Sh kritisoi HS:ssa: Kun mt-potilas käy kurkkukivun takia lääkärissä, kirjaus alkaa aina mielenterveysdiagnoosilla
Olen huolissani mielenterveyspotilaiden tietoturvasta http://www.hs.fi/mielipide/a1479006187636?jako=4ff631b5e994ab514d3fa735…
Työskentelen Helsingin kaupungin psykiatrian poliklinikalla sairaanhoitajana.
Mieltäni hämmentää uutisointi siitä, kuinka huolissaan asiantuntijat ovat potilaiden arkaluontoisten asioiden urkintamahdollisuuksista. Itse olen huolissani siitä, kuinka terveydenalan asiantuntijat kirjaavat asioita tietojärjestelmään.
Viime viikollakin moni potilaistani on joutunut käymään terveysasemalla esimerkiksi kurkkukivun, jalkavaivan, selkäsäryn tai gynekologisen haitan vuoksi. Heistä jokaisen kirjaus alkaa mielenterveydestä kertovalla diagnoosilla.
Tämä tukee mielenterveyspotilaiden stigmatisointia eikä millään tavoin auta potilaiden hyvinvointia.
Sairaanhoitaja
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
No toisaalta, lukevan diabeetikolla tai astmaatikollakin se perussairaus tiedoissa. Ja eikös masennus tai kaksisuuntainen mielialahäiriö ole myös perussairauksia. Lääkärin kuuluu selvittää potilaan perussairaudet!!
Samoin siellä tekstissä voi lukea perusterve, jos potilaalla ei ole perussairauksia!!
Ei kai masennus ainnakaan ole mikään perussairaus. Siitä voi ainakin parantua, toisin kuin astmasta tai diabeteksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toisaalta, lukevan diabeetikolla tai astmaatikollakin se perussairaus tiedoissa. Ja eikös masennus tai kaksisuuntainen mielialahäiriö ole myös perussairauksia. Lääkärin kuuluu selvittää potilaan perussairaudet!!
Samoin siellä tekstissä voi lukea perusterve, jos potilaalla ei ole perussairauksia!!Ei kai masennus ainnakaan ole mikään perussairaus. Siitä voi ainakin parantua, toisin kuin astmasta tai diabeteksesta.
Ei voi, kerran hullu on aina hullu... ja tämä siis oli synkkää ironiaa.
T. MAsentuneen vaimo ja ahdistushäiriöstä kärsivän äiti
Vierailija kirjoitti:
Samoin siellä tekstissä voi lukea perusterve, jos potilaalla ei ole perussairauksia!!
Joo, mutta onko toissa vuonna ahdistukseen 6 kk:n ajan syöty ssri-lääke asia, joka pitää mainita, kun menen näyttämään kurkkua lääkäriin? Onko minulla perussairaus tuon puolen vuoden jakson vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen oma kokemus. Mä sairastin masennusta vähän nuorempana ja söin siihen lääkkeitäkin eli se näkyy mun potilashistoriassa. Muutama vuosi myöhemmin sairastuin allergiaan ja piti käydä hakemassa diagnoosia siihen ja resepti allergialääkettä varten niin lääkäri kirjoitti siihen omakantaan "potilas jolla masennustausta on allergia diipadaapa" eli ihmettelen miksi se masennus piti mainita allergiadignoosian yhteydessä :/
sinänsä ei haittaa koska käyn lääkärissä hyvin harvoin mutta kyllähän se mietityttää oonko mä nyt loppuiäks leimautunut mielenterveyspotilaaksi jota ei välttämättä oteta vakavasti
Mulla on aivan vastaava kokemus. Se, kuinka helposti ahdistukseen ja lieväänkin masennukseen määrätään tänä päivänä ssri-lääkkeitä, ei ole missään suhteessa siihen leimaan, jonka niiden käyttö lopulta lääkärin tietokannassa aiheuttaa. Kaiken huipuksi mulle kirjoitettiin diapameja, kun kävin oireitani näyttämässä, jälkikäteen vasta tajusin kuin törkeää se oli lääkäriltä. Yleislääkäri se oli, erikoislääkäri puolestaan laittoi seuraavassa kuussa jatkotutkimuksiin sairaalan polille.
Tuotaaaaa... Katoppakö epikriisi/hoitotekstii kuuluu aloittaa niin,että kertomukseen kirjoitetaan aluksi potilaan perus-sairaudet. Kuten eIm. 54- vuotias rekkakuski. Perussairauksina verenpainetauti, psoriasis, bipolaarihäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki itseään koskevat diagnoosit voit pyytää tietosuojavaltuutetun lomakkeella nähtäväksesi.
Sitten vain alat oikomaan lääkäreiden kirjoituksia.Näin muutos alkaa kirjaamisessa.
Vain selkeät virheet voi pyytää korjaamaan. Se että masentunutta sanotaan masentuneeksi ei ole virheellinen tieto. Epäasiallista se voi kyllä olla, mutta ei sitä kukaan oikaise.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin samaa asiaa alkuvuodesta ja löysinpä silloisen kirjoituksenikin http://www.vauva.fi/keskustelu/2470260/mita_varten_laakarit_usein_muutt…
Hyvä kun nostit aloituksesi. Muistin sen heti, kun luin HS:n mielipidekirjoituksen, mutta en tullut kaivaneeksi esiin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin siellä tekstissä voi lukea perusterve, jos potilaalla ei ole perussairauksia!!Ei kai masennus ainnakaan ole mikään perussairaus. Siitä voi ainakin parantua, toisin kuin astmasta tai diabeteksesta.
Niin myös esim. syövästä voi parantua, mutta silti olisi väärin jättää se mainitsematta ihan vaikka flunssan yhteydessä.
Oli käynnin syy mikä tahansa, teksti aloitetaan kertomalla potilaan ikä, sairaudet ja usein myös ammatti, tai jos on vaikkapa jostakin syystä eläkkeellä. Missään leimaamistarkoituksessa sitä ei tehdä, vaan että seuraavallakin potilasta hoitavalla olisi kaikki tarvittava tieto. Vaikka tällä käynnillä mt-diagnoosillasi ei olisi merkitystä, seuraavan käynnin kannalta se tai lääkityksesi voi olla hyvinkin merkittävä. Itsellänikin niitä F-diagnooseja löytyy, ja se on itsestäänselvyys että ne mainitaan myös kurkkukipuni yhteydessä. Minusta kirjoitetut potilastekstit alkavat yleensä "33-vuotias masennusta sairastava kollega ...".
- lääkäri
Ihmettelin samaa asiaa alkuvuodesta ja löysinpä silloisen kirjoituksenikin http://www.vauva.fi/keskustelu/2470260/mita_varten_laakarit_usein_muutt…