Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhoillislestadiolainen äiti vastaa

Vierailija
14.11.2016 |

Saa kysellä :)

Kommentit (298)

Vierailija
121/298 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas...

Vierailija
122/298 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annatko peppua miehellesi?

En. Kumpikaan meistä ei sitä haluaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/298 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten suhtaudutaan siihen, että tytöt/naiset lähtevät opiskelemaan korkeakoulututkintoa?

Opiskelu on hyvä asia tulevaisuuden kannalta. Ei yhtään sen erikoisemmin kuin ei-lestadiolaisetkaan.

Vierailija
124/298 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka yleistä puolison pettäminen ja avioliiton ulkopuoliset seksisuhteet ovat (sekä naisten että miesten keskuudessa) vanhoillislestadiolaisissa piireissä? Puhutaanko aiheesta ylipäätään edes läheisten ystävien kesken vai onko tabu?

En ole koskaan törmännyt asiaan, mutta uskon että parit ovat onnellisia avioliitossaan, eivätkä kaipaa muuta

Vierailija
125/298 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskoja nuo

"omatunto neuvoo", "mikä aivopesu?" "Emme vain halua".....

Millä tapaa hauskoja?

Hauskaa lienee se, että jo lapsesta alkanut "aivopesu" saa lestadiolaisen ajattelemaan että sääntöjä ei ole, vaan synninkäsitys ja synnintunto ja halu toimia tietyllä tavalla on täysin oman tahdon alaista toimintaa, eikä jatkuvan aivopesun tulosta. Samanlaisia mekanismeja on myös muissa uskonnoissa ja kulttuureissa ylipäätään. 

Oman käsityksen mukaan lestadiolaisuudessa puhujien jutut ovat menneet hurjemmaksi erityisesti lisääntymiseen liittyvissä jutuissa, kun samaan aikaan sivistyneet ja koulutetut lestadiolaisnaiset käyttävät enemmän ehkäisyä ja perhesuunnittelua (vaikka suurperhe olisikin). Vähemmän sivistyneet kulkevat sitten joka vuosi uusi vauva vatsassa kun ottavat puhujien jutut kirjaimellisesti.

Ahaa. Minua ei ole aivopesty. Ei koskaan. Olen ollut pois uskosta ja kulkenut sitä tietä, enkä tuntenut kertaakaan, että minua olisi aivopesty. Palasin takaisin ja olen paljon onnellisempi näin.

No, kai sen voi noinkin ajatella.

Vierailija
126/298 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten suhtaudutte jos sisarenne lähtee vl -yhteisöstä pois?

Rakastetaan yhtä lailla ja ollaan tukena mihin ikinä päätyykään. Näin meillä ainakin. Tietenkin ollaan myös surullisia ja kutsutaan lämmöllä takaisin. Oikeastaan minun ja uskon kieltäneiden sisarusten välit eivät ole muuttuneet ollenkaan.

Vierailija
127/298 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksks kirjoitti:

Sairas...

Millä tapaa?

Vierailija
128/298 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistan kysymykseni (#86): Häiritseekö sinua, että naisen asema on lestadiolaisuudessa huonompi kuin miehen? Kiinnostaisi tosiaan kuulla lestadiolaisäidin vastaus tähän.

Vierailija
129/298 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet vastuustasi ilmastonmuutoksen suhteen? Miksi teette paljon omia lapsia, ettekö ota kotiinne asumaan niiden 8 oman lapsen sijasta vaikka hylättyjä lapsia kiinasta? Miten rakastatte itseänne niin paljon, että jatkatte mieluummin omaa sukuanne kuin pitäisitte huolta koko maapallosta?

Kierrätän tavarani, en roskaa ja säästän luontoa arjen perusasioilla.

Tää on sinänsä aika tyhmä kysymys. Jos meillä on kahdeksan omaa lasta, eivätkä ne ole Kiinasta, miksi monet perheet sitten ollenkaan tekevät vaikka kaksi lasta eivätjkä ota niitä Kiinasta? Sama asia lapsimäärää katsomatta.

Kierrättäminen on todella hyvä juttu, mutta esim. roskaaminen ei liity ilmastonmuutokseen. Ikävää, että näet kysymykseni maapallon huolehtimisesta "tyhmänä kysymyksenä". Ehkä itse uskot, että todellinen elämä alkaa vasta taivaassa tai helvetissä, joissa ne tulevat jatkumaan ikuisesti, mutta me tavalliset talliaiset haluamme pitää huolta toisistamme jo täällä maan päällä - sekä itse maasta, jota ihmisellä ei ole mitään itsestään selvää oikeutta tuhota.

Mitä tulee kysymykseesi, että eikö samoin tein kaikkien ihmisten tulisi ensisijaisesti adoptoida omien lasten hankkimisen sijasta, niin vastaus kuuluu: kyllä tulisi huolehtia ensisijaisesti niistä, jotka jo ovat olemassa.

Toisaalta, on TÄYSIN eri asia hankkia 2 lasta kuin esim. 8 lasta. Ilmastolle ja maapallolle aiheutettu kuorma on moninkertainen. Millä oikeudella teidän perheenne kuluttaa yli kaksinkertaisen määrän tavalliseen 4 hengen perheeseen verrattuna?

Kai olette sentään kasvissyöjiä ja elätte ilman ulkomaanmatkoja ja henkilöautoa?

Vierailija
130/298 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse käyttänyt kivunlievitystä synnytyksissä?

Vierailija
131/298 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet vastuustasi ilmastonmuutoksen suhteen? Miksi teette paljon omia lapsia, ettekö ota kotiinne asumaan niiden 8 oman lapsen sijasta vaikka hylättyjä lapsia kiinasta? Miten rakastatte itseänne niin paljon, että jatkatte mieluummin omaa sukuanne kuin pitäisitte huolta koko maapallosta?

Kierrätän tavarani, en roskaa ja säästän luontoa arjen perusasioilla.

Tää on sinänsä aika tyhmä kysymys. Jos meillä on kahdeksan omaa lasta, eivätkä ne ole Kiinasta, miksi monet perheet sitten ollenkaan tekevät vaikka kaksi lasta eivätjkä ota niitä Kiinasta? Sama asia lapsimäärää katsomatta.

Mitä olet tästä mieltä. teitä on 2 jos tulee 8 lasta. 8 tekee lisää 8 lasta jne jne...2-->8-->64-->512-->4096-->32 768-->262 144-->16 777 216-->134 217 728. Oletko ajatellut, että ehkäisyn kiellolla pelkästään halutaan vaan taata uskonnon jatkuvuuden ja olette vaan lisääntymiskoneita? Tiedätkö, että maapallolla on liikaa porukkaa?  Miksi jumanne ei tee maapallosta isompaa jos tarkoituksenne on lisääntyä siihen saakka kun fyysisesti mahdollista? Ajatteko ainoastaan omaan etunne?

Juuri näin. Ja huomatkaa, että tuossa luvussa, joka on yli 100 miljoonaa (!!!) on vain 9 sukupolvea! Samat luvut perheille, jotka hankkivat vain 2 lasta:

2 --> 2 --> 4 --> 6 --> 16 --> 32 --> 64 --> 128 --> 256

Eli jos kaikki eläisivät, kuten teidän perheenne ja saisivat aina 8 lasta, 9 sukupolven jälkeen vain yksi sukuhaara olisi tuottanut 134 217 728 jälkeläistä. Jos taas kaikki saisivat vain 2 lasta, niin 9 sukupolven jälkeen väestö olisi kasvanut yhdessä sukuhaarassa 256 ihmiseen.

Vierailija
132/298 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on suhteesi geenimanipulaatioon? Saako ihminen muokata esim. kasvien geenejä, jotta ruoka riittäisi paremmin maailman ihmisille? Entä jos geenejä manipuloidaan terveemmän/kauniimman/älykkäämään tms. ihmisyksilön tuottamiseksi?

Vierailija
133/298 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hankkisin television olohuoneeseen minut tuomittaisiin eikä enää tervehdittäis Jumalanterveellä.

Siitä ei pääse mihinkään että se on edelleen synti.

Vl liikkeessä näitä sääntöjä eli syntejä riittää ja toisia kytätään.

Tuo yhteisö ei ole terve sanokoot ap mitä vain.

-vl

Minäkin jätin tän uskon jo kun olin 12-vuotias. Ja sitä kyttäystä ja virheiden etsintää tosiaan oli tossa piirissä! Myöskin jotkut perheet oli parempia kuin toiset. Niitä "huonompia" perheitä sitten säälittiin tai niitten kanssa ei haluttu olla missään tekemisissä.

Ja kaikki ne säännöt.. Tuntuu et mistään ei saa nauttia kun kaikki on niin synnillistä.

Minä en siihen suostu että niin olematon asia kuin uskonto päättää mun puolesta miltä saan näyttää, mitä saan tehdä, saanko harrastaa seksiä ennen avioliittoa, paljonko lapsia tulee, saanko nauttia viihteestä, saanko kaunistautua ja lukemattomat muut aivan älyttömät säännöt.

Kylläpäs olikin katkera vuodatus. Mutta mitään en sille voi että viha tuota uskoa kohtaan on suunnaton. Tuhosi jopa mun uskon koko jumalaan kun on niin ahdasmielinen. Mun elämä on ainakin ollut niin paljon parempaa ja nautinnollisempaa kun oon vapaa noista turhista pakotteista ja säännöistä. Paetkoon ken voi ja voimia siihen. Ruoho todellakin on vihreempää aidan toisella puolella!

Vierailija
134/298 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hankkisin television olohuoneeseen minut tuomittaisiin eikä enää tervehdittäis Jumalanterveellä.

Siitä ei pääse mihinkään että se on edelleen synti.

Vl liikkeessä näitä sääntöjä eli syntejä riittää ja toisia kytätään.

Tuo yhteisö ei ole terve sanokoot ap mitä vain.

-vl

Minäkin jätin tän uskon jo kun olin 12-vuotias. Ja sitä kyttäystä ja virheiden etsintää tosiaan oli tossa piirissä! Myöskin jotkut perheet oli parempia kuin toiset. Niitä "huonompia" perheitä sitten säälittiin tai niitten kanssa ei haluttu olla missään tekemisissä.

Ja kaikki ne säännöt.. Tuntuu et mistään ei saa nauttia kun kaikki on niin synnillistä.

Minä en siihen suostu että niin olematon asia kuin uskonto päättää mun puolesta miltä saan näyttää, mitä saan tehdä, saanko harrastaa seksiä ennen avioliittoa, paljonko lapsia tulee, saanko nauttia viihteestä, saanko kaunistautua ja lukemattomat muut aivan älyttömät säännöt.

Kylläpäs olikin katkera vuodatus. Mutta mitään en sille voi että viha tuota uskoa kohtaan on suunnaton. Tuhosi jopa mun uskon koko jumalaan kun on niin ahdasmielinen. Mun elämä on ainakin ollut niin paljon parempaa ja nautinnollisempaa kun oon vapaa noista turhista pakotteista ja säännöistä. Paetkoon ken voi ja voimia siihen. Ruoho todellakin on vihreempää aidan toisella puolella!

Miten se on vihreämpää aidan toisella puolella? Mitkä asiat ovat muuttuneet missä näet hyvää ja kehittävää?

Vierailija
135/298 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et näe mitään pahaa ala-asteen diskoissa? Onpa erikoista. Sama maailmallinen musiikki ja meininki sielläkin lienee? Ei meillä tulisi lapsilla edes mieleen, että menisivät, se on niin itsestäänselvä juttu ettei diskot (= tanssiminen, maailmallinen musiikki, pukeutuminen jne) ole uskovaisen paikka. Mitä uskovainen siellä tekisi?

Vierailija
136/298 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lestadiolaisisät tekevät työkseen? Ovatko he käyneet korkeakouluja? Sallitaanko se teille naisille, korkeakoulutus?

Onko jotain tavallista ammattia ja/tai koulutusta, jota ei hyväksytä? Varmaan baarityöntekijät jne, mutta muita tavallisia.

Vierailija
137/298 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskoja nuo

"omatunto neuvoo", "mikä aivopesu?" "Emme vain halua".....

Millä tapaa hauskoja?

En ole tuo eka vierailija, mutta kai nyt suurin osa ihmisistä tajuaa että omatunto = sun sisäinen moraalinen malli = aivopesun tuote. Miten luulet että Jehovan todistaja saa omantuntonsa, entä kunnon Pohjois-Korean kommunisti? Kaikki ne toimivat vilpittömästi siten kuin tuntuu oikealta ja omatunto neuvoo.

Vierailija
138/298 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistan kysymykseni (#86): Häiritseekö sinua, että naisen asema on lestadiolaisuudessa huonompi kuin miehen? Kiinnostaisi tosiaan kuulla lestadiolaisäidin vastaus tähän.

Mielestäni ei ole, joten en osaa vastata tuohon. Olemme mieheni kanssa aivan samanarvoisia jne.

Vierailija
139/298 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse käyttänyt kivunlievitystä synnytyksissä?

Olen, kuten jo aikaisemmin sanoinkin.

Vierailija
140/298 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lestadiolaisisät tekevät työkseen? Ovatko he käyneet korkeakouluja? Sallitaanko se teille naisille, korkeakoulutus?

Onko jotain tavallista ammattia ja/tai koulutusta, jota ei hyväksytä? Varmaan baarityöntekijät jne, mutta muita tavallisia.

Aivan tavallisia töitä kuin kaikki muutkin. Kyllä osa on käynyt, osa ei. Naisilla on samat oikeudet työssäkäymiseen ja koulutukseen kuin miehilläkin :)

Ei oikeastaan. Ehkä joku elokuvateatterityöntekijä tms tapojen kanssa ristiriidassa olevat, mutta kyllä ihan tavallisissa töissä käymme.