Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sh kritisoi HS:ssa: Kun mt-potilas käy kurkkukivun takia lääkärissä, kirjaus alkaa aina mielenterveysdiagnoosilla

Vierailija
14.11.2016 |

Olen huolissani mielenterveyspotilaiden tietoturvasta http://www.hs.fi/mielipide/a1479006187636?jako=4ff631b5e994ab514d3fa735…

Työskentelen Helsingin kaupungin psykiatrian poliklinikalla sairaanhoitajana.

Mieltäni hämmentää uutisointi siitä, kuinka huolissaan asiantuntijat ovat potilaiden arkaluontoisten asioiden urkintamahdollisuuksista. Itse olen huolissani siitä, kuinka terveydenalan asiantuntijat kirjaavat asioita tietojärjestelmään.

Viime viikollakin moni potilaistani on joutunut käymään terveysasemalla esimerkiksi kurkkukivun, jalkavaivan, selkäsäryn tai gynekologisen haitan vuoksi. Heistä jokaisen kirjaus alkaa mielenterveydestä kertovalla diagnoosilla.

Tämä tukee mielenterveyspotilaiden stigmatisointia eikä millään tavoin auta potilaiden hyvinvointia.

Sairaanhoitaja

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei otettu tosissaan terveyskeskuksessa mt-diagnoosin takia. Eikun kotiin ja illalla hakikin ambulanssi ja viikko meni sairaalassa. Keuhkoveritulppa.

Vierailija
2/30 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki itseään koskevat diagnoosit voit pyytää tietosuojavaltuutetun lomakkeella nähtäväksesi. 

Sitten vain alat oikomaan lääkäreiden kirjoituksia.

Näin muutos alkaa kirjaamisessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on törkeää. Mielenterveysonelmainen on myös muuta kuin mielenterveysongelmainen. Vaikkapa masennus ei liity siihen mitenkään, että on telonut jalkansa. Kirjauksessa pitäisi olla joka vaivasta olennainen.

Vierailija
4/30 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tietysti sitä samaa lääkärin "yleistä huomiointia" kuin sekin, että korvakivun takia lääkäriin menevän ylipainoisen diagnoosi alkaa maininnalla ylipainosta.

Vierailija
5/30 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas olen sitä mieltä, että on ihan hyvä että myös mt-ongelmat ovat hoitavan henkilökunnan tiedossa, sillä nämä sairaudet voivat vaikuttaa potilaan hoitoon (siis lääkehoitoon jne). Ihminen on kokonaisuus, ei siitä voida erottaa psyykkistä ja fyysistä puolta erikseen ja hoitaa vain jompaa kumpaa.

Mutta siinä olen täysin samaa mieltä, että mielenterveysdiagnoosi (tai mikään muukaan diagnoosi) ei saa vaikuttaa potilaan hoidon laatuun. Kurkkukipuinen potilas pitää tutkia samoin, oli hänellä joku taustadiagnoosi siellä tai ei.

Vierailija
6/30 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä muakin pelottaa. Eräällä ystävällä oli masennustaustaa ja myöhemmin hänelle tuli erilaisia lihasoireita. Joutui vuosikausia ravaamaan lääkärissä turhaan ja oireita laitettiin mt-ongelmien piikkiin. Sitten lopulta diagnosoitiin eräs vakava sairaus ja on nyt pyörätuolissa. Sairauden varhaisiin oireisiin kuuluu myös masennus ja jos hänet oltaisiin aikoinaan heti otettu vakavasti, olisi ehkä saanut oikeaa hoitoa jo aiemmin. :,-(

Vierailija
7/30 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on paniikkihäiriö. Joten lääkäri kirjasi lähetteeseen keskussairaalaan Potilas paniikkihäiriöinen. Lähetetään tarkempiin tutkimuksiin voimakkaan pelon tunteen takia.

Lähdin sitten tksta taksilla ja sairaalassa en voinut kun huutaa.

No verenpaine romahti yhtäkkiä ja vatsasta löytyi 2litraa verta repeytyneen minisarja raskauden vuoksi.

Mutta siis aluksi meinasin joutua tksta kotiin koska olin vain paniikkihäiriöinen.

Vierailija
8/30 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitopalvelut ovat tiukassa, joten terveysasemilla on yksi tavoite pitää jonot jotenkin kurissa. Siksi on vallalla ensimmäisenä potilaan hoidon tarpeen arviointi. Mt-diagnoosi ihmiset ovat ensimmäisenä pudotuslistalla ennakkoluulojen vuoksi. Ajatellaan että vaiva tai sairaus on "mielikuvituksen tuotetta"  (siis tällaisen arvioinnin sain eräältä lääkäriltä korvavaivan vuoksi).

Siksi on kyseenalaista, että lääkärit pääsevät potilaan terveystietoihin, koska jos tavoitteena on vain valmiiksi päättää, ettei asiakkaalla ole muuta vikaa kuin korvien välissä, esim. masennusdiagnoosin vuoksi, niin on vaikea ymmärtää, miksi niitä potilastietoja tutkitaan.

Vierailija
9/30 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista omat tietosi ja vaadi muutoksia.

Epikriisissä voi olla ihan perättömiä juorujakin kirjattuna, suvussa skitsofreniaa tms.

Vierailija
10/30 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Itse en ole edes mt-potilas, mutta isäni kuoli kun olin lapsi. Sillä isän kuolemalla on selitetty mm angiina, silmähermon tulehdus, munasarjakysta ja endometrioosi. Aina kun menen lääkäriin, aletaan kysellä siitä isän kuolemasta.

Vierailija
11/30 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilas on hullu, määrätään aspiriinia. lääk.lis. (epäselvä allekirjoitus)

Vierailija
12/30 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toisaalta, lukevan diabeetikolla tai astmaatikollakin se perussairaus tiedoissa. Ja eikös masennus tai kaksisuuntainen mielialahäiriö ole myös perussairauksia. Lääkärin kuuluu selvittää potilaan perussairaudet!!

Samoin siellä tekstissä voi lukea perusterve, jos potilaalla ei ole perussairauksia!!

Vierailija
13/30 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Itselläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja on turha kuvitella saavansa tavallisella lääkärikäynnillä apua edes perusflunssaan. Katsovat tiedot koneelta ja sitten kysellään että minkälainen mieliala on ollut viime aikoina, onko ollut stressiä? Mielialahäiriökö tekee minut immuuniksi pitkittyneelle flunssalle? Tai korvatulehdukselle?

Vierailija
14/30 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedon nopea ja tehokas välitys ei siis ole potilaan oikeusturvan mukaista. Muutama vuosikymmen sitten kirjaukset olivat jossain kansioissa käsinkirjattuina. Tuskin kukaan jaksoi niitä kaivaa esille saati lukea. Nyt kaikki on saatavilla  turhankin helposti napin painalluksella.

Diagnoosi perustui tutkimukselle ei vanhojen tietojen pläräykselle ja ennakkoasenteille.

Vierailija
15/30 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuinka moni teistä on oikeasti lukenut lääkäreiden tekstejä, mutta ihan yleisenä vinkkinä, että todella harvassa ovat ne jotka sinne mitään ylimääräistä tekstiä tai diagnoosia jaksavat runoilla ja tekstit ovat päinvastoin yleensä turhankin niukkia, eli tuo sh:n avautuminen nyt lähinnä hieman koomiselta vaikuttaa.

Vierailija
16/30 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit kirjaavat yleensä potilaan esitiedot ennen varsinaista käyntitekstiä (tähän kuuluu myös potilaan sairaudet).

Joo, MT-ongelmiahan ei tarvitse läääkärin kirjata ylös, koska ne eivät ole sairauksia... eiku?

Vierailija
17/30 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen oma kokemus. Mä sairastin masennusta vähän nuorempana ja söin siihen lääkkeitäkin eli se näkyy mun potilashistoriassa. Muutama vuosi myöhemmin sairastuin allergiaan ja piti käydä hakemassa diagnoosia siihen ja resepti allergialääkettä varten niin lääkäri kirjoitti siihen omakantaan "potilas jolla masennustausta on allergia diipadaapa"  eli ihmettelen miksi se masennus piti mainita allergiadignoosian yhteydessä :/

sinänsä ei haittaa koska käyn lääkärissä hyvin harvoin mutta kyllähän se mietityttää oonko mä nyt loppuiäks leimautunut mielenterveyspotilaaksi jota ei välttämättä oteta vakavasti

Vierailija
18/30 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen oma kokemus. Mä sairastin masennusta vähän nuorempana ja söin siihen lääkkeitäkin eli se näkyy mun potilashistoriassa. Muutama vuosi myöhemmin sairastuin allergiaan ja piti käydä hakemassa diagnoosia siihen ja resepti allergialääkettä varten niin lääkäri kirjoitti siihen omakantaan "potilas jolla masennustausta on allergia diipadaapa"  eli ihmettelen miksi se masennus piti mainita allergiadignoosian yhteydessä :/

sinänsä ei haittaa koska käyn lääkärissä hyvin harvoin mutta kyllähän se mietityttää oonko mä nyt loppuiäks leimautunut mielenterveyspotilaaksi jota ei välttämättä oteta vakavasti

Jatkossa, kun käyt solisluun murtuman takia lääkärissä, olet "potilas, jolla allergiatausta". Eikö sen loogisesti pitäisi mennä näin?

Vierailija
19/30 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Say no more. Monta tuulimyllyä on kohdattu.

Somaattisesti sairaan kaksisuuntaisen puoliso

Vierailija
20/30 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten niitä pptilastietoja voi piilottaa jotka eivät ole vielä päivittyneet kanta-arkistoon? Haluaisin kymmenen vuotta sitten tapahtuneen masennusvaiheen piilotettua kun en vaan jaksa jauhaa niistä asioista enää joka lääkärikäynnin yhteydessä.