Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä murteessa/murteissa sanotaan, että "semmotteeseen"?

Vierailija
12.11.2016 |

On nimittäin todella ärsyttävää.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkanmaalla

Vierailija
2/27 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamperettahan tuo on. Pitää olla paljasjalkainen, mustamakkara perseessä syntynyt tamperelainen, jotta tuota käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen kuullut myös Turussa. On todella ärsyttävä!

Vierailija
4/27 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen kuullut myös Turussa. On todella ärsyttävä!

On sitten ollut manselainen Turussa. Länsimurteisiin semmotteeseen on aivan liian pitkä sana.

Vierailija
5/27 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen alueella. Yks mun tuttu jauhaa "semmottii" tai "tommottii" kun sillä ei ole mitään järkevää sanottavaa. Siis vaan hokee noita itsekseen. Meinaa pää räjähtää ärsytykseen!!! :D

Vierailija
6/27 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut sanoo "temmotteita"..

Vierailija
7/27 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää huivit Tampereella. Murteelle sen ja sama.

Vierailija
8/27 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Tampereella, enkä ole kuullut tamperelaisten käyttävät tällaista ilmaisua. T: Ap

Vierailija
9/27 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milestäni Pirkanmaalla ja Tampereella nimenomaan ei sanota noin. Semmottii ja tommottii saattaisi olla, mutta sitten on muuallakin Suomessa sitä. Simmottis timmottis on huumoria taas. "Semmosta" ja "tämmöstä" olisi ehkä Tampereella yleinen.

Vierailija
10/27 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Tampereella, enkä ole kuullut tamperelaisten käyttävät tällaista ilmaisua. T: Ap

Asun Tampereella ja olen kuullut lukemattomia kertoja. Särähtää edelleen korvaan vaikka olen asunut täällä jo vuosia.

Vierailija
11/27 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Tampereella ja olen kuullut lukemattomia kertoja. Särähtää edelleen korvaan vaikka olen asunut täällä jo vuosia.

Kaikki ovat muualta tulleita, lähes. Alkuperäisiä vähemmän, jos tutkit tilastoja. Sitä ei tiedä mistä jotkut tulevat junalla.

Vierailija
12/27 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasassa

Vierailija
13/27 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmonen, tommonen, tämmönen. Eksää lährekään.

Vierailija
14/27 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ovat muualta tulleita, lähes. Alkuperäisiä vähemmän, jos tutkit tilastoja. Sitä ei tiedä mistä jotkut tulevat junalla.

No nämä samat ihmiset jotka tuota ilmausta käyttävät, puhuvat muutenkin tamperelaisittain. Ovat yleensä vähän vanhempaa ikäluokkaa.

Vierailija
15/27 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nämä samat ihmiset jotka tuota ilmausta käyttävät, puhuvat muutenkin tamperelaisittain. Ovat yleensä vähän vanhempaa ikäluokkaa.

Vanhempia ihmisiä muuttaa muualta myös Tampereelle, koska on palveluja ja asuntoja. Ja murteita on Pirkanmaalla ja muualla. Vaikea sanoa mikä sanasto on kyseessä.

Vierailija
16/27 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämeenlinnassa puhutaan noin. Kaikki hämeenlinnalaiset tuttuni sanovat "semmottinen" ja "tämmöttinen".

Vierailija
17/27 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämeenlinnassa puhutaan noin. Kaikki hämeenlinnalaiset tuttuni sanovat "semmottinen" ja "tämmöttinen".

Näin on. Aina särähtää korvaan.

Vierailija
18/27 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.ess.fi/paakirjoitus-mielipide/328783

Hämäläisyyksiä ovat myös sellaiset muodot kuin koirra, siittä, semmotteen, läpitte, tehen (teen). Längelmäen murre kuuluu yleisgeminaatioalueeseen: siellä sanotaan esimerkiksi rahhaa, tullee, kärsittävvää.

Vierailija
19/27 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko Vorssasa?

Vierailija
20/27 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mukavaa, että omalla paikkakunnallani en tuollaista kielenraiskausta kuule koskaan.

Terv. Keskisuomalainen.