Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen luokka myy keksejä, rahan laittaminen tilille sen sijaan ei käy

Vierailija
12.11.2016 |

Lapsen luokalta tuli kirje, että myyvät keksejä. Ehdotin, että voisin laittaa jonkun summan esim. 20 e luokan tilille suoraan, koska minulla ei ole halua eikä mahdollisuutta myydä näitä keksejä. Kuvittelin sen olevan kelpo ratkaisu tähän asiaan, osallistuisin kuitenkin luokan rahan keräykseen. Mutta ei, tämä ei kuulemma sovi, vaan kaikkien pitää osallistua myymiseen ja yhdessä tekemiseen. Huh, en todellakaan ole mikään kroisos, mutta meidän työpaikalla on kaikenlainen myynti kiellettyä, sukulaisia on tosi vähän ja hekin asuvat kaukana enkä halua laittaa lastani ovelta ovelle myymään mitään.

Selittäkää kaikki alapeukuttajat miksi tämä oli huono idea?

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin tuntiliksa on parempi mitä se olisi keksejä myymällä. Mielummin kerään siis rahaa tekemällä töitä, sillä se säästää aikaa. Ja jos vanhempia huolettaa, että se muksu ei opi "tekemään" jotain vastineena rahoille niin sopikaa kotona, että tekemällä kotitöitä vanhemmat maksavat rahaa leirikoulukassaan.

Meillä on sellainen sopimus, että lapset listaavat kotityöt, jotka niiden kuuluu tehdä, että vanhemmat maksavat 5e/kk lapsille "palkkaa" leirikoulukassaan... lisäksi pyritään keräämään rahaa muutoin kuin noilla kekseillä/karkeilla/sukilla... esim. myymällä grillimakkaraa paikallisessa joulun avauksessa.

Vierailija
62/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ostat itse ne keksit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittäkääpä tyhmälle, miten keksien myyminen on "yhdessä tekemistä"?

Tehdään töitä yhteisen tavoitteen eteen.

Vierailija
64/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten tulisi itse kerätä kasaan tarvittavat rahat. Idea on siinä, että oppivat samallasekä työnteon merkityksen että sen, että raha ei tule automaatista.

AP:n ehdotus rahan laittamisesta tilille on silkkaa laiskuutta ja huonoa vanhemmuutta.  Miksi haluat opettaa lapsillesi, että kaiken saa helposti?

Vierailija
65/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksivälittäjän pisnes kärsii.

Myymiseen osallistuminen on vapaaehtoista.

Vierailija
66/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat sopivan määrän keksejä, laitat rahat luokan kassaan ja syötte keksit itse. Ei ole vaikeaa.

Ostat 60 eurolla keksejä josta luokan tilelle menee 20 euroa. Mitä järkeä tässä yhtälössä on sillä että keksidiilerille menee 40 eruroa? Tulee vielä syötyä niitä epäterveellisä sokerirasvapommeja. Tavaran myymiset pois ja rahat suoraan tilille. Pitäisi kieltää lailla että koulussa ei saa myydä kolmannen osapuolen tuotteita.

Vierailija
67/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä ovelta ovelle myymisessä huono kokemus ihan maaseutukirkonkylästä jo vuosikymmenten takaa kaverin kanssa. Vielä tiedettiin se pappa, mutta pappa kun oli alkanut dementoitua, niin käytös oli sellaista, että juostiin pakoon. Huusi meille aika vihaisena ja luuli, et on tultu ryöstämään hänet. 

Vierailija
68/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheuttaa ainakin verotuksen kanssa ongelmia.

No ei todellakaan aiheuta pikkusummat lasten koululuokan tilille ongelmia!!!

Vierailija
69/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmoittanut puuhanaiselle ystävällisesti, että minun lapseni eivät aio myydä keksejä. Emme osallistu myyjäisiin tai arpajaisiin. Sen sijaan olen valmis maksamaan lapseni osuuden rahana siinä vaiheessa kun on tiedossa, mitä matka/leirikoulu todellisuudessa kustantaa. Maksan tarkan summan lapsen osuudesta todellisiin kuluihin, en mitään "noin 180 e". Haluan lisäksi ennen maksua nähdä tarkan laskelman siitä, mitä kulut sisältävät eli en maksa euroakaan mukaan lähtevien vanhempien majoituksesta tai ruuasta tms.

Minusta tämä on reilua, puuhanaisen mielestä vastuusta laistamista. On kuulemma mahdotonta etukäteen tietää kuluja. En ymmärrä tätä, koska varailen työkseni majoituksia, aterioita ja oheistoimintoja ja tiedän kustannukset tarkasti etukäteen. Miksi sama ei onnistu leirikouluissa.

no sinähän nimenomaan laistat vastuuta. Jos olette luokassa tehneet päätöksen leirikoulusta, olette samalla myös hyväksyneet sen, ettei kukaan kerää juuri sitä oman lapsen osuutta, vaan luokan yhteistä osuutta. Kun kerätään rahaa luokalle, ei mikään raha saa olla ns, korvamerkittyä "minun lapseni" rahaa, se on laitonta. Perusopetus on maksutonta ja jos kouluajalla järjestetään retkiä, kaikilla on oikeus osallistua, kerätystä summasta riippumatta. Tästä syystä myös sitä tarkkaa summaa ei etukäteen tiedä, se riippuu kerätyn summan kokonaismäärästä (joka on siis luokan yhteinen summa). Tämän olette myös hyväksyneet, kun olette vanhempien kesken rahan keräämisestä sopineet. Vapaa-ajalla, ilman koulua, voitte sitten keräillä rahaa ja järjestellä tekemistä niille, jotka osallistuvat.

Vierailija
70/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmoittanut puuhanaiselle ystävällisesti, että minun lapseni eivät aio myydä keksejä. Emme osallistu myyjäisiin tai arpajaisiin. Sen sijaan olen valmis maksamaan lapseni osuuden rahana siinä vaiheessa kun on tiedossa, mitä matka/leirikoulu todellisuudessa kustantaa. Maksan tarkan summan lapsen osuudesta todellisiin kuluihin, en mitään "noin 180 e". Haluan lisäksi ennen maksua nähdä tarkan laskelman siitä, mitä kulut sisältävät eli en maksa euroakaan mukaan lähtevien vanhempien majoituksesta tai ruuasta tms.

Minusta tämä on reilua, puuhanaisen mielestä vastuusta laistamista. On kuulemma mahdotonta etukäteen tietää kuluja. En ymmärrä tätä, koska varailen työkseni majoituksia, aterioita ja oheistoimintoja ja tiedän kustannukset tarkasti etukäteen. Miksi sama ei onnistu leirikouluissa.

Eikö olisi kaikkien kannalta parempi, jos lapsesi ei osallistuisi koko leirikouluun?

Ajattelitko tosissaan, että valvojien pitäisi maksaa omat kulunsa ihan omasta pussista, jos vapaaehtoisesti lähtevät valvomaan kullannuppusi luokan retkeä? Mitäpä jos itse lähtisit mukaan valvojaksi, näin pystyisit varmistamaan, että maksat vain omat kulusi?

Vierailija
71/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten tulisi itse kerätä kasaan tarvittavat rahat. Idea on siinä, että oppivat samallasekä työnteon merkityksen että sen, että raha ei tule automaatista.

AP:n ehdotus rahan laittamisesta tilille on silkkaa laiskuutta ja huonoa vanhemmuutta.  Miksi haluat opettaa lapsillesi, että kaiken saa helposti?

Alapeukut kertovat palstalaisten luokka-asemasta. Hyvin toimeentulevat ja rikkaat eivät useimmiten anna lapsilleen mitään ilmaiseksi, vaan opettavat työnteon merkityksen jo nuorena.

Vierailija
72/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kaikki keksit itse.

Vierailija
73/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että. Mä olisin niin onnellinen, jos mun ryhmä olisi päätynyt siihen, että mitään varoja ei edes yritetä kerätä, vaan rahat vaan tilitetään luokan tilille ja sit matkaan. Nyt mä sit hyvää hyvyyyttäni teen palkatta tunti- ja taas tuntikausia duunia näiden kaiken maailman myyntihommien parissa. No, oma ongelmani että oon niin kiltti.

Vierailija
74/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri myy Lambi vessapaperia.

Samaan aikaan Cittari myy halvemmalla tuplasti isompaa säkkiä.

Luokka saisi enemmän katetta, jos ostaisi Cittarista.

Vierailija
75/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsemme helpommalla kun ostamme kaikki keksit itse ja sitten myyntikaavakkeisiin vain jotain keksittyjä nimiä. Keksitkin oli niin pahoja että kyllä maistettiin ja loput roskiin.

Nopea ja tehokas tapa eikä tarvitse väitellä myyntiryhmän kanssa...

Vierailija
76/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi kaikkien kannalta parempi, jos lapsesi ei osallistuisi koko leirikouluun?

Ajattelitko tosissaan, että valvojien pitäisi maksaa omat kulunsa ihan omasta pussista, jos vapaaehtoisesti lähtevät valvomaan kullannuppusi luokan retkeä? Mitäpä jos itse lähtisit mukaan valvojaksi, näin pystyisit varmistamaan, että maksat vain omat kulusi?

Olen ilmoittanut, että voin lähteä mukaan valvojaksi ja että maksan itse omat kuluni. Ei kelpaa, koska mukaan lähtevät nämä ns. puuhanaiset. Lapset asuvat 4 hlö/huone eli kahdelle sänky, kaksi lattialla. Puuhanaisilla on jokaisella oma huone ja tietenkin eri kerroksella kuin lapsilla, koska "pitäähän heidän saada nukkua rauhassa". Opettaja ja koulunkäyntiavustaja asuvat yhteisessä huoneessa, joka on samalla käytävällä kuin lapsetkin.

Lapseni osallistuu leirikouluun ja jos haluan, en maksa siitä euroakaan. Perusopetus on ilmaista. Kun koko luokka lähtee leirikouluun, sinne pääsee jokainen, myi keksejä tai ei.

Vierailija
77/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no sinähän nimenomaan laistat vastuuta. Jos olette luokassa tehneet päätöksen leirikoulusta, olette samalla myös hyväksyneet sen, ettei kukaan kerää juuri sitä oman lapsen osuutta, vaan luokan yhteistä osuutta. Kun kerätään rahaa luokalle, ei mikään raha saa olla ns, korvamerkittyä "minun lapseni" rahaa, se on laitonta. Perusopetus on maksutonta ja jos kouluajalla järjestetään retkiä, kaikilla on oikeus osallistua, kerätystä summasta riippumatta. Tästä syystä myös sitä tarkkaa summaa ei etukäteen tiedä, se riippuu kerätyn summan kokonaismäärästä (joka on siis luokan yhteinen summa). Tämän olette myös hyväksyneet, kun olette vanhempien kesken rahan keräämisestä sopineet. Vapaa-ajalla, ilman koulua, voitte sitten keräillä rahaa ja järjestellä tekemistä niille, jotka osallistuvat.

Mistä sinä tiedät, mitä on päätetty? Ensinnäkin luokka ei tee päätöstä leirikoulusta, se on osa opetussuunnitelmaa. Vanhemmat eivät muodosta mitään yhdistystä tms., joka tekee päätöksiä muiden puolesta ja jolla on oikeus vaatia myyntejä/rahoja/osallistumista. Tiedän, että minun ei tarvitse maksaa euroakaan lapseni leirikoulusta ja silti hänet on pakko ottaa mukaan. Mutta olen valmis maksamaan yhden lapsen osuuden (ei välttämättä omani, mutta 1/22 osuuden kuluista). Se ei kelpaa, koska ei osata sanoa, mitkä ovat kulut.

Kerätyn summan kokonaismäärä pitäisi kokonaisuudessaan käyttää leirikouluun, joten minun mielestäni yksinkertainen laskutoimitus olisi seuraava: kerätty summa/21 + kerätty summa. Sen tulee olla yhtäsuuri kuin leirikoulun lapsiin (22 kpl) kohdistuvat kulut. Vapaaehtoisten vanhempien kuluja ei korvata, koska he ovat mukana vapaaehtoisesti. Ei vapaaehtoisten kuluja ole tapana maksaa muutenkaan, miksi leirikoulu olisi poikkeus?

Vierailija
78/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsen luokka myy keksejä, rahan laittaminen tilille sen sijaan ei käy"

Veropetos.

AINA on ilmoitettava verottajalle. 

Vierailija
79/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat itsellesi ne keksit ja annat joululahjaksi sukulaisille.

Vierailija
80/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostat itsellesi ne keksit ja annat joululahjaksi sukulaisille.

Kenelle muka haluaisin antaa noin pahoja keksejä lahjaksi? Itsekään en niitä syö, kun on viljaton ruokavalio ja myös ystäväpiirissä keliakiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan