Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienten lasten äidit, millä ajalla siivoatte?!

Vierailija
11.11.2016 |

Olen kahden alle 3v lapsen kotiäiti ja talon kokoaikainen kaaos alkaa ottaa päähän. Kaikki on koko ajan sekaisin. Hyvä että vaatteita löydän lapsille. Olen perustavoiltani siisti ja järjestelmällinen, mutta lasten kanssa kaikki vaan kaatuu päälle. Lasten isä tekee pitkää työpäivää/viikkoa ja lapset käyvät yöunille vasta klo 21. Sen jälkeen olen niin puhki, että saan tehtyä vain välttämättömimmät, kuten seuraavan päivän ruuan. Antakaa mulle vinkkejä!!!

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ehkä osaa antaa kauheasti vinkkejä, mutta samantapaista ihmettelin itsekin lasten ollessa pieniä, ennen kaikkea vauvoja. Jotkut vauvat todistetusti nukkuivat kolmen tunnin unia, söivät ja nukkuivat taas. Omani pääasiassa valvoivat, eikä vauvaa voi viihdyttää laittamalla lelujen keskelle tai telkkaria tuijottamaan. Siivous ja kaikki muukin kotityö oli vähän sitä sun tätä. Samaan aikaan kuulin, kuinka joillain oli aikaa lukea romaaneja (tai no luinhan minäkin, kun vaan imetin ja imetin), tehdä gradu, perustaa yritys...

Nykyisin kai pikkulapsetkin laitetaan tietokoneelle, mutta silloin muinoin minä ainakin käytin videoita ja Pikku Kakkosta lapsenvahtina (tosin kovin kauan eivät jaksaneet kiinnostua kerrallaan), jotta sain edes joskus tehtyä jotain. Ja jos lapset sai kiinnostumaan jostain leikistä niin siitä vain imuri saman tien käteen. Turha varmaan haaveillakaan mistään yhtä soittoa tehtävästä viikkosiivouksesta tms., vähän kerrallaan. Jos olet järjestyksen ihminen, teillä ei varmaan kehity kuitenkaan varsinaista hallitsematonta kaaosta vaan joka tavaralla on edes periaatteessa oma paikkansa, sekin helpottaa.

Ne jotka ovat ehtineet tehdä muutakin, esim. väitöskirjan, eivät ole ananeet sitä aikaa lapsilleen. Lapset ovat siis olleet joko heitteillä tai muiden silmien alla niinä aikoina, eli sosiaalinen verkosto on ollut ahkera ja toimiva.

Vierailija
22/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, alat tekemään seuraavan päivän ruokaa klo 21? Mikään ihme että väsyttää! Olisiko mahdollista koittaa ottaa lapsia mukaan ruuanlaittoon, voisitte tehdä päivällä? Tai viikonloppuna useammat ruuat kerralla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt tällaisen hyvin toimivan ratkaisun perheessä, jossa kaksi lasta ja kaksi lastenhuonetta:

Toisessa leikitään, toisessa nukutaan. Toimii varmasti ainakin alle kouluikäisten kanssa.

Meillä on näin. Toimivuudesta voi olla sitten montaa mieltä. Meillä lapset leikkii siellä missä aikuiset ovat ja itse en paljoa kerkeä lasten huoneessa päivisin olemaan. Niin natsi en ole, että kieltäisin lelujen kuljettamisen pois leikkihuoneesta. Lopulta leluja onkin sitten ympäri kämppää. Makuuhuone on kyllä siisti.

Olen yrittänyt ratkaista ongelman lelukoreilla olkkariasa, johon voidaan niitä nopeasti lasten kanssa iltaisin keräillä.

Vierailija
24/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en mä ihan kauheasti siivoa. Keittiö kerran päivässä, pyykit mahtuu aina koriin, leluja keräilen päivän mittaan, kaikki tavarat oikeille paikoille väh. Kaks kertaa viikossa kun imuroin. 1- ja 2- vuotiaat on ihan hyviä lattianpesuapureita, mutta imuria pelkäävät kamalasti, sen teen kun ovat isänsä kanssa kylvyssä. Jatkuva lievä kaaos ja sotku, mut ei sen niin väliä.

Vierailija
25/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En millään ajalla.

Siitä lähtien kun miehen kanssa olen yhteen muuttanut on siivous ollut miehen vastuulla. Itseäni ei haittaa sotkun keskellä eläminen niin en näe että minun pitäisi siivoamista harrastaa.

Vierailija
26/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt tällaisen hyvin toimivan ratkaisun perheessä, jossa kaksi lasta ja kaksi lastenhuonetta:

Toisessa leikitään, toisessa nukutaan. Toimii varmasti ainakin alle kouluikäisten kanssa.

Meillä on näin. Toimivuudesta voi olla sitten montaa mieltä. Meillä lapset leikkii siellä missä aikuiset ovat ja itse en paljoa kerkeä lasten huoneessa päivisin olemaan. Niin natsi en ole, että kieltäisin lelujen kuljettamisen pois leikkihuoneesta. Lopulta leluja onkin sitten ympäri kämppää. Makuuhuone on kyllä siisti.

Olen yrittänyt ratkaista ongelman lelukoreilla olkkariasa, johon voidaan niitä nopeasti lasten kanssa iltaisin keräillä.

Milloin normaalista lastenkasvatuksesta puhuttaessa on alettu heiluttaa natsikorttia? Pidättekö te 70-luvulla syntyneet vanhempianne natseina, jos ovat kasvattaneet teidät pitämään lelut lastenhuoneessa, siivoamaan jälkenne ja odottamaan vuoroanne ruoka/noutopöydässä jne.? Minä en ainakaan pidä vaan olen kiitollinen heille, että minut on kasvatettu eikä jätetty kasvattamatta.

Vierailija
27/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin normaalista lastenkasvatuksesta puhuttaessa on alettu heiluttaa natsikorttia? Pidättekö te 70-luvulla syntyneet vanhempianne natseina, jos ovat kasvattaneet teidät pitämään lelut lastenhuoneessa, siivoamaan jälkenne ja odottamaan vuoroanne ruoka/noutopöydässä jne.? Minä en ainakaan pidä vaan olen kiitollinen heille, että minut on kasvatettu eikä jätetty kasvattamatta.

Siten, et työpäiväni jälkeen haluan nauttia lasteni seurasta, enkä teljetä heitä omaan huoneeseensa leikkimään ruoanlaiton ym ajaksi.

Vierailija
28/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyemmät päiväunet, niin nukahtavat aikaisemmin. Ruoan voi tehdä illalla tai lapsille järjestää jotain mukavaa tekeemistä keittiöön ruoanlaiton ajaksi. Pienikin lapsi voi ja haluaa osallistua kotitöihin. Karsi kotoa ylimääräistä romua niin tavarat on helpompi pitää järjestyksessä. Anna itsellesi armoa ja salli esim lelut lattialla, tee päivittäin kuitenkin jotain pientä. Eteiseen hyvä matto ettei hiekka kulkeudu muualle asuntoon. Pyykin määrää pienillä vähentää huomattavasti hihallinen ruokalappu. Laita lasten lelut niin, etteivät he yllä itse kaikkiin ja edes osa jää leviämättä pitkin lattioita. Ja kyllähän sitä sotkua siitä huolimatta tulee... t. 4 lapsen äiti

Vierailija
29/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen ollessa vauva tein aikoinaan kauppakorkeaan graduni kotona ollessa ja muutenkin kaikki kotityöt. Nyt kolmen lapsen kanssa opiskelut ei enää onnistuisikaan mutta kotityöt teen ilman suurempia ongelmia. 11 vuotias on jo omatoiminen ja siivoaa oman huoneensa, vaihtaa omat lakanansa,auttaa muutenkin järjestämään tavaroita paikoilleen ja viikkaa pyykkejä, pyyhkii pölyjä, laittaa astiat koneeseen, imuroi jne. 2 vuotias pyyhkii omalla rätillä pölyjä, siivoaa tavarat paikoilleen, vie pyykkejä paikoilleen jne. Vauva pötköttelee lattialla,sitterissä tai repussa. Ihan päiväsaikaan olen aina kaikki kotityöt tehnyt äitiysvapaalla/hoitovapaalla ollessani. Lapset osallistuu omaan ikäänsä sopivilla tavoilla. Vauvana ovat mukana repussa edessä tai selässä, lattialla, syöttötuolissa ja ulkohommissa rattaissa tai leikkimässä. Kaikilla tavaroilla on omat paikkansa, en jätä mitään lojumaan vaan vien heti paikoilleen, lapset laittavat tavaransa paikoilleen, aina iltaisin ennen nukkumaan menoa lelut laitetaan omille paikoilleen. Tiskejä tai mitään rojua ei kasata pöydille, sotkut siivotaan heti niiden syntyessä,pyykkiä ei seisoteta likakorissa tai puhtaan pyykin korissa. Ei ole mitään tukiverkkoja lähellä minne lapset voisi sysätä kotitöiden ajaksi. Isovanhemmat asuvat kaukana ja ovat työelämässä vielä. Mies tekee 70-100h työviikkoa ja on paljon ulkomailla viikkoja. Kaikki pysyy kasassa, kun pitää kiinni rutiineista nukkumisen,syömisen ja perusjuttujen kanssa. Ruohonleikkaaminen ja lumityöt saattavat välillä aiheuttaa järjestelyjä ettei kukaan juokse alle.Odotan töihin paluuta, kun kaikki ovat päivät poissa kotoa niin siivottavaa jää taas vähemmän, kun ei ole kukaan sotkemassakaan. Välillä on käynyt mielessä ottaa siivooja mutta en ole sitten ottanut, kun on tuntunut jotenkin tyhmältä. Ei tämä nyt mitenkään ylitsepääsemätöntä ole vielä ollut.

Vierailija
30/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni ovat 1 v 6 kk ja 3 v. Olen täysiaikaisessa työssä, ja lisäksi opiskelen yliopistossa täysiaikaisesti. Jos haluaa saada kaiken tehtyä ja pitää talonkin siistinä, niin perussääntö on, että istahtaa saa vasta lasten mentyä nukkumaan. :) Meillä on 300-neliöinen, kolmikerroksinen talo. Olohuone, keittiö ja leikkihuone plus wc ovat ylimmässä kerroksessa, keskikerroksessa lasten makuuhuoneet, vierashuone, eteinen ja kylpyhuone ja alimmassa kerroksessa on meidän vanhempien "asunto" eli master bed, bath, toimisto ja kodinhoitohuone.

Päivittäiseen siivoamiseen meillä kuuluu yläkerran imurointi vähintään kerran päivässä, siis niin, että näkyvät murenot ja muut pois. Päivittäiseen siivoamiseen kuuluu myös keittiön tasojen ja lavuaarin pesu, tiskikoneen tyhjäys ja täyttö, ruokapöydän pyyhiminen sekä lattian pyyhiminen ruokapöydän läheisyydestä. Tämän kaiken teen sillä välin kun lapset esim. syövät.

Pyykit hoidan perjantai-iltana ja lauantain aikana. Eli pyykinpesu ja viikkaus laatikoihin ja kaappeihin. En silitä vaatteita. Viikonloppuisin myös imuroin portaat, eteisen, lasten makuuhuoneet sekä oman makuuhuoneemme. Viikonloppuisin siivoan ja pesen molemmat kylpyhuoneet kauttaaltaan. En siis tarkoita mitään saumojen hankaamista hammaharjalla, vaan perussiivousta, eli vessanpönttö, lavuaari, tasot, lattian pyyhiminen, suihkuseinien pesu fairyllä.

Luuttuan yläkerran lattian ehkä kerran kuukaudessa. Tämä on mahdollista siten, että kun jotain likaa tippuu lattialle, tai muuten vain huomaan, niin pyyhin sen samantien rätillä pois. Eli pientä jatkuvaa siisteyden ylläpitoa, niin ei pääse tilanne ikinä riistäytymään käsistä. Muut huoneet luuttuan äärimmäisen harvoin, ehkä kerran puolessa vuodessa, eikä tarvetta useammin luuttuamiselle olekaan.

Vierailija
31/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni ovat 1 v 6 kk ja 3 v. Olen täysiaikaisessa työssä, ja lisäksi opiskelen yliopistossa täysiaikaisesti.

Jos on totta, niin ihan hirveää lapsille.

Vierailija
32/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni ovat 1 v 6 kk ja 3 v. Olen täysiaikaisessa työssä, ja lisäksi opiskelen yliopistossa täysiaikaisesti.

Ja millähän perusteella? Äitien täytyy olla kotirouvia?

Vierailija
33/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on leikkihuone ja olkkarissa leikkikori, jossa on eri lelut. Ne kerätään aina leikin jälkeen. Leikkihuoneessa saa lelut olla iltaan asti ihan miten lapset haluavat niiden olla.

Ei meillä ole sotkuista. Kaikille tavaroille on paikkansa, niitä on vähän mm. kaikille vain kahdet lakanat ja pyyhkeet ja ne kun pannaan aamulla koneeseen, niin kuivurin kautta ne ovat valmiina pantavaksi takaisin sänkyyn parin tunnin päästä.

Keittiöstä ei viedä mitään ruokia esim. olohuoneen puolelle. Aterian jälkeen astiat pannaan koneeseen, pyyhitään pöytä, hella ja taso. Lattia lakaistaan mahdollisista muruista ja jos on joku tahra, se siivotaan. Tuohon ei mene montaa hetkeä.

Kerran viikossa siivotaan yhdessä. Pari kertaa vuodessa palkataan siivooja, joka mm. pesee ikkunat.

Vierailija
34/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on täyspäiväisesti töissä ja lisäksi opiskelee täyspäiväisesti, ei voi millään jäädä aikaa olla lasten kanssa.   Kellään ei ole 24 tuntia pitempiä vuorokausia, ja tuolla työmäärällä on pakko joskus nukkuakin. Ymmärrät varmasti itsekin, että tuon vastakohta ei suinkaan ole kotirouvuus.

Vierailija
35/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat tyypilliseltä nykyajan uusavuttomalta ressukalta, joka olis tarvinnut kurssittamisen perheen pyörittämiseen, ennenkuin lapsia hommasit. Huoh.... ja vain kaksi lasta. Nyt niskasta kiinni itseäsi ja asennetta kehiin!

Ps. sairaiden lasten kohdalla tuon toki ymmärrän, tai jos itse olet sairas.

Vierailija
36/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset 1,5 v ja 4,5 v. Lapset seuraavat mukana tai leikkivät omassa huoneessa kun imuroin. Rätti kouraan tai harja käteen ja tohkeissaan auttavat ja aina taputetaan, kun on saatu yksi huone imuroitua. Pölyt voi pyyhkiä vaikka seuraavana päivänä, jos ei samana enää ehdi.

Lelut järjestetään porukalla joka ilta ennen iltapalaa. Jos vain jaksaa muodostaa tästä rutiinin, elämä helpottuu kovasti ja aikuisilla on aikuisten näköinen koti, kun lapset ovat menneet nukkumaan.

Olen myös opetellut viemään väärässä paikassa olevat tavarat oikeille paikoilleen heti, eikä "kohta" :) "Vie mennessäs, tuo tullessas."

Kaaos ehditään kyllä luomaan joka päivä, mutta nekin on helpommin siivottavissa, kun on saman päivän sotkuja...muistaa vielä, mistä minkäkin tavaran on ottanut.

Vierailija
37/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat tyypilliseltä nykyajan uusavuttomalta ressukalta, joka olis tarvinnut kurssittamisen perheen pyörittämiseen, ennenkuin lapsia hommasit. Huoh.... ja vain kaksi lasta. Nyt niskasta kiinni itseäsi ja asennetta kehiin!

Ps. sairaiden lasten kohdalla tuon toki ymmärrän, tai jos itse olet sairas.

Onkohan tällaisista purkauksista koskaan ollut kellekään hyötyä? Voivathan ne tietenkin auttaa purkautujaa itseään, jos on kovasti patoutuneita tunteita, mutta siihen niiden hyöty sitten jääkin.

Vierailija
38/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta joista vanhin on neljä.

Tiskikone tiskaa,pyykkikone pyykkää ja lasten kanssa laitetaan vaatteet kuivumaan.

Imuroijaan porukalla kun vauva nukkuu eli lapset siivoo lelut lattioilta ja ite imuroin.Muksut sitten imuroi vielä lopuks.

Ovia yms pyyhitään porukalla.

Luututaan parin viikoin välein koko kämppä ja paikallisesti tarpeen mukaan.

Ikkunoita pesen tarpeen mukaan en kerralla kaikkia.

Ruokaa taas teen monen päivän päivän satsin ja sitä lämmitellään syöjien mukaan.

Ei oo ollu ongelmia kovin siivouksen suhteen,levällään olevat lelut on ärsytyksen aihe mutta ne vaan täytyy sietää kun vähemmäkskään ei enää voi kerätä.

N23+jukolan veljekset

Vierailija
39/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän siihen aikaa menee jos pitää monta kertaa viikossa imuroida ja vielä useammin vessaa pestä.

Alle 3-vuotiaat menee liian myöhään nukkumaan, jos vasta ysiltä. Mun meni vasta viisivuotiaana siihen aikaan kun aloitti nollaluokalla koulussa.

Päiväunet lyhenniksi, mutta niiden aikana ehtii hoidella omia asioitaan. Rutiinit rutiinit. Ja vähän löysää hihnaa, mä en ymmärrä. Iksi kukaan imuroisi useammin kun kerran viikossa, meillä ei sitäkään, tai pesisi lattioita ja kylpyhuoneita alvariinsa.

Idioottimaista. Ihan itse aiheutettuja ongelmia.

Vierailija
40/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on täyspäiväisesti töissä ja lisäksi opiskelee täyspäiväisesti, ei voi millään jäädä aikaa olla lasten kanssa.   Kellään ei ole 24 tuntia pitempiä vuorokausia, ja tuolla työmäärällä on pakko joskus nukkuakin. Ymmärrät varmasti itsekin, että tuon vastakohta ei suinkaan ole kotirouvuus.

Lapset haetaan hoidosta joka päivä neljältä. Olen seminaareissa 2 h viikossa, luennoilla ei läsnäolopakkoa ole. Opiskelen omatoimisesti iltaisin lasten mentyä nukkumaan. Lisäksi intensiivisempää opiskelua ennen tenttejä. Ei ole juurikaan ollut pois lasten ajasta. Jotkut nyt vain ovat tehokkaampia, kuin toiset. Muistutanpa vielä siitäkin, että lapsillani on myös isä. ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme