Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen luokka myy keksejä, rahan laittaminen tilille sen sijaan ei käy

Vierailija
12.11.2016 |

Lapsen luokalta tuli kirje, että myyvät keksejä. Ehdotin, että voisin laittaa jonkun summan esim. 20 e luokan tilille suoraan, koska minulla ei ole halua eikä mahdollisuutta myydä näitä keksejä. Kuvittelin sen olevan kelpo ratkaisu tähän asiaan, osallistuisin kuitenkin luokan rahan keräykseen. Mutta ei, tämä ei kuulemma sovi, vaan kaikkien pitää osallistua myymiseen ja yhdessä tekemiseen. Huh, en todellakaan ole mikään kroisos, mutta meidän työpaikalla on kaikenlainen myynti kiellettyä, sukulaisia on tosi vähän ja hekin asuvat kaukana enkä halua laittaa lastani ovelta ovelle myymään mitään.

Selittäkää kaikki alapeukuttajat miksi tämä oli huono idea?

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä on reilua, puuhanaisen mielestä vastuusta laistamista. On kuulemma mahdotonta etukäteen tietää kuluja. En ymmärrä tätä, koska varailen työkseni majoituksia, aterioita ja oheistoimintoja ja tiedän kustannukset tarkasti etukäteen. Miksi sama ei onnistu leirikouluissa.

Kyllä se voi olla mahdollista, ettei niitä kuluja tarkalleen tiedetä etukäteen. Oman tyttäreni yhden leirikoulun kohdalla oli näin. Leirikoulu oli tavallaan tilattu yhden välikäden kautta, mutta kokonaisuus muodostui useamman yrittäjän tuottamista palveluista. Kaikkia kuluja ei välttämättä voida tarkkaan tietää etukäteen.

Yhden toisen leirikoulun kohdalla taas lentoliput varattiin ajoissa, mutta lippujen hinta varmistui vasta myöhemmin ja siihen vaikutti mm. polttoaineen hinnan kehitys. Olisiko ollut parempi kerätä lentolippurahat jo vuosi ennen leirikoulua, että hinta saadaan lyötyä lukkoon?

Vierailija
22/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykypäivänä ole edesvastuutonta laittaa lapsia kiertämään tuntemattomilla? Ties mitä hulluja sitä naapurustosta löytyykään vapaalla jalalla. Kävin kerran palauttamassa karanneen koiran lähinaapurille ja myöhemmin selvisi, että kyseisessä talossa asuu murhaajan veli. Ei siinä mitään, mutta ei tällä veljelläkään ihan puhtaat jauhot pussissa ollut. Ajatella, jos joku passittaisi lapsen sellaisen ovelle. Toisekseen, en söisi keksejä joiden valmistustavasta ei välttämättä ole tietoa (hygieniasyyt.) Isoilla tehtailla on kuitenkin vastuu, jos jotain sattuisi ja todennäköisyys olennisten hygieniatekijöiden laiminlyöntiin keskimäärin kotileipojia pienempi.

Näin opiskelijana tuntuisi muutenkin inhottavalta kohdata tuollainen tilanne. Rahaa olisi ns. "pakko" antaa, mutta opiskelijallekkin se vitonen on paljon kun niitä "vain 10 opettajan yhteislahjaan", "vain 10e harrastuskaverin lapsen tiskirätteihin" jne tuuppaa esiintymään valitettavan usein. En ole itsekkään käynyt ikinä etelässä, ollut viikkoa lomalla kotimaassakaan, käynyt kylpylässä ja olen sentään 24-vuotias. En näe syytä, miksi minun pitäisi tukea tuntemattoman lapsen leirikoulua. Ymmärtäisin jos pyydettäisiin rahaa jotain akuuttia hätätilannetta varten, tai jotain sellaista missä on jonkun henki ja terveys kyseessä. Lahjottaisin mielelläni sen vitosen nälkiintyneille eläimille, joillekkin jotka sitä rahaa oikeasti tarvitsevat perustarpeiden tyydyttämiseen. En täysin ylimääräisiin mukavuuksiin. Hyväntekeväisyyskohteena tuo on leirikoulu on tarkemmin ajateltuna suorastaan mauton. Verrattavissa siihen, että minä kävisin kerjäämässä rahaa kylpyläkäyntiä varten, jotta pääsisin 24-vuotiaana enismmäistä kertaa pitkän viikonlopun kylpyläreissulle. Henkisesti virkistävää, mutta ei suinkaan välttämätöntä terveyden tai hyvinvoinnin kannalta. Ymmärrän hyvin, että osa vanhemmista vastustaa tuota vahvasti. Jos olet kuitenkin valmis maksamaan 20e suoraan tilille, niin osta itse keksipaketit - koituuhan siitä tietysti yksi ylimääräinen pussi roskia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä selitän.Tämä on opettavaisempi tapa lapsen kannalta.Jos on vaikeaa,niin voithan ostaa keksejä sillä 20 eurolla ja antaa vaikka joululahjoina niitä tutuille.

Vierailija
24/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin idean, miksi ei vain talleteta rahaa tilille. Kyse on oppimistilanteesta. Paitsi että siinä opitaan kohtaamaan erilaisia ihmisiä ja esittämään selkeästi ja kohteliaasti asiansa, niin tarkoitus on, että lapset näkevät, ettei raha puussa tai pankin seinässä kasva, vaan että sen eteen on tehtävä työtä, siis myytävä keksejä tai karkkeja tai vessapaperia tai mitä nyt luokat keksivätkään myydä. Ei todellakaan ole tarkoitus, että vanhemmat lähtevät kiertämään keksilaatikot kainalossa asuinaluettaan tai vievät ne työpaikalleen ja pakko-ostattavat työkavereillaan lapsen myytäväksi tarkoitetut tuotteet. Jos epäilet, ettei lapsi ole kykenevä itse hommaa hoitamaan, osta ne keksit ja anna vaikka sukulaisille ja tuttaville joululahjaksi. Yllättävän moni vanhempi muuten aliarvioi lapsensa kyvyt hoitaa sovitut asiat, kun ovat itse aina tehneet kaiken lapsen puolesta. Antakaa nyt edes yrittää. Jos ei sitten onnistu, niin menkää apuun, ei myymään vaan ostamaan niitä keksejä.

Vierailija
25/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ala mitään myymään ovelta ovelle. Meillä sai aikanaan laittaa tilille 5 € tilille. Oli myyjäisiä. Mikään pakko ei ole osallistua.

Vierailija
26/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein murhaajan veli. Hui kauhistus. Onneksi ei fitnessmissi.

Vierailija
27/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama juttu. Ostin itse keksilaatikoita vinon pinon ja annoin lahjaksi, vein työpaikan kahvihuoneeseen yms. Sen lisäksi että kaupustelu on perseestä, on reaalinen tuntikorvaus hyvin pieni, kun ei noita kukaan osta

Vierailija
28/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitavat olla vaan tahallaan hankalia,jos ei muka käy:

A) suoraan annettu raha menee lyhentämättömänä,eikä keksi paketin kautta

B) verottajallakaan ei ole sanomista,koska lahjavero astuu voimaan vasta 3500€ jälkeen,elikkäs pelivaraa on.

Jälkeenpäin olen ihmetellyt että eikös opiskelun tulisi olla maksutonta? Meidän luokalla oli yks lapsi sellasesta perheestä,jolla oli miltei ylivoimaista tuoda 100mk luokkaretkikassaan,mutta piti vaan. Tiedostan kyllä että jos ei maksa niin ei saa mitään. Mutta ihme ettei rahan keruu ole tällä mielensäpahoittajien aikakaudella kielletty jo

Vierailija
29/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe harrastaa!

Olemme siitä syystä ostaneet kotiimme noita keksipaketteja ja pikkuveljen parhaita-karkkiboxeja hirvittävän paljon.

Enää emme osta. 

Lapsille on tullut vaihdellen 10-20 laatikkoa myytäväksi. Yksi laatikko kun maksaa 8,50€ voi siitä laskea, ettei ihan pieni summa ole heräteostoksi ja oman perheen herkuttelu kekseksi, kun myytyä niistä ei saa ensimmäistäkään lootaa. 

Huomattavasti edullisempaa olisi laittaa rahaa suoraan tilille.

Vierailija
30/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä selitän.Tämä on opettavaisempi tapa lapsen kannalta.Jos on vaikeaa,niin voithan ostaa keksejä sillä 20 eurolla ja antaa vaikka joululahjoina niitä tutuille.

Mutta, jos ostan 20 eurolla keksejä itselleni, niin lapseni luokka saa vain euron tai kaksi. Minun pitäisi siis ostaa vähintään 200 eurolla keksejä joita en halua ja jotka tulen heittämään roskiin. Ei ole järkevää muiden kuin keksitehtaan kannalta.

Enkä minäkään uskalla laittaa tyttöäni soittelemaan ovikelloja ja kaupustelemaan keksejä, koskaan ei voi tietää mikä Jammu siellä oven takana asuu.

Vierailija
31/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään lähde ovelta ovelle myymään, eikä lähde lapset. Edes tuttujen oville.

Niille saa riittää raakaraha, tai ei ollenkaan.

Mä olen itse luokkatoimikunta aktiivi ja aina sanonut tiukan sanan, ettei kaikki halua, voi, halua tai halua ja kiinnosta myydä. Senpä takia meillä saa tallettaa sen parikymppisenkin.

Vierailija
32/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä ikuisuusaihe... Miksei voi keksiä jotain muita keinoa rahan keräämiseen kuin pakkomyydä niitä keksejä ja karkkeja, joita kukaan ei halua ja joilla suurimman voiton tekee niitä kouluille myyvä firma? Voisi vaikka oikeasti tehdä jotain yhdessä, jos myymisen on tarkoitus kohottaa yhteishenkeä ja saada lapset tekemään työtä retkensä eteen.

Vierailija
33/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan se on "hyvä idea" kun jotain sattuu.

Meillä tytöt ovat innoissaan myyneet jotain kalentereita ym ovelta ovelle. Ikävää on aina  jälkeen päin kuulla tytöiltä niistä kommenteista, mitä ovat ovella saaneet. Vanhat ihmiset kiroilevat ja huutavat pienille alakouluikäisille tytöille ja haukkuvat kerjäläisiksi. Mistä noista oikeasti tietää, jos joskus käyvät käsiksikin?

Vierailija
34/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen päiväkodin vanhempaintoimikunta myy näitä Pikkuveljen parhaat yms rasioita. Ne maksavat 7 euroa ja toimikunta saa rasiasta 3 euroa. Voisin ennemmin maksaa tilille 21 euroa (kolmen rasian hinta) kuin ostaa kolme rasiaa, joista päiväkodille jää 9 euroa.

Vierailija
35/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä minun (tai siis lasten...) pitäisi myydä pesuaineita, sukkia, leipomotuotteita, partiolaisten joulukalentereita ja arpajoulukalenrereita! (Tulevia myyjäisiä unohtamatta.) Ei voi edes itse ostaa kaikkea "kannatuksen vuoksi", saati että myisi sukulaisille ja tuttaville! Onneksi mitään ei ole pakko myydä tai ostaa ja riihikuiva kelpaa aina!

Vierailija
36/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin tuntiliksa on parempi mitä se olisi keksejä myymällä. Mielummin kerään siis rahaa tekemällä töitä, sillä se säästää aikaa. Ja jos vanhempia huolettaa, että se muksu ei opi "tekemään" jotain vastineena rahoille niin sopikaa kotona, että tekemällä kotitöitä vanhemmat maksavat rahaa leirikoulukassaan.

Vierailija
37/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AI opettavaisempi tapa, että vanhemmat myy keksejä... Josta keksifirmaa käärii voittoa. No, opettaahan se tietenkin markkinataloudesta jotain.

38/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmät säännöt koulussa kieltävät. Jollekin voi tulla paha mieli, kun toisen vanhemmat ovat sen verran varakkaita, että maksavat ja toiset joutuvat hommiin. Mä en ollenkaan ymmärrä noita talkoohommia. Menetetyn vapaa-ajan hinnalla maksaisi mielellään sen oletetun tuoton riihikuivana tilille. Kekseissäkin usein käy niin, että tulet ostaneeksi läjän keksejä satasella, kun antamalla 50 € rahastoon olisivat kaikki päässeet vähemmällä. Mutta Suomessa aina mennään tyhmimmän/hitaamman/köyhimmän jne ehdoilla.

39/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuorimman lapsen luokalla skipattiin nämä keksimyyntifirmat ja korvattiin myynti laittamalla luokan tilille rahaa lapsen kotitöitä vastaan. Eli lapsi tienasi "palkkaa" luokan hyväksi esim. 20 euroa/rahankeruukerta tekemällä tietyssä ajassa tietty määrä erilaisia kotitöitä (astianpesukoneen tyhjennys, roskien vienti, oman huoneen imurointi...)

Vierailija
40/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi maksavansa vain lapsensa kulut, ei mukaan lähtevien vanhempien. Kiva juttu niille vanhemmille, joita ensinnäkin tarvitaan tietty määrä valvojiksi reissulle. Oman lapseni luokalla vanhempia piti olla vähintään 2, mielummin 3 koko ajan paikalla. Eli ensin uhraat lomasi, itse ajoin autolla yhteensä 500 kilometriä mahdollistaakseni leirikoulun lapsille ja vielä olisi pitänyt maksaa yöpymisestä ja ruuasta!!! Ilman meitä vanhempia lasten leirikoulu ei olisi toteutunut lainkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä