ulkomaalaiset tk-lääkärit ja kommukointivaikeudet
en ole rasisti, minulle on sama mistä maasta lääkäri on mutta ODOTAN TÄMÄN OSAAVAN YMMÄRRETTÄVÄSTI SUOMEA! on pelottavaa, kun umpisuomalaisessa terveyskeskuksessa lääkäri ei tajua, mitä sinä sanot etkä sinä tajua, mitä lääkäri sanoo :(
kerran jostain venäjältä oleva naislääkäri kävi suorastaan käsiksi kun en tajunnut itse, että sukat riisuttava! ja moni myös alkaa korottaa uhkaavasti ääntään, että jos tyhmä potilas ymmärtäisi silloin paremmin.
Kommentit (32)
Niinpä. Mun kuopus ei ollut tajunnut ulkomaalaien suuhygienistin puhetta, tää oli ruvennut huutamaan ja lapsi itkemään.
Viimeksi hammaslääkärissä se hammashoitaja ei ymmärtänyt ulkomaalasita. hammaslääkäriä. Minä tulkkasin sitten suu täynnä laitteita ja vanua. Absurdi tilanne.
Voit kieltäytyä ei-syntyperäisen suomalaisen lääkärin hoidosta. Itse olen oman terveyskeskukseeni näin ilmoittanut, ja en ole enää joutunut. Katsos kun kunnalle tulee halvaksi ottaa näitä ulkom. mukalääkäreitä, mutta eikö heitä tarvita juuri eniten siellä heidän kotimaassaan! Tiedän ihmisiä keitä ei haittaa vaikka lääkäri mitään osaakaan-käyvät tavan vuoksi terveyskeskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Voit kieltäytyä ei-syntyperäisen suomalaisen lääkärin hoidosta. Itse olen oman terveyskeskukseeni näin ilmoittanut, ja en ole enää joutunut. Katsos kun kunnalle tulee halvaksi ottaa näitä ulkom. mukalääkäreitä, mutta eikö heitä tarvita juuri eniten siellä heidän kotimaassaan! Tiedän ihmisiä keitä ei haittaa vaikka lääkäri mitään osaakaan-käyvät tavan vuoksi terveyskeskuksessa.
Paitsi että jos siellä ei ole muita.
"minnje kipu ?"
"mitä?"
"minnje.. koske? kipu ?"
" selkään. alaselkään"
"sjelkää?"
"joo, tähän"
tuollainen keskustelu on aivan hiton turhauttavaa , molemmista osapuolista! pahimmassa tapauksessa potilas saa väärää hoitoa ja jää hoitamatta, etenkin jos kyseessä vanhus tai niin kipeä ihminen, ettei jaksa kunnolla keskittyä.
Meidän pitää opetella heidän kieli. Sehän nyt vähimmäisvaatimus kun suostuvat tänne tulemaan.
Laittakaa palautetta ja pyytäkää toista lääkäriä. Kyllä jokaisella on oikeus ymmärtää ja tulla ymmärretyksi omissa terveysasioissaan.
Omalle kohdalleni ei ole onneksi vielä osunut kielitaidotonta lääkäriä vaikka ulkomaalaisia (pääosin venäläisiä) on ollutkin.
Vastapainoksi sanottava että ystäväni on lääkäri, ulkomaalaistaustainen ja nimi on ulkomaalainen, mutta on syntynyt ja asunut koko elämänsä Suomessa ja puhuu täydellistä suomea. Muutama potilas on hänelle suuttunut ja vaatinut paikalle lääkäriä joka puhuu suomea :). Eli joillain tämä on ihan pään sisällä tämä ymmärrysongelma.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa palautetta ja pyytäkää toista lääkäriä. Kyllä jokaisella on oikeus ymmärtää ja tulla ymmärretyksi omissa terveysasioissaan.
Omalle kohdalleni ei ole onneksi vielä osunut kielitaidotonta lääkäriä vaikka ulkomaalaisia (pääosin venäläisiä) on ollutkin.
Vastapainoksi sanottava että ystäväni on lääkäri, ulkomaalaistaustainen ja nimi on ulkomaalainen, mutta on syntynyt ja asunut koko elämänsä Suomessa ja puhuu täydellistä suomea. Muutama potilas on hänelle suuttunut ja vaatinut paikalle lääkäriä joka puhuu suomea :). Eli joillain tämä on ihan pään sisällä tämä ymmärrysongelma.
En edes tiedä lääkärien nimiä. Mutta jos se puhe on taysin mahtonda jummartaa...
Vierailija kirjoitti:
en tarkoita tätä, kuten jo mainitsin lääkärin kotimaa ei ole ongelma vaan kielitaito ! ikävä kyllä aikaa varatessa ei voi ikinä tietää, millä tasolla ulkomaalaisen nimen omaavan lääkärin kielitaito on :/
A.p
Mun kohdalle sattuneet Suomessa työskentelevät ulkomaalaiset lääkärit ovat yhtä poikkeusta lukuunottamatta olleet kaikki todella kamalia. Ilman yhteistä kieltä (kun eivät edes englantia suostu tai osaa puhua) on ollut todella haastavaa olla vastaanotolla ja tähän kun lisää vielä lääkärin töykeyden, en ole vastaanotolta poistunut ilman suoraa palautetta lääkärille ja mahdollisesti myös sairaanhoitajalle.
Tämä yksi poikkeus ei suomea osannut juuri yhtään sen paremmin kuin nämä töykeät kollegat, mutta hänen ystävällisyys, ihmisläheisyys, empatia ja jopa huumorintaju teki vastaanottokäynnistä hyvän. Yhteisenä kielenä käytettiin suomen kielen lisäksi englantia ja latinaa.
Vaan on niitä kamalia lääkäreitä myös Suomen kantaväestössäkin. Näistäkin on kokemuksia ihan riittämiin...
Lopettakaa tuo typerä "en ole rasisti, mutta... en lue Mv lehteä, mutta...".
Se on vain todiste siitä, että teidät on aivopesty sietämään ja suvaitsemaan sikamaisuuksia. Olettehan te kansanmurhaajarasisteja, jos ette vain suvaitse ja suvaitse...
En ole TK:ssa törmännyt ulkomaalaisiin lääkäreihin, mutta sairaalassa olen käynyt kroonisen sairauden vuoksi monella polilklinikalla, ja osa lääkäreistä on ulkomaalaisia. Tässä kokemuksiani:
- Polin 1 (tällä polilla ei ole ollut pariin vuoteen käyntejä, eikä ole tulossa) ylilääkäri, erikoislääkäri, mies, egyptiläinen: vähän hankala joskus ymmärtää sanomisia, mutta muuten alansa osaava. Erikoisuus: kuuntelee keuhkoja paidan alta, pyytää vain vähän raottamaan paitaa.
- Polin 2 (käyntejä pari kertaa vuodessa) erikoistuva lääkäri, venäläistaustainen nainen. Puhuu suomea vahvasti murtaen, joten joskus tosi vaikea ymmärtää mitä sanoo. Jämähtää joskus turhiin asioihin (asioihin, jotka eivät tällä poliklinikalla käyntien syyhyn liity mitenkään, ei myöskään krooniseen sairauteen tai terveyden tilaan).
- Poli 3 (pari käyntiä tänä vuonna, ei liity perussairauteen vaan eka käynti akuutin syyn takia (lähete yksityiseltä) ja toinen kontrolli) erikoistuva lääkäri, nainen, en osaa sanoa mistä päin, mutta ulkonäön + nimen perusteella pohjois-Afrikka tai lähi-itä, puhuu hyvää suomea (murtaa vähän), asiansa osaava, kysyi myös kontrollikäynnin päätteeksi, onko (erikoisalansa (okei, gyne) alueella) muita, mikä huolettaa.
Ja ei, palstapersuille tiedoksi, että vaikka polin 3 lääkäri nyt muslimialueelta todennäköisesti on kotoisin, ei käyttänyt minkäänlaista huivia, enkä edes tiedä oliko muslimi. Noilla alueilla on myös mm kristittyjä (Egyptissä mm koptit) ja esim bahailaisia, jotka on zarathustralaisten jälkeläisiä.
Polin 1 lääkärin tapa kuunnella keuhkoja johtunee varmasti joko uskonnosta tai kulttuurista, mutta ei se minua haittaa, en tykkää paljastella rintojani (käytän rintaliivejä joskus, mutten tykkää paljastella niitäkään) edes naislääkäreille (edes gynelle, mutta gynellä se on vähän pakko, koska muuten ei pysty tarkistamaan rintoja kyhmyjen varalta, suvussa ei hirveästi syöpiä ole, mutta toinen isoäiti on kuollut nuorena rintasyöpään).
Lain mukaan suomalaisella on aina ehdoton oikeus saada palvelua suomenkieliseltä lääkäriltä terveyskeskuksessa.
Tästä on olemassa jonkun korkeamman oikeuden päätös, kun Pellossa oli yhteispäivystys Ruotsin puolella olevan terveyskeskuksen kanssa. Siellä ei ollut aina suomenkielistä lääkäriä - meänkielistä ei vissiin suomenkieliseksi laskettu, vaikka aivan hyvin voitiin suomeksi keskustella.
Jos tk-lääkäri ei osaa suomea, tee valitus aivan samalla perusteella kuin Pellossakin tehtiin.
Se on kurjaa jos muuten asiallinen lääkäri, jolta kyllä ammattitaitoa löytyisi, ei ymmärrä kunnolla potilasta. Kielimuuri ei saisi tulla väliin.
Mika vaiva oola sinula.
- käsi puutuu-
Ei putu paikalla on.
Vierailija kirjoitti:
en ole rasisti, minulle on sama mistä maasta lääkäri on mutta ODOTAN TÄMÄN OSAAVAN YMMÄRRETTÄVÄSTI SUOMEA! on pelottavaa, kun umpisuomalaisessa terveyskeskuksessa lääkäri ei tajua, mitä sinä sanot etkä sinä tajua, mitä lääkäri sanoo
Tämä on kieltämättä liian usein ihan käytännön ongelma, ikävä kyllä. Ei ole kiinni lääkärin ammattitaidosta vaan pelkästään kommunikaatio-ongelmasta, kun kumpikaan ei osaa toisensa kieltä. Suomessa pitää osata suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en tarkoita tätä, kuten jo mainitsin lääkärin kotimaa ei ole ongelma vaan kielitaito ! ikävä kyllä aikaa varatessa ei voi ikinä tietää, millä tasolla ulkomaalaisen nimen omaavan lääkärin kielitaito on :/
A.p
Voithan varatessa toivoa sujuvaa suomea puhuvaa lääkäriä. EU: n sisältävä tulevat lääkärit voivat olla vaikka kouluttautuneet Romaniassa ja heille ei vaadita mitään lisätestejä toisin kuin EU:n ulkopuolelta tulevat, jotka joutuvat tenttimään koko lääketieteen lisensiaatin tutkinnon kerralla. Näillä on varmaan motivaatiota opetella kielikin, jos ylipäätään läpäisee tuon aika vaikea tentin. Moni ei edes läpäise.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan suomalaisella on aina ehdoton oikeus saada palvelua suomenkieliseltä lääkäriltä terveyskeskuksessa.
Tästä on olemassa jonkun korkeamman oikeuden päätös, kun Pellossa oli yhteispäivystys Ruotsin puolella olevan terveyskeskuksen kanssa. Siellä ei ollut aina suomenkielistä lääkäriä - meänkielistä ei vissiin suomenkieliseksi laskettu, vaikka aivan hyvin voitiin suomeksi keskustella.
Jos tk-lääkäri ei osaa suomea, tee valitus aivan samalla perusteella kuin Pellossakin tehtiin.
Myös Ruotsissa on oikeus saada palvelua lääkärillä suomeksi. Vähimmistökieli kun on.
Olin kerran näyttämässä luomea lääkärille ja tarkoitus oli saada samalla lähete labraan papakoetta varten. Väännettiin venäläislekurin kanssa 20min kun hän ei ymmärtänyt miksi minun sinne pitää päästä. Syy oli siis niinkin yksinkertainen kun puoli vuotta aiemmin löytynyt vähäinen solumuutos ja minun oli käsketty käydä sen takia kontrollikäynnillä. Onneksi hän sitten lopulta laittoi sen lähetteen vaikka jäikin huoneeseen raapimaan päätään epäuskoisen näköisenä. :D
Monikulttuurisuus on rikkaus. Ei mulla muuta.