Missä murteessa/murteissa sanotaan, että "semmotteeseen"?
Kommentit (27)
Tamperettahan tuo on. Pitää olla paljasjalkainen, mustamakkara perseessä syntynyt tamperelainen, jotta tuota käyttää.
Tätä olen kuullut myös Turussa. On todella ärsyttävä!
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen kuullut myös Turussa. On todella ärsyttävä!
On sitten ollut manselainen Turussa. Länsimurteisiin semmotteeseen on aivan liian pitkä sana.
Tampereen alueella. Yks mun tuttu jauhaa "semmottii" tai "tommottii" kun sillä ei ole mitään järkevää sanottavaa. Siis vaan hokee noita itsekseen. Meinaa pää räjähtää ärsytykseen!!! :D
Eniten ärsyttää huivit Tampereella. Murteelle sen ja sama.
Asun Tampereella, enkä ole kuullut tamperelaisten käyttävät tällaista ilmaisua. T: Ap
Milestäni Pirkanmaalla ja Tampereella nimenomaan ei sanota noin. Semmottii ja tommottii saattaisi olla, mutta sitten on muuallakin Suomessa sitä. Simmottis timmottis on huumoria taas. "Semmosta" ja "tämmöstä" olisi ehkä Tampereella yleinen.
Vierailija kirjoitti:
Asun Tampereella, enkä ole kuullut tamperelaisten käyttävät tällaista ilmaisua. T: Ap
Asun Tampereella ja olen kuullut lukemattomia kertoja. Särähtää edelleen korvaan vaikka olen asunut täällä jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Tampereella ja olen kuullut lukemattomia kertoja. Särähtää edelleen korvaan vaikka olen asunut täällä jo vuosia.
Kaikki ovat muualta tulleita, lähes. Alkuperäisiä vähemmän, jos tutkit tilastoja. Sitä ei tiedä mistä jotkut tulevat junalla.
Semmonen, tommonen, tämmönen. Eksää lährekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ovat muualta tulleita, lähes. Alkuperäisiä vähemmän, jos tutkit tilastoja. Sitä ei tiedä mistä jotkut tulevat junalla.
No nämä samat ihmiset jotka tuota ilmausta käyttävät, puhuvat muutenkin tamperelaisittain. Ovat yleensä vähän vanhempaa ikäluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nämä samat ihmiset jotka tuota ilmausta käyttävät, puhuvat muutenkin tamperelaisittain. Ovat yleensä vähän vanhempaa ikäluokkaa.
Vanhempia ihmisiä muuttaa muualta myös Tampereelle, koska on palveluja ja asuntoja. Ja murteita on Pirkanmaalla ja muualla. Vaikea sanoa mikä sanasto on kyseessä.
Hämeenlinnassa puhutaan noin. Kaikki hämeenlinnalaiset tuttuni sanovat "semmottinen" ja "tämmöttinen".
Vierailija kirjoitti:
Hämeenlinnassa puhutaan noin. Kaikki hämeenlinnalaiset tuttuni sanovat "semmottinen" ja "tämmöttinen".
Näin on. Aina särähtää korvaan.
https://www.ess.fi/paakirjoitus-mielipide/328783
Hämäläisyyksiä ovat myös sellaiset muodot kuin koirra, siittä, semmotteen, läpitte, tehen (teen). Längelmäen murre kuuluu yleisgeminaatioalueeseen: siellä sanotaan esimerkiksi rahhaa, tullee, kärsittävvää.
Onpa mukavaa, että omalla paikkakunnallani en tuollaista kielenraiskausta kuule koskaan.
Terv. Keskisuomalainen.
Pirkanmaalla