Pienten lasten äidit, millä ajalla siivoatte?!
Olen kahden alle 3v lapsen kotiäiti ja talon kokoaikainen kaaos alkaa ottaa päähän. Kaikki on koko ajan sekaisin. Hyvä että vaatteita löydän lapsille. Olen perustavoiltani siisti ja järjestelmällinen, mutta lasten kanssa kaikki vaan kaatuu päälle. Lasten isä tekee pitkää työpäivää/viikkoa ja lapset käyvät yöunille vasta klo 21. Sen jälkeen olen niin puhki, että saan tehtyä vain välttämättömimmät, kuten seuraavan päivän ruuan. Antakaa mulle vinkkejä!!!
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Tavarat ja vaatteet minimiin.
Ja likaista päälle, jos ei kerkeä vähän väliä pyykätä?
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni ovat 1 v 6 kk ja 3 v. Olen täysiaikaisessa työssä, ja lisäksi opiskelen yliopistossa täysiaikaisesti. Jos haluaa saada kaiken tehtyä ja pitää talonkin siistinä, niin perussääntö on, että istahtaa saa vasta lasten mentyä nukkumaan. :) Meillä on 300-neliöinen, kolmikerroksinen talo. Olohuone, keittiö ja leikkihuone plus wc ovat ylimmässä kerroksessa, keskikerroksessa lasten makuuhuoneet, vierashuone, eteinen ja kylpyhuone ja alimmassa kerroksessa on meidän vanhempien "asunto" eli master bed, bath, toimisto ja kodinhoitohuone.
Päivittäiseen siivoamiseen meillä kuuluu yläkerran imurointi vähintään kerran päivässä, siis niin, että näkyvät murenot ja muut pois. Päivittäiseen siivoamiseen kuuluu myös keittiön tasojen ja lavuaarin pesu, tiskikoneen tyhjäys ja täyttö, ruokapöydän pyyhiminen sekä lattian pyyhiminen ruokapöydän läheisyydestä. Tämän kaiken teen sillä välin kun lapset esim. syövät.
Pyykit hoidan perjantai-iltana ja lauantain aikana. Eli pyykinpesu ja viikkaus laatikoihin ja kaappeihin. En silitä vaatteita. Viikonloppuisin myös imuroin portaat, eteisen, lasten makuuhuoneet sekä oman makuuhuoneemme. Viikonloppuisin siivoan ja pesen molemmat kylpyhuoneet kauttaaltaan. En siis tarkoita mitään saumojen hankaamista hammaharjalla, vaan perussiivousta, eli vessanpönttö, lavuaari, tasot, lattian pyyhiminen, suihkuseinien pesu fairyllä.
Luuttuan yläkerran lattian ehkä kerran kuukaudessa. Tämä on mahdollista siten, että kun jotain likaa tippuu lattialle, tai muuten vain huomaan, niin pyyhin sen samantien rätillä pois. Eli pientä jatkuvaa siisteyden ylläpitoa, niin ei pääse tilanne ikinä riistäytymään käsistä. Muut huoneet luuttuan äärimmäisen harvoin, ehkä kerran puolessa vuodessa, eikä tarvetta useammin luuttuamiselle olekaan.
Unohtui mainita, että meillä on lapsilla paljon vaatteita. Vaatteet vaihdetaan vähintään kerran päivässä. Lisäksi meillä on kuivausrumpu, joka helpottaa vaatehuoltoa huomattavasti.
Hei, jos se opiskelu vie kerran muutaman tunnin kuussa, ei sitä voi kutsua täysiaikaiseksi. Se on harrastus. Vähän kuten mun ranskanopiskeluni...
64, mutku kato se on niin ahkera ja haasteista pitävä, niin pitäähän sitä nyt vähän liioitella ;-)
Ensin on niiiiiiin kiireinen ja tehokas, ja kas kun aletaan ihmetellä miten joku voi tehdä kahta TÄYSPÄIVÄISTÄ hommaa yhtä aikaa eli 16 h arkipäivässä, että miten siinä ehtii olemaan lainkaan lastensa kanssa, niin johan alettiin selitellä "mutku mä en oikeesti opiskele kuin muutaman tunnin kuussa". DAA! No sitten se ei olekaan sitten täyspäiväistä.
Koeta typerä trolli muistaa, mitä olet tullut sanoneeksi, ettet puhu noin pahasti itsesi kanssa ristiin.
