Työn vastaanottamisvelvollisuuden tiukentaminen - mitä tarkoittaa käytännössä?
http://vnk.fi/artikkeli/-/asset_publisher/1410877/tyon-vastaanottamisve…
Luin tuota ehkä kuin piru raamattua, mutta tarkoittaako tämä siis toisin sanoen sitä, että vaikka Tampereella asuvan työttömän kahden pienen lapsen äidin (puoliso vakituisessa työsuhteessa) täytyy ottaa työpaikka Oulusta vastaan, jos perheessä vaan on auto? Silloinkin, kun työstä jää matkakulujen jälkeen käteen 150 euroa kuussa? Tämähän taitaa kannustaa suomalaisia joukkoliikenteen käyttäjiksi ihan itsestään :p
Kommentit (27)
Me emme ole todellakaan siksi työttömiä, että emme suostuisi ottamaan työtä vastaan vaan siksi, kun KUKAAN EI OTA MEITÄ TÖIHIN. Kyllä me riemusta kiljuen ottaisimme vastaan työtä ihan mistä vaan, kunhan olisi mitä ottaa. Itsekin olen hakenut työtä mm. Utsjoelta, Kuusamosta, Kotkasta, Porista, Imatralta, Helsingistä ja kymmeniltä paikkakunnilta noiden väliltä. Ei vaan tule edes vastauksia kaikilta paikkakunnilta.
Miten saisimme työnantajille työntekijänottamisvelvollisuuden? Monissa paikoissa kun on työssä olevilla liikaakin tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Me emme ole todellakaan siksi työttömiä, että emme suostuisi ottamaan työtä vastaan vaan siksi, kun KUKAAN EI OTA MEITÄ TÖIHIN. Kyllä me riemusta kiljuen ottaisimme vastaan työtä ihan mistä vaan, kunhan olisi mitä ottaa. Itsekin olen hakenut työtä mm. Utsjoelta, Kuusamosta, Kotkasta, Porista, Imatralta, Helsingistä ja kymmeniltä paikkakunnilta noiden väliltä. Ei vaan tule edes vastauksia kaikilta paikkakunnilta.
Miten saisimme työnantajille työntekijänottamisvelvollisuuden? Monissa paikoissa kun on työssä olevilla liikaakin tekemistä.
Tuo on mahdottumuus. Tyhmemmällekin pitäisi olla selvää, miten osakkeitten arvolle kävisi, jos tuollaista alettaisiin ajamaan. Kun yritys ilmoittaa YT neuvotteluista, niin pörssikurssi hypähtää monta pykälää. Työttömyys on on niin paha rasite, että jopa tulevat työttömät (=työssäolevat) rasittavat suuria yrityksiä, ja kun niistä pääsee eroon se tekee firmasta arvokkaamman.
Senhän näkee kaikki, kuinka iso ja raskas osakesalkku pääministerillä on aina mukanaa, menipä mihin tahansa.
Helppo tehdä talouspolitiikka, kun illalla näkee pörssikurssista, miten päivällä puhutut jutut vaikuttaa.
Varmaan sentakia että asia näyttä puusta eriltä, kuin maasta.
Ihan kummalinen tällainen ajatus että täytyisi lähteä kulkemaan jonnekin satojen kilometrien päähän töihin kun sielläkin ihan yhtä lailla oli työttömiä.
Mun yhdelle työnatajakokelaalle (olisin siis muuten saanut työpaikan) oli suurin ongelma työmatka; 12 km ja julkisilla pääsee sinne suuntaan niin että työmatka olisi kestänyt tunnin. En siis tämän takia saanut työpaikkaa.
Toisaalta, sainpa aikoinaan kelpo syyn irtisanoutua vanhasta työpaikasta kun toimipiste siirtyi 60 km päähän ja sinne ja takaisin olisi julkisilla mennyt yli 3 tuntia päivässä. Hinnasta puhumattakaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla on työmatka 400 km. Oman alan töitä kylläkin, mutta eihän tässä ole järkeä maksaa kahta asuntoa. Lisäksi vuokrasopimuksia halutaan tehdä vain vuodeksi, joten jos jää työttömäksi, on aika lailla pulassa sitten. Lisäksi joudun joka lääkärikäynnin käymään kotikunnassa ja ottamaan tunnin ajan takia päivän palkatonta vapaata, koska meillä ei työterveyshuoltoon kuulu lääkäriä. Täällä pääsee lääkäriin vain päivystykseen. En ole halunnut vaihtaa sh-piiriä, koska sitten ongelmat on loma-aikana toisin päin.
Olen aivan poikki tästä. Mutta kun kotikunnassa ei ole kuin pätkätöitä, niin ei mahda mitään, ja niitäkään ei saa helposti. Miehellä taas on vakinainen paikka siellä ja hän ei ole päässyt tänne töihin, on kyllä hakenut. Ei tämä tilanne sovi kuin harvalle, en usko, että moni avioliitto jaksaisi tällaista. Eikä mulle jää käytännössä käteen kuin työn ilo. Saan kyllä omat menoni maksettua, mutta säästöön ei jää mitään. Ei jää tonniakaan asumis ja matkakulujen jälkeen, vaikka asuntokin on kohtuuhintainen ja verovähennykset on huomioitu. Pieni palkka, mutta halusin niin kovasti töihin, että otin työn vastaan. Selkeästi mulla on alkanut vaikuttaa tämä yöuniin ja terveyteen.
Nyt kun matkavähennykset poistetaan, on etsittävä joku 10 neliön huone tai ruettava yöpymään työpaikalla. Tai sitten pitää ottaa velkaa, että on varaa käydä töissä.
No on kyllä huono tilanne, jäisin varmaan pois, eikö sitä nyt jonnekin kaupan kassalle pääse.
Hain kotikunnasta ihan kaikkea, mutta tuntui, että olen ylikoulutettu tai liian vanha. Nykyinen työnantaja halusi vähän aikuisemman työntekijän. (Lue = ei enää pieniä lapsia). Lisäksi mun koulutusyhdistelmä on harvinainen, jos ei olisi pätkätyötaustaa, mut kyllä revittäisiin käsistä. Mutta kävin sen toisen koulutuksen vasta kun kyllästyin olemaan työtön.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua tätä. Luulisi, että suurimpaan osaan töistä löytyisi joku työtön lähempääkin sitä tekemään.
Aivan varmasti löytyykin. Siksihän tämä(kin) on taas yhtä hölmöläisten peitonjatkamista.
Auto toisen nimiin jos niitä joku tarkistelee. Eikä omaa autoa kannata myöntää olevan.