Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotiasukkaille ei ole väestönsuojia ollenkaan! Miksei tästä puhuta?

Vierailija
10.11.2016 |

Tein harjoitustyönä yhdelle bensa-asemalle suojelusuunnitelmaa. Siinä yhteydessä selvittelin, mihin henkilökunta pakenisi, joa tulisi tilanne, että tarvittaisiin väestönsuojaa.

Oki vaikea saada ketään vastaamaan, mutta lopulta joku päällikkö pelastuslaitokselta kertoi, että ohjeet tulee sitten tilanteen mukaan. Kysyin, että mitkä on vaihtoehdot. Hän ei sanonut mitään vaihtoehtoja. "Tilanteen mukaan"

Nyt hiljattain luin jostain omakotiasukkaasta, joka oli selvitellyt omaa tilannettaan tarkemmin. Tulos: omakotiasukkaille ei ole ollenkaan väestönsuojia. Ei siis mitään pakkaa.
Isommissa taloyhtissä on tietty vaan asukkailleen ja kouluilla koulun väelle. Ei sinne oteta ulkopuolisia tietenkään.

Ja kaiken huippu, että väestönsuojien rakennusvelvoitteita yhtiöissä lievennetään. Sodasta taitaa olla liikaa aikaa. Aleppossa sen sijaan on suojille tarvetta.

Ja ei tod oo järkeä kunkin ok-talon rakentaa omaa suojaa.

Kommentit (278)

Vierailija
141/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotiasujat on alfa miehiä, jotka on ratkaisemassa sodan. Turhat jätkät on pommisuojissa

Vierailija
142/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko radio dei venäläinen ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään maailman kolkassa ole kaikille pommisuojaa.

Vierailija
144/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kodin ilmastointi, täytyy sulkea jos jää jumiin eikä ehdi väestönsuojaan?

Vierailija
145/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaan erään tähän ketjuun kirjoittaneen huolen. Kaupunkimme yleisten väestönsuojien sanotaan olevan tarkoitettu 'muihin toimintoihin'. Siispä omakotiasujalla pukkaa hikeä.

Vierailija
146/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa maakunnissa ei ole lainkaan yleistä väestönsuojaa – asiantuntija nostaa esiin yhden suuren ongelman Suomen suojista https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008657534.html

Vierailija
147/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tästä epäkohdasta puhuta mitään julkisuudessa, vaikka viranomaiset kyllä tietävät puutteen.

Koska se on ihan yleistä tietoa, joka jokaisen aikuisen ihmisen tulisi tietää.

Vierailija
148/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole luhtitaloissakaan väestönsuojaa. Enkä usko että rivitaloissakaan, taitaa olla kerrostalo asujien yleellisyys semmonen. Tosin voihan tästä koittaa keretä keskustaan kivisydämeen jos tulee ilmahälytys

-oululainen

Vierailija
149/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut ihmisten kertomuksia sota-ajalta ja joku kertoi ilmapommituksista, että jos ei suojaan päässyt niin meni komeroon ja laittoi peltisen pesuvadin päänsä päälle. Jotenkin niin raastavaa.

Menisin mieluummin maastoutumaan metsän laitaan.

Vierailija
150/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvassa kerrostalossakaan on oikeaa maapinnan alle kellaritilaan menevää väestönsuojaa. On vain ensimmäisessä kerroksessa maatasossa oleva väestönsuoja, jossa varastohäkkikomerot.

Vierailija
151/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvassa kerrostalossakaan on oikeaa maapinnan alle kellaritilaan menevää väestönsuojaa. On vain ensimmäisessä kerroksessa maatasossa oleva väestönsuoja, jossa varastohäkkikomerot.

Noita työni puolesta kolunneena olen eri mieltä.

Mun kotikaupunginosassa yli puolessa on oikein hyvä. Polkupyörät nyt ulkoistaa käytävään hetkessä.

Vierailija
152/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö omakotiasujilla olekaan kaikki paremmin kuin muilla. Voi harmi. 

Vierailija
153/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ihan tosissaan ahdistaa. Asutaan pääkaupunkiseudulla lähellä liikenteen keskeistä solmukohtaa ja junarataa ja melko lähellä lentokenttää. Eli erittäin suuren riskin alue pommitusta ajatellen jos sota syttyy. Ja työvelvollisuus kriittisellä alalle eli karkuun ei pääse. Hirmu kiva tajuta, ettei kaupunkia ole kuitenkaan väestönsuojelu kiinnostanut. En tiedä hylkäänkö vankilan uhalla työni ja pakenen maalle jos sota syttyy. Todella ahdistavaa, että netissäkin uhotaan miten rajat menee kiinni eikä kukaan pääse pois, mutta pommisuojaankaan ei sitten pääse.

Vierailija
154/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitaloasujat rakentakoot väestönsuojan itse, perunakellaria tai maakuoppaa vaan kaivamaan. Taas tullaan tähän että yhteiskunnan pitäisi se heille hoitaa, kun itse ensin elvistellään että on omakotitaloa jne. Perusasiat kuntoon!

Varmasti moni olisi rakentanut jos olisi tajunnut ettei yleiseen väestönsuojaan pääse. Ei vaan ole tiedetty. Turha sitä jälkiviisastella, että olisi pitänyt tietää. Olen sitten varmaan tyhmä kun olen ajatellut, että kaupungin kaksi valtavaa väestönsuojaa olisi - öö - kaupunkilaisia varten. No ei ole. Massiiviset suojat on vain harvoille ja valituille, parin nimetyn kerrostalon asukkaille. Ehkä tosiaan tyhmyyttä, mutta ilmeisesti inhimillistä koska tuntuu tulleen monelle muullekin yllätyksenä. Ja liekö pelkkä tyhmyys sellainen asia josta pommitetuksi tuleminen on kohtuullinen rangaistus.

Vierailija
155/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos koululla on suoja, lapset saa viedä sinne? Ja tuo, että kyllä ne ohjeet kerrotaan tarvittaessa. Miten, jos sähköt, netti ym on poikki? Minulla on kyllä kellarikerros asunnossa, sinne varmaan menisin.

Tiedote tulee radiosta. Huolehdi, että sulla on paristokäyttöinen radio sekä siihen sopivia paristoja. 

Vierailija
156/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kannattaa mennä pois ikkunoiden lähettyviltä. Vessaanko kannattaa siis suojautua?

Vierailija
157/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa ollaan itse vastussa kaikesta, ei siine putkiremonttiakaan kukaa tee jos et itse sitä erikseen tilaa/osta.

Jos ei ole rakentanut väestönsuojaa, sitten on ilman, tämä on ihan päivän selvä asia.

Vierailija
158/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ziisus mitä sekoilua, sama kun näiden lainojen kanssa, ei selvitetä asioita ja ollaan kusessa, idiootit on the road taas, jokainen järkevä tietää että okt rakennetaan väestönsuoja itse, ihan kuten kaikki muukin.

Vierailija
159/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä kaikki eivät muutenkaan mahtuisi pommareihin.

Mahtuisivathan. Osa on rintamalla, osa asuu niin hajallaan, että suojautuvat tosiaan koteihinsa.

Se "rintama" voi olla ihan missä vain. Katso Ukrainan tilannetta ja unohda 1940-luvun sotimiskäytännöt.

Vierailija
160/278 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me menisimme naapurin rinnetalon kellariin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi