Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokitte lapsenne sairaiksi

Vierailija
15.11.2016 |

http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/vaitos-sydansairausriski-naky…

Jo alakouluikäisillä lapsilla voi havaita valtimoiden jäykistymistä, joka ennakoi sydän- ja verisuonitautien kehittymistä.

Asia käy ilmi Itä-Suomen yliopistossa ensi viikolla tarkastettavasta lääketieteen väitöstutkimuksesta.

Väitöksen mukaan jäykimmät valtimot on lapsilla, joilla on sekä huono kestävyyskunto että liikapainoa. Tutkimuksessa oli mukana 6–8-vuotiaita kuopiolaislapsia.

Väitöksessä havaittiin, että sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijät, kuten rasva- ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöt, kohonnut verenpaine ja vähäinen liikunta ovat yhteydessä valtimoiden jäykkyyteen ja osin huonompaan laajenemiskykyyn jo lapsuusiässä. Ne taas ovat keskeisiä tekijöitä sydän- ja verisuonisairauksien kehittymisessä.

Tulokset viittaavat terveellisten elintapojen tärkeyteen jo lapsuudessa.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt joku ihme vänkääjä, joka haluaa saada tiedon valmiiksi pureskeltuna. Asenne on sellainen, ettei sitä edes kiinnosta koko asia. Vänkää yksinäs :)

Mun mielestä ihme vänkääjä on se, joka vihjailee, että on vaikka kuinka paljon tietoa, muttei kykene kertomaan, millaista tietoa ja mistä on lukenut. Kuulostaa vähän samalta kuin yksi tyttöporukka ala-asteella, joilla aina oli "yks juttu", johon viitattiin ja jolle naureskeltiin yhdessä. Kysyin sitten joskus koulun ulkopuolella yhdeltä porukan jäseneltä, miten heillä aina voi olla joku "yks juttu", ja hän sanoi, että se on suurimmaksi osaksi pelkkää esitystä, tai sitten kyseessä on joku naurettavan pieni tapahtuma.

Mutta sanon nyt vielä: jos joku haluaa kertoa, että hänellä on tämä hieno ja terveellinen ruokavalio, joka on myös tieteellisen tutkimuksen perusteella terveellinen, on ihan hyvä osata kertoa joku luotettava taho, joka sitä on tutkinut ja joku alan arvostettu julkaisu, jossa tutkimukset on julkaistu. Muuten kuulostaa vähän samalta kuin tuo klikin "yks juttu".

Miksi sitä tietoa on niin vastenmielistä etsiä itse?  Ei tällä palstalla pysty kertomaan mitään tutkimuksia tai linkkejä, aihe on laaja.

Vierailija
42/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma veikkaukseni:

Ei ruokavänkääjä voi paljastaa lähteitään, koska kävisi ilmi, että lähteenä toimii "guru" Antti Heikkilä, jonka maine on hieman kyseenalainen. Heikkilältä on myös omaksuttu tuo vihamielinen öyhkääminen ja ylimielinen asenne sekä yksisilmäinen cherrypicking tutkimustulosten suhteen.

Ai niin, sitä paitsi eihän Heikkilän juttuja pääse kai enää lukemaankaan, tai ainakaan tarkeimpia ohjeita ruokavalion suhteen, jollei maksa huomattavan korkeita jäsenmaksuja ja sitoudu hurmoksellisen lahkomaiseen ruokafanaatikkoyhteisöön. Lisäksi lahkolaisia ei tunnu häiritsevän, että Heikkilä takoo guruilullaan itselleen omaisuuden, tämä yhden henkilön räikeä bisnes ei jostain syystä ole yhtään samalla lailla epäilyttävää tai korruptiolle altistavaa kuin ruokateollisuus...

Heikkilä on suosittu samasta syystä kuin Trump, ei edes haluta älyllisiä perusteluja, vaan riittävän röyhkeä keski-ikäinen uros öyhkäämään riittävän kovalla äänellä ja riittävän ylimielisesti, johan on uskottavaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on hyvä sivu vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta kiinnostuneelle:

https://www.dietdoctor.com/

Sieltä löytyy myös niitä todisteita miksi vhh on hyvä, miksi voita ei tarvitse pelätä jne.

