitää viedä, joo. Ja miehen pitää tehdä oma puolikkaansa kotitöistä. Jos ei tee, totta kai naista alkaa ärsyttää tämä laiskottelu ja vapaamatkustaminen.
Mutta jos mies haluaa enemmän kuin vain olla ärsyttämättä naista, silloin ei riitä että tekee itselleen kuuluvat työt. Miehet voisivat esim. panostaa ulkonäköönsä enemmän. Kun katselee pariskuntia kaupoissa, miehellä on yleensä iso maha ja turpea naama. Päällä mitä ihmeellisimpiä rytkyjä. Miehet päästävät itsensä ihan kauheaan kuntoon parisuhteessa. Voisi naista seksi kiinnostaa ihan toisella tavalla, jos mies vaivautuisi vähän treenaamaan. Ja tähän on turha alkaa miesten huutaa, että ei ne naisetkaan. Jos seksiä tekee mieli enemmän, silloin pitää tehdä asialle jotain.
Ei minua vain miehen kotihalujen tekemättömyys tee haluttomaksi.
Mieheni näyttää aina haluttavalta teki mitä teki. Ehkä ongelmasi on jossain syvemmällä?
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran seksiä ei ole ja se on tärkeää seksin puutteessa elävälle niin minusta silloin pitää tehdä selvä johtopäätös, ensin erota ja sitten hakea seksinsä muualta. Ellei molemmille osapuolille käy että seksiä haetaan muualta niin silloin pitää minun mielestäni olla uskollinen kunnes seksitön suhde on selvästi jomman kumman toimesta ilmoitettu päättyneeksi.
Kun seksi loppuu niin loppuu myös lupaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tän gynen kanssa samaa mieltä. Hän tietenkin kärjistää, mutta periaatteessa puhuu ihan täyttä asiaa. Miehet ja naiset on erilaisia. Mies ei tarvitse mitään erityisiä kommervenkkejä, kotitöitä, helliä puheita tai huomiota vaan seksiä. Naiselle suuri turn on taas on ne kotityöt, huomioon ottaminen ym. Parisuhteessa pitäisi palvella molempia haluja ja toiveita. Ja avainsana on nimenomaan se, että HALUAT tuottaa toiselle mielihyvää. Moni asia voi parisuhteessa olla huonosti, mutta hyvä seksi pelastaa sen. Jos taas on muuten asiat ok, mutta ei ollenkaan seksiä, on parisuhde todennäköisesti ehtoon puolella.
Oletko päästäsi sekaisin? Maailmassa on monenmoista ihmeellistä fetissiä, mutta enpä ole eläessäni kuullut että kukaan kiihottuisi KOTITÖISTÄ?! Oikeastiko saat jotain niistä vai oletko vain täysin pihalla siitä mitä muut haluavat?
Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun on täälläkin veivattu sitä, että kun mies ei tee kotitöitä, niin ei saa pilluakaan. Sitä tässä tarkoitin, enkä sinällään sitä, että se imuroiminen varsinaisesti kiihottaisi. Se, että mies on osallistuva vaikka nyt niiden kotitöiden ja lastenhoidon suhteen, pitää naisen tyytyväisenä ja todennäköisyys seksiin lisääntyy. Tää on vaan monessa suhteessa fakta. Se oli mun pointti. Naiset käyttävät todellakin - tiedostaen tai tiedostamattaan - vallan välineenä sitä, että jos toinen vaan makaa sohvalla, niin piparia ei irtoa. Sitten kun sitä ei irtoa, niin se mies vaan makaa siinä sohvalla. Näin kärjistettynä. Miehen ja vaimon pitäisi tiedostaa se, mikä on toiselle tärkeää - vaikka nyt ne kotityöt - ja toimia niiden toiveiden mukaisesti, niin parisuhde olisi kokonaisuudessaan paljon toimivampi molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran seksiä ei ole ja se on tärkeää seksin puutteessa elävälle niin minusta silloin pitää tehdä selvä johtopäätös, ensin erota ja sitten hakea seksinsä muualta. Ellei molemmille osapuolille käy että seksiä haetaan muualta niin silloin pitää minun mielestäni olla uskollinen kunnes seksitön suhde on selvästi jomman kumman toimesta ilmoitettu päättyneeksi.
Jos on yhteinen koti ja asuntolainaa, lapsilla hyvä koulu ja ystäviä niin heidän etunsa mukaan mennään. Ei silloin ole järkevää erota vaan maksaa se laina pois rauhassa. Mies saa sitten käydä maksullisella sovitulla määrällä rahaa.
Tässä tuleekin sitten vastaan se mielenkiintoinen seikka että hyväksyykö nainen että rahaa menee ulkopuolelle perheestä vai ottaako vaimo kiltisti sen munan suuhunsa tietystä rahasta ja on hiljaa?
Miehet voivat olla hyvinkin vittumaisia näissä tilanteissa ja pistävät koko perheen pihalle hänen omistamasta kodistaan. Elareitakin on ihan turha odotella lompakkoloisen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi vaatia yksiavioisuutta vaikka on lopettanut erotiikan. Mikäli tämä erotiikan loppuminen ei toista miellytä niin silloin hän on vapaa EROAMAAN ENSIN ja etsimään sellaisen jonka kanssa harrastaa erotiikkaa.
Miksi huonossa suhteessa yleensä pysytään? Rahan, lasten, sukulaisten ja tuttavien, tottumuksen jne.
Miten "irtisanoudutaan erotiikasta"? Tuskin kukaan haluaa olla haluamatta läheisyyttä puolison kanssa. Tilanteeseen ajaudutaan vähitellen. Tänään en halua, mutta ehkä ensi viikolla. Puolison kosketus ahdistaa, mutta tämä on vaan vaihe, se helpottaa. Kunhan vaan saan nukuttua, niin jaksan taas seksiä. Yht'äkkiä onkin mennyt kuukausia.
Irtisanoutuminen voi tapahtua vaikka puolison pettäessä tai kun luottamus petetään jollain muulla tavalla. Silloin tuskin kannattaa alkaa laskea 6 kk jos vilpittömästi haluaa pitää parisuhteen kasassa.
Minun tekisi mieli irtisanoutua erotiikasta. Seksi puolison kanssa ei kiinnosta enää yhtään ja syynä siihen on pääasiassa se, että olen aivan liikaa harrastanut seksiä slloin kun ei oikeastaan huvittanut. Olen yrittänyt pitää puolison tyytyväisenä ja seksielämän hengissä, ja tappanut sen samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi huonossa suhteessa yleensä pysytään? Rahan, lasten, sukulaisten ja tuttavien, tottumuksen jne.
Mikä on huono suhde? Jos otetaan pois väkivalta, pettäminen jne.
Suurin syy miksi naiset hakee eroa on: haluaa muutosta elämään, kumppani ei enää kiinnosta jne.
Sellainen ihminen joka eroaa tuollaisten asioiden takia on ihminen jonka ei kannata enää ikinä seurustella kenenkään kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miten "irtisanoudutaan erotiikasta"? Tuskin kukaan haluaa olla haluamatta läheisyyttä puolison kanssa. Tilanteeseen ajaudutaan vähitellen. Tänään en halua, mutta ehkä ensi viikolla. Puolison kosketus ahdistaa, mutta tämä on vaan vaihe, se helpottaa. Kunhan vaan saan nukuttua, niin jaksan taas seksiä. Yht'äkkiä onkin mennyt kuukausia.
Irtisanoutuminen voi tapahtua vaikka puolison pettäessä tai kun luottamus petetään jollain muulla tavalla. Silloin tuskin kannattaa alkaa laskea 6 kk jos vilpittömästi haluaa pitää parisuhteen kasassa.
Minun tekisi mieli irtisanoutua erotiikasta. Seksi puolison kanssa ei kiinnosta enää yhtään ja syynä siihen on pääasiassa se, että olen aivan liikaa harrastanut seksiä slloin kun ei oikeastaan huvittanut. Olen yrittänyt pitää puolison tyytyväisenä ja seksielämän hengissä, ja tappanut sen samalla.
Miksi olet koskaan edes mennyt ihmisen kanssa yhteen jonka kanssa et halua seksiä?
Miten maailman yksinkertaisin asia voi jollekkin olla noin helkutin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Opit valinnoistasi. Kun syyllistäen valitat toisesta se tarkoittaa luottamuksen pettämistä myös, ja se tappaa seksin kertaheitolla kokeile vaikka. Ongelmasi on se että (ymmärrät kun olet yli 32 vee) että seksi olikin ihan hauskaa ja nyt sitä ei ole eikä mies korjaa (seksi)suhdettanne jonka sinä hajoitit valituksillasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhde ei ole välttämättä muilta osin huono, vaikka siitä puuttuisi erotiikka. Siksi minusta on vaikea ymmärtää, että seksin puutteen takia pitäisi ensin erota, ennen kuin voisi toteuttaa seksuaalisuuttaan jossain muualla.
Olen elänyt suhteessa, jossa mies ei halunnut seksiä. Muilta osin suhde oli hyvä. Oli luottamusta, turvaa, yhteisiä kiinnostuksenaiheita, huumoria, hellyyttä, kotityötkin jaettu puoliksi... mutta seksiä ei ollut. En olisi halunnut erota miehestä, ja ehdotinkin että voisin hoidella seksuaalisuuteen liittyävät asiat muualla. Olen itse seksuaalinen ihminen, rakastin miestäni enkä halunnut häntä pakottaa seksiin kun se ei häntä kiinnostanut. Tämä ei kuitenkaan käynyt miehelle, joten jossain vaiheessa sitten erottiin.
Että sinänsä kannatan tätä ajatusta. Toki tuo puoli vuotta pitäisi olla selkeästi ilmoitettu ja oletettaisiin että mies haluaa etsiä apua haluttomuuteensa mikäli haluaa jatkaa suhdetta. Jos mitään ei yrityksistä huolimatta tapahdu, minusta on kohtuutonta että myös puolison pitäisi olla tuomittu seksittömyyteen.
Luulen, että molemmat osapuolet ovat valmiimpia ymmärtämään toista ja tyydyttämään myös hänen tarpeet jos huomaa sen toisenkin olevan myötäsukainen. Mies kantaa niitä roskapusseja kun huomaa naisen olevan kiinnostunut hänen tarpeista ja toisinpäin. Eikä kaikki naiset ole haluttomia, meitä ihan innokkaita on paljon. MItä kauemmas toisesta valuu sitä hankalammaksi ja "luonnottomammaksi" tuo suurimmalle osalle tärkeä seksi käy. Kyllä minusta seksi on liima joka pitää lähellä ja kun lähellä ollaan halutaan ymmärtää toista ja ottaa hänet huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä todellakin kiinnostaa. Mutta kun sitä seksiä ei nykyliitoissa enää saa
Kiinnostaa sen verran, että juuri ja juuri jaksaa vaivoin sanoa "todellakin". Mutta että tekisi oman osansa kotitöistä? Ei! Laihduttaisi ja treenaisi vähän? EI!! Kyselisi ja kuuntelisi naisen toiveita? EI EI EI ja miljoona kertaa EI! Se nainen on rikki ja sen pitää korjaantua itsestään, kun vain sanoo: "todellakin kiinnostaa".
Suhde ilman seksiä ja läheisyyttä ei ole parisuhde. Se on kämppissuhde.
Älkää sekoittako kotitöitä seksiin. Tutkimusten mukaan vähiten seksiä oli niillä miehillä, jotka tekivät eniten kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että molemmat osapuolet ovat valmiimpia ymmärtämään toista ja tyydyttämään myös hänen tarpeet jos huomaa sen toisenkin olevan myötäsukainen. Mies kantaa niitä roskapusseja kun huomaa naisen olevan kiinnostunut hänen tarpeista ja toisinpäin. Eikä kaikki naiset ole haluttomia, meitä ihan innokkaita on paljon. MItä kauemmas toisesta valuu sitä hankalammaksi ja "luonnottomammaksi" tuo suurimmalle osalle tärkeä seksi käy. Kyllä minusta seksi on liima joka pitää lähellä ja kun lähellä ollaan halutaan ymmärtää toista ja ottaa hänet huomioon.
Ei roskapussi ole minun tarpeeni! Ei mies tee minua onnelliseksi jos kantaa roskapussin. Mies saa minut raivostumaan jos ei omalla vuorollaan kanna sitä roskapussia, eli jättää sen hänelle kuuluvan työn minun tehtäväkseni. Mutta ei sen vieminen ole palvelus minulle eikä tyydytä minun tarpeitani.
Tuntuu että seksi on käynyt aika luonnottomaksi sinulle, kun vertaat sitä roskapussin viemiseen.
Silloin siitä ITSE pitää tehdä tyydyttävää eikä odottaa että toinen sen tekee