Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen luokka myy keksejä, rahan laittaminen tilille sen sijaan ei käy

Vierailija
12.11.2016 |

Lapsen luokalta tuli kirje, että myyvät keksejä. Ehdotin, että voisin laittaa jonkun summan esim. 20 e luokan tilille suoraan, koska minulla ei ole halua eikä mahdollisuutta myydä näitä keksejä. Kuvittelin sen olevan kelpo ratkaisu tähän asiaan, osallistuisin kuitenkin luokan rahan keräykseen. Mutta ei, tämä ei kuulemma sovi, vaan kaikkien pitää osallistua myymiseen ja yhdessä tekemiseen. Huh, en todellakaan ole mikään kroisos, mutta meidän työpaikalla on kaikenlainen myynti kiellettyä, sukulaisia on tosi vähän ja hekin asuvat kaukana enkä halua laittaa lastani ovelta ovelle myymään mitään.

Selittäkää kaikki alapeukuttajat miksi tämä oli huono idea?

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojan pienluokka kävi keräämässä puolukoita luokkaretkeä varten.  Nämä olivat hyvätasoisia lapsia, joilla lähinnä dysfasiaa, aspergeria yms. niin että tarvitsivat rauhallisen ympäristön, normaalin oppimäärän kuitenkin suorittivat kaikki. Kaikki poikia ja olivat olleet ihan tohkeissaan. Jos normiluokka laitettaisiin samaan, olisi täällä av:lla kamalat valitukset ja myötäilyt, että ihan kamalaa. Sen sijaan me erkkojen äidit olimme hyvillämme. He olivat käyttäneet yl:n tunnin siihen ja samalla opetelleet metsässä tunnistamaan kasveja mitä nyt syksyllä vielä oli. Sukkia heillä kyllä oli myynnissä. Paljon parempi idea tuo sukkafirma kuin keksit, sukille on sentään käyttöä. Niitä ostin itselle ja mulla taitaa olla vieläkin sen ajan sukkia, vaikka pojan kutosluokasta on jo aikaa. Meillä ei kanssa olisi ollut käyttöä kekseille, poika itse on allerginen vehnälle ja me miehen kanssa emme syö makeaa. Muutaman kerran niitä on ostettu muilta. Mutta mm. mieheni työpaikalla on kaupustelu kielletty, koska se on mennyt liiallisuuksiin. Mun työpaikalla on vain kaksi ihmistä itseni lisäksi, joten eipä sillä paljon mitään saa myytyä kukaan. 

Vierailija
102/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

OVelle tulevat kaupustelevat lapset on ärsyttäviä, vaikka olen heille toki kohtelias. Mutta mistäs te tiedätte, mikä pedofiili tai huumehörhö siellä on? Niitä on nykyään maallakin, tai oli ennenkin, mutta niistä oltiin hiljaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ei meillä raha kelvannut niin ei väkisin. Ei todellakaan lähdetä mihinkään pakkomyyntiin mukaan, kun ei kukaan sitä halua - kaikkein vähiten meidän lapsi. Monta velvollisuutta ja pakkoa elämässä on, mutta tämä meillä jätetään väliin. Meidän panos siis on 0, olisin kyllä voinut siirtää sitä rahaa ihan hyvinkin, mutta yhtään keksilootaa en halua nähdä meillä. 

Vierailija
104/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokan rahankeruuhan menee lailliseti niin, että joko myydään tuotteita talkoona, tai luokan tilille lahjoitetaan rahaa. Jälkimmäisessä ongelma on usein se, että jos tilille on lahjoittanut vaikkapa 200-300e, harmittaa, että ne on lahjoittanut luokalle, jos oppilas ei leirille vaikka muuton vuoksi pääsekään.

Luokan tilillä ei voi olla korvamerkittyä rahaa, koska koulu on maksutonta.

Ja sitten siinä oli myös jokin lakitekninen ja verotuksellinen syy, miksi ei voida kerätä oppilaskohtaisia maksuja.

Vierailija
105/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö keksijankkaajat ja muut tajua, että koko myyntityö on vapaaehtoista samoin rahan maksu minkään leirikoulun hyväksi!?Mikä siinä on vaikea tajuta? Lapselta ei voi periä satojen eurojen pääsymaksua kouluaikana tehtävään retkeen! Onko opettajat siunanneet laittomat rahankeruut vaikka laki on ollut täysin selvä jo vuosia?!!

Vierailija
106/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä suostunut noihin paskamyymisiin. Eikä lapsi lähtenyt reissuun, kun ei sitä kiinnostanut ; DDD

Vierailija
107/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä leirikouluja sellaisilla luokilla, jossa on paljon maahanmuuttajia, muutaman suomalaisen vanhemman pitäisi kustantaa kaikki. Toisaalta on päässyt sitten helpommalla.

Vierailija
108/115 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kunnassa leirikoulusäännöt ja niitä on noudatettava. Ei ole nokan koputtamista kenelläkään. Turha käyttää aikaa riitelyyn kuka pääsee ja kuka ei. Meillä leirikouluun pääsevät ne, joka ovat ensi syksynä 2 kouluviikolla ko. luokalla, kun leiri alkaa. Ei ketään voi jättää pois vaikka tulisi täysin uutena luokkaan vain pari päivää ennen. 

Lapsen luokalla on onneksi innokkaita äitejä ja MYÖS ISIÄ riittävästi, joten rahojen keruu ei jää parin innokkaan harteille. Meillä rahaa saadaan todennäköisesti kerättyä sen verran, että ei tule paljoa ylimääräisiä maksuja kenellekään. 

Itse haluan opettaa omalle lapselleni, että raha ei tule vanhempien lompakosta, vaan sen eteen on tehtävä töitä ja että ajan antaminen on yhtä arvokasta kuin raha, jos ei arvokkaampaa.

Vapaaehtoistöitä teen, koska saan siitä jotain itselle. En koskaan ajattele, että miksi tuokaan ei osallistu. Välillä saaminen on iloa itselle tai jollekin toiselle tai sitten uusia tuttavia ja kokemuksia tai vaikka rahaa johonkin hyödyllisen asian hyväksi.

Minusta tuollainen keksi yms myynti on ihan vain kerjäämistä, ei todellakaan sellaista "työn tekoa" mitä haluaisin opettaa lapselleni. Minusta on noloa kerjätä sukulaisia, tuttuja ja kavereita kustantamaan lapseni reissut tai harrastukset. Lisäksi suurinosa rahoista menee jollekkin muulle kuin luokalle.

Miten asian näkee. Ihan samallalailla myydään mitä tahansa muutakin tuotetta/palvelua.

Lapsi ei myynyt yhtään sukulaisille, tuttaville tai kavereille, enkä minäkään. Eikä ostettu yhtään itse. Kysyy uskallusta lähteä oville kaupaamaan, mutta toisaalta antaa rohkeutta, kun huomaa että homma toimii. Myös se "ei osteta" -vastaus on opettavaista lapselle. 

Eipä ainakaan meidän lapsesta kasvata sellaista vätystä kuin osa Sukulan ohjelmassa esiintyneistä nuorista on. Heitä kun ei oltu ilmeisesti koskaan pakotettu tekemään yhtään mitään, aivan aloitekyvyttömiä luusereita. Ainoa mitä olivat oppineet elämässä oli luovuttaminen, kun vähänkin menee hankalaksi tai epämukavaksi. 

Joo, varmasti kysyy uskallusta lähteä ovelta ovelle kauppaamaan. Varsinkin kun siihen sisältyy raskaasti liikennöidyn maantien vartta kulkeminen parin kilometrin matkalta, ja mennen tullen ko. tien ylittäminen. Erittäin hauskaa varsinkin näin syyspimeillä. Arvaapa kahdesti, päästänkö omaani naapurustoon myymään.

Vierailija
109/115 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmoittanut puuhanaiselle ystävällisesti, että minun lapseni eivät aio myydä keksejä. Emme osallistu myyjäisiin tai arpajaisiin. Sen sijaan olen valmis maksamaan lapseni osuuden rahana siinä vaiheessa kun on tiedossa, mitä matka/leirikoulu todellisuudessa kustantaa. Maksan tarkan summan lapsen osuudesta todellisiin kuluihin, en mitään "noin 180 e". Haluan lisäksi ennen maksua nähdä tarkan laskelman siitä, mitä kulut sisältävät eli en maksa euroakaan mukaan lähtevien vanhempien majoituksesta tai ruuasta tms.

Minusta tämä on reilua, puuhanaisen mielestä vastuusta laistamista. On kuulemma mahdotonta etukäteen tietää kuluja. En ymmärrä tätä, koska varailen työkseni majoituksia, aterioita ja oheistoimintoja ja tiedän kustannukset tarkasti etukäteen. Miksi sama ei onnistu leirikouluissa.

no sinähän nimenomaan laistat vastuuta. Jos olette luokassa tehneet päätöksen leirikoulusta, olette samalla myös hyväksyneet sen, ettei kukaan kerää juuri sitä oman lapsen osuutta, vaan luokan yhteistä osuutta. Kun kerätään rahaa luokalle, ei mikään raha saa olla ns, korvamerkittyä "minun lapseni" rahaa, se on laitonta. Perusopetus on maksutonta ja jos kouluajalla järjestetään retkiä, kaikilla on oikeus osallistua, kerätystä summasta riippumatta. Tästä syystä myös sitä tarkkaa summaa ei etukäteen tiedä, se riippuu kerätyn summan kokonaismäärästä (joka on siis luokan yhteinen summa). Tämän olette myös hyväksyneet, kun olette vanhempien kesken rahan keräämisestä sopineet. Vapaa-ajalla, ilman koulua, voitte sitten keräillä rahaa ja järjestellä tekemistä niille, jotka osallistuvat.

Mistä sinä tiedät, mitä on päätetty? Ensinnäkin luokka ei tee päätöstä leirikoulusta, se on osa opetussuunnitelmaa. Vanhemmat eivät muodosta mitään yhdistystä tms., joka tekee päätöksiä muiden puolesta ja jolla on oikeus vaatia myyntejä/rahoja/osallistumista. Tiedän, että minun ei tarvitse maksaa euroakaan lapseni leirikoulusta ja silti hänet on pakko ottaa mukaan. Mutta olen valmis maksamaan yhden lapsen osuuden (ei välttämättä omani, mutta 1/22 osuuden kuluista). Se ei kelpaa, koska ei osata sanoa, mitkä ovat kulut.

Kerätyn summan kokonaismäärä pitäisi kokonaisuudessaan käyttää leirikouluun, joten minun mielestäni yksinkertainen laskutoimitus olisi seuraava: kerätty summa/21 + kerätty summa. Sen tulee olla yhtäsuuri kuin leirikoulun lapsiin (22 kpl) kohdistuvat kulut. Vapaaehtoisten vanhempien kuluja ei korvata, koska he ovat mukana vapaaehtoisesti. Ei vapaaehtoisten kuluja ole tapana maksaa muutenkaan, miksi leirikoulu olisi poikkeus?

Kukas opettajan ja mahdollisen koulunkäyntiavustajan kulut maksaa?

Ja toisekseen, olen ollut aika paljon mukana harrastustoiminnassa leirejä ja matkoja järjestämässä, ja aina on mukaan tulleiden vapaaehtoisten valvojien kulut maksettu. Joskus jopa valvojan oma lapsi on päässyt viikoloppuleirille ilmaiseksi. Poikkeuksena ehkä pidemmät ulkomaan reissut, joista valvojat ovat maksaneet saman kuin lapset, eli korkeintaan puolet kustannuksista.

Vierailija
110/115 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakia rikotaan raskaasti, jos lapsi ei pääse leirikouluun, joka on luokan työjärjestyksessä ja  syynä, ettei vanhempi ole maksanut tarpeeksi leirikoulukassaan. Tehkää rikosilmoitus, jos ilmenee kiristystä ja uhkausta tässä asiassa ja ilmoitus aina rehtorille. Itsellä on mennyt kaupaksi luokan kanssa hyvin karkit ja keksit ja parasta onkin kerätä rahaa yhdessä. Ylikin on jäänyt aina rahaa ja on päästy  bussimatkojen lisäksi huvipuistoon ja pitseriaan. Yöpymisiä ei tosin ole ollut. Siis: rahaa voi kerätä muillakin tavoin kuin keksinmyynnillä. Mielikuvitusta peliin! t. ope ja luokanvalvoja useita kertoja

Ketä vastaan rikosilmoitus....

Vierailija
111/115 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat sopivan määrän keksejä, laitat rahat luokan kassaan ja syötte keksit itse. Ei ole vaikeaa.

Ei niitä itse tarvitse syödä. Voi kääräistä joulupaperiin ja antaa opettajalle lahjaksi ennen lomaa. Jos päiväykset antavat myöten, voi tehdä saman myös kevätjuhlassa.

Vierailija
112/115 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksien myynti ovelta ovelle ei enää toimi siksikään koska kellään ei enää ole käteistä rahaa. Vai pitäisikö antaa keksirasia ja lasku, joka sitten tulee maksetuksi omantunnon mukaan?

Vierailija
113/115 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi, miksei tarvittavaa summaa voi kertoa tarkkaan etukäteen?

No esimerkiksi siksi, että ketään ei voi peruskoulussa pakottaa maksamaan omaa osuuttaan ja jos näin käy, tasataan puuttuva raha muiden osallistujien pussista. 

Vierailija
114/115 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama juttu kun itse leivoin myyjäisiin leivoksia. Olen kondiittori joten halusin tehdä niistä hienoja.

10 leivosta vein ja niihin oli laitettu euron kappale hintaa, ei todellakaan riitä edes tarvikkeisiin tuo summa. Olisi siis vain kannattanut antaa tuo raha suoraan retkikassaan.

Vierailija
115/115 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun myyjäisissä tosiaan myydään pilkkahinnalla herkkuja. Takkiin tulee siis myyjäisiin tuotteita tuoneille. Hölmöläisten hommaa. Rahat kannattaisi laittaa suoraan tilille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi