Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen luokka myy keksejä, rahan laittaminen tilille sen sijaan ei käy

Vierailija
12.11.2016 |

Lapsen luokalta tuli kirje, että myyvät keksejä. Ehdotin, että voisin laittaa jonkun summan esim. 20 e luokan tilille suoraan, koska minulla ei ole halua eikä mahdollisuutta myydä näitä keksejä. Kuvittelin sen olevan kelpo ratkaisu tähän asiaan, osallistuisin kuitenkin luokan rahan keräykseen. Mutta ei, tämä ei kuulemma sovi, vaan kaikkien pitää osallistua myymiseen ja yhdessä tekemiseen. Huh, en todellakaan ole mikään kroisos, mutta meidän työpaikalla on kaikenlainen myynti kiellettyä, sukulaisia on tosi vähän ja hekin asuvat kaukana enkä halua laittaa lastani ovelta ovelle myymään mitään.

Selittäkää kaikki alapeukuttajat miksi tämä oli huono idea?

Kommentit (115)

Vierailija
1/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttaa ainakin verotuksen kanssa ongelmia.

Vierailija
2/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitäisi myydä nämä keksit? Lapset myyvät ja oppivat samalla kommunikointi- ja vuorovaikutustaitoja ihmisten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotuksen?? Voitko selventää?

Vierailija
4/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkääpä tyhmälle, miten keksien myyminen on "yhdessä tekemistä"?

Vierailija
5/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat sopivan määrän keksejä, laitat rahat luokan kassaan ja syötte keksit itse. Ei ole vaikeaa.

Vierailija
6/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monen lapsi oikeasti myy näitä keksejä itse? No ehkä jossain maalla missä kaikki tuntee toisensa uskaltaakin laittaa lapsen myymään keksejä ovelta ovelle, mutta Helsingissä en ainakaan laita lastani myymään ovelta ovelle yhtään mitään, oppii vähän liiankin karulla tavalla "vuorovaikutustaitoja"

Vierailija
7/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni luokalla peruskoulussa kaikki rahat kerättiin vanhemmilta suoraan, koska he eivät halunneet ryhtyä mihinkään myyntirumbaan. Koululaisilla oli kolme eri leirikoulua koulun leirikouluohjelman mukaan ja jokainen kustansi noin 400€. Minä olisin halunnut, että lapsetkin olisivat joutuneet tekemään jotain näiden rahojen eteen, mutta ajatukseni ei saanut kannatusta ja vanhemmat maksoivat suoraan luokan tilille. 

En pysty ymmärtämään mitä ongelmaa tässä olisi voinut verottajan kanssa tulla. 

Vierailija
8/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miksi ei sopinut, mutta ratkaise asia ostamalla itse ne kaikki keksit. 😄

Vierailija
9/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään myyminen VOI olla pakollista. Jos jostain syystä rahat halutaan kerätä pelkästään myymällä jotain, niin ne myyvät jotka haluavat ja hyväksyvät sen että joku toinen ei tee mitään.

Oman lapsen luokalla kaikki tällainen oli täysin vapaaehtoista kun kerättiin leirikoulurahoja. Lisäksi kerättiin rahana jokin pieni summa kaikilta. Osa maksoi vain sen rahasumman eikä osallistunut mihinkään muihin juttuihin ja tämä oli aivan ok. Jo heti alussa tehtiin periaatepäätös, että kenenkään leirikouluun lähtijän perheen ei ole pakko myydä mitään eikä osallistua mihinkään muuhun kuin sen rahasumman laittamiseen tilille. Aivan typerää pakottaa kaikki osallistumaan myymiseen. Kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta eikä jaksamista.

Vierailija
10/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap puhuu asiaa.

Ei meillä ainakaan lapset ole saanut myytyä yhtään ainoaa keksipakettia ja naapurusto, eläkeläisiä, ei osta mitään, töissä ei saa kaupustella ja sukulaiset köyhiä...

Mies sanoi jo viimeksi kun jossain aihetta sivuttiin, ettei aio ostaa enää yhtään kun muutaman kerran on se 10 laatikkoa meille kotiin ostettu ja itse syöty aivan kaikki. Paljon pienemmällä rahanmenolla olisi päästy, jos olisi laitettu vaan X-summa rahaa luokan tilille! 

Ja jos se sovitaan talkoolla myytäväksi siihen ei ole pakko osaallistua, vaikka se väärin olisikin.

Vierailija
11/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat sopivan määrän keksejä, laitat rahat luokan kassaan ja syötte keksit itse. Ei ole vaikeaa.

Miksi ihmeessä mun pitäisi ostaa jotain pahanmakuisia keksejä, joita en halua syödä ja samalla tukea tätä keksifirmaa?? Siksi, että vanhempainyhdistyksen johtajalla olisi hyvä mieli, vaikka luokan rahatilanteen kannalta lopputulos olisi ihan sama. Väärin sammutettu.

Vierailija
12/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, miksi ei sopinut, mutta ratkaise asia ostamalla itse ne kaikki keksit. 😄

Aivan hirvittävän kalliita keksejä ovat. Ja luokalle jää siitä summasta vain osa. Miksei voisi suoraa sitä osaa laittaa tilille...

Vierailija
13/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotuksen?? Voitko selventää?

Voin :)

Jos osa myy tuotteita ja rahat menee heidän lasten maksuihin ja osa maksaa rahalla suoraan --> myymistouhu ei olekaan verovapaata, vaan myyjien ansiotuloa. Eli se, että sinä maksaisit rahalla vesittää koko touhun verovapauden...

Mutta se ei olisi ongelma (verotuksessa), jos muut myy ja kerätyt rahat menee yhteiseen pottiin kaikkien hyväksi, myös niiden, jotka ei myyneet.

Eli tavallaan tällä "kaikki myy"-painostuksella päästään verotusongelmasta eroon. Onko se sitten muutoin oikein ja laillista pakottaa, siihen en ota kantaa.

Vierailija
14/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmoittanut puuhanaiselle ystävällisesti, että minun lapseni eivät aio myydä keksejä. Emme osallistu myyjäisiin tai arpajaisiin. Sen sijaan olen valmis maksamaan lapseni osuuden rahana siinä vaiheessa kun on tiedossa, mitä matka/leirikoulu todellisuudessa kustantaa. Maksan tarkan summan lapsen osuudesta todellisiin kuluihin, en mitään "noin 180 e". Haluan lisäksi ennen maksua nähdä tarkan laskelman siitä, mitä kulut sisältävät eli en maksa euroakaan mukaan lähtevien vanhempien majoituksesta tai ruuasta tms.

Minusta tämä on reilua, puuhanaisen mielestä vastuusta laistamista. On kuulemma mahdotonta etukäteen tietää kuluja. En ymmärrä tätä, koska varailen työkseni majoituksia, aterioita ja oheistoimintoja ja tiedän kustannukset tarkasti etukäteen. Miksi sama ei onnistu leirikouluissa.

Vierailija
15/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmoittanut puuhanaiselle ystävällisesti, että minun lapseni eivät aio myydä keksejä. Emme osallistu myyjäisiin tai arpajaisiin. Sen sijaan olen valmis maksamaan lapseni osuuden rahana siinä vaiheessa kun on tiedossa, mitä matka/leirikoulu todellisuudessa kustantaa. Maksan tarkan summan lapsen osuudesta todellisiin kuluihin, en mitään "noin 180 e". Haluan lisäksi ennen maksua nähdä tarkan laskelman siitä, mitä kulut sisältävät eli en maksa euroakaan mukaan lähtevien vanhempien majoituksesta tai ruuasta tms.

Minusta tämä on reilua, puuhanaisen mielestä vastuusta laistamista. On kuulemma mahdotonta etukäteen tietää kuluja. En ymmärrä tätä, koska varailen työkseni majoituksia, aterioita ja oheistoimintoja ja tiedän kustannukset tarkasti etukäteen. Miksi sama ei onnistu leirikouluissa.

Yläpeukku asiallisesta ja perustellusta toiminnasta mokkapalamafiaa vastaan. Nämä "puuhanaiset" ovat jokin oma ihmisrotunsa, joilla on ilmeisesti rajattomasti aikaa ja energiaa. Oma lapseni pääsee keväällä peruskoulusta, joten kurimus alkaa olla kohdallani ohi. En jää kaipaamaan myöskään sosiaalistavia Helmi-viestejä.

Vierailija
16/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä myy. Jos lapsi tuo kotiin kasan keksipaketteja myytäväksi niin pidä ne kotona vaikka viikon ja palauta sitten kouluun "kun eivät menneet kaupaksi".

Vierailija
17/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä mun pitäisi ostaa jotain pahanmakuisia keksejä, joita en halua syödä ja samalla tukea tätä keksifirmaa?? Siksi, että vanhempainyhdistyksen johtajalla olisi hyvä mieli, vaikka luokan rahatilanteen kannalta lopputulos olisi ihan sama. Väärin sammutettu.

Voihan ne lahjoittaa vaikka opettajienhuoneeseen kahvisyötäväksi? No en tiedä... Jos kerran rahankeräystä puuhaavat ovat sitä mieltä että keksejä pitää myydä eikä pelkkä raha kelpaa, niin miksi sitten ei voi antaa sitä rahaa ja paiskata keskit vaikka kompostiin?

Vierailija
18/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Olen itse ollut järjestämässä lapseni luokan leirikoulua. Kyllä se summa on täysin mahdollista tietää. Tosin ei välttämättä heti, koska leirikouluun otettavat lisäpalvelut voivat maksaa erikseen jne. ja niiden valitseminen tehtiin meillä ainakin vasta lähempänä leirikoulua. Mutta kyllä sen summan ihan ajoissa tietää sentilleen ja pakkohan se on tietääkin! Koska rahankeruusta vastaavien tulisi voida esittää kaikille tarkasti paljonko rahoja on tullut ja kaikki kustannukset. Meillä ainakin oltiin tarkkoja tässä, että laskelmat olivat olemassa. Yleensä kukaan ei halua niitä nähdä, mutta silti. Muutenhan siitä voisi hivuttaa omiin taskuihin rahoja.

Vierailija
19/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan nakin vastaan ja ostan vain itselle niitä tuotteita ja lahjaksi.

Vähän outoa, kun ei tuo parikymppinen kelpaa. Sillä kun tilaat tuotteita, niin luokka saa paljon vähemmän tililleen, mutta niin ne touhupeput tahtoo.

Vierailija
20/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ehdotin että laitan summan, jonka kekseistä myyjä tienaa,kulujen jälkeen. Itsellä työttömänä sosiaalinen piiri niin pieni,enkä ole mitenkään hyvä myymään. Tämä kävi hyvin ja siirsin 45 euroa seuran tilille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi