Siis kuka oikeasti saunoo taloyhtiön saunassa?????? Itse en pystyisi!!
Mistä te tiedätte mitä naapurinne siellä touhuavat ja mitä tauteja heillä on? Viruspartikkelit viis veisaavat jostain pefleteistä tai sandaaleista, niillä ette itseänne suojaa.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap ei käy kuntosaleilla, kylpylöissä, uimahalleissa jne., koska niissä sitä populaa käy ihan erimalliin, kuin jossain kerrostalon saunassa. :D
Kuntosaleilla voi olla melko varma siitä, ettei lattioilla ja pinnoilla ole kusta ja ulosteperäisiä mikrobeja tai tulehduseritteitä. Kylpylöissä ja uimahalleissa sen sijaan käytetään kloriittia mutta käyn niissä harvoin yleisen epämiellyttävyyden vuoksi.
-ap
Seli seli. Kuule luepa tuolta internetin ihmeellisestä maailmasta mitä kaikkia bakteereja ja muita kuntosalilaitteista löytyy. Toiseksi et varmaan kykene käymään ravintoloissa, laivalla, hotelleissa, lentokoneissa, virastoissa, vessassa muualla kuin kotona jne. Pystytkö käymään edes töissä?
Käyn ja en edes tossuja käytä! Kertakäyttöpefletti ja varpaiden tarkka kuivaus.
Olen ehtinyt 56 vuoden ikään, vaikka olen saunonut joka viikko taloyhtiön saunassa. En tiedä ketään, joka olisi siitä sairastaunut. Aion jatkaa valitsemallani tiellä kuolemaani saakka. Sehän se ainoa varma asia on.
Ajattelepa, miten kerrostaloissa siirtyy bakteereja sieltä viemäristöstä vessanpytystä toiseen. Naapurin paskabakteerit etenevät sinun perääsi putkia pitkin. Siinähän ne leviävät samalla tavalla kuin vaikka sokeritoukat.
Kunnon naurut äsken. Onhan uimahallit saunoineen sekä kylpylät sama asia, kuntosalit, laivat, lentokoneet, näiden yleiset vessat ja ihmismäärä kaikenkarvaisia kansalaisia. Jos joku aivastaa tai yskii lentokoneessa, kaikkihan hengittävät niitä samoja pisaroita joita ilmassa leijailee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap ei käy kuntosaleilla, kylpylöissä, uimahalleissa jne., koska niissä sitä populaa käy ihan erimalliin, kuin jossain kerrostalon saunassa. :D
Kuntosaleilla voi olla melko varma siitä, ettei lattioilla ja pinnoilla ole kusta ja ulosteperäisiä mikrobeja tai tulehduseritteitä. Kylpylöissä ja uimahalleissa sen sijaan käytetään kloriittia mutta käyn niissä harvoin yleisen epämiellyttävyyden vuoksi.
-ap
Seli seli. Kuule luepa tuolta internetin ihmeellisestä maailmasta mitä kaikkia bakteereja ja muita kuntosalilaitteista löytyy. Toiseksi et varmaan kykene käymään ravintoloissa, laivalla, hotelleissa, lentokoneissa, virastoissa, vessassa muualla kuin kotona jne. Pystytkö käymään edes töissä?
Niinpä. Ajatele, ap, miten paljon ulostebakteereita nousee julkisen käymälän ilmaan kun edellinen käyttäjä tai looshinaapuri vetää pönttönsä. Sinä hengität ne kaikki sisään keuhoihisi. Ebolaa leijuu ilmassa.
Vuosia saunoin taloyhtiön saunassa, enkä saanut tauteja :)
Kieltämättä ällötti kun joskus huomasin karvoja suihkutilassa.
Mutta yleensä sauna oli yleiseksi siisti.
Nykyään on oma sauna. Jos meillä ei mies ja lapset saunoisi, niin se olisi suunnilleen käyttämätön. Itse olen saunonut viimeksi noin vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senpä takia itse kaadaan aina ensin pullollisen kloriittia lauteille ennen kuin istahdan
Älä hitossa roiski klooria kuumassa saunassa!
Mutta asiaan: aiemmalta ammatiltani olin laitoshuoltaja, ja siinä työssä tieto todella lisäsi tuskaa. Parin antoisan työharjoittelun myötä en ole enää sittemmin käynyt kylpylöissä, juonut hotellien laseista enkä ostanut ruokaa kaupan tuoretiskistä.Kylpylän ymmärrän mutta miksi vältät hotellien laseja? Tai tuoretiskejä? T. Tiedonjanoinen
Huonojen muistojen takia. Suoritin harjoitteluni ison kaupungin hyvämaineisessa ja hinnakkaassa hotellissa ja keskustan paremmassa ruokakaupassa. Hotellissa lasit pyyhkäistiin kiireessä asiakkaan kylpypyyhkellä ja kaupassa tiskiin avattiin ne leikkelepaketit, jotka olivat vanhentumisvaarassa leikkelehyllyssä. Jauhelihaa freesattiin verellä ja kaloja sumuttamalla silmiin sokerivettä.
Tuosta on jo sen verran aikaa (~15 v), että valvonta lienee parantunut, mutta toisaalta henkilöstöä lienee nykyään vielä vähemmän ja kiire kasvanut. Perehdyttämättömyyskin tulee välillä vastaan, samoin kustannukset, jne. jne. Kun siivous ei saa viedä aikaa eikä maksaa mitään, ei voi odottaa kuin näennäistyötä. -ed.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäs sille voi jos on vainoharhainen.
Ei kun 5 vuoden terveysalalla työskentelyn jälkeen realisti. Etenkin vanhemmilla ihmisillä on jos jonkinlaisia kantajuuksia. Sitten tietty ulkomaalaisten mukanaan tuomat taudit. Sukupuolitaudeista en niinkään olisi huolissani.
Jos on vaikka mrsa -bakteeri. Mitä siitä saunan kuumuudesta, pesuhuoneen penkillä ja lattioilla ne pöpöt pesii. Kai käytätte edes varvastossuja. Jalkasieni on varma minkä yleisistä tiloista saa.
Kyllä se ällöttää, mutta käytin silti yhdessä asunnossani. Talossa oli paljon kehitysvammaisia, joilla tuskin kauheasti tauteja on ja maahanmuuttajia, jotka eivät käyttäneet saunaa. Eli sauna oli ylipäänsä aika vähällä käytöllä ja ikkunasta näkymä kaupungille.
Käytin kokoajan suihkusandaaleja ja minulla oli vanha puinen leikkuulauta, jota käytin istuinalustana.
Sittemmin en ole käynyt, koska olisi maksanut erikseen, enkä viitsi alkaa maksamaan. On ollut myös niin epämääräisiä taloyhtiötä, että ei kiinnosta puolialastomana tai hiukset märkänä kulkea rapussa. En ole myöskään jaksanut ottaa selvää miten saunajärjestelyt menevät. Saatan käydän joskus kaverilla saunassa ja vanhemmilla käydessäni käyn joka päivä saunassa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä te tiedätte mitä naapurinne siellä touhuavat ja mitä tauteja heillä on? Viruspartikkelit viis veisaavat jostain pefleteistä tai sandaaleista, niillä ette itseänne suojaa.
Joo, hyi kaikki uimahallit missä käy muitakin, julkiset vessat puhumattakaan hotellin sängyistä! Mitä kaikkea sielläkin on tehty!
Anteeksi vain, rajansa kaikella! Itse kävin 19v taloyhtiömme saunassa ja terveenä olen pysynyt. Toki ihmismieli saa kaikkea mukavaa kuviteltua 😊
Minä, tosin pistän koko lauteenkokeisen paksun "saunapyyhkeen" lauteille ja heti saunan jälkeen 90 pesuun.
Tosin en kyllä usko, että mitään tauteja saunasta voisi saada, mutta inhoan ajatusta, että makaan toisen ihmisen eritteissä
Ai niin. Tiesittekö että julkisen vessan likaisin paikka löytyy ulko-oven kahvasta 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on siisti yhteinen sauna, jonka siivooja käy siivoamassa säännöllisesti. Saunavuorojen välissä on aina 15-30 minuutin tauko, jonka aikana sauna kuivuu edellisen jäljiltä. Kyllä siellä 80 asteessa suuri osa viruksista ja bakteereista kuolee. Pefletit ja crocsit käytössä. Luhtitalossamme asuu vähän ihmisiä ja kaikki näistä naapureistamme ovat mukavia ja täysijärkisiä ihmisiä, joiden kanssa uskaltaisin saunoa yhdessäkin :D
Pefletit ja crocsit eivät sinua pelasta käsittämättömän pieniltä viruksilta ja bakteereilta, joista eräät muuten kulkeutuvat uusiin uhreihin aerosoleina. Mukavuus ja täysjärkisyys ei kerro mitään henkilön tautihistoriasta.
-ap
Taloyhtiön saunassako ainoastaan ne pahat pöpöt aloittajaa kiusaa? Ei missään muualla? Tietäisitpä vaan.
Nykyisinhän tehdään ulosteensiirtoja jotta suoliston bakteerikanta monipuolistuisi mikä ehkäisee sairauksia. Lauteita nuolemalla se käy kotikonstein ilman lääketieteellistä toimenpidettä.
Ne ihmistungokset ne vasta pöpöpesiä voivat ollakin. Saunassa harvoin on tungosta.
Ap, oletko pöpökammoinen 😞.. .😶,. .😔
Jaahas. Ap se on lukenut tohtori googlesta kaikkea jännää. Vai onko lähihoitaja koulutus vasta alussa? Että kaikki uudet asiat ovat jännittäviä.
Ennenhän siellä synnytettiinkin. Nykyään ei voi enää saunoakaan kun on "viruksia"?
Vierailija kirjoitti:
Ai niin. Tiesittekö että julkisen vessan likaisin paikka löytyy ulko-oven kahvasta 😊
Joo, ja muistan joskus lukeneeni että tuotakin enemmän pöpöjä on ostoskärryjen työntökahvoissa.
Jos suomalaiset yhteissaunomisesta sairastuisivat, niin olisimme kuolleet sukupuuttoon aikoja sitten. Enemmän ihmettelen niitä kymmeniätuhansia pikku kopperoita kerrostaloissa, mitkä lämpiävät vain yhden tai muutaman ihmisen takia monta kertaa viikossa.