Mitä "turhia" töitä tiedätte?
Otsikko on ehkä vähän turhan kärkäs, mutta ajatuksenani on avata (asiallista!) keskustelua työtehtävistä, jotka koette turhiksi siinä mielessä, että niistä maksetaan palkkaa - ja kaiketi ihan kokopäivätyötä tekevän ihmisen palkkaa.
Itse olen ihmetellyt kotikaupungissani ajelevaa kirjastoautoa. Miten ihmeessä siihen autoon tarvitaan kaksi työntekijää? Työ on takuuvarmasti leppoisaa ja yksi ihminen voi ajaa autoa ja sitten pysähdyksissä palvella asiakkaita. Hirvittää, kun miettii, että tuollaiseen turhuuteen pistää kaupunki rahoja (vrt. vanhustenhoito tms., jossa on aina rahasta pulaa).
Kommentit (67)
Meillä on kaupungin palkkalistoilla liikuntapaikan valvojia. Tyypit istuvat kuukausipalkalla ja vuorolisillä paikallaan, varsinaiseen työhön ei kuulu mitään muuta kuin ovien avaus aamulla ja sulkeminen illalla. Siivooja käy erikseen, huoltomies käy erikseen.
Eräs kirjoitti:
Otsikko on ehkä vähän turhan kärkäs, mutta ajatuksenani on avata (asiallista!) keskustelua työtehtävistä, jotka koette turhiksi siinä mielessä, että niistä maksetaan palkkaa - ja kaiketi ihan kokopäivätyötä tekevän ihmisen palkkaa.
Itse olen ihmetellyt kotikaupungissani ajelevaa kirjastoautoa. Miten ihmeessä siihen autoon tarvitaan kaksi työntekijää? Työ on takuuvarmasti leppoisaa ja yksi ihminen voi ajaa autoa ja sitten pysähdyksissä palvella asiakkaita. Hirvittää, kun miettii, että tuollaiseen turhuuteen pistää kaupunki rahoja (vrt. vanhustenhoito tms., jossa on aina rahasta pulaa).
Mistä tiedät onko työ leppoisaa? Melko asiatonta tehdä tuollaisia oletuksia. Kirjastoautot ennaltaehkäisevät mielenterveysongelmia ja syrjäytymistä, joten ne ovat kaikkea muuta kuin turhia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaupungin palkkalistoilla liikuntapaikan valvojia. Tyypit istuvat kuukausipalkalla ja vuorolisillä paikallaan, varsinaiseen työhön ei kuulu mitään muuta kuin ovien avaus aamulla ja sulkeminen illalla. Siivooja käy erikseen, huoltomies käy erikseen.
Mitä nyt ikinä valvotaankaan, niin siihen liittyy yleensä nimenomaan valvontavastuu - useimmiten ei onneksi tapahdu mitään erikoista, mutta jos tapahtuu, täytyy osata toimia nopeasti ja oikealla tavalla.
Kansanedustajan avustaja. Kun kerran edustajat valitaan vaaleilla, niin miksi avustajaksi pääsee kuka tahansa? Jollain tapaahan heidänkin näkemyksensä vaikuttavat myös edustajan työhön. Miten ihmeessä kansanedustajat ennen pärjäsivät ilman avustajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt ikinä valvotaankaan, niin siihen liittyy yleensä nimenomaan valvontavastuu - useimmiten ei onneksi tapahdu mitään erikoista, mutta jos tapahtuu, täytyy osata toimia nopeasti ja oikealla tavalla.
No tottakai, mutta siinä valvontatyön ohessa voisi aivan hyvin tehdä esimerkiksi nyt sen siivouksen ja ainakin osan huoltotöistä. Mutta ei, istutaan 8 tuntia paikallaan jossain kopissa ja pyöritellään peukaloita veronmaksajien rahoilla... Ja mistä tiedän, no siitä että olen joskus tehnyt tätä työtä... Hermothan siinä toimettomuudessa meinasi mennä.
Eräs kirjoitti:
Vajaa 200 kirjastoautoa koko maassa. Miten paljon mahtaa siis vaikka sinunkaan kaupunkisi niihin rahaa laittaa?
Kaikenlaiset kaupungin hallintotehtävät, joissa työ on lähinnä palaveeraamista ja pahimmillaan kalliiden ja typerien kehitysprojektien keksimistä ja toteuttamista veronmaksajien rahalla ilman että niille on mitään tarvetta tai kysyntää. Tekemistä tekemisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Bloggarit
Ei bloggarin tuloihin vaikuta veronmaksajan verot. Kyllä sen bloggarin "palkan" maksaa ihan yksityiset yritykset. Sinäkin voit ryhtyä bloggariksi jos noin paljon korpeaa.
Vierailija kirjoitti:
Eräs kirjoitti:
Mistä tiedät onko työ leppoisaa? Melko asiatonta tehdä tuollaisia oletuksia. Kirjastoautot ennaltaehkäisevät mielenterveysongelmia ja syrjäytymistä, joten ne ovat kaikkea muuta kuin turhia.
Siis en missään kohtaa kyseenalaistanut kirjastoautotoimintaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bloggarit
Ei bloggarin tuloihin vaikuta veronmaksajan verot. Kyllä sen bloggarin "palkan" maksaa ihan yksityiset yritykset. Sinäkin voit ryhtyä bloggariksi jos noin paljon korpeaa.
Missä olen väittänyt, että bloggareiden tuloihin vaikuttaa verot? Käsittääkseni kommentissani oli vain yksi sana.
Miehen kalsareiden silitys on turhaa hommaa.
Kirjastotyö nykyisellään melkoista pelleilyä ja turhaa näpertelyä. Facebookin päivittelyä ja kaikkea turhaa tapahtumapaskan järjestelyä. Se varsinainen oikea kirjastotyö jäänyt vähiin, eli asiakaspalvelu, hyllytys, luettelointi... Palkkaa saavat kuitenkin paremmin kuin esim. lähihoitajat. Jotain palkanalennusta ainakin voisivat miettiä alalle.
Puhelinmyyjät koska kukaan ei osta niiltä mitään
Eräs kirjoitti:
Kirjastoauto on usein linja- tai kuorma-autoluokkaan kuuluva joten siihen tarvitaan C tai D -ajokortti ja ammattipätevyydet ym. kaikki sen ajamiseksi. Eli siis ammattikuljettaja. Sitten taas kirjastopuolelle tarvitaan kirjastonhoitajaa hoitamaan sitä hommaa.
Mistä löydät kirjastonhoitajan jolla on tarvittavat ajokortit ym. tai ammattikuljettajan jolla on kirjastonhoitajan tutkinto? Et varmaan mistään, joten sen takia siihen tarvitaan erikseen kuljettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bloggarit
Juu, mutta minua tuotteiden ostajana tympii, kun hintoihin on ujutettu näitten nannakarakahtien palkkiot, vain syystä, että he kuvaavat tuotteet ja laittavat lässytyksen saattelemana nettiin.
Ja jotkut idiootit lukevat näitä blogeja ja lisäävät laiskojen akkojen loisimista meidän muiden kustannuksella.
Palkkatyön.