Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä verran hoitovapaalla olevat äidit osallistuvat asumisen kustannuksiin

Sydäntalvi
12.11.2016 |

Siis jos olette avo/avioliitossa. Hoitovapaasta maksetaan naurettavan vähän eikä se raha riitä mihinkään. Itse olen siis hoitovapaalla ja ok-talossa asutaan. Itse hoidan kauppa-ostokset, mieheni lyhentää lainaa,maksaa sähköt ym. Joskus maksan osan esim sähköstä tai lapsen sairaala-maksut maksoin kokonaan yksin. Mieheni halusi että jään kotiin hoitamaan lasta, ei raaski vie pientä hoitoon viedä. Mies tienaa ihan ok.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon kuin sitä nyt voi sillä pikkusummalla osallistua! Tosin teen kyllä hieman töitäkin hoitovapaalla. Meillä on yhteiset rahat, joten ei ole ongelma.

Vierailija
2/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään. Sillä 300e plus lapsilisällä ostan ruokaa, tankkaan autoa, lapselle jotain.. Ei se muuhun riitä. Säästössä on toki kymmeniätuhansia, niitä ei käytetä elämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ajatellaan että lapsi olis hoidossa hoitomaksu olis n. 290€ kk oletuksena että kallein maksuluokka.

Nyt tuo raha säästetään joten voidaan olettaa että mies maksaa tuon enemmän yhteisistä menoista kuin sin.

Viisainta toki olis jos avo/avio liitossa jossa on yhteisiä lapsi lopetettas liika kyttääminen siitä mitä kukakin maksaa.  

Yhteinen tili  arki menoihin paras ratkaisu. ainakin meillä toiminut ikinä ei ole rahasta tarvinnut tapella varmaan siksi kun sitä ei ikinä ole tapeltavaksi asti ollut.

Omat rahat ymmärrän vain jos rahankäyttö tavat eroavat täysin toinen on juoppo tai peliriippuvainen

Vierailija
4/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille samalle tilille se hoitoraha meni kuin muutkin tulot. Siitä sitten maksettiin kaikki menot. So simple!

Vierailija
5/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen tili, josta maksetaan erittelemättä kaikki.

Vierailija
6/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies maksoi käytännössä kaiken. Se oli yhteinen valinta, että toinen jää lapsen kanssa kotiin ja toinen maksaa elämisen. Järkevämpää oli, että töihin lähti se joka tienaa enemmän.

Vierailija
7/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, erotilanteessa miehellesi on kertynyt sievä omaisuus maksetun asuntolainan muodossa kun sinä olet kiltisti hoitanut kaikki juoksevat menot. Sinulle ei ole kertynyt mitään. Mieti tätä, tämä on tärkeä asia ja niin moni nainen on mennyt tähän lankaan aiemmin.

Meillä kumpikin hoitaa oman osuutensa asuntolainasta ja mies maksaa juoksevat menot. Suosittelen sinullekin tätä mallia.

Vierailija
8/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, erotilanteessa miehellesi on kertynyt sievä omaisuus maksetun asuntolainan muodossa kun sinä olet kiltisti hoitanut kaikki juoksevat menot. Sinulle ei ole kertynyt mitään. Mieti tätä, tämä on tärkeä asia ja niin moni nainen on mennyt tähän lankaan aiemmin.

Meillä kumpikin hoitaa oman osuutensa asuntolainasta ja mies maksaa juoksevat menot. Suosittelen sinullekin tätä mallia.

Jos asuntolaina ja asunto ovat molempien nimissä, sitä ei erikseen kysellä, kuka ne lainanlyhennykset on suorittanut, vaan asunto on yhteinen.

Vierailija
9/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, noinhan se menee meilläkin. Hieman alkoi ärsyttämäön tänään miehen kommentti vaikkei suornaisesti kuittaillut. Meillä on 2x viikossa sauna. Totesin että tänään on sitten sauna-ilta. Mies tokaisi että oho taas..( tiesi kyllä kun sauna oluet haki eilen viikonlopuksi). Vastasin että "niin no tiistainahan meillä oli viimeksi.. mutta ainiin sinähän et käynytkään saunassa silloin, kävin yksin". Ja mies vastasi että niin en käynytkään, vaikka minä maksan kaikki laskut". Minusta tuo kommentti oli tarpeeton. Olen nyt tietysti liian herkkä.. Saunassa istuminen on melkeempä ainoaa omaa rauhoittumis-aikaa minulla,miehellä riittää hommia joten olen päävastuussa vauvamme hoidosta ollut aina,mies sillointällöin vähän "osallistuu".

Ap.

Vierailija
10/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimittiin niin, että kaikki tulot olivat yhteisiä ja minä maksoin kaikki laskut. Miehen tehtäväksi jäi toimittaa lisää rahaa, jos tilit olivat tyhjillä. Ei tarvinnut miettiä kuka osti mitäkin tai kuka makseli missäkin kuussa vaikkapa vaipat ja kuka sähkölaskun.

Vierailija
11/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydäntalvi kirjoitti:

Kiitos vastauksista, noinhan se menee meilläkin. Hieman alkoi ärsyttämäön tänään miehen kommentti vaikkei suornaisesti kuittaillut. Meillä on 2x viikossa sauna. Totesin että tänään on sitten sauna-ilta. Mies tokaisi että oho taas..( tiesi kyllä kun sauna oluet haki eilen viikonlopuksi). Vastasin että "niin no tiistainahan meillä oli viimeksi.. mutta ainiin sinähän et käynytkään saunassa silloin, kävin yksin". Ja mies vastasi että niin en käynytkään, vaikka minä maksan kaikki laskut". Minusta tuo kommentti oli tarpeeton. Olen nyt tietysti liian herkkä.. Saunassa istuminen on melkeempä ainoaa omaa rauhoittumis-aikaa minulla,miehellä riittää hommia joten olen päävastuussa vauvamme hoidosta ollut aina,mies sillointällöin vähän "osallistuu".

Ap.

No on teillä tiukkaa yhden sauna kerran maksuistakin pitää murista. Tuossa miehelles vähän faktaa saunan lämmityksen kustannuksista.

Esimerkki: Sähkökiukaan teho on 6 000 W eli 6 kW ja sitä lämmitetään yhden tunnin (1 h) ajan sopivan saunomislämpötilan saavuttamiseksi. Kiuas käyttää tällöin sähköenergiaa 6 kW x 1 h = 6 kWh. Jos sähkön kokonaishinta on 12 snt/kWh, saunan lämmittäminen maksaa 6 kWh x 12 snt = 72 senttiä

Vierailija
12/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina menee mun tililtä, joten säästöni käytin hoitovapaan rahoittamiseen. Mies maksoi laskut suurimmaksi osaksi. Sillä oli huonompi palkka kuin mulla. Kun palasin töihin, mies jäi taas työttömäksi, joten maksan nyt koko paskan. Ei paljon naurata, kun kaikki rahat menee elämiseen eikä säästöön jää mitään. Onneksi on vielä kohtuupalkkainen työ, johon raahautua vailla toivoa paremmesta. Jos mulla loppuu työt, sitten voidaankin varmaan siirtyä sossun asiakkaiksi. Pankki vie tämän harakanpesän ja sitä rataa.

Vierailija
13/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ok-taloon täytyy hankkia paljon kaikenlaista, joitain uusia huonekaluja myös uusittu. Mieheni kustantanut. Sovimme että se kustantaa joka pystyy, osallistun sitten kun olen taas työelämässä. Ja jos toinen vaikka jäisi työttömäksi,se kustantaa yhteiset menot ja asuntoon liittyvät maksut joka pystyy.

Ap.

Vierailija
14/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksoi hoitovapaan aikana lähes kaikki, mä maksoin taaperon vaatteet ja muita tarvikkeita, sekä ostoksia viikolla, ruokaa, lääkeutä yms. Lisäksi laittoi muistaakseni 300 e joka kuukausi mun tilille, siis jatkuva maksu. Itse ehdotti.

Vierailija
15/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme, ettei lompakkoloisjankkaaja ole vielä löytänyt paikalle...

Vierailija
16/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen suuresti sitä, että miksi jotkut miehet tekevät jälkikasvua jos eivät halua osallistua sen kustannuksiin tai jäädä itse hoitovapaalle ja sitten nurisevat rahasta?

Ei kai kukaan pakota aikuista miestä tekemään lasta tai ostamaan sitä omakotitaloa?

Vierailija
17/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ole hoitovapaalla, mutta vastaampa siltikin. Meillä on yhteiset tulot ja menot, ei eritellä mitään, vaan maksetaan kaikki yhdessä. Me ollaan perhe ja samassa veneessä koko porukka, tämä on meillä päivänselvä asia. Joskus toki kenkuttaa jos tulee ylimääräisiä menoja ja rahat tiukilla, mutta yhdessä hoidetaan taloutta ja sovitaan raha-asiat. Se pitänee vielä mainita, että mulla on kolme lasta, miehellä ei lapsia. Olemme kuitenkin naimisissa ja mies pitää meitä perheenään, omaisuuskin on yhteistä.

Vierailija
18/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksoin kaiken, sekä elämisen että vauvantarvikkeet

Vierailija
19/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen niin, että molemmat vanhemmat ovat keskenään saman verran vastuussa yhteisen lapsen hoitamisesta. Jos molemmat ovat sitä mieltä, että lasta hoidetaan kotona, pitää molempien tasavahvasti mahdollistaa kotihoidon onnistuminen. Siis molemmat maksavat yhtä paljon siitä, että myös kotihoidon aikana hoitovapaalla oleva voi osallistua perheen menoihin.

Meillä tämä toteutuu niin, että molemmat säästivät ennen lapsen syntymää yhtä suuret summat ns. kotihoidon tilille, jolta sitten se hoitovapaalla oleva otti tavallaan palkkansa joka kuukausi. Kaikki talouden menot jaettiin koko ajan puoliksi (yhteiselle taloustilille kuukausittain molemmilta sama summa). Tietysti se, joka enemmän oli kotona, menetti eläkekertymäänsä, joten sillä oli oikeus säästää kotihoidontuesta kuukausittain tietty summa omalle säästötililleen.

Voi toki väittää, että tällainen talousmatematiikka ei kuulu aitoon rakkauteen ja perheen toimintaan. Rahan käyttö on kuitenkin riidoissa ja etenkin eron sattuessa yleensä yksi kovimmista kiistakapuloista ja katkeruuden synnyttäjistä. Siksi raha-asioissa pitää mielestäni aina olla pedantti ja niistä pitää puolisoiden todella selvästi sopia keskenään. Todella selvästi.

Jos ihan tosi vittumaiselle linjalle lähdetään, Voihan ap:n mies ruveta maksamaan lastenhoidosta palkkaa ap:lle. Lastenhoitaja, joka hoitaa yhtä lasta 35h/vk, tienaa ainakin 1300 euroa kuussa. Siitä voikin sitten jo vähän enemmän osallistua yhteisiin menoihin.

PS Ottakaa oikeasti aina erilliset asuntolainat. Kumpikin hoitaa omansa ja kerryttää omaa omaisuuttaan.

Vierailija
20/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miiru6 kirjoitti:

Itse maksoin kaiken, sekä elämisen että vauvantarvikkeet

Eikö lapsen isä osallistunut millään tavalla lapsen kustannuksiin?