Ambulanssihenkilökunnan toiminnasta valittaminen
Minne voi valittaa ambulanssikuskin toiminnasta? Voiko heidän käytöksestään tulla minkäänlaisia seuraamuksia ja jos niin mitä? Olisin kiitollinen, jos jollain olisi kokemusta aiheesta.
Kommentit (302)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni kaksi tapausta, joissa lanssi ei ole ottanut kyytiin.
Ekalla kerralla tipuin hevosen selästä. En päässyt ylös ja tajuton kipu lonkassa. Lanssi kuskien mielestä, joku muu joutaa viedä päivystykseen, kun pystyin puhumaan ei hätää ole.
No ei tosin päivystyksessä meno parantunut.. Odotin kuusi tuntia lääkärille pääsyä, enkä saanut särkylääkettä vaikka pyysin.
Lopulta lääkärille ja lonkkamurtuma epäily, mutta kas... Röntgenhoitaja oli kerenny lähtee kotiin.. 140km sairaalaan OMALLA KYYDILLÄ, jossa lonkan murtuma todettiin..Toisella kertaa olin ollut jo 2kk kipeänä ja alkanut saada hengenahdistuksia. Päivystyksessä sanottiun normaali flunssaksi ja määrättiin pef-puhallukset ja annettiin avaava.
Kävin samana päivänä päivystyksessä, jollon pääsin hoitajalle, joka totesi minun olevan terve..
Illalla sain hengenahdistuksen, johon avaava, höyryhengitys tai ulko ilma auttanut.
Kuume nousi tasaseen tahtiin, eikä burana laskenut sitä. Lopuksi en päässyt sängystä ylös ja koin paremmaksi soittaa lanssin.
Lanssi kuskien mielestä oireet johtu eläimistä..kuume reilu 38 vaikka tunti aikasemmin otettu lääkkeet ja hapettuminen oli 85 ja lepopulssi yli 140..Kuulema jos päivystykseen pakko päästä, on mentävä taksilla. Joutuvat taluttamaan taksiin, kun ei jalat kantaneet. Taksissa tajunnan tasoni alko laskemaan ja taksi kuskin saatua mut sisälle ohi sattu kävelemään lääkäri.. Tämä lääkäri alko huutamaan hoitajia avuksi ja tippaan suoraan. Kuume oli puolessa tunnissa noussu yli 41,hapettuminen enää 75.. Syke vain nousi ja paineet laski.
Suoneen antibioottia ja yliopistolliseen sairaalaan lanssilla.Sairaalassa röntgenkuviin, joissa selvis että oikea keuhko oli painunut kasaan.. Viikko lisähapella ja tipassa antibiootti +kortisooni ja antibiootti myös suun kautta.
Työn puolesta joutunut soittamaan lanssia useamman kerran ja kyse on vanhuksista..
Jonka tila arvioidaan tarkkaan, ennenkuin eteen päin laitetaan. Ja joka saatanan kerta joutuu taistella siitä ottavatko kyytiin.Ja se joka kirjotti että lanssikuskeilla, lähihoitajan järki/taito vai miten nyt menikään, nii voi haistaa pahan hajusia kukkasia. (:
Kuulostaa erityisherkältä.
Sen siitä saa kun mammat on soittamassa lanssia milloin minkäkin nilkan nyrjähdyksen ja kynsien katkeamisen takia.
itse aikoinaan autottomana ja köyhänä poljin pyörällä sairaalaan (noin 5km yhteen suuntaan), kun iski hirveät mahakivut.. perillä tuli huutoa, että olisi pitänyt tilata ambulanssi! olin vain pelännyt etteivät ota kyytiin joten sisukaasti fillaroin päivystykseen.
joo ja ja 19v olin tuolloin, nykyään soittaisin kyllä sen lanssin silmää räpyttämättä! auto löytyy jo, mutta en todellakaan yrittäisi ajaa itse enkä myöskään tilaisi taksia, jos olo olisi niin tuskainen ettei pääsisi etenpäin kuin konttaamalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on kyllä kokemus, että ambulanssiin todellakin pääsee hätätilanteessa ja muutenkin kriisit hoidetaan hyvin. Äidilläni on sydänvika ja päivällä tehtiin pieni kirurginen operaatio. Illalla alkoi hirveä tykytys, oksentaa, pyörrytti jne. Ambulanssi tuli paikalle, nesteyttivät ja sai jäädä kotiin, kun tilanne oli tasaantunut. Hyvin hoidettu.
Mieheni sisko oli tajuton herätessään ja puolisonsa soitti paniikissa ambulanssin. Lopulta paikalle tuli mediheli, koska tilanne oli kriittinen. Kaikkensa tekivät ja sai kaikki resurssit pikaiseen hoitoon. Nyt on täysin toipunut.
Toinen tuttu kaatui pyörällä ja jäi tajuttomana maahan. Ambulanssi vei välittömästi sairaalaan.
Sen sijaan näitä "ambulanssi ei ottanut kyytiin" -tapauksia kuunnellessa tulee juuri ammattivalittajat mieleen. Haava kädessä, synnytys, mahakipu jne. En ole ikinä tullut edes ajatelleeksi, että noista voisi ambulanssin laiskuuttaan ja piheyttään soittaa. Vai onko kyse jostain huomiosyndroomasta, että pitää saada nostaa show, kun minä tässä nyt olen loukannut itseni?
Öööö...oletko lukenut ketjua? Missä tässä ketjussa on puhuttu tarpeettomista ambulanssikäynneistä? Kuka on kertonut soittaneensa ambulanssin laiskuuttaan (miten tämä on edes mahdollista!) tai pihiyttään (kyllä se ambulanssikin maksaa!)? Kyllä ihmiset soittavat ambulanssin (yleensä) ihan puhtaan tarpeen eikä minkään huomionkipeyden takia! Miten jollekulle tulee edes tuommoinen mieleen? Itseäni huvittaa myös kovin tämä itselläni ei ole tästä kokemusta, niin kellään muullakaan ei voi olla -ajattelumalli. Kyllä niille ensihoitajillekin sattuu virheitä!
Jostain syystä nämä "virhetapaukset" kohdistuvat asiassa kuin asiassa samoihin, tietyn tyypin, ihmisiin. Hyvin, hyvin erityisiin ihmisiin, ainakin omasta mielestään.
Näennäistieteiden professori kirjoitti:
Minne voi valittaa ambulanssikuskin toiminnasta? Voiko heidän käytöksestään tulla minkäänlaisia seuraamuksia ja jos niin mitä? Olisin kiitollinen, jos jollain olisi kokemusta aiheesta.
Potilasasiamieheen yhteys. Ei kuskiin, ei sairaalan hoitajille tmv.
Muistakaa nauhoittaa ambulanssihoitajien käynti kotonanne.
Omaa poikaa kohdeltiin kun mielisairasta niin sanoin aloittavani nauhoituksen. Toinen äijä kehui ettei ole lupaa nauhoitella jos nyt nauhoitus on päällä. Vastasin, että saan kotonani nauhoittaa niin paljon kun tykkään niin oli hiljaa ja tyyli muuttui.
Ja saankin. Omassa kodissa saa nauhoittaa. Sosiaalitoimen palaverit ym saa nauhoittaa ja oikein sosiaaliasiamies suosittelee niin tekemään.
Tehkää valituksia. Nykyisin lääkärit ja hoitajat ovat hyvin ylimielisiä. Siis jopa todella ilkeämielisiä. Olen itse hoitaja ollut, mutta sairauden vuoksi en enää pysty siihen työhön, mutta en olisi ikinä uskonut kuinka ilkeitä ihmiset viitsii sairaille olla! Siis todella anteeksiantamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on kyllä kokemus, että ambulanssiin todellakin pääsee hätätilanteessa ja muutenkin kriisit hoidetaan hyvin. Äidilläni on sydänvika ja päivällä tehtiin pieni kirurginen operaatio. Illalla alkoi hirveä tykytys, oksentaa, pyörrytti jne. Ambulanssi tuli paikalle, nesteyttivät ja sai jäädä kotiin, kun tilanne oli tasaantunut. Hyvin hoidettu.
Mieheni sisko oli tajuton herätessään ja puolisonsa soitti paniikissa ambulanssin. Lopulta paikalle tuli mediheli, koska tilanne oli kriittinen. Kaikkensa tekivät ja sai kaikki resurssit pikaiseen hoitoon. Nyt on täysin toipunut.
Toinen tuttu kaatui pyörällä ja jäi tajuttomana maahan. Ambulanssi vei välittömästi sairaalaan.
Sen sijaan näitä "ambulanssi ei ottanut kyytiin" -tapauksia kuunnellessa tulee juuri ammattivalittajat mieleen. Haava kädessä, synnytys, mahakipu jne. En ole ikinä tullut edes ajatelleeksi, että noista voisi ambulanssin laiskuuttaan ja piheyttään soittaa. Vai onko kyse jostain huomiosyndroomasta, että pitää saada nostaa show, kun minä tässä nyt olen loukannut itseni?
Öööö...oletko lukenut ketjua? Missä tässä ketjussa on puhuttu tarpeettomista ambulanssikäynneistä? Kuka on kertonut soittaneensa ambulanssin laiskuuttaan (miten tämä on edes mahdollista!) tai pihiyttään (kyllä se ambulanssikin maksaa!)? Kyllä ihmiset soittavat ambulanssin (yleensä) ihan puhtaan tarpeen eikä minkään huomionkipeyden takia! Miten jollekulle tulee edes tuommoinen mieleen? Itseäni huvittaa myös kovin tämä itselläni ei ole tästä kokemusta, niin kellään muullakaan ei voi olla -ajattelumalli. Kyllä niille ensihoitajillekin sattuu virheitä!
Jostain syystä nämä "virhetapaukset" kohdistuvat asiassa kuin asiassa samoihin, tietyn tyypin, ihmisiin. Hyvin, hyvin erityisiin ihmisiin, ainakin omasta mielestään.
Juu ja virheitä tulee tällä tämän päivän asenteella. Muistan kun ensihoitajaksi minua koulutettiin ja kuinka sanottiin, että mistä tunnistaa apua tarvitsevan: se on hiljaa!
Onhan se totta joo, että on elossa ja hengittää jos puhuu, mutta toisaalta; aivan hiljaa olevat tuskin on enää apua vailla.
Että asiat riippuu pitkälti siitä mistä ne roikkuu eli miltä kannalta asioita katsellaan.
Tänä päivänä säästöt aiheuttavat sen, että on selkeytetty ja tiukennettu rajoja joille ambulanssi lähetetään ja erityisesti ketkä pääsevät kyytiin ja ketkä menevät päivystykseen omillaan.
Mm.oma alaikäinen poikani joutui keskellä yötä 40asteen kuumeessa ja paljon muuta ongelmaa päällä oman onnen nojaan. Oli joo, ambulanssin viemänä sairaalassa, mutta keskellä yötä (yhden maissa) kun päästettiin kotiin niin kukaan ei tilannu edes kelataksia. Itse olin pienempien kanssa, autottomana kotona eli en päässyt hakemaan. Tuli normaalilla taksilla kotiin.
Kyytiin pääsee vain selkeästi vaarassa olevat ja välitöntä hoitoa tarvitsevat. Jos ei voida osoittaa välitöntä hoidon tarvetta niin asiakas jää kotiin, vaikka oikeasti olisikin jokin sellainen tila kehittymässä mikä on vaaraksi ja mikä löydettäisi sairaalassa kokein jos asiakas vietäis heti, mutta kun ne kokeet otetaan sitten aamulla omalla lääkärillä. Tämä on ajatus ja valitettavasti kun se suora viiva vedetään joidenkin eteen eikä hoitoon viedä niin rajan taakse jää väkisinkin tapauksia, jotka ovat tosiaan siinä rajalla ja saattaisi jopa kuulua toiselle puolelle.
En vaan ikinä ymmärrä miten noin ruohonjuuritasolla viitsitäänkin säästää. Miten pahimmassa tapauksessa riskeerataan ihmishenkiä.
Tiedän myös olevan yksinäisiä vanhuksia, sairaita ihmisiä ja muuten vain pelokkaita ketkä tilaavat ambulanssin pienempäänkin. Yksinäisyys triplaa pelon ja alentaa kynnystä tilata ambulanssi.
Jos olet täysin yksin ja sydämesi reistaa niin et vaan odottele ja katso tilttaako se vai ei vaan varuiksi tilaat ambulanssin. Jos kuukahdat lattialle niin kukaan toinen ei ole tilaamassa apua.
Eli on heitä ketkä tilaavat "huvikseen" joltain näkökulmalta katsottuna, mutta minne te piirtäisitte rajan?
Eikö mieluummin tehdä kaksi turhaa käyntiä kun yksi tarpeellinen?
Vierailija kirjoitti:
Näennäistieteiden professori kirjoitti:
Potilasasiamieheen yhteys. Ei kuskiin, ei sairaalan hoitajille tmv.
Muistakaa nauhoittaa ambulanssihoitajien käynti kotonanne.
Omaa poikaa kohdeltiin kun mielisairasta niin sanoin aloittavani nauhoituksen. Toinen äijä kehui ettei ole lupaa nauhoitella jos nyt nauhoitus on päällä. Vastasin, että saan kotonani nauhoittaa niin paljon kun tykkään niin oli hiljaa ja tyyli muuttui.Ja saankin. Omassa kodissa saa nauhoittaa. Sosiaalitoimen palaverit ym saa nauhoittaa ja oikein sosiaaliasiamies suosittelee niin tekemään.
Tehkää valituksia. Nykyisin lääkärit ja hoitajat ovat hyvin ylimielisiä. Siis jopa todella ilkeämielisiä. Olen itse hoitaja ollut, mutta sairauden vuoksi en enää pysty siihen työhön, mutta en olisi ikinä uskonut kuinka ilkeitä ihmiset viitsii sairaille olla! Siis todella anteeksiantamattomia.
Sinä kuka alapeukutat niin tuskin on sinulla kokemusta asiasta? Ilkeästä kohtelusta?
Jos nauhoitusta alapeukutat niin tämä on nykyään asiantuntijoiden suositus etenkin mikäli kolmatta osapuolta ei ole paikalla. Sellaisia ihmisiä ketkä nauhoittavat voivat kokemattomat pitää liitoittelevina ym, mutta siinä ei ole mitään väärää eikä pahaa. Se ei vahingoita ketään. Ellet sitten satu itse olemaan hoitaja/lääkäri ketä asia ahdistaa? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Synnyttävä viety sairaalaan", miksi, miksi synnyttävä tarvii ambulanssi kyydin sairaalaan? Aika harvoin synnytys etenee sellaisella vauhdilla ettei ehtisi omalla autolla/taksilla.
Ai mut joo... Ensihoito ottaa Aina raskaana olevat kyytiin ja kiidättää synnytyssairaalan vastaanotto, vaikka olis nenäverenvuoto tai nilkan nyrjähdys kyseessä!
T. Siellä synnytyssairaalaan vastaanotossa työskentelevä kätilöNo toivon todellakin ettet työskentele siellä
Aika kauheaa olisi jättää itsensä sellaisen kätilön huomaan,jonka mielestä synnyttävällä ei voi olla hätäNo silleenkö mä sanoin?? Tottakai voi olla hätä, mut se käynnistyvä synnytys ei ole ambulanssia vaativa hätä!
Tää kirjoittaja taisikin olla töissä vastaanotossa, eli ei ilmeisestikään ole kätilö.
Esimerkiksi, jos vedet menee eikä lapsen pää ole ehtinyt kiinnittyä niin on suuri riski, että napanuora luiskahtaa vauvan pään vierestä ulos. Silloin käy huonosti. Siksi pitää päästä heti sairaalaan makuuasennossa ja siksi siihen ohjeistetaan et silloin pitää soittaa ambulanssi.
Muutenkin kun on raskaana olevasta kyse niin lanssihenkilökunta ei pysty arvioimaan paikan päällä vauvan vointia. Sellaista mitä et pysty arvioimaan, mutta sulla on arviostasi silti vastuu, viedään herkästi sairaalaan tarkistukseen ja vauhdilla. Raskaudesta kun on kyse niin on kyse vähintään kahden terveydestä/hengestä, joskus useammastakin.
Vierailija kirjoitti:
Ambulanssikuskit ovat kyllä nykyisin tosi ammattitaidottomia. Eivät tahdo ottaa oikein millään kyytiin, varsinkin jos kyseessä on nuori ihminen.
Tai sitten ovat hyvinkin ammattitaitoisia ja osasivat arvioida tilasi oikein?
Useasti te humalassa itseänne kolhivat teinit kuvittelette, että ambulanssi kuskaa teidät ensiapuun heti jos niin haluatte.
Vierailija kirjoitti:
Ei suinkaan aina. Pojallani oli umpilisäkkeentulehdus, mutta kuskit kieltäytyivät ottamasta kyytiin. Ei muka vaivannut mikää, koska oli nuori ja pystyi avaamaan oven kuskeille.
Eli ei ollut tarvetta ambulanssille. Olisitte pystyneet itse kuljettamaan hänet sairaalaan tai tilaamaan taksin.
Ambulanssi ei ole mikään taksi sairaalalle. Ambulanssia olisi saatettu tarvita jonnekkin missä potilas on oikeasti kiireellisen hoidon tarpeessa mutta nyt heidän aikaan kulutettiin sinun poikasi turhan keikan takia.
Vierailija kirjoitti:
Olin päivystyksen kanssa puhelinyhteydessä pitkin päivää........
Eli ei selvästikkään kiireellinen tapaus eli ei kuulu ambulanssin haettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Eivät tavalliset ihmiset ole mitään lääkäreitä ja hoitajia! Kyllä ihmisen on normaalia soittaa ambulanssi, jos kivut ovat kovat eikä tiedä mikä häntä vaivaa. Ambulanssin soittaminen on nimenomaan avun hankkimista!
Miksi sitten nämä samat ihmiset ovat asiantuntijoita, kun ambulanssi henkilökunta on heille sanonut ettei potilas kuulu heille? Silloin heistä tulee lääkäreitä ja hoitajia jotka tietävät asiat asiantuntijoita paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Voin vetää pohjat. Sain kouristuskohtauksen hammaslääkärissä ja lääkäri kehotti ajamaan omalla autolla päivystykseen. Ajoin kotiin, joka oli lähempänä, taksiin ei olisi ollut varaa (olettaen että se pitää itse maksaa ensin vaikka korvattaisiinkin). Kuukautta myöhemmin tuli kolmen kuukauden ajokieltolappu perässä...
Ja miten tämä liittyy ambulanssihenkilökuntaan?
Vierailija kirjoitti:
Olenkohan ymmärtänyt väärin jotain? Häkehän päättää, koska ambulanssi lähetetään. Jos he lähettävät ambulanssin kuultujen oireiden perusteella, niin silloinhan on ollut aiheellista soittaa ambulanssi.
Niinpä eli kuultujen oireiden perusteella. Eli sen soittajan joka ei ole hoitaja tai lääkäri.
Sitten, kun hoitaja tai lääkäri tulee ambulanssilla paikalle ja toteaa ettei tarvetta ole niin homma on sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei umpilisäkkeen tulehduksesta soiteta ambulanssia herra mun vereni! Sä menet taxilla tai kyydillä sairaalaan silloin. Joku raja. Jos selittämätön vatsakipu pitää hankkiutua lääkäriin ei odotella oven rivassa kotona jotain pelastajaa.
Aika erikoinen tulkinta.Entä jos ei pysty enää kävelemään tai umpisuoli jo puhjennut.Entä jos ei ole ketään muuta joka sinne sairaalaan veisi.Kannattaa tarkistaa sekin mikä on äkillisen vatsakivun kiireellisyysluokka ensivastetehtävissä.
Vastaat viestiin jossa kirjoitetaan "Ei umpilisäkkeen tulehduksesta" ja krijoitat "umpisuoli jo puhjennut" olisiko sinun aika opetella lukemaan?
Vierailija kirjoitti:
Eli kyllä niitä virheitä sattuu...
Sattuisi vähemmän jos eivät joutuisi juoksemaan turhilla keikoilla.
Ota yhteyttä potilasasiamieheen.
Mutta näillä tiedoilla lanssi-kuski toimi ihan oikein. Jos asiakas pystyy itse liikkumaan, niin silloin hän pääsee myös itse lääkäriin. Kipu ei tietenkään ole kiva, mutta taksit ovat erikseen.
Valitettavasti tiedän paljon tapauksia, joissa pelastuslaitoksen palveluista valitetaan täysin aiheetta. Juuri näistä evätyistä taksikyydeistä, elvytyksen yhteydessä revityistä vaatteista tai siitä, että palokunta on tärvellyt nurmikon sammuttaessaan paloa. Ihmisiltä on kadonnut suhteellisuudentaju.
Vierailija kirjoitti:
Pääasia, että juopot saavat kyydin katuojista ja raitilta kotiin, niitä nämä lanssikuskit paijaavat Ja ovat niin ymmärtäväisiä.
Ambulanssit eivät kuljeta juoppoja kotiin. Oletko nyt sekoittanut poliisin ja ambulanssin keskenään?
Vierailija kirjoitti:
Minua ei viety ambulanssilla sairaalaan umpparin takia, vaan käskettiin lähteä omalla autolla vastaan, että ehtii nopeampaa ja vaihto heti vastaantullessa ambulanssiin.
Näin tehtiin, Isä rattiin, minä takapenkille ja ambulanssia vastaan. Kohdatessa vaihto ja silti umppari ehti puhjeta ambulanssissa, vaikka pillit huutaen mentiin ylinopeutta.
Omalla autolla kun ei saa ajaa ylinopeutta edes hätätilanteessa.
Mikä siis oli se ambulanssihenkilökunnan tekemä virhe tässä sinun tarinassasi?
Ne juopot ovat usein ystävällisiä ihmisiä, toisin kuin monet työelämässä olevat.
Juopoilla on elämä muutenkin poissa tolaltaan eivätkä kykene huolehtimaan itsestään. Sinne ojaanko heidät pitäisi jättää kuolemaan, pitäisikö lapsille tehdä samoin ja vanhuksille ja vammaisille?
Kyllä ihmisen pitää omia resurssejaankin kyetä käyttämään. Eikä tarvitse olla lääkäri jotta voi ottaa vaikka buranaa tai Panadolia kuumeeseen ja seurata hetken vointia. Lisäksi kannattaa muistaa julkisten sairaaloiden puhelinneuvonta numerot.