Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienten lasten äidit, millä ajalla siivoatte?!

Vierailija
11.11.2016 |

Olen kahden alle 3v lapsen kotiäiti ja talon kokoaikainen kaaos alkaa ottaa päähän. Kaikki on koko ajan sekaisin. Hyvä että vaatteita löydän lapsille. Olen perustavoiltani siisti ja järjestelmällinen, mutta lasten kanssa kaikki vaan kaatuu päälle. Lasten isä tekee pitkää työpäivää/viikkoa ja lapset käyvät yöunille vasta klo 21. Sen jälkeen olen niin puhki, että saan tehtyä vain välttämättömimmät, kuten seuraavan päivän ruuan. Antakaa mulle vinkkejä!!!

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä osaa antaa kauheasti vinkkejä, mutta samantapaista ihmettelin itsekin lasten ollessa pieniä, ennen kaikkea vauvoja. Jotkut vauvat todistetusti nukkuivat kolmen tunnin unia, söivät ja nukkuivat taas. Omani pääasiassa valvoivat, eikä vauvaa voi viihdyttää laittamalla lelujen keskelle tai telkkaria tuijottamaan. Siivous ja kaikki muukin kotityö oli vähän sitä sun tätä. Samaan aikaan kuulin, kuinka joillain oli aikaa lukea romaaneja (tai no luinhan minäkin, kun vaan imetin ja imetin), tehdä gradu, perustaa yritys...

Nykyisin kai pikkulapsetkin laitetaan tietokoneelle, mutta silloin muinoin minä ainakin käytin videoita ja Pikku Kakkosta lapsenvahtina (tosin kovin kauan eivät jaksaneet kiinnostua kerrallaan), jotta sain edes joskus tehtyä jotain. Ja jos lapset sai kiinnostumaan jostain leikistä niin siitä vain imuri saman tien käteen. Turha varmaan haaveillakaan mistään yhtä soittoa tehtävästä viikkosiivouksesta tms., vähän kerrallaan. Jos olet järjestyksen ihminen, teillä ei varmaan kehity kuitenkaan varsinaista hallitsematonta kaaosta vaan joka tavaralla on edes periaatteessa oma paikkansa, sekin helpottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna kun mieskin on toivottavasti kotona.  Toinen vie lapset ulos ja toinen siivoaa.  Ihan sama onko sunnuntai tai lauantai.  Tai sitten pyydä siivooja kerran viikossa esin torstaisin.  Siivoa lattialta vaatteet ja lelut ylemmäksi että siivoojan ei tarvitse käyttää aikaa niinden lajittelemiseen.  Ei maksa monta kymppiä viikossa

kun ottaa huomioon kotitalousvähennyksen, eli siis  45 % 100 €:n omavastuun jälkeen vähennystä.  Ja suoraan verosta eli vähennys on todellinen.  Suosittelen ruuhkavuosissa.  Itse kuitenkin pitää pestä pyykit ja laitella tavarat ja vaatteet paikoilleen mutta ei tarvitse pestä lattioita ja pyyhkiä pölyjä, se auttaa paljon.  Ei tarvitse hävetä, että ottaa siivoojan.  Esim. kampaajani sanoi siivouttavansa talon koska ei jaksa enää työpäivän jälkeen siivota.

Vierailija
4/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoan silloin, kun mies on kotona ja on kaitsemassa tuota just kävelemään oppinutta. Toinen imuroi/luutuaa/pesee ikkunoita/mitä milloinkin ja toinen järjestelee ja pitää pikku täystuhoa silmällä.

Vierailija
5/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sain kotona ollessani siivottua, otin lapset mukaan. Ja pitää sekin hyväksyä, että lelut ainakin koko ajan vaeltaa. Nyt kun lapset koululaisia ja isovanhemmat tarvitsee apua ja käyn töissä, on välillä tosi vaikea löytää siivoushetkeä. Töiden jälkeen ruoka ja sitten kovalla kiireellä lapset harrastuksiin tai läksyjen kuulustelua. Mulla on nykyään järkky kiire koko ajan.

Vierailija
6/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinäkin on vaan hyväksyttävä se, että pikkulapsi perheessä siisteys ei ole ihan sitä tasoa kuin kahden aikuisen taloudessa - ainakaan, jos on tottunut sellaiseen tosi tip top meininkiin.

Mun taktiikka on ollut aina se, että siivoan koko ajan pikkuisen, joten aika harvoin tarvitaan mitään suursiivousta. Esim. ruokapöydän alunen on lapsiperheessä usein karmean näköinen. Ota matto siitä pois ja osta rikkaimuri, jolla siivoat murut nopeasti jokaisen ruokailun jälkeen.

Kaikki tavarat aina saman tien paikalleen. Lasten leluille isot korit, johon ne on helppo illalla kerätä. Likaiset astiat aina suoraan pesukoneeseen. Pestyt pyykit suoraan kaappiin, ei mihinkään lojumaan.

Hyödynsin lasten päiväuniajat, jos vaan jaksoin. Joskus pakko nukkua itsekin. Viikonloppuna/illalla isä voi lähteä lasten kanssa ulos, niin voi siivota rauhassa. Pikku Kakkonen ja lastenohjelmat saa joskus viihdyttaa lapsia, niin saa rauhan siivota ja tehdä askareita.

Jotenkin silleen se hoituu.

Vierailija
7/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En millään ajalla :( Isä onneksi vuorotöissä, joten siivoaa ja hoitaa kauppa-asiat vapaillaan, kun muuten talo tyhjänä.Minä puolestaan hoidan lapset töiden jälkeen iltaisinkin ja viikonloppuisin. Olemme koittaneet vähentää tavaran määrää ja antaneet villakoirien vallata rauhassa alaa, kaikkea ei vaan ehdi...

Vierailija
8/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinhuoltajaäiti, minulla on 2-vuotias todella villi tyttö joka ei pysy hetkeäkään paikallaan :D jos yritän siivota niin hän sotkee perässä. Se kyllä turhauttaa välillä! Mutta en jaksa ottaa liikaa stressiä siitä onko nyt jokainen sohvatyyny nätisti paikallaan tai mitä sitten jos lapsen leluja on lattialla yms? Tämä vaihe ei ole ikuinen, lapset kasvaa ja sitä mukaan oppii pitämään tavarat paikallaan ja siivoamaan jäljet! :)

Vierailija
9/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en siivonnut, kun lapset oli pieniä. Olen onneksi sen verran boheemiluonne, ettei se kovinkaan haitannut. Tai sitten vain totuin enkä jaksanut välittää. Meillä käy niin vähän ketään kylässäkään, että ei edes vieraiden vuoksi tarvi siivoilla.

Nyt kun lapset on jo kouluikäisiä, niin olen taas opetellut pitään paikkoja järjestyksessä. En mä vieläkään tee mitään pölyjenpyyhintä siivouksia ja ei haittaa jos lasten leluja/tavaroita on ympäriinsä, mutta vähän siistimpää nykyisin on.

Pointti on siis vain se, että hengissä selviää ilman sitä siivoamistakin ja että aikanaan se sotku vähän kuin häviää itsestäänkin, kun lapset kasvaa.

Vierailija
10/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kannattaa tehdä miehen kanssa yhteisymmärryksessä ja kun mies tekee normaalia 8h työaikaa, riittää molemmilla vanhemmilla aikaa perheelle ja kodille.

Kyllä meilläkin riittää töissä näitä pikkulasten isiä, jotka ottaa kaikki työmatkat minne vaan pääsee, viikon kaukomatkat viikonloppuineen kelpaa parhaiten.

Vierailija
11/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavarat ja vaatteet minimiin.

Vierailija
12/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja siivoaa.

Vierailija
13/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ylitöitä paiskiva mies voi varmaan maksaa teille siivoojaan, jolloin sun riittää kerätä irtotavarat ja joku muu kiillottaa kodin kerran viikkoon tai kahteen. Näin ei mene kämppä ruuhkavuosina ihan pilalle.

Vierailija
14/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä siivoan osissa. Ei meillä kauhean siistiä kyllä ole. Joinain viikkoina joudun tinkimään tosi paljon siisteydestä ja toteamaan, että nyt vain on tällaista. Meillä on nuorempi lapsi kokonaan kotona, vanhempi lapsi osaviikkoisesti päiväkodissa ja mä teen vähän töitä hoitovapaan ohella. Silloin, kun on enemmän töitä, niin kuin nyt on ollut, mun pitää vain todeta, että lakanoiden vaihto siirtyy tulevaisuuteen. Nyt mies on lähdössä lasten kanssa viikonlopuksi pois, niin ehdin siivota. Mä yritän vähentää turhaa kaaosta sillä, että lapsilla ei ole suurta määrää vaatteita. Meillä on kypärälakit ja kerrastot villaa, joita ei sitten tarvitse olla pesemässä jatkuvasti. Lapsilla on yhdet kypärälakit ja kerrastot, kahdet rukkaset kerrallaan, kahdet ulkovaatteet, ei mitään "söpöstelyvaatteita" tai tietyn haalarin kanssa mätsääviä asusteita. 

Jonkunlainen kaava perusjärjestykselle pitäisi olla, niin ettei tavarat huku ja arki sujuu suunnilleen. Mutta sen korkeammalle en tavoittele. Musta on tosi ikävää, että alapeukutatte ap:n avausta. Ei hän ole ainoa, jolla on vaikeuksia pitää koti siistinä.

Vierailija
15/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille pienille kannattaa opettaa (toistoja!!) jo pienestä pitäen asioiden paikalleen laittaminen esim pihalta tullessa vaatteet ja leikkien jälkeen / ennen iltatoimia lelut. Ei tosta muuten mitään tule. 

Mun ystävän 9- ja 11-vuotiaat jättää edelleen koulusta tullessaan kaikki vaatteet lojumaan eteisen lattialle kun äiti on ne aina laittanut paikalleen, niin miks muuttaa tyyliä kun touhusta ei saa äidiltä kuin pientä valitusta. Ihan käsittämätöntä mulle.

Vierailija
16/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 3 alle 4 vuotiasta. Ja hyvin ehdin siivota, pestä pyykit sun muut, siihen päälle nurmikon leikkuut ja lumityöt nyt talvisin. Meillä on siisti koti ja ruoat teen itse. Mies tekee pitkiä päiviä,tehnyt kokoajan joten olen oppinut itse hoitamaan niin lapset kuin kodinkin. Vanhemmat lapset joko "auttavat" siivouksessa ja ruoanlaitossa, eli pyörivät omien rättien ja leikkimoppien, kattiloiden ja pannujen kanssa mukana tai esim piirtävät tai muovailevat kun minä teen kotitöitä. Vauva jos ei viihdy sitterissä tai lattialla niin otan kantoliinaan.

Olen saanut lasten kanssa siivottua vintiltä puukuureihin  saamatta siintä ongelmaa. Olen ottanut lapset mukaan ja keksinyt heille "omia askareita" joiden parissa viihtyvät. Ja ei, ei meilläkään lapset niin rauhallisia ole tai siistejä, kyllä niitä jälkiä saa useamman kerran päivässä siivota jos haluaa kodin pitää kunnossa. Itse ne lapset ja talot on kuitenkin haluttu niin en koe tarvetta valittaa omista valinnoistani vaan teen tarvittavat työt ja hoidan ja leikin siinä samalla. Se aika mikä minulla menisi töiden paljoudesta valittamiseen on oikein käytettynä tehokasta aikaa lapsille tai kotitöille.

Iltaisin ehdin jopa istua sohvalla ja katsella miehen kanssa telkkaria lasten mentyä nukkumaan. Toki välillä väsyttää eikä niin huvittaisi ne siivoushommatkaan mutta kyllä minä ne päivittäin teen.

Vierailija
17/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuo on hyvä, että opettaa lapset laittamaan vaatteet paikalleen. Myös voi miettiä sitä, mikä voisi olla lasten osuus siivoamisessa muuten. Mä en vaadi lapsia keräämään leluja aina leikin jälkeen, mutta pyydän usein auttamaan keräilyssä. En sano, että lelujen kerääminen joka kerta olisi paljon vaadittu periaatteessa, mutta meillä esikoinen on muutenkin vaikea saada siirtymään tilanteesta toiseen, joten jos vaatisin vielä lelujen keräämistä esim. ennen syömistä, meidän päivittäinen elämä olisi lähinnä tappelua.

14

Vierailija
18/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt tällaisen hyvin toimivan ratkaisun perheessä, jossa kaksi lasta ja kaksi lastenhuonetta:

Toisessa leikitään, toisessa nukutaan. Toimii varmasti ainakin alle kouluikäisten kanssa.

Vierailija
19/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks vaihtoehto ois tilata kotiin joku kiva opiskelija tienaamaan vähän taskurahaa ja siivoamaan ja jelppaamaan muuten. Pari tuntiakin muutaman kerran viikossa esim. Ei maksa paljoa ja senkin saa verotuksessa vähennettyä kotitalousvähennyksenä. 

Vierailija
20/73 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, joku naapurin teini tai serkkutyttö tms. lasten kanssa pihalle pariksi tunniksi, niin siinähän sen kämpän siivoaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme