Miten selviän keliakiasta?? Itkettää niin paljon että haluan vaan kuolla !! :(
Mulla todettiin muutama päivä sitten keliakia, kun kävin tutkimuksissa. Tuntui että maailma romahtaa. Aloin vaan itkemään :(( Oon joskus syönyt gluteenitonta pullaa ja jotain muuta gluteenitonta ja muistelen että ne maistui ihan kauhealle! Miten helvetissä tähän tottuu?? Ja alkaa katteleen tarkkaan tuotesisällöt ja entäs kaikki suklaa ja sipsit?? Voinko mä saakeli soikoon syödä enään edes mun lempparia eli Fazerin suklaita??
Tykkään myös usein leipoa mutta nyt menee leipomuksetkin pilalle kun joutuu tekeen gluteenittomia ja eihän niitä syö pirukaan !! Tottuuko siihen makuun koskaan?? :( Hyvästi kaikki ihanat, mehevät korvapuustit, voisilmäpullat, suolaiset piirakat JA KAIKKI !!
Joskus vk loppuna on kiva tehdä vaikkapa lämpimiä voileipiä. No miten niitä enään tekee?? Onko olemassa gluteenitonta paahtoleipää edes?? Sekin kuitenkin pahaa!?
EN KESTÄ TÄTÄ !! Niin kauheasti elämässä ollu vastoinkäymisiä ja sitten vielä piti tähänkin sairastua !! Tämä ja diabetes on pahimmat sairaudet, joita aina oon pelänny et tuleekohan mulle ja toinen tuli.. :( Eiköhän kohta tule toinenkin..
Ja en oo lihava, vaikka tässä itkenkin pullien ja piirakoiden perään... :D
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä gluteenittomia pullankorvikkeita ja leiväkkeitä mikään pakko ole syödä. Kun alkujärkytykseltä tokenet ja alat laittaa elämääsi gluteenittomaksi, niin huomaat kuinka herkullisia ruokia maailmassa on ilman gluteenia.
Juuri näin. Itselläni ei ole keliakiaa, mutta en ole laittanut neljään vuoteen suuhuni mitään gluteenipitoista. En koe jääneeni mistään paitsi, jos väsymystä, allergioita ja ilmavaivoja ei lasketa. :D
Miehesi voi syödä samaa gluteenitonta ruokaa kuin sinä. Vähän ajan päästä sinua ei tosiaan huvita leipoa vehnäjauhoista mitään - alkaa inhottaan henkisesti. Totut muutamassa viikossa ja tarjoo vieraille sellaista mutä itsekin voit syödä !
Itse syön melko gluteenittomasti ihan luonnostaan, eikä se mun mielestä ole mitenkään hankalaa jos siis puhutaan pääruoista. Suomalaisessa ruokakulttuurissa toki vehnällä on aika korostettu rooli ja jos on tottunut syömään pastaa yms niin muutos voi toki tuntua rajulta. Mutta mitä sitten syötte yleensä? Kasviksissa, lihassa sen enempää kuin riisissäkään ei ole gluteenia. Nuudeleita löytyy gluteenittomina (riisinuudelit), samoin pastaa, vaikka se onkin hieman kalliimpaa. Puuroviljat on melkein kaikki gluteenittomia. En ymmärrä miksi pitäisi tehdä eri ruokia miehelle, tai toki jos haluaa rahaa säästää niin keittää pastat ym erikseen, mutta harvoin ainakaan itse käytän vehnää/muita viljoja varsinaisessa ruoanlaitossa. Sinun onneksesi gluteenittomuus on kai edelleen jonkinlaisessa nosteessa ruokamaailmassa ja kahviloistakin löytyy jo jonkin verran gluteenittomia vaihtoehtoja, samoin kaupoista.
Ihan hyvin mies voi syödä gluteenitontakin ruokaa. Ja monet ruuat on luonnostaan gluteenittomia.
Meillä lasten normaaliruokavaliolla olevista kavereista osa odottaa aina vesikielellä kun leivon gluteenitonta leipää. Välillä menee pelillinen leipiä lapsille vaikka pöydässä on tarjolla kaupan vehnä ja ruisleipiäkin.
Ja jopa ne kanamunattomat ja maidottomat muffinssitkin gluteenittomina maistuu useimmille kavereille ihan hyvin vaikka ovatkin tottuneet tavallisiin.
Esim farinan piirakkapohja jauhoseos on hyvä jos teet piirakkaa tai vaikka muffinsseja. Perunajauhoista tulee hyvä kääretorttu tai kakkupohja ei häviä vehnäversiolle. Leipää voit tehdä valmiista gluteenittomasta jauhoseoksista. Tattarista tulee tosi hyviä karjalanpiirakoita, mutta löytyy kaupasta hyviä gluteenittomia piirakoita riisistäkin.
Meillä ei ole ollut vuosiin gluteenia sisältäviä jauhoja. Leivon kaiken gluteenittomana tai ostan tavikset kaupasta.
8 taas
Tottuu siihen. Ja kun olet itse leipojatyyppi, voit tehdä mistä tykkäät. Lue gluteenittomia leivontablogeja. Pyydä joululahjaksi gluteeniton leivontakirja. Niitä on vaikka kuinka. Ensihätään niitä kirjoja voi käydä katsomassa kirjastostakin, tai ostaa itse kirjakaupasta, jos et jouluun asti jaksa odottaa, tai tiedät, ettei kukaan ole ostamassa sinulle joululahjaa.
Gluteenittomia jauhoja ovat riisi, maissi, hirssi, tattari, quinoa, amarantti, teff, perunajauhot, tapiokatärkkelys, Gluteeniton kaura (ei käy kaikille keliakikoille). En tiedä, tuliko tässä vielä kaikki. Lisäksi on gluteenittomia jauhoseoksia. Eli on mistä valita. Kokeile erilaisia jauhoja ja yhdistele niitä eri tavoin. Löydät kyllä itsellesi mieleiset vaihtoehdot.
Hiivaleivonnaiset ovat gluteenittomina aluksi haastavia, mutta kannattaa lukea ohjeet tarkkaan, ja unohtaa kaikki hyvät niksit, joilla vehnäpullan saa onnistumaan. Ne eivät päde silloin kun taikinassa ei ole sitkoa. Niitä gluteenittoman leivän/pullan niksejä löytyy gluteenittomista leivontakirjoista, ja ehkä myös blogeista.
Leivinjauheella kohotetut sekä kananmuna+sokeri leivonnaiset onnistuvat helpommin.
Ei tuo ole maailmanloppu. Entä jos sinulla olisi todettu vaikka reuma tai nivelpsoriasis?
Sinulla voisi olla vieöä superkipeitä niveliä. Niveltulehdusta voi seurata syvälaskimotukos ja keuhkoveritulppa, johon voi kuolla.
Minulla on nivelpsori ja olen tehnyt ison ruokaremontin ja viljat ovat pois ruokavaliostani
ja joka päivä olen syönyt ruokaa paitsi, kun olen ollut mehupaastolla 😄.. .😃
Minua taasen ärsyttää se, että jos joku kertoo omasta sairaudestaan, oli se sitten keliakia, diabetes, masennus tai mikä tahansa ja on asiasta huolissaan ja tuntuu että elämä pysähtyy siihen, niin sitten joku tulee avautumaan, kuinka hänellä tai jollakin tuttavalla on esim. syöpä, että se on paljon pahempaa ja kauheampaa, ottaisin mielelläni sen keliakian, diabeteksen tai jonkun muun sairauden kuin syöpää. Että kehtaatkin täällä valitella sairauttasi, kun mulla sentään on syöpä.
Se, että joku kertoo täällä esim. keliakiasta itku kurkussa, ei luulisi olevan kenenltäkään muulta pois. Ei se tarkoita, että se syöpää sairastava ihminen olisi jotenkin vähempi arvoisempi.
Jokaiselle ne omat sairaudet on aina henk.kohtaisia ja tuntuu pahalta juuri siltä ihmiseltä, kenellä se sairaus on.
Mulla on diabetes ja keliakia ja kyllä, itken monesti näitä sairauksiani vaikka kummatkin sairaudet ovat minulla olleet jo vuosia. Luulisi, että minullakin on oikeus surra menetettyä terveyttäni, vaikka en sitä syöpää omistaisikaan.
Kyllä siihen sairauteen oppii ajan kanssa ja sitten sitä ei edes huomaakaan et mulla on keliakia kun sitä ostaa ihan luontevasti gluteenittomia tuotteita.
Jouduin noudattamaan luontaisesti gluteenitonta dieettiä ja pian oppi löytämään tuotteita mitä voi syödä.
Myöhemmin olen ollut gluteenittomalla pariin-kolmeen kertaan. Nykyään on tosi hyviä vaihtoehtoja kaupoissa ja lisää tulee koko ajan kun jotkut noudattavat gluteenitonta ruokavaliota vapaaehtoisesti.
Ja mies voi syödä samaa ruokaa kuin sinä, turha tehdä erikseen. Kakutkin onnistuu hyvin, minulla jopa paremmin kuin vehnäjauhoilla.
En halua väheksyä sun keliakiaa, mutta en voi käsittää miten voi haluta kuolla jonkun ruokavaliomuutoksen takia. Mieti oikeasti miten paljon hirveämmän sairauden olisit voinut saada. Itselläni sellainen, että en edes tiedä miltä tuntuu täysin kivuton olotila. Niin ja minulla myös terveyssyistä gluteeniton ruokavalio. Tekisipä varmasti hyvää kaikille vähentää vehnäjauhon puputtamista.
Kannattaa tutustua raakaruokaan. Löytyy paljon oikeasti hyviä ruokia ja jälkkäreitä.
Myös suklaata saa gluteenittomana. Oikein hyvääkin vielä.
Itse olen tutustunut näihin lapsen maito - ja liha-allergian takia ja löytänyt paljon hyviä ruokia. Monet ovat myös gluteenittomia, siksi uskallan suositella myös keliaakikolle.