Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen luokka myy keksejä, rahan laittaminen tilille sen sijaan ei käy

Vierailija
12.11.2016 |

Lapsen luokalta tuli kirje, että myyvät keksejä. Ehdotin, että voisin laittaa jonkun summan esim. 20 e luokan tilille suoraan, koska minulla ei ole halua eikä mahdollisuutta myydä näitä keksejä. Kuvittelin sen olevan kelpo ratkaisu tähän asiaan, osallistuisin kuitenkin luokan rahan keräykseen. Mutta ei, tämä ei kuulemma sovi, vaan kaikkien pitää osallistua myymiseen ja yhdessä tekemiseen. Huh, en todellakaan ole mikään kroisos, mutta meidän työpaikalla on kaikenlainen myynti kiellettyä, sukulaisia on tosi vähän ja hekin asuvat kaukana enkä halua laittaa lastani ovelta ovelle myymään mitään.

Selittäkää kaikki alapeukuttajat miksi tämä oli huono idea?

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten tulisi itse kerätä kasaan tarvittavat rahat. Idea on siinä, että oppivat samallasekä työnteon merkityksen että sen, että raha ei tule automaatista.

AP:n ehdotus rahan laittamisesta tilille on silkkaa laiskuutta ja huonoa vanhemmuutta.  Miksi haluat opettaa lapsillesi, että kaiken saa helposti?

Alapeukut kertovat palstalaisten luokka-asemasta. Hyvin toimeentulevat ja rikkaat eivät useimmiten anna lapsilleen mitään ilmaiseksi, vaan opettavat työnteon merkityksen jo nuorena.

Keksien myynnissä se oppi on, että keksimyyntifirma saa parhaimman tuoton ja myyjät vähän. Töissä nuo vanhemmat näyttävät tekevän sen myyntityön, ei siellä lapsia ole ollut.

Itse mieluummin olisin maksanut lapselle kotitöistä tai vaikka pihan haravoinnista. Luokan tekemä näytelmä tai joulukortit olisi ollut hyvä idea, kuten tuolla aiemmin oli. Siinä olisi ollut sitä yhdessä tekemistä ja koko voitto olisi jäänyt luokalle.

Vierailija
82/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ilmeisesti kestoprovo, mutta jos haluat selvitä tilanteesta rahalla, niin osta lapseltasi itse ne keksit ja heitä vaikka roskiin. Jos taas itse pitää tehdä jotain myytäväksi, niin osta leipomosta ja laita lapsen matkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilkuyg kirjoitti:

"Lapsen luokka myy keksejä, rahan laittaminen tilille sen sijaan ei käy"

Veropetos.

AINA on ilmoitettava verottajalle. 

Rahan laittamista yhdistyksen tilille ei tarvitse ilmoittaa verottajalle. Edes rahankeräyslupaa ei tarvita, kun ei pyydetä rahaa ulkopuolisilta. 

Vierailija
84/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutus myyjäismammoille, että laittakaa aina tilinumero ja viite/viesti nettiin tai sähköposteihin. Joku myyjäisiin kyllästynyt saattaa tehdä tilisiirron. Rahaa ei saa pyytää, jos ei ole keräyslupaa, mutta saa sitä silti vastaanottaa. 

Vierailija
85/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö niitä hiton keksejä tuputetaan myytäväksi? Kyllä on keksifimoilla hyvin pullat tai keksit uunissa koulun opettajien kanssa vieläkin. Keksit ovat ihan kauheaa soopaa, kamalanmakuisia ja ihan järkyttävän kalliita. Meillä ja kaverilla kieltäydyttiin mymästä, kun kukaan niitä ei halua ostaa ja sitten ovat väkisin myytyjen ostjat vihaisia meille, kun oli melkein pakko ostaa, kun lapsenlapsi tai serkunkumminkakara väkisin myi.

Mieluummin annetaan rahoina tai kun ensi kerran opet näitä suunnittelee, niin useampi vanhempi ilmoittamaan yhteistuumin, että me ei niitä myydä.

Ja pitäisikö muka itse ostaa hirmu kalliit pahvinpalat, kun ei diabeetikot niitä muutenkaan syö. Kiva siinä sitten diabeetikkolapsenkin myydä keksejään. Vituttaa tämä.

Vierailija
86/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmää toimintaa. Meillä ainakin saa laittaa tilille jos ei halua osallistua myyntiin. Eikä ketään edes pakoteta myymään tai osallistumaan. Tietävät kyllä kuka myi nytkin keksejä mutta eivät kuinka paljon. Vain minä tiedän koska hoidin tilaukset.

Itse pyrin ennemin antamaan aikaani enkä rahaa koska itsellä on rahat tiukilla. Ajan antajia löytyy aika vähän nykyisin. Koska joillakin taas aika on tiukilla, mutta on rahaa, niin sitten ajan puutteen voi korvata rahalla.

Nallekarkit eivät mene elämässä tasan vaikka kuinka jakaisi.

Vierailija
87/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakia rikotaan raskaasti, jos lapsi ei pääse leirikouluun, joka on luokan työjärjestyksessä ja  syynä, ettei vanhempi ole maksanut tarpeeksi leirikoulukassaan. Tehkää rikosilmoitus, jos ilmenee kiristystä ja uhkausta tässä asiassa ja ilmoitus aina rehtorille. Itsellä on mennyt kaupaksi luokan kanssa hyvin karkit ja keksit ja parasta onkin kerätä rahaa yhdessä. Ylikin on jäänyt aina rahaa ja on päästy  bussimatkojen lisäksi huvipuistoon ja pitseriaan. Yöpymisiä ei tosin ole ollut. Siis: rahaa voi kerätä muillakin tavoin kuin keksinmyynnillä. Mielikuvitusta peliin! t. ope ja luokanvalvoja useita kertoja

Vierailija
88/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat sopivan määrän keksejä, laitat rahat luokan kassaan ja syötte keksit itse. Ei ole vaikeaa.

Juu en ymmärtänyt tätä ongelmaa laisin, jos kerran oli valmis laittamaan suoraan rahaa tilille. Antaa saman summan ja jää vielä keksitkin itselle, eli mikä tässä oli se ongelma?

Vierailija
89/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmoittanut puuhanaiselle ystävällisesti, että minun lapseni eivät aio myydä keksejä. Emme osallistu myyjäisiin tai arpajaisiin. Sen sijaan olen valmis maksamaan lapseni osuuden rahana siinä vaiheessa kun on tiedossa, mitä matka/leirikoulu todellisuudessa kustantaa. Maksan tarkan summan lapsen osuudesta todellisiin kuluihin, en mitään "noin 180 e". Haluan lisäksi ennen maksua nähdä tarkan laskelman siitä, mitä kulut sisältävät eli en maksa euroakaan mukaan lähtevien vanhempien majoituksesta tai ruuasta tms.

Minusta tämä on reilua, puuhanaisen mielestä vastuusta laistamista. On kuulemma mahdotonta etukäteen tietää kuluja. En ymmärrä tätä, koska varailen työkseni majoituksia, aterioita ja oheistoimintoja ja tiedän kustannukset tarkasti etukäteen. Miksi sama ei onnistu leirikouluissa.

Eikö olisi kaikkien kannalta parempi, jos lapsesi ei osallistuisi koko leirikouluun?

Ajattelitko tosissaan, että valvojien pitäisi maksaa omat kulunsa ihan omasta pussista, jos vapaaehtoisesti lähtevät valvomaan kullannuppusi luokan retkeä? Mitäpä jos itse lähtisit mukaan valvojaksi, näin pystyisit varmistamaan, että maksat vain omat kulusi?

Olen ilmoittanut, että voin lähteä mukaan valvojaksi ja että maksan itse omat kuluni. Ei kelpaa, koska mukaan lähtevät nämä ns. puuhanaiset. Lapset asuvat 4 hlö/huone eli kahdelle sänky, kaksi lattialla. Puuhanaisilla on jokaisella oma huone ja tietenkin eri kerroksella kuin lapsilla, koska "pitäähän heidän saada nukkua rauhassa". Opettaja ja koulunkäyntiavustaja asuvat yhteisessä huoneessa, joka on samalla käytävällä kuin lapsetkin.

Lapseni osallistuu leirikouluun ja jos haluan, en maksa siitä euroakaan. Perusopetus on ilmaista. Kun koko luokka lähtee leirikouluun, sinne pääsee jokainen, myi keksejä tai ei.

Ja ketään vanhemmista ei kiinnosta, vaikka puuhanaiset järjestävät itselleen kivaa lomaa lasten varjolla? Vähän haiskahtaa kyllä Porvoo nyt.

Vierailija
90/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmoittanut puuhanaiselle ystävällisesti, että minun lapseni eivät aio myydä keksejä. Emme osallistu myyjäisiin tai arpajaisiin. Sen sijaan olen valmis maksamaan lapseni osuuden rahana siinä vaiheessa kun on tiedossa, mitä matka/leirikoulu todellisuudessa kustantaa. Maksan tarkan summan lapsen osuudesta todellisiin kuluihin, en mitään "noin 180 e". Haluan lisäksi ennen maksua nähdä tarkan laskelman siitä, mitä kulut sisältävät eli en maksa euroakaan mukaan lähtevien vanhempien majoituksesta tai ruuasta tms.

Minusta tämä on reilua, puuhanaisen mielestä vastuusta laistamista. On kuulemma mahdotonta etukäteen tietää kuluja. En ymmärrä tätä, koska varailen työkseni majoituksia, aterioita ja oheistoimintoja ja tiedän kustannukset tarkasti etukäteen. Miksi sama ei onnistu leirikouluissa.

Eikö olisi kaikkien kannalta parempi, jos lapsesi ei osallistuisi koko leirikouluun?

Ajattelitko tosissaan, että valvojien pitäisi maksaa omat kulunsa ihan omasta pussista, jos vapaaehtoisesti lähtevät valvomaan kullannuppusi luokan retkeä? Mitäpä jos itse lähtisit mukaan valvojaksi, näin pystyisit varmistamaan, että maksat vain omat kulusi?

Olen ilmoittanut, että voin lähteä mukaan valvojaksi ja että maksan itse omat kuluni. Ei kelpaa, koska mukaan lähtevät nämä ns. puuhanaiset. Lapset asuvat 4 hlö/huone eli kahdelle sänky, kaksi lattialla. Puuhanaisilla on jokaisella oma huone ja tietenkin eri kerroksella kuin lapsilla, koska "pitäähän heidän saada nukkua rauhassa". Opettaja ja koulunkäyntiavustaja asuvat yhteisessä huoneessa, joka on samalla käytävällä kuin lapsetkin.

Lapseni osallistuu leirikouluun ja jos haluan, en maksa siitä euroakaan. Perusopetus on ilmaista. Kun koko luokka lähtee leirikouluun, sinne pääsee jokainen, myi keksejä tai ei.

Vittu mikä lehmä.

Vierailija
91/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota oman huoneen tarvetta, muta taidan kuulua sukupolveen joka on nukunu lattialla siskonpedissä. Itse haluan lähteä ensi syksynä lapsen leirikouluun, mutta sillä asenteella että nukun vaikka seipään nokassa ne kolme vaivaista yötä, jos on tarpeen. Pääasia on että lapsilla on hauskaa ja pääsevät kavereiden kanssa samaan mökkiin /huoneeseen.

Vierailija
92/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otat sopivan määrän keksejä, laitat rahat luokan kassaan ja syötte keksit itse. Ei ole vaikeaa.

Juu en ymmärtänyt tätä ongelmaa laisin, jos kerran oli valmis laittamaan suoraan rahaa tilille. Antaa saman summan ja jää vielä keksitkin itselle, eli mikä tässä oli se ongelma?

Miksi sille keksidealerille pitää antaa siivu? Keksit pois ja suoraan rehillistä rahankeruuta. Kaikki voitta, paitsi keksidealeri.

Vierailija
93/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kunnassa leirikoulusäännöt ja niitä on noudatettava. Ei ole nokan koputtamista kenelläkään. Turha käyttää aikaa riitelyyn kuka pääsee ja kuka ei. Meillä leirikouluun pääsevät ne, joka ovat ensi syksynä 2 kouluviikolla ko. luokalla, kun leiri alkaa. Ei ketään voi jättää pois vaikka tulisi täysin uutena luokkaan vain pari päivää ennen. 

Lapsen luokalla on onneksi innokkaita äitejä ja MYÖS ISIÄ riittävästi, joten rahojen keruu ei jää parin innokkaan harteille. Meillä rahaa saadaan todennäköisesti kerättyä sen verran, että ei tule paljoa ylimääräisiä maksuja kenellekään. 

Itse haluan opettaa omalle lapselleni, että raha ei tule vanhempien lompakosta, vaan sen eteen on tehtävä töitä ja että ajan antaminen on yhtä arvokasta kuin raha, jos ei arvokkaampaa.

Vapaaehtoistöitä teen, koska saan siitä jotain itselle. En koskaan ajattele, että miksi tuokaan ei osallistu. Välillä saaminen on iloa itselle tai jollekin toiselle tai sitten uusia tuttavia ja kokemuksia tai vaikka rahaa johonkin hyödyllisen asian hyväksi.

Vierailija
94/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukortit !

Työkaverin lapsen luokkakaverin äiti on jossain painofirmassa töissä ja keksivät saman idean, joulukortit.

Jokainen piirsi jouluisen piirustuksen ja valittiin 10 kuvaa, joista tehtiin joulukortteja ja niitä sitten myytiin.

Töihinkin tuotiin. Itse olin silloin lapseton ja ne kuvat olivat rumia. Kuka ihme olisi maksanut niistä 10 tai 20 euroa.

Muistan kun työkaveri yritti niitä kaupata ja itse sanoin nämä ovat oikeesti tosi rumia. Olin tuonut samalla rahalla ulkomailta kauniimmat ja ilmoitin kortit ovat jo ostettu.

Pakkomyyntiä on muutenkin älytöntä !

Vierailija
95/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Meillä nuorimman lapsen luokalla skipattiin nämä keksimyyntifirmat ja korvattiin myynti laittamalla luokan tilille rahaa lapsen kotitöitä vastaan. Eli lapsi tienasi "palkkaa" luokan hyväksi esim. 20 euroa/rahankeruukerta tekemällä tietyssä ajassa tietty määrä erilaisia kotitöitä (astianpesukoneen tyhjennys, roskien vienti, oman huoneen imurointi...)

Meillä oli vähän samanlainen tapa mutta myös hyvä käytös/teko tms. kelpasi. Summa oli kaksi euroa per viikko eli piti tehdä kaksi hommaa viikossa. 

Muutkin vanhemmat tykkäsivät tuosta ideasta joten se otettiin myös seuraavana vuonna käyttöön.

Vierailija
96/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kunnassa leirikoulusäännöt ja niitä on noudatettava. Ei ole nokan koputtamista kenelläkään. Turha käyttää aikaa riitelyyn kuka pääsee ja kuka ei. Meillä leirikouluun pääsevät ne, joka ovat ensi syksynä 2 kouluviikolla ko. luokalla, kun leiri alkaa. Ei ketään voi jättää pois vaikka tulisi täysin uutena luokkaan vain pari päivää ennen. 

Lapsen luokalla on onneksi innokkaita äitejä ja MYÖS ISIÄ riittävästi, joten rahojen keruu ei jää parin innokkaan harteille. Meillä rahaa saadaan todennäköisesti kerättyä sen verran, että ei tule paljoa ylimääräisiä maksuja kenellekään. 

Itse haluan opettaa omalle lapselleni, että raha ei tule vanhempien lompakosta, vaan sen eteen on tehtävä töitä ja että ajan antaminen on yhtä arvokasta kuin raha, jos ei arvokkaampaa.

Vapaaehtoistöitä teen, koska saan siitä jotain itselle. En koskaan ajattele, että miksi tuokaan ei osallistu. Välillä saaminen on iloa itselle tai jollekin toiselle tai sitten uusia tuttavia ja kokemuksia tai vaikka rahaa johonkin hyödyllisen asian hyväksi.

Minusta tuollainen keksi yms myynti on ihan vain kerjäämistä, ei todellakaan sellaista "työn tekoa" mitä haluaisin opettaa lapselleni. Minusta on noloa kerjätä sukulaisia, tuttuja ja kavereita kustantamaan lapseni reissut tai harrastukset. Lisäksi suurinosa rahoista menee jollekkin muulle kuin luokalle.

Vierailija
97/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, miksi ei sopinut, mutta ratkaise asia ostamalla itse ne kaikki keksit. 😄

Vierailija
98/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa mikä on ongelma, jos itse joutuu ostamaan keksit? No se, että sitten sama toiminta vain jatkuu vuodesta toiseen! en ainakaan halua ostaa niitä kamalia rääppeitä, kun ei tule syötyä niitä lainkaan. Enkä halua lapsenkaan kokevan sitä höykytystä, kun kukaan ei niitä ylihinnoiteltuja paketteja halua ostaa.

Miten se muka on edes ratkaisu, että joutuu väkipakolla ostamaan jotain paskaa? Ei kukaan kaupastakaan vapaaehtoisesti kamalia vaihtoehtoja osta.

Kyllä täytyy olla jokin muu ratkaisu asiaan kuin turhien keksien ostaminen muka tueksi.

Vierailija
99/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ne mukaan lähtevät aikuiset ovatkin ihan hupireissulla, että kustantakoot vaan retkensä itse. Huh, onneksi oma valvontaluokkani ei ole tällä kertaa kiinnostunut lähtemään minnekään. En kestä kaltaisiasi säätäjiä yhtään enempää kuin näitä keksinmyyjiäkään.

Vierailija
100/115 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuollainen keksi yms myynti on ihan vain kerjäämistä, ei todellakaan sellaista "työn tekoa" mitä haluaisin opettaa lapselleni. Minusta on noloa kerjätä sukulaisia, tuttuja ja kavereita kustantamaan lapseni reissut tai harrastukset. Lisäksi suurinosa rahoista menee jollekkin muulle kuin luokalle.

Miten asian näkee. Ihan samallalailla myydään mitä tahansa muutakin tuotetta/palvelua.

Lapsi ei myynyt yhtään sukulaisille, tuttaville tai kavereille, enkä minäkään. Eikä ostettu yhtään itse. Kysyy uskallusta lähteä oville kaupaamaan, mutta toisaalta antaa rohkeutta, kun huomaa että homma toimii. Myös se "ei osteta" -vastaus on opettavaista lapselle. 

Eipä ainakaan meidän lapsesta kasvata sellaista vätystä kuin osa Sukulan ohjelmassa esiintyneistä nuorista on. Heitä kun ei oltu ilmeisesti koskaan pakotettu tekemään yhtään mitään, aivan aloitekyvyttömiä luusereita. Ainoa mitä olivat oppineet elämässä oli luovuttaminen, kun vähänkin menee hankalaksi tai epämukavaksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan