Kipeimmät "kun puhelinmyyjä soittaa"-tapaukset
Kaverini on töissä kiireisessä toimistossa.
Puhelin oli soinut ja linjan toisessa päässä sitkeä puhelinmyyjä kauppaamassa jotain .
Kaverilla kiire, jono seisoo.
Puhelinmyyjä jatkaa mantraansa koska "anna mä kerron nyt mun tarjouksen loppuun asti".
Kaveri sanoo että hän/myyjä soitti nyt työnumeroon ja puhelu on nyt lopetettava koska asiakas odottaa.
10 minuutin päästä puhelimen soidessa on
luurin päässä sama myyjä.
Sieltä kuuluu :
"Ei sulla siellä mitään asiakasta oo, mitäs jos annat nyt vaan mun kertoa ....."
Kommentit (325)
Vakiovastaukseni lehtimyyjille on
"Anopille tulee jo se lehti. Mitä minä sitten anoppilassa teen, jos en voi piiloutua lehden taakse?"
"Öööö.."
"Kiitos, hei!"
Vierailija kirjoitti:
Salainen numero ollut jo 30v. Vielä kun saisi kaupassa asioida ilman, että puhelinmyyjät kimpussa. Ilmoitin jo Hml:n cittariin näistä häiriköistä. Lupasivat huomauttaa myyjille. Eilen taas hyökkäsivät ohi kävelevien kimppuun. Tarvitsee vaihtaa kauppaa jos tuo häiritseminen ei lopu.
Käyn Cittarissa harvoin just tuon takia, kun hyvä että portista kaupa puolelle pääsee, kun jo hyökkii nuoret liittymämyyjät rieveliin kiinni. Huonoa pr:ää kyseiselle lafkalle tuo että sallivat liittymämyyjien vartioida kauppansa sisäänkäynnillä!!!!! en ole ainoa, joka valitsee tuon takia mieluimmin Prisman.
Minä: "Haloo"
Myyjä: "Onneksi olkoon! Teille on tullut perheenlisäystä!"
Minä: "Öööö, ei ole...."
(piiiiiitkä hiljaisuus)
Minä: "Ai! Aatteliksä sen takia kun tilasin Nalle Puhin näytenumeron?"
Myyjä: "Joo"
Minä: "Tilasin sen kyllä mulle itselleni!" (hysteeristä naurua)
(tuut tuut tuut)
Luulen, ettei myyjä enää tuon jälkeen käytä tuota "lainia" soittaessaan :D
Mä vastaan ja jään juttusille, jos mulla on vain aikaa. Varsinkin netti-/puhelinliittymäsoitoissa esitän tosi tyhmää: "Juu, en tiedä, mikä liittymä mulla on. Se oli joskus Radiolinja.. Ei, en tiedä, paljon lasku on kuukaudessa, kun mies hoitaa laskut. Ai mikä netti? En tiedä, ei se ainakaan mokkula ole." Tätä jatkan niin kauan kuin myyjän hermot kestää. Vakuutan, etten tiedä mistään mitään ja mies hoitaa kaikki tuollaiset päätökset. Silti mulle aina halutaan myydä.
Mun mielestä toi Robinson-palvelu toimii aika hyvin. On aina joku joukossa, joka yrittää selittää, ettei se koske heidän firmaansa. Silloin olen sanonut, että ottamalla kyseisen telemarkkinointieston puhelimeeni, lienen tehnyt kantani puhelinmyyjiltä ostamiseen selväksi, että eipä muuta kuin päivänjatkoja...
Puhelinmyyjä soitti Lontoosta saakka, puhui englantia aksentilla ja kauppasi jotain Islanninreissua tms. Kuka hullu siltä olisi mitään ostanut? Sanoin jopa ystävällisesti "no thanks, bye bye."
Itse en ajanvaraustyötä (bookkaus) tekevänä ymmärrä seuraavaa:
En koskaan tyrkytä asiakkaalle vaan uskon ensimmäisestä ei-sanasta. Tähän pyrin myös heti päättämään puhelun toivottamalla hyvää päivänjatkoa. Kuitenkin usein on käynyt niin, että se olenkin minä, joka ei pääse asiakkaasta eroon. Henkilö toisessa päässä saattaa ruveta tivaamaan minulta, että miksi soitan, millä oikeudella soitan juuri hänelle ja viimein raivoamaan, että vien hänen työaikaansa, ja tätä saattaa tulla niin, etten saa sanottua mitään väliin pitkään aikaan. Kun ihan olisi riittänyt se, että henkilö sanoo minulle, kiitos ei. Lopputulemana tällaisissa tapauksissa oikeastaan henkilö vie omaansa sekä minun työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salainen numero ollut jo 30v. Vielä kun saisi kaupassa asioida ilman, että puhelinmyyjät kimpussa. Ilmoitin jo Hml:n cittariin näistä häiriköistä. Lupasivat huomauttaa myyjille. Eilen taas hyökkäsivät ohi kävelevien kimppuun. Tarvitsee vaihtaa kauppaa jos tuo häiritseminen ei lopu.
Käyn Cittarissa harvoin just tuon takia, kun hyvä että portista kaupa puolelle pääsee, kun jo hyökkii nuoret liittymämyyjät rieveliin kiinni. Huonoa pr:ää kyseiselle lafkalle tuo että sallivat liittymämyyjien vartioida kauppansa sisäänkäynnillä!!!!! en ole ainoa, joka valitsee tuon takia mieluimmin Prisman.
Meilläkin oli ennen noin. Mutta sitten vaihtui kauppias, joka remontoi kaupan samointein. Siinä yhteydessä sitten laittoi noi myyjäpojat kaupan perimmäiseen nurkkaan. Eivät häiriköi enää ohikulkevia, ne saa kimppuunsa vain jos vartavasten menee sinne perälle ja onneksi sinne on harvoin asiaa :)
Yksi tapaus on jäänyt mieleen. Ei mikään negatiivinen juttu kylläkään, vaan lähinnä nauratti kun puhelu loppui.
Olin armeijassa, meillä oli leiri meneillään ja luppoaikaa siinä. Puhelin soi, vieras numero. Vastasin ja tämä nainen esitteli puhelinmyyjän ylipirteällä äänellä itsensä ja firman ja ajattelin että ei hemmetti, mutta sitten ajattelin että kuunnellaan nyt aikani kuluksi tuo myyntipuhe. No sopivasti kuulin kuinka hornetin jylinä alkoi lähestyä kauempaa meitä kohti ja sanoin puhelimeen että hei kohta en kuule. Hornet tuli ja meni ja sanoin kuulevani taas, että hävittäjä vaan lensi tuosta yli, oon just mettäleirillä. Siitäkös myyjänainen innostui, ai armeijassa?! Totesin näin olevan ja nainen jatkoi että missäs sä käyt, missä olet leirillä, mun poikani on siellä ja siellä intissä ja kouluttautuu siihen ja tuohon hommaan. Lopulta totesi, että jätänpä sut leireilemään, hyvää loppuharjoitusta!
Huvitti hänen innostuksensa ja se, että taisi unohtaa innostukseltaan koko puhelun alkuperäisen aiheen. :D
Vierailija kirjoitti:
Mä vastaan ja jään juttusille, jos mulla on vain aikaa. Varsinkin netti-/puhelinliittymäsoitoissa esitän tosi tyhmää: "Juu, en tiedä, mikä liittymä mulla on. Se oli joskus Radiolinja.. Ei, en tiedä, paljon lasku on kuukaudessa, kun mies hoitaa laskut. Ai mikä netti? En tiedä, ei se ainakaan mokkula ole." Tätä jatkan niin kauan kuin myyjän hermot kestää. Vakuutan, etten tiedä mistään mitään ja mies hoitaa kaikki tuollaiset päätökset. Silti mulle aina halutaan myydä.
:D Käytin tuota itsekin 25-veeksi, tosin sanoin vanhempieni maksavan laskuni, joten en voi itse niitä muuttaa. Totta se pitkään olikin, mutta taisin kuitenkin pari vuotta vielä sen jälkeen kun olin itse alkanut maksaa laskuni valehdella toisin puhelinmyyjille. Jotkut jäivät silti jankkaamaan. Nykyäänkin sanon joskus etten tiedä eikä kiinnosta mikä netti minulla on ja saisinko kenties halvemmalta sen heiltä, koska ärsyttää se tivaaminen mitä puhelinmyyjät harrastaa.
Lisäksi se etunimen toistaminen ''Mirkku, kuule Mirkku...'' on hemmetin rasittavaa, tai se kun joku Jesse tekokauhistelee puhelinlaskuasi.
Voin sanoa noista maksullisista estopalveluista, että ne eivät toimi. Asiakkaat, jotka väittävät, että heillä on esto että miksi kehtaat silti soittaa, eivät tahdo uskoa, ettei se esto näy siinä näytöllä asiakastiedoissa missään, joten myyjä ei sitä voi tietää. Asiakkaiden tiedot tulevat automaattisesti perä perään näytölle sitä mukaan kun myyjä soittaa niitä läpi, eikä siellä ole mitään kohtaa, minne edes myyjä voisi merkitä jotain estosta. Asiakas on siis tässä tapauksessa jo aiemmin jotain tilannut ja samalla luovuttanut tietonsa. Myyjä ei kiusallaan soita "estosta huolimatta", vaan tekee vain työtään. Uskokaa hyvät ihmiset että ne maksulliset estit eivät toimi, jos olet esim. lehtitalon vanha asiakas.
Viime viikolla viimeksi soitti kaupustelija. Olin just päässyt vessaan ja aloittamassa kusemisen.
No hän kysyi, että kiinnostaisiko kuulla tarjouksensa, minä siinä jo housut laskettuina, slerba kädessä, että kerro pois. Aloin kusta lorottamaan suoraan pytyn lammikkoon ja laskin puhelimen alemmas. Kustuani kuuntelin, että tyyppi yhä selittää, hymähdin siihen jotain. Laskin puhelimen pöntön kannelle ja aloin pesemään käsiä, taisi siinä pierukin pörähtää.
Kuivattuani kädet, katsoin puhelinta, puhelu oli päättynyt. Mistähän hyvästä nyt jäinkään paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä osallistuin johonkin kyselyyn ja merkkasin todenmukaisesti puhelinlaskuni/kk eli noin 200€. Itselleni se ei ollut ongelma, mutta minulle soittaneelle puhelinmyyjälle kyllä oli! Hän ensinnäkin aloitti puhelun onnittelemalla siitä, että olin voittanut palkinnon- ja kun iloisena kysyin, että mitä voitin, niin äänensävy muuttui ja aihe samalla: "Tota sulla oli 200€/kk puhelinlasku? Nyt ois kuule tosi hyvä tarjous blaablaa...". Että se siitä "voitosta"! :D Sama myyjä ei myöskään uskonut millään, ettei minun taloudelleni ole mikään ongelma maksella isoja puhelinlaskuja.
Ja näin järjen kukka kukki taas. :) Kannattaisiko ottaa se edullisempi liittymä ja kun ei kerran tee tiukkaa heitellä rahaa kankkulan kaivoon niin laita ihmeessä se erotus hyväntekeväisyyteen eikä rikkaiden liikepomojen taskuihin kahisevaa edellisen viereen. Rahaa on varmaan antaa hyväntekeväisyyteen, vaikkei liittymää vaihtaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Olkaa kilttejä ja sanokaa nopeasti vain "joo kiitos hei, en ole kiinnostunut" ja painakaa punaista. Älkää alkako kuuntelemaan ja vaivaalloisesti ähkikö sitä "no emmä nyt..." "ei nyt oikeen kiinnosta...", älkääkä varsinkaan huutamaan siitä, kuinka paska ihminen olen kun soitan juuri teille juuri siihen aikaan. Säästätte molempien aikaa kun vaan nopeasti ja asiallisesti päätätte puhelun.
t. Entinen puhelinmyyjä
Sanoisinkin, mutta kun en saa suunvuoroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kerron että mulla on työnantajan maksama liittymä, (kuten on) että sitäpä ei vaihdella. Jättävät heti rauhaan. Varmaan toimii, vaikkei sinulla sitä olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ollut puhelimessä myyjä vaan tutun marketin aulassa Punaisen Ristin tukijoita hankkiva nainen. Siinä oli ihan oma ständikin.
Nainen huuteli minulle, että tule tutustumaan mahdollisuuteen tukea ja päläpälä
Olin tuolloin työtön, rahat todella tiukalla, tuin kuitenkin edelleen kummilastani Keniassa World Visionin kautta.
Sanoin hymyillen, että kiitos ei nyt. Nainen huusi kovalla äänellä vilkkaassa paikassa: "Et siis halua tukea hyvää asiaa!"
Jotkut ohikulkijat kääntyivät katsomaan, eivät välttämättä minua vaan tilannetta.
Posket kiukusta punottaen menin hoitamaan huokaostoksiani.
Harmittaa, etten mennyt sanomaan naiselle suoraan, mitä ajattelin, ja tehnyt valitusta tuosta tavasta, jolla hän pyrki nolaamaan kieltäytyjät.
Höps, älä ota vakavasti. Tuskin siinä nololta vaikuttanut kuin se itse ständin henkilö. Vai oliko siinä muka lahjoittajajonossa koko paikkakunnan muut marketin asiakkaat..?:)
Vinkki, mua nää ständien myyjät ja katujen feissarit eivät kauaa pidättele koska iloisesti hymyillen peukku pystyssä huikkaan"Oon jo mukana toiminnassa! Tsemppiä hyvälle jutulle!"
:)
Käyttäjä2341 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ollut puhelimessä myyjä vaan tutun marketin aulassa Punaisen Ristin tukijoita hankkiva nainen. Siinä oli ihan oma ständikin.
Nainen huuteli minulle, että tule tutustumaan mahdollisuuteen tukea ja päläpälä
Olin tuolloin työtön, rahat todella tiukalla, tuin kuitenkin edelleen kummilastani Keniassa World Visionin kautta.
Sanoin hymyillen, että kiitos ei nyt. Nainen huusi kovalla äänellä vilkkaassa paikassa: "Et siis halua tukea hyvää asiaa!"
Jotkut ohikulkijat kääntyivät katsomaan, eivät välttämättä minua vaan tilannetta.
Posket kiukusta punottaen menin hoitamaan huokaostoksiani.
Harmittaa, etten mennyt sanomaan naiselle suoraan, mitä ajattelin, ja tehnyt valitusta tuosta tavasta, jolla hän pyrki nolaamaan kieltäytyjät.
Höps, älä ota vakavasti. Tuskin siinä nololta vaikuttanut kuin se itse ständin henkilö. Vai oliko siinä muka lahjoittajajonossa koko paikkakunnan muut marketin asiakkaat..?:)
Vinkki, mua nää ständien myyjät ja katujen feissarit eivät kauaa pidättele koska iloisesti hymyillen peukku pystyssä huikkaan"Oon jo mukana toiminnassa! Tsemppiä hyvälle jutulle!"
:)
Höps vaan itsellesi. En minä nolostunut, vaan suutuin. Ihmiset katsoivat sitä huutelijaa paheksuvasti, eivätkä minua. Siis täysin asiatonta heiltä huudella ihmisten perään tuollaista, mikä ei pidä paikkaansa edes.
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla viimeksi soitti kaupustelija. Olin just päässyt vessaan ja aloittamassa kusemisen.
No hän kysyi, että kiinnostaisiko kuulla tarjouksensa, minä siinä jo housut laskettuina, slerba kädessä, että kerro pois. Aloin kusta lorottamaan suoraan pytyn lammikkoon ja laskin puhelimen alemmas. Kustuani kuuntelin, että tyyppi yhä selittää, hymähdin siihen jotain. Laskin puhelimen pöntön kannelle ja aloin pesemään käsiä, taisi siinä pierukin pörähtää.
Kuivattuani kädet, katsoin puhelinta, puhelu oli päättynyt. Mistähän hyvästä nyt jäinkään paitsi.
Tää oli hyvä. Repesin täysin..
Hei,
Mikä teitä ihmisiä oikeasti vaivaa? Suomessa on suuret työttömyysluvut ja opiskelijoilta leikataan tuista koko ajan. Se, että ihmiset työllistävät itsensä on hieno asia. Puhelinmyyjä harvoin valitsee kelle soittaa ja bisnes pysyy pystyssä, koska marginaalinen ihmisryhmä on kiinnostunut lehdistä.
Tapa, jolla moni täällä kertoo puhelinmyyjän kohtaavansa on häikäilemätön ja kertoo mahdollisesta asiakkaasta itsestään enemmän kuin soittajasta. Eikai kukaan R-kioskin kassallekaan ala pain naamaa naureskella, jos tämä kysyy kiinnostaisikovatko tarjouksessa olevat suklaapatukat.
Niin asiakkaan kuin myyjänkin tulisi pysyä korrektina. Ainakin kustantajien myyntitoimistoissa eettisten periaatteiden noudattaminen on ehto työsuhteen ylläpitämiseksi.
Olet niin väärässä. Tiesitkö, että nauhoitteet on laki määrännyt otettavaksi kauppatilanteesta? On oltava nykyään nauhoitettu hyväksyntä tilauksesta, että asiakas ymmärtää mihin on sitoutunut. Siinä pitää kertoa asiakkaan nimi ja tiedot.
Myyjä VOI kirjoittaa asiakasrekisteriin jonnekin sivuun (jos on paperilla), että asiakas haluaa tietojensa poistettavan, mutta se ei takaa mitään. Myyjä ei tosiaan saa mennä heittelemään yhteystietoja roskikseen ja ne yhteystiedot on asiakas itse antanut yleensä käytettäväksi (tilataan jotain ja pienellä lukee kuinka tiedot tallennetaan vain sen ja sen firman käyttöön asiakaspalvelutarkoituksessa. Joissain lukee ettei luovuteta kolmannelle osapuolelle.) Kaikki minne tietosi syötät on nykyään pitkälti myytävää tietoa. Unohdetaan vaan, että kun tilaa mm.lehden ja tietosi menee yhtiön käyttöön samalla rekisteriin niin se kattaa kaikki kyseisen lehtiyhtiön toimipaikat, myös ne erilliset soittotoimistot ketkä myyvät kyseisen lehden tuotteita. Kyseiset soittotoimistot tekevät lehtien myyntiä ns.alihommana eivätkä he saa siten näihin rekistereihin tehdä muuta kun päivitysmuutokset, kuten osoitteenmuutos. Ne on lehtiyhtiön omaisuutta ja tuohtunut asiakas voi olla sinne itse yhteydessä. Myös väestörekisterikeskukseen voi tehdä markkinointikiellon ja kieltää tietojensa näkymisen enää niissä yhteyksissä.
Tietosuojavaltuutettu on voinut tehdä päätöksiä, mutta lakia ei ole sen osalta muutettu. On siis vielä hämärän peitossa siltä osin myyjän oikeudet näpelöidä noita rekisterejä omin päin. Joten hengitä sinä syvään ja jää odottelemaan, kyllä näitä asioita jatkuvasti päivitetään mitä ihmisten oikeuksiin omasta tietosuojastaan tulee. On silti myös ihmisen omalla vastuulla se jos hän antaa yhteystietonsa käytettäväksi markkinointiin. Näin käy helposti osallistumalla vain johonkin kilpailuun, mitkä nekin on tehty yhteystietojen ja asiakasrekisterin keräämiseksi ja saamiseksi (saat myymälästä jonkin lipukkeen ja menet nettiin ja syötät yhteystietosi ja arpasi, jonka jälkeen saat tietää voititko jotain. Yleensä et, mutta yhteystietosi on kerrottu pienellä präntillä menevän suoramarkkinointiin).