Vierailija
44/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt joku ihme vänkääjä, joka haluaa saada tiedon valmiiksi pureskeltuna. Asenne on sellainen, ettei sitä edes kiinnosta koko asia. Vänkää yksinäs :)

Mun mielestä ihme vänkääjä on se, joka vihjailee, että on vaikka kuinka paljon tietoa, muttei kykene kertomaan, millaista tietoa ja mistä on lukenut. Kuulostaa vähän samalta kuin yksi tyttöporukka ala-asteella, joilla aina oli "yks juttu", johon viitattiin ja jolle naureskeltiin yhdessä. Kysyin sitten joskus koulun ulkopuolella yhdeltä porukan jäseneltä, miten heillä aina voi olla joku "yks juttu", ja hän sanoi, että se on suurimmaksi osaksi pelkkää esitystä, tai sitten kyseessä on joku naurettavan pieni tapahtuma.

Mutta sanon nyt vielä: jos joku haluaa kertoa, että hänellä on tämä hieno ja terveellinen ruokavalio, joka on myös tieteellisen tutkimuksen perusteella terveellinen, on ihan hyvä osata kertoa joku luotettava taho, joka sitä on tutkinut ja joku alan arvostettu julkaisu, jossa tutkimukset on julkaistu. Muuten kuulostaa vähän samalta kuin tuo klikin "yks juttu".

Miksi sitä tietoa on niin vastenmielistä etsiä itse?  Ei tällä palstalla pysty kertomaan mitään tutkimuksia tai linkkejä, aihe on laaja.

Koska ihan alkeelliseen keskusteluetikettiin kuuluu se, että väitteen esittäjällä on todistustaakka. Voinhan minäkin heittää täällä vaikka mitä älyttömyyksiä lentävistä lehmistä ja kuitata kaiken sanomalla, että hankkikaa itse todisteet! Kuuluisa teepannuvertaus on ehkä sinulle tuttu?

Vierailija
45/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vastenmielistä etsiä tietoa, mutta jos googlaan vaikkapa "terveellinen ruokavalio", saan monia tuloksia aivan erilaista ruokavaliosta, ja miten me voimme sitten keskustella siitä sinun mielestäsi terveellisestä ruokavaliosta? Ja miksi se sinun mielestäsi terveellistä ruokavaliota koskeva tieto on niin salamyhkäistä, ettei sitä voi muille jakaa?

Vierailija
46/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jengille tuntuu olevan ihan mahdoton ajatus ajatella niinkun omilla aivoilla tätä syömisjuttua. Tai ylipäänsä kyseenalaistaa sitä mitä ruokateollisuus meille sanelee. Jos te haluatte syödä ne vähärasvaiset jugurtit, ruisleivät ja margariinit, niin ei se minulta pois ole, syökää. Mutta miksi kantanne on heti vihamielinen, jos joku kehtaa sanoa että "hei, ootko miettinyt että voisit syödä terveellisemmin, ehkä toi jugurtti ja leipä ei olekaan sulle hyväksi?".

Tai ehkä jengiä vaan ärsyttää tuollainen ylimielinen mukatiedolla päteminen? Mä tiedän miten syödään oikein mutten kerro kenellekään -asenne? Kuinka vaikeaa se on vastata omaan huutoonsa siitä "oikein syömisestä"? Tuollaisen ihmisen oma käsityskykyhän on taaperon tasolla hänen kuvitellessaan, että on joku yksi tapa syödä oikein. On tosiaan tainnut tulla luettua yksi 200 sivuinen tutkimus aiheesta mihin sitten uskotaan sokeasti ja pidetään absoluuttisena totuutena.

Uskottavuutta ja kunnioitusta saisi helposti avaamalla sitä omaa kantaansa muille, perusteluineen. Jostain syystä tämä ei huutelijalta onnistu?

Siis minähän vastasin jo sivulla 1 näin:

Tämä on minun mielipiteeni tiivistetysti syömisestä, ei minkään tieteellisen tutkimuksen:

-syödään puhtaita raaka-aineita (kaikki kasvikset, juurekset, pavut, linssit, lihaa, kalaa, kananmunia ym.)

-tehdään ruoka itse kokonaan (ei tarvitse siis kasvattaa itse lanttuja ja lehmiä, mutta että ei käytetä esim. valmispastakastikkeita tai salaatinkastikkeita)

-välttäisin leipää ja maitotaloustuotteita

-välttäisin sokeria

-en missään nimessä söisi mitään kevyttuotteita (rasvattomia, vähärasvaisia, sokerittomia)

-rasvaa ei tarvitse pelätä

Minä en ole väittänyt että tämä on 100% oikein ja kaikki muut ovat väärässä. Tuolta minusta vain itsestä tuntuu, että olisi järkevää syödä. Mua ihmetyttää kun ihmiset suuttuvat ja vauhkoontuvat jos heiltä kysyy että "ootko miettinyt että ehkä voisitkin syödä vielä paremmin?". Eli jos kyseenalaistan heidän syömistottumuksensa, niin suututaan.

Vierailija
47/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma veikkaukseni:

Ei ruokavänkääjä voi paljastaa lähteitään, koska kävisi ilmi, että lähteenä toimii "guru" Antti Heikkilä, jonka maine on hieman kyseenalainen. Heikkilältä on myös omaksuttu tuo vihamielinen öyhkääminen ja ylimielinen asenne sekä yksisilmäinen cherrypicking tutkimustulosten suhteen.

Ai niin, sitä paitsi eihän Heikkilän juttuja pääse kai enää lukemaankaan, tai ainakaan tarkeimpia ohjeita ruokavalion suhteen, jollei maksa huomattavan korkeita jäsenmaksuja ja sitoudu hurmoksellisen lahkomaiseen ruokafanaatikkoyhteisöön. Lisäksi lahkolaisia ei tunnu häiritsevän, että Heikkilä takoo guruilullaan itselleen omaisuuden, tämä yhden henkilön räikeä bisnes ei jostain syystä ole yhtään samalla lailla epäilyttävää tai korruptiolle altistavaa kuin ruokateollisuus...

Heikkilä on suosittu samasta syystä kuin Trump, ei edes haluta älyllisiä perusteluja, vaan riittävän röyhkeä keski-ikäinen uros öyhkäämään riittävän kovalla äänellä ja riittävän ylimielisesti, johan on uskottavaa!

Kenellä se vihamielinen asenne onkaan? Ei tarvitse kuin mainita Heikkilä niin jo alkaa raivoaminen ja piikittely.

Vierailija
48/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma veikkaukseni:

Kenellä se vihamielinen asenne onkaan? Ei tarvitse kuin mainita Heikkilä niin jo alkaa raivoaminen ja piikittely.

Ja ketkähän sen Heikkilän ensimmäiseksi heittävät kehään?

Vierailija
49/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei mua alko kiinnostaan, voitko sä kertoa mikä sun mielestä on terveellinen ruokavalio? Tai miten sun mielestä kannattaa syödä?

Miksi alkoi kiinnostaa? Mikset sen sijaan nyt vain kertoisi, mitä se tieto on, jota saa googlettamalla, mutta josta ei voi sen enempää kertoa? Voin sitten kertoa omasta ruokavaliostani.

Edelleen odotetaan sun näkemystä terveellisestä ruokavaliosta :)

Vierailija
50/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruis-ja täysjyväleipää voi ihan hyvin syödä, kauhea hiilarikammo Suomessa edelleen vallassa :/ syytetään leipää, vaikka leivänpäällisinä meetwurstia, voita ja juustoa....mutku se on se leipä mikä lihottaa!!

Vierailija
51/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jukolavite! Saako sitä voita syödä vaiko ei? Olen oikeasti jo niin sekaisin etten tiedä mitä lapsille antaa.

Älä ole sekaisin äläkä syötä lapsille mitä muut "määrää" vaan sitä millä ne voivat hyvin. Luonnollisella ruualla useimmat voivat hyvin, joten mieti paremmuutta voin ja margariinin välillä. Kumpi mahtaa olla luonnollisempaa ravintoa?

Vierailija
52/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä kirjoitti:

Ruis-ja täysjyväleipää voi ihan hyvin syödä, kauhea hiilarikammo Suomessa edelleen vallassa :/ syytetään leipää, vaikka leivänpäällisinä meetwurstia, voita ja juustoa....mutku se on se leipä mikä lihottaa!!

Miksi sinun mielestäsi leipä on terveellistä ja ei "lihota"? Ihan siis mielenkiinnosta kysyn, ja haluan keskustella.

Minä näen asian niin että suurin osa leivistä on sellaisia että ne eivät pidä nälkää. Leipä on mielestäni vähän niinkun turhaa, sellaista turhaa mitä laitat suuhusi, saat turhaa tärkkelystä ja sokeria, ja joudut taas parin tunnin päästä syömään jotain. Oma kokemukseni on, että välipalat ovat yleensä turhia. Syön sen verran ja sellaista ruokaa, että minun ei tarvitse syödä jatkuvasti. En uita ruokiani voissa ja kääri kaikkea pekoniin. Ja nuo siis minun kokemuksia ja mielipiteitä, kiinnostaa myös kuulla toisenlaisia :)

Vierailija
53/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä kirjoitti:

Noista aineista kun leivän jättää pois, niin ei lihota. Syy: verensokeri ei nouse äkkiä ja tästä johtuen kylläisyys säilyy pitkään. Jos se leipä on mukana, niin verensokeri nousee nopeaa ja myös laskee nopeaa, joten taas on nälkä. Syöt lisää. Siis syöt enemmän kun se leipä on siinä mukana.

Vierailija
54/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma veikkaukseni:

Ja ketkähän sen Heikkilän ensimmäiseksi heittävät kehään?

Mitä väliä sillä on kuka sen ensimmäisenä heittää kehään? Olen täällä tarpeeksi kauan ollut ja huomannut että Heikkilän mainitseminen johtaa aina piikittelyyn, ihan sama kuinka asiallisesti itse kirjoittaa. Kyllä se on se "vastapuoli", jonka pää ei tunnu kestävän Heikkilän mainitsemista.

Vierailija
55/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa oikein hyvää ohjelmaa niille jotka pitää vhh- ihmisiä suunnilleen foliohattuina ;)

Vierailija
56/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jukolavite! Saako sitä voita syödä vaiko ei? Olen oikeasti jo niin sekaisin etten tiedä mitä lapsille antaa.

Saa. Meillä laitetaan leivän päälle välilla voita, välillä erilaisia tahnoja, kuten hummusta, avokadolevitettä (tai guacamolea) tai paprikatahnaa.

Vierailija
57/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä kirjoitti:

Itse asiassa leivässä ei se paha ole hiilarit. Viljakuitu on vahingollista suolistolle. Täysjyvä pahin suoliston pilaaja.

Vierailija
58/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla yksi ja sama ravintotietäjä, joka varmuudella tietää muiden syövän väärin, mutta ei useistakaan pyynnöistä huolimatta kerro, mitä itse syö.

Mä voin kertoo, mitä mä syön (en tosin ole se ravintotietäjä).

(Lähes) kaikkia vihanneksia, hedelmiä ja marjoja, tuoreena ja kypsennettynä. On joitakin, mistä en vaan tykkää. Yritän syödä kauden mukaan, mutta tässä on vielä paljon petraamista. Näitä menee paljon, sellaset 500g/päivä pelkästään tuoreita kasviksia. Kypsennettynä juureksia ja papuja ja linssejä. Päälle vielä hedelmät ja marjat. Hifistelynä juon aamuisin vettä, johon on sekoitettu viherjauhetta.

Rasvoja. Pääosin pähkinöistä ja siemenistä. Avokadoa ja oliiveja. Ja sitten oliiviöljyä ja kookosöljyä, ehkä joitain siemenöljyjä toisinaan. Voita.

Eläinkunnan tuotteita. Kalaa, punaista lihaa, kanaa, kalkkunaa, kananmunia. En niin paljon, kuin moni tämmösestä ruokavaliosta kuvittelee, kyllä saan ison osan proteiineista kasvikunnan puolelta ja tulee syötyä paljon kasvisruokaa. Maitotuotteista käytän kermaa kahvissa, juustoja (esim. fetaa tai vuohenjuustoa) ja toisinaan rahkaa/jugurttia välipalana. Täysrasvaisena ja maustamattomana.

Riisiä ja quinoaa.

Maustamiseen suolaa, yrttejä, pippuria ja chiliä. Lisättyä sokeria en usein syö.

Teen 90% ruuastani itse enkä käytä marinoituja lihoja juuri koskaan (on aika pahoja). Pakastevihannekset on käteviä. Joskus syön työmaaruokalassa, sielläkin valitsen linjastolta sitä ruokaa, missä on vähiten lisä- ja täyteaineita.

Tykkään hampurilaisista. Joskus käyn hakemassa pitsaa. Joskus teen sitä itse viljattomaan pohjaan. Synttäreille teen kermakakkua, toisinaan raakakakkuja. Karkkia ei (onneksi) tee edes mieli.

Vierailija
59/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipä kirjoitti:

Itse asiassa leivässä ei se paha ole hiilarit. Viljakuitu on vahingollista suolistolle. Täysjyvä pahin suoliston pilaaja.

Miten se sen pilaa? Olen syönyt koko ikäni leipää ja suoli voi hyvin. Voi tukkii verisuonet eikä margariini, vaikka olisi kuinka luonnosta saatua. Ja onhan se margariinikin.

Vierailija
60/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut aika monenlaisia ruokavalioita ja aina on ollut veriarvot hyviä ja olo on ollut yhtä hyvä ilman hiilareita, enemmillä ja vähemmillä kasviksilla jne. Ainoastaan silloin, kun join paljon olutta huomasin eron, painossa. Elimistö osaa aika fiksusti käyttää ruoka-aineet ja poistaa turhat, ruuasta ei kannattaisi liikaa nipottaakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi