Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija
Poiminta

Tuntuu että omat hääjuhlatkin järjestyi pienemmällä stressillä. ;) Suoraan sanottua kauhistuttaa tulevat juhlat.

Lauma alle kouluikäisiä lapsia tuntuu aika kaaosmaiselta ajatukselta. Ajattelin että osa peruisi, mutta vielä ei ole perunut kuin yksi ja juhlat olisi ylihuomenna.

Sivut

Kommentit (104)

Vierailija

Minkä ikäisiä lapsia? Pienempien kanssa usein käy niin, että joku vanhempi jää paikalle, kun lapsi ei muuten uskalla jäädä. Isommat taas alkavat olla vähän vähemmän kaoottisia.

Mitä paremmat valmistelut ha mietitty ohkelma, siyä vähemmän kaaosta. Ohjelman ei tarvitse olla mitään ihmeellistä, päiväkoti-iläiset innostuu kaikesta normiarjesta poikkeavasta.

Vierailija

Muutamat synttärit koluttu läpi, eikä niissä ole koskaan ollut mitään ohjattua toimintaa. Paitsi yksissä Olafin nenän kiinnitystä. Aivan yhtä tyhjän kanssa keksiä mitään puuhaa, kun ne erilaiset lelut kiinnostaa paljon enemmän.
Kaikki synttärit joissa olen ollut menee samalla kaavalla, vapaata leikkiä, kynttilöiden puhallus, vähän kakkua ja muita herkkuja ja lisää vapaata leikkiä.

Myös tarjottavia olen vähentänyt joka vuosi enemmän (tosin meillä kahdet synttärit vuodessa, nyt on lapsilla ollut kahdet kaverisynttärit ja kolmannet tulossa).

Ekoilla synttäreillä meni aivan överiksi ja tajusin, ettei lasten takia kannata alkaa älyttömiä leipomaan. Toisilla synttäreillä oli kakku, puolukkapiirakka ja brownieseja, nyt karsin niistäkin ja taidan tehdä tuleviin vain kakun ja ostaa karkkia ja popparia.

Lisäksi AINA kaikkien juhlien jälkeen on sama juttu, hirveä stressi kun jäi vaikka ikkunat pesemättä eikä sitä sitten loppujen lopuksi muista edes ollenkaan. Tai jos muistaa ja miettii sitä koko ajan ja pilaa sillä juhlafiiliksen, niin kannattaa löysätä nutturaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Meillä yleensä on ohjattua toimintaa ja se vähentää koheltamista. Ongintaa, aarteen etsintää, nenän kiinnitystä, lasten omia esityksiä, disco jne.

Jotkut vieraat saattaa rakennellä legoja koko synttärien ajan, mutta ainakin meidän lasten kavereissa on sellaisia, joiden energia ja mielikuvitus on parempi ohjata aikuisten järjestämään ohjelmaan.

Vielä vinkkinä, että kaikenlaiset miekat, keppihevoset, mailat jne. kannattaa piilottaa.

T 3

Vierailija

Niin ja tänä vuonna ajattelin olla stressaamatta lainkaan ja tilata valmiin kakun, mutta sitten totesin, että samalla hinnalla (56€) saan melkein kaikki tarjottavat juhliin

Vierailija

Lapset ovat 4-5 vuotiaita. Minulla on 5 ohjelmaa mietittynä, ei varmaan kaikkia tehdä, mutta varmuuden vuoksi. Juhlat kestävät 1.5h, että toivottavasti lahjojen avauksen ja syönnin jälkeen ei jää liikaa vapaa-aikaa. ;)

Ja ei varmaan tarvitse mainita että nämä ovat ekat kaverisynttärit ja siksi varmaan jännitän näin paljon.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä lapsia? Pienempien kanssa usein käy niin, että joku vanhempi jää paikalle, kun lapsi ei muuten uskalla jäädä. Isommat taas alkavat olla vähän vähemmän kaoottisia.

Mitä paremmat valmistelut ha mietitty ohkelma, siyä vähemmän kaaosta. Ohjelman ei tarvitse olla mitään ihmeellistä, päiväkoti-iläiset innostuu kaikesta normiarjesta poikkeavasta.

Pienempiä vähän isompien synttärit eivät ala olemaan vähemmän kaaottisia (hymiö). Etenkään, jos kyse on vilkkaista pojista tai villeistä tytöistä. Ne ekat synttärit, kun vanhemmista kukaan ei enää tule sisälle asti.

Vierailija

1,5 tuntia menee nopeasti. Tsemppiä! Lasten ja ilo ja innostus on oikeasti myös palkitsevaa. Tuossa iässä synttärit on vielä niiin iso juttu sankarille ja vieraille.

Vierailija

Toivottavasti et koko päiväkotiryhmää kutsunut :D

Tuon ikäisiä max 5 ja hyvin toimi. Vanhemmat sai jäädä kahvittelemaan jos arka lapsi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat 4-5 vuotiaita. Minulla on 5 ohjelmaa mietittynä, ei varmaan kaikkia tehdä, mutta varmuuden vuoksi. Juhlat kestävät 1.5h, että toivottavasti lahjojen avauksen ja syönnin jälkeen ei jää liikaa vapaa-aikaa. ;)

Ja ei varmaan tarvitse mainita että nämä ovat ekat kaverisynttärit ja siksi varmaan jännitän näin paljon.

Ap

No siihen lahjojen avaukseen ja syömiseen menee jo niin paljon aikaa ettei tuosta 1,5 tunnista paljoa muuhun jää. Hyvä jos sulla on muutama ohjelma varuiksi mietittynä. Ei pitäisi tulla mitään ongelmaa!

Vierailija

Muakin inhottaa niiden järjestäminen, mutta kutsuimme max 8 lasta! Ei todellakaan koko ryhmää. Miksi tehdä tilanteesta itselle vielä hirveämpi kuin se on?
Toinen lapsi kutsui ekana vuonna yhden lapsen ja toisena vuonna kaksi, kolmantena 5 ja viimeksi 6 kaveria.
En järjestä toimintaa, on niin nöyryyttävää koittaa komennella lapsia, joihin ei ole minkäänlaista sidettä tai tunnetta tai kontaktia. Seuraan vain päältä, että leikit sujuu ketään satuttamatta. Kaikki ovat tykänneet tulla.

Vierailija

Koko ryhmää ei ole kutsuttu, mutta kymmenisen lasta kuitenkin. Lapsista puolet on puistotuttuja/naapureita ja aika rauhallisia, mutta muutama itselleni ihan vieras ja ei yhtään tietoa kuinka vilkkaita.

Ap

Vierailija

Meillä on kyllä aina jääneet äidit myös kahvittelemaan koko synttäreiden ajaksi, ehkä tämä sitten on syynä siihen ettei sitä ohjelmaa ole edes kaivannut kun ei tarvitse yksin komentaa koko lapsilaumaa.

T:4

Vierailija

Äitejä ei ole kutsuttu, ei oikein tilat anna myöden, toki saa jäädä jos lapsi ei muuten uskalla jäädä.

Pelkään että menee levottomaksi häseltämiseksi ja että eivät ala suunniteltuun ohjelmaan mukaan.

Ennen omia lapsia, ei ole kokemusta lapsista, saati näin suurista ryhmistä. Olisi ehkä pitänyt ulkoistaa koko homma jonnekin. Ehkä ensi vuonna sitten.

Ap

Vierailija

Lapset on päiväkodissa tottuneet siihen, että joku puoli tuttu aikuinen päättää mitä tehdään. Ei tarvitse määräillä, innostuneesti vaan ehdottaa.

Säännöt voi kertoa heti alkuun. Ei kovin monta, mutta muutama tärkein.

Ei ikinä enää, ei ikinä

Lasten syntymäpäivissä tulisi mielestäni olla kyse juuri juhlittavan lapsen näkökulmasta miellyttävästä tapahtumasta. Minä en pidä juhlien järjestämisestä tippaakaan, mutta lapseni vuoksi hoidan homman joka vuosi parhaimpani mukaan koska se on pienelle tärkeä asia.

Juhliin kutsutut aikuiset voivat vapaasti kieltäytyä mikäli seura, ajankohta tai juhlapaikka eivät kelpaa, mutta on tökeröä saapua paikalle vain osoittamaan mieltään juhlien järjestäjälle, muille vieraille tai synttärisankarille. Sama koskee myös lapsivieraita jotka vain tuupataan ovelta sisään muiden paimennettavaksi. Mikäli lapsi ei osaa käyttäytyä muutoin kuin väkivaltainen ja diktaattorimainen elukka, niin silloin vanhempi/lapsenvahti mukaan tai vaihtoehtoisesti voi jäädä myös kotiin opettelemaan käytöstapojen alkeita. Normaali riehaantuminen ja ilakointi toki on suotavaa ja ymmärrettävää. Sotkukaan riemun keskellä ei haittaa vaan se kuuluu asiaan ja tiettyyn ikäkauteen.

Vietimme tuossa vähän aikaa sitten alakouluikäisen lapseni juhlia ja olimme suunnitelleet kotisynttärit niin, että kaikki tulevat samana päivänä porrastetusti ettei keskikokoinen kerrostaloasuntomme ole tupaten täynnä ja jokaisen vieraan kanssa ennättää keskustella.

Osa perui viime tipassa minkä vuoksi lapsi huolestui, että missä vieraat. Itseäni harmitti, että "tyhjää aikaa" syntyi koska juhlien emännöinti ja yltiösosiaaliset tilanteet ahdistavat minua. Perumisten takia juhlat kestivät pitempään kuin siis olisi ollut tarve vaikka tämä olikin alkuperäinen suunnitelma.

Kuitenkin kauheinta oli se miten lapset riehuivat, huusivat, riitelivät, valittivat, jankuttivat, keskeyttivät lyhyenkin keskustelun tahallisesti vain huutaakseen hieman lisää, kiusasivat toisiaan ja lemmikkejä kielloista huolimatta. Paikalla olleet lasten vanhemmat eivät tästä piitanneet vaan keskittyivät juoruiluun ja seuraavien lapsivapaiden bileiden suunnitteluun.

Nämä kutsuvieraat paria poikkeusta lukuunottamatta huolehtivat omissa juhlissaan vain oman jälkikasvunsa käytöksestä ja osaavat tarvittaessa komentaa. Muut vanhemmat taas vastavuoroisesti kaitsevat omia lapsiaan ja juhlien jälkeenkin sankarin koti näyttää asuttavalta.

En tiedä mikä meidän juhlissamme on sitten niin poikkeavaa, että kotimme huonekaluja on lupa repiä, seinän maaleja raaputella, heittää ruokaa lattialle, tahallisesti repiä verhoja lattialle ja rikkoa lapseni leluja. Vanhemmat kun kuitenkin näkevät tämän kaiken!!

Yrittäessäni vahtia sekopäisesti temmeltävää, piittamatonta, ahnetta, riidanhaluista ja loppuunsa lellittyä lapsilaumaa eräs vanhempi alkoi sanella minulle mitä minun tulee tehdä vapaapäivänäni ja aikataulutti koko iltani minulta edes kysymättä. Tämä oli viimeinen niitti.

Pidin kohteliaan joskin väkisin pinnistetyn hymyn naamallani vaivoin juhlien loppuun saakka, mutta loppuillan teki mieli vain itkeä. En antanut itkun kuitenkaan päästä pintaan koska lapseni itki itse loppuillan kamalia syntymäpäiväjuhliaan ja minä koitin piristää ja lohduttaa parhaimpani mukaan.

Vierailija

Mua stressaa kanssa aina, mutta hyvin ne yleensä menee. Tuon ikäiset ilahtuu pienestä ja yleensä kivointa taitaa olla vapaa leikki (vierailla leluilla). Ne ohjelmanumerot mitä haluaa/lapsi haluaa ehdottomasti, kannattaa hoitaa aika alussa. (Disco tosin voi olla myöhemmin koska siinä ei tarvi lapsia saada kuuntelemaan ja seuraamaan ohjeita). Tahraavia suklaakeksejä ja namuja kannattaa välttää niin ei tarvitse kytätä käsien pesua.

T. 6×koti-kaverisynttärit takana (plus 3×ulkoistetut)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Koko ryhmää ei ole kutsuttu, mutta kymmenisen lasta kuitenkin. Lapsista puolet on puistotuttuja/naapureita ja aika rauhallisia, mutta muutama itselleni ihan vieras ja ei yhtään tietoa kuinka vilkkaita.

Ap

Ja tuollaisia uppo-outoja lapsia kutsuit kotiisi yöpymään? Ja koko remmi on tulossa!

Porvoossa on kaikenlaisia perheitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Äitejä ei ole kutsuttu, ei oikein tilat anna myöden, toki saa jäädä jos lapsi ei muuten uskalla jäädä.

Pelkään että menee levottomaksi häseltämiseksi ja että eivät ala suunniteltuun ohjelmaan mukaan.

Ennen omia lapsia, ei ole kokemusta lapsista, saati näin suurista ryhmistä. Olisi ehkä pitänyt ulkoistaa koko homma jonnekin. Ehkä ensi vuonna sitten.

Ap

Mun mielestä kannattaa suhtautua joustavasti niihin suunniteltuihin ohjelmiin - jos lapset saavat itse jonkun hyvän vapaan leikin käyntiin niin sitä ei kannata keskeyttää, jättää mieluummin jonkun ohjelman väliin. Kaikkia vieraita ei myöskään ole pakko saada mukaan joka ohjelmaan jos mieluummin leikkivät. Ponin hännän kiinnitys on kiva ohjelma joka voi olla "avoinna" koko juhlan ajan (mun tytön 5v synttäreillä lapset vetivät yhden kierroksen "virallisesti" ja sitten hoitivat sitä keskenään).

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat