Ambulanssihenkilökunnan toiminnasta valittaminen
Minne voi valittaa ambulanssikuskin toiminnasta? Voiko heidän käytöksestään tulla minkäänlaisia seuraamuksia ja jos niin mitä? Olisin kiitollinen, jos jollain olisi kokemusta aiheesta.
Kommentit (302)
Näennäistieteiden professori kirjoitti:
Minne voi valittaa ambulanssikuskin toiminnasta? Voiko heidän käytöksestään tulla minkäänlaisia seuraamuksia ja jos niin mitä? Olisin kiitollinen, jos jollain olisi kokemusta aiheesta.
Minkälaisesta asiasta on kyse?
Tekisin valituksen. Aina kannattaa ottaa yhteyttä, jos kokee tulleensa väärin kohdelluksi.
Itselläni kaksi tapausta, joissa lanssi ei ole ottanut kyytiin.
Ekalla kerralla tipuin hevosen selästä. En päässyt ylös ja tajuton kipu lonkassa. Lanssi kuskien mielestä, joku muu joutaa viedä päivystykseen, kun pystyin puhumaan ei hätää ole.
No ei tosin päivystyksessä meno parantunut.. Odotin kuusi tuntia lääkärille pääsyä, enkä saanut särkylääkettä vaikka pyysin.
Lopulta lääkärille ja lonkkamurtuma epäily, mutta kas... Röntgenhoitaja oli kerenny lähtee kotiin.. 140km sairaalaan OMALLA KYYDILLÄ, jossa lonkan murtuma todettiin..
Toisella kertaa olin ollut jo 2kk kipeänä ja alkanut saada hengenahdistuksia. Päivystyksessä sanottiun normaali flunssaksi ja määrättiin pef-puhallukset ja annettiin avaava.
Kävin samana päivänä päivystyksessä, jollon pääsin hoitajalle, joka totesi minun olevan terve..
Illalla sain hengenahdistuksen, johon avaava, höyryhengitys tai ulko ilma auttanut.
Kuume nousi tasaseen tahtiin, eikä burana laskenut sitä. Lopuksi en päässyt sängystä ylös ja koin paremmaksi soittaa lanssin.
Lanssi kuskien mielestä oireet johtu eläimistä..kuume reilu 38 vaikka tunti aikasemmin otettu lääkkeet ja hapettuminen oli 85 ja lepopulssi yli 140..
Kuulema jos päivystykseen pakko päästä, on mentävä taksilla. Joutuvat taluttamaan taksiin, kun ei jalat kantaneet. Taksissa tajunnan tasoni alko laskemaan ja taksi kuskin saatua mut sisälle ohi sattu kävelemään lääkäri.. Tämä lääkäri alko huutamaan hoitajia avuksi ja tippaan suoraan. Kuume oli puolessa tunnissa noussu yli 41,hapettuminen enää 75.. Syke vain nousi ja paineet laski.
Suoneen antibioottia ja yliopistolliseen sairaalaan lanssilla.
Sairaalassa röntgenkuviin, joissa selvis että oikea keuhko oli painunut kasaan.. Viikko lisähapella ja tipassa antibiootti +kortisooni ja antibiootti myös suun kautta.
Työn puolesta joutunut soittamaan lanssia useamman kerran ja kyse on vanhuksista..
Jonka tila arvioidaan tarkkaan, ennenkuin eteen päin laitetaan. Ja joka saatanan kerta joutuu taistella siitä ottavatko kyytiin.
Ja se joka kirjotti että lanssikuskeilla, lähihoitajan järki/taito vai miten nyt menikään, nii voi haistaa pahan hajusia kukkasia. (:
Jos on valitettavaa lanssin toiminnasta, ota yhteys alueen pelastuslaitokselle ensihoidon esimiehelle, EI häkeen!
Jos potilas kykenee itse kävelemään, voi hän mennä omalla kyydillä / taksilla päivystykseen. Toki joskus virhearviointeja tulee, mutta kyllä ensihoitajat ovat yksi ammattitaitoisin ammattiryhmä hoitoalalla! He tekevät aina tutkimukset paikan päällä ja tarvittaessa konsultoivat lääkäriä. Enemmän hutiloidaan hoitolaitoksissa hoitajien toimesta.
Lanssi EI OLE taksi ja maksu tulee siitäkin, eli ei mikään ilmainen kyyti! Uuden soiton voi tehdä häkeen, mikäli kulku ei onnistu tai tilanne muuttuu.
Yksiköitä on rajoitetusti ja yksiköt tulee vapautua heti kun aiempi tehtävä on hoidettu. Joku OIKEASTI henkeäuhkaavassa tilassa oleva saattaa saada avun liian myöhään apuatarvitsemattomien "lanssintilaajien" takia.
Ottakaa nyt pikkasen vastuuta itsestänne ja läheisistänne ja käyttäkää maalaisjärkeä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Synnyttävä viety sairaalaan", miksi, miksi synnyttävä tarvii ambulanssi kyydin sairaalaan? Aika harvoin synnytys etenee sellaisella vauhdilla ettei ehtisi omalla autolla/taksilla.
Ai mut joo... Ensihoito ottaa Aina raskaana olevat kyytiin ja kiidättää synnytyssairaalan vastaanotto, vaikka olis nenäverenvuoto tai nilkan nyrjähdys kyseessä!
T. Siellä synnytyssairaalaan vastaanotossa työskentelevä kätilöNo toivon todellakin ettet työskentele siellä
Aika kauheaa olisi jättää itsensä sellaisen kätilön huomaan,jonka mielestä synnyttävällä ei voi olla hätä
No silleenkö mä sanoin?? Tottakai voi olla hätä, mut se käynnistyvä synnytys ei ole ambulanssia vaativa hätä!
Miksi sitten raskaana olevat otetaan aina ambulanssiin? Miksi heitä suositaan, vaikka ei olisi mitään hätää?
Vierailija kirjoitti:
"Synnyttävä viety sairaalaan", miksi, miksi synnyttävä tarvii ambulanssi kyydin sairaalaan? Aika harvoin synnytys etenee sellaisella vauhdilla ettei ehtisi omalla autolla/taksilla.
Ai mut joo... Ensihoito ottaa Aina raskaana olevat kyytiin ja kiidättää synnytyssairaalan vastaanotto, vaikka olis nenäverenvuoto tai nilkan nyrjähdys kyseessä!
T. Siellä synnytyssairaalaan vastaanotossa työskentelevä kätilö
Aika harvoin etenee. Mutta en olisi halunnut ambulanssikyytiä. Sain sellaisen silti koska vauva ehti syntyä jo aikaa ennen sen ambulanssin saapumista. Ihan hyvin olisin voinut laittaa vauvan kaukaloon ja mennä autollakin sinne sairaalaan. Enkä asu kun 30 min sairaalasta. Ambulassi tuli kaiketi noin 20 min.
Jouduin soittamaan hätäkeskukseen kun lähiomaiseni sai kohtauksen. Ambulanssihoitajat käyttäytyivät erittäin törkeästi, ja ylimielisesti. Ambulanssihoitajat tulivat meille, halusin kertoa mahd. Potilaan voinnin huonontumisesta niin minulle sanottiin: Voitko olla hiljaa. Myöhemmin paikalla oleva henkilö huomautti ambulanssihoitajia erittäin törkeästä ja ylimielisestä käytöksestä, niin vastakommentti oli: (Huutamalla) No... Antakaa meidän sitten tehdä työmme rauhassa. Ei ambulanssihoitajat tee työtään, tilanteessa missä käyttäydytään omaisia ja paikalla olevia henkilöitä kohtaan asiattomasti. Sanoin ambulanssihoitajalle että potilaalla on sairaus, vastakommentti oli seuraava: Voitko olla hiljaa jo. Ambulanssihoitajat poistuivat asunnosta ilmapiirin tulehtumisen jälkeen.
Olisin voinut valittaa ambulanssihoitajien käytöksestä, mutta päätin että antaa olla. Ambulanssihoitajilla oli radiopuhelin takissa kiinni. Tuo radiopuhelin oli varmasti päällä, ja asiaton kielenkäyttö kuului sieltä.
Kiitokset vastauksista. En ole tässä ketjussa kertonut, mitä tapahtui. En siis ole henkilö, joka kertoi poikansa umpisuolentulehduksesta. En ole varma, kerronko tarkempia yksityiskohtia, koska kyse ei ole minun vaan läheiseni terveydentilasta. Häntä hoitanut lääkäri piti ainakin ensihoitajan (anteeksi, että käytin aikaisemmin väärää nimikettä) erikoisena ja suositteli valituksen tekemistä. Lääkäri ei ollut ainoa henkilö, joka ajatteli näin.
Kukaan ei muuten huomannut vastata toiseen kysymykseeni. Eli toivoisin vielä vastauksia tähän: voiko ensihoitajien käytöksestä tulla minkäänlaisia seuraamuksia ja jos niin mitä?
--ap--
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei umpilisäkkeen tulehduksesta soiteta ambulanssia herra mun vereni! Sä menet taxilla tai kyydillä sairaalaan silloin. Joku raja. Jos selittämätön vatsakipu pitää hankkiutua lääkäriin ei odotella oven rivassa kotona jotain pelastajaa.
Kummasti sitä minut vietiin sairaalaan juuri sen takia ambulanssilla. Kivut oli niin kovat, etten pystynyt seisomaan, liikkumaan tai tekemään yhtään mitään.
Kun umpparini tulehtui kävin kahdesti terveyskeskuksessa. Eivät löytäneet minusta mitään vikaa. Kolmannen kerran menin kun se puhkesi. Vieläkään en taksilla, mutta terveyskeskuksesta kyllä menin keskussairaalaan ambulanssilla. Olin kahdeksantoistavuotias.
Mä ajoin TIA-kohtauksen jälkeen töihin ja töistä soitin päivystykseen, jossa vihainen täti käski tulla päivystykseen ja heti. No menin päivystykseen, työpaikka onneksi lähellä sairaalaa, alle kilometri, joten kävelin sinne. Sairaalassa kerrottiin, että olisi pitänyt tilata ambulanssi ja sain kuukauden ajokiellon. Mutta kun en minä tiennyt, mistä oli kyse, vasta iltapäivällä sain tietää, että mulla on ollut aivoverenkierron häiriö.
Ambulanssista tulee perästä isompi lasku kuin taksi maksaa, taksinkin saan laskulle jos ei satu rahaa olemaan, miksi ihmiset ei vaan mene takseilla sairaalaan jos ei ole hengenhätää? Itsekin menen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset vastauksista. En ole tässä ketjussa kertonut, mitä tapahtui. En siis ole henkilö, joka kertoi poikansa umpisuolentulehduksesta. En ole varma, kerronko tarkempia yksityiskohtia, koska kyse ei ole minun vaan läheiseni terveydentilasta. Häntä hoitanut lääkäri piti ainakin ensihoitajan (anteeksi, että käytin aikaisemmin väärää nimikettä) erikoisena ja suositteli valituksen tekemistä. Lääkäri ei ollut ainoa henkilö, joka ajatteli näin.
Kukaan ei muuten huomannut vastata toiseen kysymykseeni. Eli toivoisin vielä vastauksia tähän: voiko ensihoitajien käytöksestä tulla minkäänlaisia seuraamuksia ja jos niin mitä?
--ap--
Huomautus voi tulla max.
Vierailija kirjoitti:
Ambulanssista tulee perästä isompi lasku kuin taksi maksaa, taksinkin saan laskulle jos ei satu rahaa olemaan, miksi ihmiset ei vaan mene takseilla sairaalaan jos ei ole hengenhätää? Itsekin menen.
Tässä ketjussa on keskusteltu tapauksista, joissa ihminen on ollut niin huonossa kunnossa, että ambulanssikyyti on ollut tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--ap--
Huomautus voi tulla max.
Erikoista ettei laiminlyönneistä tai virheistä tule suurempia seuraamuksia.
Itselläni on kyllä kokemus, että ambulanssiin todellakin pääsee hätätilanteessa ja muutenkin kriisit hoidetaan hyvin. Äidilläni on sydänvika ja päivällä tehtiin pieni kirurginen operaatio. Illalla alkoi hirveä tykytys, oksentaa, pyörrytti jne. Ambulanssi tuli paikalle, nesteyttivät ja sai jäädä kotiin, kun tilanne oli tasaantunut. Hyvin hoidettu.
Mieheni sisko oli tajuton herätessään ja puolisonsa soitti paniikissa ambulanssin. Lopulta paikalle tuli mediheli, koska tilanne oli kriittinen. Kaikkensa tekivät ja sai kaikki resurssit pikaiseen hoitoon. Nyt on täysin toipunut.
Toinen tuttu kaatui pyörällä ja jäi tajuttomana maahan. Ambulanssi vei välittömästi sairaalaan.
Sen sijaan näitä "ambulanssi ei ottanut kyytiin" -tapauksia kuunnellessa tulee juuri ammattivalittajat mieleen. Haava kädessä, synnytys, mahakipu jne. En ole ikinä tullut edes ajatelleeksi, että noista voisi ambulanssin laiskuuttaan ja piheyttään soittaa. Vai onko kyse jostain huomiosyndroomasta, että pitää saada nostaa show, kun minä tässä nyt olen loukannut itseni?
Ohiksena kysyn seuraavaa: Onko ambulanssikyyti aina maksullinen? Olen joutunut kahdesti puolen vuoden sisällä turvautumaan ambulanssiin. Ensimmäisestä ei tullut laskua, toisesta tuli. Kummassakin tapauksessa jouduin sairaalaan (ensimmäisessä vielä erittäin pitkäksi aikaa) ja sain hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on kyllä kokemus, että ambulanssiin todellakin pääsee hätätilanteessa ja muutenkin kriisit hoidetaan hyvin. Äidilläni on sydänvika ja päivällä tehtiin pieni kirurginen operaatio. Illalla alkoi hirveä tykytys, oksentaa, pyörrytti jne. Ambulanssi tuli paikalle, nesteyttivät ja sai jäädä kotiin, kun tilanne oli tasaantunut. Hyvin hoidettu.
Mieheni sisko oli tajuton herätessään ja puolisonsa soitti paniikissa ambulanssin. Lopulta paikalle tuli mediheli, koska tilanne oli kriittinen. Kaikkensa tekivät ja sai kaikki resurssit pikaiseen hoitoon. Nyt on täysin toipunut.
Toinen tuttu kaatui pyörällä ja jäi tajuttomana maahan. Ambulanssi vei välittömästi sairaalaan.
Sen sijaan näitä "ambulanssi ei ottanut kyytiin" -tapauksia kuunnellessa tulee juuri ammattivalittajat mieleen. Haava kädessä, synnytys, mahakipu jne. En ole ikinä tullut edes ajatelleeksi, että noista voisi ambulanssin laiskuuttaan ja piheyttään soittaa. Vai onko kyse jostain huomiosyndroomasta, että pitää saada nostaa show, kun minä tässä nyt olen loukannut itseni?
Öööö...oletko lukenut ketjua? Missä tässä ketjussa on puhuttu tarpeettomista ambulanssikäynneistä? Kuka on kertonut soittaneensa ambulanssin laiskuuttaan (miten tämä on edes mahdollista!) tai pihiyttään (kyllä se ambulanssikin maksaa!)? Kyllä ihmiset soittavat ambulanssin (yleensä) ihan puhtaan tarpeen eikä minkään huomionkipeyden takia! Miten jollekulle tulee edes tuommoinen mieleen? Itseäni huvittaa myös kovin tämä itselläni ei ole tästä kokemusta, niin kellään muullakaan ei voi olla -ajattelumalli. Kyllä niille ensihoitajillekin sattuu virheitä!
Vierailija kirjoitti:
Olenkohan ymmärtänyt väärin jotain? Häkehän päättää, koska ambulanssi lähetetään. Jos he lähettävät ambulanssin kuultujen oireiden perusteella, niin silloinhan on ollut aiheellista soittaa ambulanssi.
Lanssi arvioi vielä paikanpäällä onko henkilö kotikuntoinen tai onko kiire.
No entä jos tilanne oli sellainen, että ensihoitajien olisi pitänyt viedä potilas ambulanssilla sairaalaan? Jos eivät vieneet, niin silloinhan olisi kysymys virheestä.