Vauva seuraa sitteristä siivoilua.. jos kyllästyy lopetetaan ja jatketaan myöhemmin. Nukkuessa en voi siivota, herää pieniinkin ääniin. Ps. Kuka vaihtaa lasten vaatteet VÄHINTÄÄN kerran joka päivä?? Vauvan sukatkin esim?? Varmaan tosi likaiset on yhden päivän jälkeen.. :D
Vierailija kirjoitti:
Hei, jos se opiskelu vie kerran muutaman tunnin kuussa, ei sitä voi kutsua täysiaikaiseksi. Se on harrastus. Vähän kuten mun ranskanopiskeluni...
Saatko ranskanopiskelustasi korkeakoulututkinnon? Niin. No, siinäpä se ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en, mutta saan siitä ammatissani olennaisesti tarvitsemani todistuksen. Aikaa se vie kumminkin enemmän kuin tuo sun muka täyspäiväinen opiskelu.
T. YTM
Vierailija kirjoitti:
64, mutku kato se on niin ahkera ja haasteista pitävä, niin pitäähän sitä nyt vähän liioitella ;-)
Ensin on niiiiiiin kiireinen ja tehokas, ja kas kun aletaan ihmetellä miten joku voi tehdä kahta TÄYSPÄIVÄISTÄ hommaa yhtä aikaa eli 16 h arkipäivässä, että miten siinä ehtii olemaan lainkaan lastensa kanssa, niin johan alettiin selitellä "mutku mä en oikeesti opiskele kuin muutaman tunnin kuussa". DAA! No sitten se ei olekaan sitten täyspäiväistä.Koeta typerä trolli muistaa, mitä olet tullut sanoneeksi, ettet puhu noin pahasti itsesi kanssa ristiin.
Koetapa sinä ymmärtää mikä on täysipäiväisen opiskelun määritelmä. Opiskelun päätoimisuus perustuu opintojen laajuuteen, ei siihen kuinka kauan yliopistolla istutaan fyysisesti ja kuinka kauan opiskeluun käytännössä aikaa käytetään päivittäin. Nuo asiat kun ovat täysin yksilöllisiä. Huomaa, että sinä et kovasti ole opiskellut. ;) Suosittelen lämpimästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en, mutta saan siitä ammatissani olennaisesti tarvitsemani todistuksen. Aikaa se vie kumminkin enemmän kuin tuo sun muka täyspäiväinen opiskelu.
T. YTM
Syytön minä siihen olen. :) Minä saan opinnoistani tutkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Vauva seuraa sitteristä siivoilua.. jos kyllästyy lopetetaan ja jatketaan myöhemmin. Nukkuessa en voi siivota, herää pieniinkin ääniin. Ps. Kuka vaihtaa lasten vaatteet VÄHINTÄÄN kerran joka päivä?? Vauvan sukatkin esim?? Varmaan tosi likaiset on yhden päivän jälkeen.. :D
Meillä ei ole vauvaa, vaan 1,5- ja 3-vuotiaat päiväkotilaiset, ja kyllä koen välttämättömäksi vaihtaa vaatteet joka päivä. En halua lasteni kulkevan likaisissa vaatteissa. Kai tämäkin on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole vauvaa, vaan 1,5- ja 3-vuotiaat päiväkotilaiset, ja kyllä koen välttämättömäksi vaihtaa vaatteet joka päivä. En halua lasteni kulkevan likaisissa vaatteissa. Kai tämäkin on väärin.
Onko tämä siis ap?
Kun olin kotiäitinä kolmelle alle 5 vuotiaalle, ehdin kyllä siivota ja tehdä käsitöitä. Joka ilta oli kämppä kunnossa nukkumaan menessä.
Mutta nyt kun itse töissä ja lapset hoidossa/koulussa en jaksa enkä kerkee. Illat menee ruokaa laittaessa ja läksyjä valvoessa, muutama ilta harrastuksissa.
Lapset pitää kyllä huoneensa suht siistinä, huolehtiivat pyykit koriin ja tiskit tiskipöydälle etten kyllä heitä voi syyttää omasta aikaansaamattomuudestani...
Minä olen jo kertaalleen kirjoittanut, että opiskeluni ei juurikaan vie aikaa, eikä näin ollen ole pois ajastani lasteni kanssa. Kyse on muutamasta tunnista kuukausittain. Jos et sitä voi hyväksyä ja uskoa, niin on parempi, että jätämme tämän keskustelun tähän.