Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverini on aina, AINA liian aikaisessa missä tahansa sovitussa tapaamisessa, ja nyt paljastui se syykin...

Vierailija
12.11.2016 |

Kaverini on siis aina ja joka paikassa liian aikaisin paikalla siitä mitä on sovittu. Ja ihan reilusti jonkun puolituntia tai vähintään vartin.
Tämä pätee tietysti epävirallisiin tapaamisiin jonnekin kahvilaan/ravintolaan, niin siellähän sillä on jo kahvikuppi loppuunjuotuna kun muut tulee vasta tapaamiseen. Sitten tietysti hakee lisää ja aletaan tosiaan seurustelemaan muutenkin, mutta hän on joka tapauksessa ollut "ajoissa".

Tuli sitten puheeksi että hän menee myös virallisiin tai työtapaamisiin vaikkapa 20 minuuttia "ajoissa" (=hänen sanontansa) ja ihmetteli että se kumma kun menee paikalle niin saattaa tapaamispaikalla (käy kodeissa arviointikäynneillä työtehtävien osalta) olla väki vielä yöpuvussa tai jossain hampaanpesulla. Niin kait kun se on mennyt soitteleen ovikelloa klo 07.40 sovitun klo 08.00 sijaan.
Sanoin sitten hänellle että et sä voi mennä jonnekin tapaamisiin 20 minuuttia liian aikaisin pimuputtelemaan kelloja, että se on kuule huonoa käytöstä.
Kaveri totesi että "miten niin huonoa käytöstä, minähän olen ajoissa enkä varsinkaan myöhässä"
Niinkuin olen aina ollut huomaavinani; hän on se Hyvä Ihminen ja Aina Ajoissa, eikä tajua että on moukkamaista ja epäkohtelista tulla myös ennen sovittua. Ei pelkästään myöhästyminen ole epäkohtelista. On epäkohteliasta tulla paikalle reilusti liian aikaisin.
Yritin selittää sille, että sovittu on sovittu aika, etkä sä voi sitä ylimielisyyksissäsi alkaa aikaistamaan. Vaikka olet miten hieno ja aamuvirkku ihminen , jonka mielestä viikonloppuisikin pitää olla vaatteet päällä ja sänky pedattuna viimeistään klo 09.00
Ei mennyt jakeluun luultavasti. Kaveri vaan tuhahteli ja ihan selvästi se on sitä mieltä että liian aikaisin paikalle tuleminen on Hyve ja Hyvä ja Tavoiteltava asia, eikä hän aio ainakaan käytöstään muuttaa. Harmi, mutta pieleen sillä menee.

Kommentit (184)

Vierailija
1/184 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on liukuva työaika. Yks tulee aina seiskaksi ja pitää itseään parempana työntekijänä. On ahkera kun on aikaisin töissä. Kahdeksan jälkeen tulevista puhuu että tulevat myöhässä. Puoli 10 pitää meidän viimeistään olla töissä.

Vierailija
2/184 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyväksy tuota etukäteen ilmestymistä etenkään missään kotikäynneillä aamulla, mutta tuo 'ajoissa'-ilmaisu voi johtua siitä, jos on kotoisin länsirannikolla. Siellä yleensä sanotaan 'ajoissa' jos tarkoittaa 'etuajassa' tai 'ajallaan', kumpaankin sopii.

Ts. murrejuttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/184 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mullakin on yks kaveri, joka on aina ajoissa. Luennoillekin meni aina vähintään puoli tuntia aiemmin odottelemaan oven taakse ja kun itse saavuin paikalle viisi minuuttia ennen niin puhelimessa oli jo viestejä, että oonko tulossa...

Vierailija
4/184 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se usein menee. "Ajoissa" oleville itselleen se on aina kunnia-asia, jota vaalitaan tarkoin. Mut täytyy muistaa et tollaset on aika mallioppimisen tulosta. Usein myöhästelijät ovat oppineet myöhästelyn perheessään ja samoin nämä liian aikasin lähtijät. Mun mies on just sellainen et sitä oikein ahdistaa jos ei voi lähteä jonnekin turhan aikasin. Se mielummin lähtee kotoo ja istuu jossain parkissa tms ku odottais rauhassa siihen, et on sopiva aika lähteä kotoo. Eli tuo on sellainen tosi sisäänjuurtunut juttu yleensä.

Vierailija
5/184 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meille on tulossa joku aamulla klo 8, niin johon siihen mennessä on lapset lähteneet kouluun, aamupala syöty, meikki laitettu jne. Millaiset ihmiset heräilevät 20 min ennen sovittua virallista tapaamista?

Toki on niitä, joiden kanssa on sovittu, että tulen tekemään kosteusmittaukset klo 9 ja kun soitan ovikelloa klo 8.58, niin siellä ollaan yöpukimissa ja ihmetellään, että pitääkö tulla ajoissa, he odotteli vasta tunnin kuluttua. Vaikka pystyn osoittamaan sähköpostilla, että nimenomaan oli sovittu klo 9.

Enkä ymmärrä, mitä pahaa siinä on, että joku juo rauhassa kupillisen kahvia ennen tapaamista?

Vierailija
6/184 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoissa oleva ei ole yhtä ärsyttävä kuin myöhästelijä. Mieluummin niin, että on paikalla ennen sovittua tapaamista kuin tulee myöhässä. Myöhästelijöitä en edes odota, viihtykööt omassa seurassaan, jos sovittu aika ei käy. Ajoissa paikalla olevalle en äksyile.

Vierailija
7/184 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini on siis aina ja joka paikassa liian aikaisin paikalla siitä mitä on sovittu. Ja ihan reilusti jonkun puolituntia tai vähintään vartin.

Tämä pätee tietysti epävirallisiin tapaamisiin jonnekin kahvilaan/ravintolaan, niin siellähän sillä on jo kahvikuppi loppuunjuotuna kun muut tulee vasta tapaamiseen. Sitten tietysti hakee lisää ja aletaan tosiaan seurustelemaan muutenkin, mutta hän on joka tapauksessa ollut "ajoissa".

Tuli sitten puheeksi että hän menee myös virallisiin tai työtapaamisiin vaikkapa 20 minuuttia "ajoissa" (=hänen sanontansa) ja ihmetteli että se kumma kun menee paikalle niin saattaa tapaamispaikalla (käy kodeissa arviointikäynneillä työtehtävien osalta) olla väki vielä yöpuvussa tai jossain hampaanpesulla. Niin kait kun se on mennyt soitteleen ovikelloa klo 07.40 sovitun klo 08.00 sijaan.

Sanoin sitten hänellle että et sä voi mennä jonnekin tapaamisiin 20 minuuttia liian aikaisin pimuputtelemaan kelloja, että se on kuule huonoa käytöstä.

Kaveri totesi että "miten niin huonoa käytöstä, minähän olen ajoissa enkä varsinkaan myöhässä"

Niinkuin olen aina ollut huomaavinani; hän on se Hyvä Ihminen ja Aina Ajoissa, eikä tajua että on moukkamaista ja epäkohtelista tulla myös ennen sovittua. Ei pelkästään myöhästyminen ole epäkohtelista. On epäkohteliasta tulla paikalle reilusti liian aikaisin.

Yritin selittää sille, että sovittu on sovittu aika, etkä sä voi sitä ylimielisyyksissäsi alkaa aikaistamaan. Vaikka olet miten hieno ja aamuvirkku ihminen , jonka mielestä viikonloppuisikin pitää olla vaatteet päällä ja sänky pedattuna viimeistään klo 09.00

Ei mennyt jakeluun luultavasti. Kaveri vaan tuhahteli ja ihan selvästi se on sitä mieltä että liian aikaisin paikalle tuleminen on Hyve ja Hyvä ja Tavoiteltava asia, eikä hän aio ainakaan käytöstään muuttaa. Harmi, mutta pieleen sillä menee.

Typerä tapa. Mutta mikä se syy siis on? Miksi menee joka paikkaan liian aikaisin?

Vierailija
8/184 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin huonoa käytöstä on esimerkiksi saapua juhliin etuajassa. Viime hetken valmistelut ruuan kanssa meneillään ja sitten tullaan puol tuntia etuajassa oven taakse rimputtelee ja koputtelee. Jos juhlat kotona, niin ängetään keittiöön häiritsemään ja kyselee kahvia tai jotain muuta tai sitten kysellään saako jonkun ohjatun turneen ympäri taloa, kun ne viime hetken esille panot ja ruuan koristelut ovat meneillään. Meillä on tällaisia sukulaisia. Asuvat noin 25 minuutin ajommatkan päässä eli ei pitäisi olla vaikeaa arvioida mihin aikaan pitää kotoa lähteä, jotta olisivat oikeaan aikaan paikalla.

Vierailija
9/184 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se usein menee. "Ajoissa" oleville itselleen se on aina kunnia-asia, jota vaalitaan tarkoin. Mut täytyy muistaa et tollaset on aika mallioppimisen tulosta. Usein myöhästelijät ovat oppineet myöhästelyn perheessään ja samoin nämä liian aikasin lähtijät. Mun mies on just sellainen et sitä oikein ahdistaa jos ei voi lähteä jonnekin turhan aikasin. Se mielummin lähtee kotoo ja istuu jossain parkissa tms ku odottais rauhassa siihen, et on sopiva aika lähteä kotoo. Eli tuo on sellainen tosi sisäänjuurtunut juttu yleensä.

Minä olen ihan samanlainen kuin miehesi :) Hermostun kotona odottamiseen, jos minun pitää pian lähteä jonnekin. On turha aloittaa minkään tekemistä, joten päädyn vain istumaan eteisessä takki päällä ja kengät jalassa kunnes miehenikin suostuu lähtemään. 100 metrin päässä olevalle bussipysäkillekin haluaisin lähteä 15 min. aikaisemmin, ja joskus olen lähtenytkin kun en ole enää kestänyt odottaa. Mies on tullut sitten perässä :D

Mutta en todellakaan odota, että muutkin olisivat liian aikaisessa tapaamisessa, enkä ikinä menisi jonkun ovelle liian aikaisin, ainakaan soittamatta ensin. Enkä yritä olla "muita parempi".

En tiedä mistä tämä johtuu. Kaverit on enemmän myöhästelijöitä, joten välillä joudun odottamaan pitkiäkin aikoja. Pitäisi ottaa rennommin, mutta ei vaan pysty!

Vierailija
10/184 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä 10min ajoissa on sopivaa, mutta jos olisin 20min ajoissa niin odottaisin hetken vielä autossa tai kävelisin ihan super hitaasti. Eli jossain siinä varttia vaille olis liian aikaisen ja hyväksyttävän välillä. Tämä varsinkin jos tekee työkseen kotikäyntejä, miksi edes sopia tarkkaa aikaa jos kuitenkin tulee koska huvittaa? Silloin sopisin mielummin ajan tyylillä joskus kello 8 ja 10 välillä. Silloin on ihan sama että tuleeko 8.20, 8.40, 9.20 vai 9.40, jotka muuten olis liian myöhään tai liian ajoissa aikoja :) ymmärrän sen että myöhässä tulijan nähdään tavallaan epäonnistuneena, mutten myöskään ymmärrä miksi liian ajoissa olemista nähdään merkkinä paremmuudesta. Toki mielummin 5min ajoissa kuin 5min myöhässä, mutta niin kauan kun ehtii sovittuun aikaan mennessä niin kaikki hyvin!

Vierailija
11/184 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajoissa oleva ei ole yhtä ärsyttävä kuin myöhästelijä. Mieluummin niin, että on paikalla ennen sovittua tapaamista kuin tulee myöhässä. Myöhästelijöitä en edes odota, viihtykööt omassa seurassaan, jos sovittu aika ei käy. Ajoissa paikalla olevalle en äksyile.

Molemmat on huonoa käytöstä. Voi olla tilanteesta riippuen huonokin jos tulee liian aikaisin. Kyllä sitä aikaa pitää kunnioittaa myös ajoissa olijan.

Vierailija
12/184 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ihan samanlainen kuin miehesi :) Hermostun kotona odottamiseen, jos minun pitää pian lähteä jonnekin. On turha aloittaa minkään tekemistä, joten päädyn vain istumaan eteisessä takki päällä ja kengät jalassa kunnes miehenikin suostuu lähtemään. 100 metrin päässä olevalle bussipysäkillekin haluaisin lähteä 15 min. aikaisemmin, ja joskus olen lähtenytkin kun en ole enää kestänyt odottaa. Mies on tullut sitten perässä :D

Mutta en todellakaan odota, että muutkin olisivat liian aikaisessa tapaamisessa, enkä ikinä menisi jonkun ovelle liian aikaisin, ainakaan soittamatta ensin. Enkä yritä olla "muita parempi".

En tiedä mistä tämä johtuu. Kaverit on enemmän myöhästelijöitä, joten välillä joudun odottamaan pitkiäkin aikoja. Pitäisi ottaa rennommin, mutta ei vaan pysty!

Mut tiedätkö, se on hyvä kun tuon tunnistaa itsessään ja myös sen et muilla voi olla erilainen tapa. Mäkin valitin ennen tuosta miehelleni, (koska sitten istuttiin jossain kylmässä tai muuta) mut nykyään oon paljon armollisempi ja hänkin on oppinut sen, et aina ei ole hyvä olla liian ajoissakaan, niin on pyrkinyt tekemään myönnytyksiä. Mut huomaa kyllä miten pinttynyt tapa tuo on! :D

Vierailija
13/184 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina ajoissa, mutta se johtuu siitä että olen neuroottinen ja stressaan myöhästymistä. En kuitenkaan oleta, että muut toimisivat aikatauluni mukaisesti. Ärsyttäväähän se on aina joka paikassa odotella ja jonotella, mutta en tiedä miten oppisin ottamaan asiat rennommin.

Vierailija
14/184 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se odottaa joka on ensin paikalla. Jos on itse etuajassa ja joutuu odottamaan, niin siitä ei kärsi kukaan muu. Mutta toiset joutuu odottamaan myöhästelijää ja se on ärsyttävää ja epäkohteliasta.

Vierailija
15/184 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee kirkkoon tai virallisiin tapaamisiin ni on ok olla liian ajoissa, mut toisen kotiin ei ole sopivaa mennä (jos siis ei ole mikään läheinen) liian aikasin. Usein kotona on niin paljon "kesken" kaikki toimet.

Vierailija
16/184 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon tosi usein ajoissa, mutta en kehtaa mennä sovittuun paikkaan yksin joten pyörin ku puolukka pillussa jossakin lähialueella :D

Vierailija
17/184 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se odottaa joka on ensin paikalla. Jos on itse etuajassa ja joutuu odottamaan, niin siitä ei kärsi kukaan muu. Mutta toiset joutuu odottamaan myöhästelijää ja se on ärsyttävää ja epäkohteliasta.

Jos kotiin järjestetään juhlia ja vieraat tulee ku siivous/ruoanlaitto on vaiheessa, ni kyllä se ärsyttää kuule.

Vierailija
18/184 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia pyrkiä olemaan ajoissa paikalla ja lähteä sen takia liian aikaisin ja joutua odottelemaan parkissa kuin tunkea liian aikaisin toisten kotiin.

Ap:n kaverin pitäisi odottaa kahdeksaan asti ennen kuin rimpauttelee ovikelloa, vaikka kuinka olisi päässyt perille klo 7.40. Sama juttu juhliin tulijoiden kanssa.

Vierailija
19/184 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mielummin lähtee kotoo ja istuu jossain parkissa tms ku odottais rauhassa siihen, et on sopiva aika lähteä kotoo.

Ehkä hän ottaa huomioon, että matkalla voi olla ruuhkaa. Sinun "sopiva aika" voi osoittautua liian myöhäiseksi joissain tapauksissa.

Vierailija
20/184 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ajoissa koska hermoilen liikaa,jos en pian löydä/ehdi/ saa paikkaa/ kaikki tuijottaa/ saavun hikisenä jne jne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä