Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokitte lapsenne sairaiksi

Vierailija
15.11.2016 |

http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/vaitos-sydansairausriski-naky…

Jo alakouluikäisillä lapsilla voi havaita valtimoiden jäykistymistä, joka ennakoi sydän- ja verisuonitautien kehittymistä.

Asia käy ilmi Itä-Suomen yliopistossa ensi viikolla tarkastettavasta lääketieteen väitöstutkimuksesta.

Väitöksen mukaan jäykimmät valtimot on lapsilla, joilla on sekä huono kestävyyskunto että liikapainoa. Tutkimuksessa oli mukana 6–8-vuotiaita kuopiolaislapsia.

Väitöksessä havaittiin, että sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijät, kuten rasva- ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöt, kohonnut verenpaine ja vähäinen liikunta ovat yhteydessä valtimoiden jäykkyyteen ja osin huonompaan laajenemiskykyyn jo lapsuusiässä. Ne taas ovat keskeisiä tekijöitä sydän- ja verisuonisairauksien kehittymisessä.

Tulokset viittaavat terveellisten elintapojen tärkeyteen jo lapsuudessa.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipä kirjoitti:

Ruis-ja täysjyväleipää voi ihan hyvin syödä, kauhea hiilarikammo Suomessa edelleen vallassa :/ syytetään leipää, vaikka leivänpäällisinä meetwurstia, voita ja juustoa....mutku se on se leipä mikä lihottaa!!

Itse asiassa leivässä ei se paha ole hiilarit. Viljakuitu on vahingollista suolistolle. Täysjyvä pahin suoliston pilaaja.

Miten se sen pilaa? Olen syönyt koko ikäni leipää ja suoli voi hyvin. Voi tukkii verisuonet eikä margariini, vaikka olisi kuinka luonnosta saatua. Ja onhan se margariinikin.

En ymmärrä mistä voit tietää suolistosi voivan hyvin. Tiedätkö, miten ja mistä margariini tehdään? Miten voi tukkii verisuonet?

Vierailija
62/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää rasvan puolesta kouhkaajat jaksaa huvittaa mua. Perustellaan, että se on luonnollista ja että niin sitä ennenkin syötiin voita ja läskiä minkä kerittiin. No ei kyllä syöty. Kyllä perus kansalaisen ruokavalio koostui vielä sata vuotta sitten aika lailla hiilareista, syötiin juureksia, perunaa, leipää yms. Voi, liha ja rasva oli ylellisyystuotteita, jos talossa oli yksi tai kaksi lehmää niin ei niitä teurastettu ennen kuin oli ihan pakko. Niin ja sitä maitoa lehmästähän tuli silloin kun se vasikoi, vai luulitteko, että sitä maitoa juotiin päivittäin kesät talvet? 

Varmasti jossain isoissa taloissa voita riitti leivälle päivittäin ja lihaakin hieman useammin.

Ja se, jonka mielestä leipä on se mikä lihottaa, ei päälliset; jos se leipä olisi niin maaginen lihottaja, olisi suomalaiset varmaan olleet aika lihavia aina. Kyllä se suomalaisten kasvanut vyötärönympärys ja kohonnut diabetesriski johtuu sokerin, rasva, lihan ja pullamössön ylenpalttisesta mättämisestä eikä ruisleivästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väiti kirjoitti:

Kuinkahan paskassa kunnossa hesalaiset on kun kuopiossa ollan noin romuna..

Miksi näin ajattelet?

Lapset liikkuu enemmän ja ruokavalio on luonnostaan terveellisempi.

No mihin taas perustat tämän ajattelun? Vanhempien koulutus on yksi seikka, joka vaikuttaa voimakkaasti lasten ruokailu- ja liikuntatottumuksiin. PK-seudulla on huomattavasti enemmän korkeasti koulutettua väestöä kuin maalla. Asun itse maalla, ja täällä on aika paljon lihavia lapsia, ja esim. alle kouluikäisten hammasongelmat ovat tosi tavallisia (tästä on kirjoiteltu paikallislehdessä). Olen kyllä sitä mieltä, että isommissa kaupungeissa ollaan paljon terveystietoisempia kuin maalla.

Samaa mieltä ja lisään vielä että maaseudulla ollaan pitkien välimatkojen ja julkisten kulkuvälineiden puutteen vuoksi tottuneita kulkemaan autolla joka paikkaan. Lapsiakin monesti kuskataan ovelta ovelle. Kaupungissa lapset liikkuu itsenäisesti lähellä asuville kavereille tai harrastuksiin. Kaupungissa liikuntapaikkoja ja harrastusmahdollisuuksia on moninkertaisesti maaseutuun verrattuna.

t. eri

Tuo on kyllä niin totta, kun eihan voi liikkua kun liikuntapaikat on nuun kaukana.  Esimerkiksi kaikki urheilijat, asuu kaupungissa.

Vierailija
64/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tutustunut parina viime vuotena ravintojuttuihin ja tullut siihen lopputulokseen, että se leipä (eikä varsinkaan gluteenivljat noin yleensäkään) ei takuulla ole hyvää kenellekään - ei valkoinen vehnä, muttei myöskään täysjyvä. Täytyy vain kyseenalaistaa asioita ja osata poimia jyvät akanoista (ehheh) tässä ravitsemussuositusten viidakossa.

Jos on niin onneton ettei osaa itse lähtä etsimään tietoa, niin tässäpä vinkki googlehakuun; gluteeniviljat ja autoimmuunisairaudet.

Kukaan ei voi tietää missä kunnossa oma suolisto on. Ei vaikka se kuinka tuntuisi normaalilta. Suolen seinämä voi jopa falskata ja näitä suolen seinämien liitoksia voi heikentää mm. ne gluteeniviljat.

Tutustukaa Paula Heinoseen ja funktionaaliseen lääketieteeseen ja ravintosuosituksiin. Aivan järkeviä ravintosuosituksia, joissa painotetaan mahdollisimman luonnollista ja puhdasta, prosessoimatonta ruokaa. Luulisi jokaisen tajuavan nämä jutut. Ainiin, mutta mitä sitä laittamaan painoarvoa ravitsemuksellisiin asioihin ym. On mielenkiintoisempaa seurata lauantai-illan putousta ja lähteä aivopestynä robottina seuraamaan pinnalla olevia "Pineapple-apple-pen"-juttuja.

Niin ja ei kai sitä olla leivästä ennen vanhaan lihottu kun on tehty raskasta fyysistä työtä. Ei se sitä tarkoita, että se leipä olisi terveellistä. Voi olla, että ne entisinä aikoina leivällä eläneet ovat nykyisiä reumaatikkoja. Ottakaapa selvää näistä asioista ja mietiskelkää. :)

Vierailija
65/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tutustunut parina viime vuotena ravintojuttuihin ja tullut siihen lopputulokseen, että se leipä (eikä varsinkaan gluteenivljat noin yleensäkään) ei takuulla ole hyvää kenellekään - ei valkoinen vehnä, muttei myöskään täysjyvä. Täytyy vain kyseenalaistaa asioita ja osata poimia jyvät akanoista (ehheh) tässä ravitsemussuositusten viidakossa.

Jos on niin onneton ettei osaa itse lähtä etsimään tietoa, niin tässäpä vinkki googlehakuun; gluteeniviljat ja autoimmuunisairaudet.

Kukaan ei voi tietää missä kunnossa oma suolisto on. Ei vaikka se kuinka tuntuisi normaalilta. Suolen seinämä voi jopa falskata ja näitä suolen seinämien liitoksia voi heikentää mm. ne gluteeniviljat.

Tutustukaa Paula Heinoseen ja funktionaaliseen lääketieteeseen ja ravintosuosituksiin. Aivan järkeviä ravintosuosituksia, joissa painotetaan mahdollisimman luonnollista ja puhdasta, prosessoimatonta ruokaa. Luulisi jokaisen tajuavan nämä jutut. Ainiin, mutta mitä sitä laittamaan painoarvoa ravitsemuksellisiin asioihin ym. On mielenkiintoisempaa seurata lauantai-illan putousta ja lähteä aivopestynä robottina seuraamaan pinnalla olevia "Pineapple-apple-pen"-juttuja.

Niin ja ei kai sitä olla leivästä ennen vanhaan lihottu kun on tehty raskasta fyysistä työtä. Ei se sitä tarkoita, että se leipä olisi terveellistä. Voi olla, että ne entisinä aikoina leivällä eläneet ovat nykyisiä reumaatikkoja. Ottakaapa selvää näistä asioista ja mietiskelkää. :)

Perkeleen hyvä kirjoitus. Tällä palstalla saat pelkkiä haukkuja.

Mutta minkäs voit.

Vierailija
66/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väiti kirjoitti:

Miksi näin ajattelet?

Ruokavalion osalta päinvastoin. Olen kotoisin Kuopiosta ja siellä tarjotaan joka paikassa pullaa/leipää/perunaa ja paljon sokeria. Ruoka on suolaista - eikä hyvällä tavalla (esim. raffinoimattomalla merisuolalla maustettua), vaan Pan-"suolalla" tai puhdistetulla ruokasuolalla maustettuna, joka sekoittaa elimistön ja nostaa verenpainetta. Pääkaupunkiseudulla, jossa olen asunut nyt jo pitkään, yksilöt ovat valistuneempia ruokavalion terveellisyyden suhteen. Laitosruoka tosin päiväkodeissa ja kouluissa on pitkälti sitä samaa. 

Vierailija
67/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa välttää palmuöljyä ja glukoosifruktoosisiirappia!

Vierailija
68/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jukolavite! Saako sitä voita syödä vaiko ei? Olen oikeasti jo niin sekaisin etten tiedä mitä lapsille antaa.

Lain mukaan ei, mutta omalla vastuulla salaa voi. Sen vain sanon että kukaan joka voita on syönyt, ei ole jäänyt henkiin.  Jotkut on kituneet, jopa satavuotiaiksi.

Vierailija
69/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kasvatetaan itse ruokaa, olemme omavaraisia perunoiden, porkkanoiden, punajuurien, sipulien, valkosipulien, marjojen, sienien, omenasoseiden ja -mehujen, kananmunien ja riistan lihan suhteen. Osittain myös kalan. Kesällä myös herneiden, papujen, tomaattien, kurkkujen, salaattien, kurpitsojen, yrttien... Minulla on kuivattuna ja pakastettuna yrttejä myös talveksi, samoin kuivattuna omenaa. Kesällä käytetään myös mm. nokkosta ja vuohenputkea. Liha- ja maitotuotteita ostan paljon lähitiloilta.

Lasten koulumatka 4,7km, koulukyyti loppui toisen luokan jälkeen. Tähän päälle harrastukset ja muu vapaa-ajan liikunta ihan omassa pihassa ja lähiluonnossa. Lapset (ja myös me aikuiset) ovat terveitä, normaalipainoisia, hyvä kuntoisia ja hyvin koulussa pärjääviä.

Terveisin, maalaisäiti

Vierailija
70/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on hyviä asiallisia kommentteja siitä, että kannattaa kyseenalaistaa ja jopa itse miettiä mikä olisi sinulle hyväksi ja mikä ei. Silti tuntuu suurelle osalle olevan hyvin vaikeaa kyseenalaistaa sitä omaa syömistä, koska terveydenhoitaja ja lääkäri on suositellut niitä leipiä, beceliä ja vähärasvaisia tuotteita. Ymmärrän, se voi olla vaikeaa, mutta suosittelen, kannattaa silti kyseenalaistaa. Jos siis oma tai lasten terveys kiinnostaa :)

Vierailija
71/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on hyviä asiallisia kommentteja siitä, että kannattaa kyseenalaistaa ja jopa itse miettiä mikä olisi sinulle hyväksi ja mikä ei. Silti tuntuu suurelle osalle olevan hyvin vaikeaa kyseenalaistaa sitä omaa syömistä, koska terveydenhoitaja ja lääkäri on suositellut niitä leipiä, beceliä ja vähärasvaisia tuotteita. Ymmärrän, se voi olla vaikeaa, mutta suosittelen, kannattaa silti kyseenalaistaa. Jos siis oma tai lasten terveys kiinnostaa :)

Vierailija
72/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väiti kirjoitti:

Miksi näin ajattelet?

No mihin taas perustat tämän ajattelun? Vanhempien koulutus on yksi seikka, joka vaikuttaa voimakkaasti lasten ruokailu- ja liikuntatottumuksiin. PK-seudulla on huomattavasti enemmän korkeasti koulutettua väestöä kuin maalla. Asun itse maalla, ja täällä on aika paljon lihavia lapsia, ja esim. alle kouluikäisten hammasongelmat ovat tosi tavallisia (tästä on kirjoiteltu paikallislehdessä). Olen kyllä sitä mieltä, että isommissa kaupungeissa ollaan paljon terveystietoisempia kuin maalla.

Samaa mieltä ja lisään vielä että maaseudulla ollaan pitkien välimatkojen ja julkisten kulkuvälineiden puutteen vuoksi tottuneita kulkemaan autolla joka paikkaan. Lapsiakin monesti kuskataan ovelta ovelle. Kaupungissa lapset liikkuu itsenäisesti lähellä asuville kavereille tai harrastuksiin. Kaupungissa liikuntapaikkoja ja harrastusmahdollisuuksia on moninkertaisesti maaseutuun verrattuna.

t. eri

Tuo on kyllä niin totta, kun eihan voi liikkua kun liikuntapaikat on nuun kaukana.  Esimerkiksi kaikki urheilijat, asuu kaupungissa.

Vain kaupunkilaiset tarvitsevat liikkumiseen liikuntapaikan. Vain kaupunkilaiset tarvitsevat ohjaajan liikkumiseen. Vain kaupunkilaiset ajavat autolla tai muulla kulkuvälineellä liikuntapaikalle liikkumaan ohjatusti ja vielä maksavat siitä.

Vierailija
73/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti söi voita, sianlihaa, läskisoossia, naudanlihaa ja maitoa suoraan lehmiltä (maatilalla asuttiin). Kuoli 66 vuotiaana sydänkohtaukseen. Sitä ennen reuma, ym. Sisko ja veli syö suht. samanlain, sisko ehkä kasviksia enemmän ja kanaa (sitä ei meillä kotona syötykään), on jo kohonnut kolesteroli ja lääkitys siihen. Itselläni ei. Olen syönyt 20-vuotiaasta erilailla jo kohta 30 vuotta, enkä enää mitään noista ylhäällä mainituista. Vaikea uskoa, ettei noi olis haitallisia.

Vierailija
74/79 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti söi voita, sianlihaa, läskisoossia, naudanlihaa ja maitoa suoraan lehmiltä (maatilalla asuttiin). Kuoli 66 vuotiaana sydänkohtaukseen. Sitä ennen reuma, ym. Sisko ja veli syö suht. samanlain, sisko ehkä kasviksia enemmän ja kanaa (sitä ei meillä kotona syötykään), on jo kohonnut kolesteroli ja lääkitys siihen. Itselläni ei. Olen syönyt 20-vuotiaasta erilailla jo kohta 30 vuotta, enkä enää mitään noista ylhäällä mainituista. Vaikea uskoa, ettei noi olis haitallisia.

Sinuun on hyvin uponnut ainakin tämä rasvalla pelottelu :)

Vierailija
75/79 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama tai siis vaikea sanoa, mikä johtuu mistäkin, mutta faktana pääkaupunkiseutulaiset ovat kevyempiä kuin syrjäseutujen ihmiset.

Vierailija
76/79 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

te joilla juodaan mehukeittoja.. sokeroitu vai sokeroimaton versio?

meillä ollaan mehukeiton suurkuluttajia, minä laitan rahkaan ja lapset puuroon!  tällä hetkellä käytössä keinomakeutettu aspartaami ym.-versio koska minusta se tuntuu sokeria paremmalta vaihtoehdolta...

Vierailija
77/79 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

te joilla juodaan mehukeittoja.. sokeroitu vai sokeroimaton versio?

meillä ollaan mehukeiton suurkuluttajia, minä laitan rahkaan ja lapset puuroon!  tällä hetkellä käytössä keinomakeutettu aspartaami ym.-versio koska minusta se tuntuu sokeria paremmalta vaihtoehdolta...

Olen käyttänyt aspartaamia 30 vuotta, kunnes vuosi sitten elimistön mitta tuli täyteen. Eli ei mikään vaaraton veikko sekään aine. Helpointa on tehdä itse sokeritonta tai siis puoleen kiloon marjoja noin teelusikallinen sokeria riittää makeuttamaan ohjeen isomman sokerimäärän sijaan.

En tiedä onko muitakin vaikutuksia, mutta ainakin kasvot ja etenkin silmäluomet turpoavat aspartaamista nyt niin pahoin, ettei käyttö todellakaan huvita.

Vierailija
78/79 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh et sinä sen parempi tai viisaampi ihminen ole, vaikka nyt oletkin ravinnosta kiinnostunut ja jopa kyseenalaistanut yleistä tietoa.

Aivan kuin se, että ei jaksa vouhkata ruokavaliosta tarkoittaisi sitä, että on aivopesty Putousta tuijottava tyhmä robotti!

Et sinäkään voi varmaksi tietää, että ne on ne gluteeniviljat jotka kaikille aiheuttaa suolisto-ongelmia.

Ravitsemussuositukset muuttuvat vuosien myötä ja itse haluan pitäytyä siinä yleisemmin hyväksi todetussa. Syömme siis maitotuotteita, sekä hui leipää!!

Vierailija
79/79 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh et sinä sen parempi tai viisaampi ihminen ole, vaikka nyt oletkin ravinnosta kiinnostunut ja jopa kyseenalaistanut yleistä tietoa.

Aivan kuin se, että ei jaksa vouhkata ruokavaliosta tarkoittaisi sitä, että on aivopesty Putousta tuijottava tyhmä robotti!

Et sinäkään voi varmaksi tietää, että ne on ne gluteeniviljat jotka kaikille aiheuttaa suolisto-ongelmia.

Ravitsemussuositukset muuttuvat vuosien myötä ja itse haluan pitäytyä siinä yleisemmin hyväksi todetussa. Syömme siis maitotuotteita, sekä hui leipää!!

Minun mielestäni kyseenalaistaminen on merkki älykkyydestä. Että ei tee niinkuin joku toinen käskee. Kyseenalaistamalla on maailmassa tehty monta mullistavaa löytöä, mm. se että aurinko ei kierräkään maapalloa, vaan maapallo kiertää aurinkoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi