Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotiasukkaille ei ole väestönsuojia ollenkaan! Miksei tästä puhuta?

Vierailija
10.11.2016 |

Tein harjoitustyönä yhdelle bensa-asemalle suojelusuunnitelmaa. Siinä yhteydessä selvittelin, mihin henkilökunta pakenisi, joa tulisi tilanne, että tarvittaisiin väestönsuojaa.

Oki vaikea saada ketään vastaamaan, mutta lopulta joku päällikkö pelastuslaitokselta kertoi, että ohjeet tulee sitten tilanteen mukaan. Kysyin, että mitkä on vaihtoehdot. Hän ei sanonut mitään vaihtoehtoja. "Tilanteen mukaan"

Nyt hiljattain luin jostain omakotiasukkaasta, joka oli selvitellyt omaa tilannettaan tarkemmin. Tulos: omakotiasukkaille ei ole ollenkaan väestönsuojia. Ei siis mitään pakkaa.
Isommissa taloyhtissä on tietty vaan asukkailleen ja kouluilla koulun väelle. Ei sinne oteta ulkopuolisia tietenkään.

Ja kaiken huippu, että väestönsuojien rakennusvelvoitteita yhtiöissä lievennetään. Sodasta taitaa olla liikaa aikaa. Aleppossa sen sijaan on suojille tarvetta.

Ja ei tod oo järkeä kunkin ok-talon rakentaa omaa suojaa.

Kommentit (278)

Vierailija
101/278 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistin ihan huvikseen, ja ainakin Helsingin kaupungin sivuilla on listattu yleiset väestönsuojat. Toki niitä ei ole jokaisessa kaupunginosassa, lähimpään oli meidän pientaloalueelta 1,5 km matka. En kyllä olettanutkaan, että niitä olisi jokaisessa korttelissa.

Vierailija
102/278 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei tästä epäkohdasta puhuta mitään julkisuudessa, vaikka viranomaiset kyllä tietävät puutteen.[/quote

No kuule kun kansalla ei ole rahaa rakennella mitään pommisuojia. EI OLE RAHAA RAHAA RAHAA.

Rahasta ei ole pulaa.

Jos pulaa olisi, ei sitä lapattaisi miljardeittain ulkomaille joka vuosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/278 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siitä on puhumista? Ei ole olemassa mitään määräystä ja pakkoa järjestää kaikille kansalaisille väestönsuojaa. Lähiöissä ei ole yleisiä suojia. Ei ole ollut koskaan, joten en ymmärrä miksi ihmettelet asiaa tai mitä siinä on puhuttavaa.

Vierailija
104/278 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkistin ihan huvikseen, ja ainakin Helsingin kaupungin sivuilla on listattu yleiset väestönsuojat. Toki niitä ei ole jokaisessa kaupunginosassa, lähimpään oli meidän pientaloalueelta 1,5 km matka. En kyllä olettanutkaan, että niitä olisi jokaisessa korttelissa.

Jep, ja selvitä seuraavaksi se, mitä varten yleiset väestönsuojat ovat olemassa. Ei ainakaan niitä asukkaita varten, joidenka kodissa ei väestönsuojaa ole. Kuulemma kaupungin yleisiä toimintoja varten.

Vierailija
105/278 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä siitä on puhumista? Ei ole olemassa mitään määräystä ja pakkoa järjestää kaikille kansalaisille väestönsuojaa. Lähiöissä ei ole yleisiä suojia. Ei ole ollut koskaan, joten en ymmärrä miksi ihmettelet asiaa tai mitä siinä on puhuttavaa.

Mitä sinä höpötät.

Kotikaupungissani on ainakin osassa lähiöitä yleisiä pommisuojia.

Vierailija
106/278 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potaattikellari välttää suojaks.

Vierailija
107/278 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kuulleet kalliosuojista? Niitä on joka kylässä, joka ei ole siltin päälle rakennettu. Omakotiasujat osoitetaan näihin kalliosuojiin... Maaseudulle niitä ei ruveta joka torpalle omaa rakentamaan, joten kannattaa rakentaa VSS -elementeistä oma bunkkeri tai tutustua, missä taajamassa on lähin kalliosuoja. Yleensä niistä löytyy urheilutiloja. Itse olen asunut 11 kaupungissa Suomessa ja jokaisesta löytyi kalliosuoja tai useita - ja käyttökohteet vaihtelivat.

Ja lakatkaa levittämästä hysteriaa.

Vierailija
108/278 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-Suomessa ei ole OLLENKAAN yleisiä väestösuojia, siis yhtään. Juuri oli juttu lehdessä. On ajateltu että niitä ei tarvita!

Vierailija
109/278 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okt omistajien pitää itse rakennuttaa, ei se ole julkisen sektorin tehtävä. Netistä voi googlata vaikka millaisia, ellei halua paikalla rakennuttaa.

Aloita googlailu vaikka näistä https://www.ussaferoom.com/products/underground-bunker/

Vierailija
110/278 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okt omistajien pitää itse rakennuttaa, ei se ole julkisen sektorin tehtävä. Netistä voi googlata vaikka millaisia, ellei halua paikalla rakennuttaa.

Aloita googlailu vaikka näistä https://www.ussaferoom.com/products/underground-bunker/

Maakellari riittää hyvin

Vierailija
111/278 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun kerrostalossa, ja Ilmeiseti tohon alas pitäis mennä. En kyl usko kamalasti suojaavan, mutta mua ahdistais jotenki se ajatus jäädä sen kaiken paskan alle jos tää ottais osumaa.

Vierailija
112/278 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos koululla on suoja, lapset saa viedä sinne? Ja tuo, että kyllä ne ohjeet kerrotaan tarvittaessa. Miten, jos sähköt, netti ym on poikki? Minulla on kyllä kellarikerros asunnossa, sinne varmaan menisin.

Vierailija
113/278 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä omakotitaloissa asuvat ovat täällä paukutelleet henkseleitään vuosikaudet ja kirjoitelleet miten omakotitaloissa on parempi asua ja puulla voipi lämmittää eikä naapureiden äänet kantaudu kotiin. 

Vierailija
114/278 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aina ole kyse omakotiasujista.

Asun yli 40 000 asukkaan kaupungissa eikä koko kaupungissa ole _yhtään_ yleistä väestönsuojaa. Tämä lukee kaupungin sivuilla. Kaupungin sivuilla vielä painotettiin, että kaupungista löytyvät väestönsuojat ovat vain ko. kiinteistöjen asukkaita/siellä työskenteleviä varten.

Ihan älytöntä, sillä pelkästään kaupungin keskustasta muutaman kilometrin säteellä asuu paljon ihmisiä niin kerrostalossa, rivitaloissa, omakotitaloissa yms. Aivan käsittämätöntä, että edes näin isossa kaupungissa asia ei ole kunnossa.

Meidän kunnassa sama juttu. Onkohan sama kunta kyseessä? Muita kehotettiin suurinpiirtein menemään kellariin (jos on).

Vierailija
115/278 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä asun kerrostalossa, ja Ilmeiseti tohon alas pitäis mennä. En kyl usko kamalasti suojaavan, mutta mua ahdistais jotenki se ajatus jäädä sen kaiken paskan alle jos tää ottais osumaa.

Samaa olen miettinyt. Ja se isovanhempieni tapa juosta metsään ilmahälytysten aikaan on tuntunut jotenkin järkevämmältä. 

Vierailija
116/278 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keski-Suomessa ei ole OLLENKAAN yleisiä väestösuojia, siis yhtään. Juuri oli juttu lehdessä. On ajateltu että niitä ei tarvita!

Turussa ei oo yhtään yleistä väestönsuojaa.

Asun keskustassa kerrostalossa, maan alla on häkkivarasto ja pyykkitupa, meen varmaan hädän hetkellä sinne, vaikkei sitä oo merkattu väestönsuojaksi.

Oisko kotona kylppäri turvallisin paikka?

Vierailija
117/278 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suojaisa mahtaa olla rintamamiestalon kellarikerros, joka siis osin maan alla? Entä isojen markettien parkkihallit?

Vierailija
118/278 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Turussa just rakennettu maan alle iso parkkihalli? Kai se olis sit? Näyttäähän noi Ukrainassakin olevan metroasemalla.

Vierailija
119/278 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. Ja se isovanhempieni tapa juosta metsään ilmahälytysten aikaan on tuntunut jotenkin järkevämmältä. 

Mä oon jo katsonut lähimetsästä (alkaa takapihalta) suojan, ison kivenlohkareen kallion kupeessa. Parempi se on kuin mun puinen kevytrakenteinen paritalo.

Vierailija
120/278 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös Turussa just rakennettu maan alle iso parkkihalli? Kai se olis sit? Näyttäähän noi Ukrainassakin olevan metroasemalla.

Niin no onhan täällä toi toriparkki ja muutama muukin parkkihalli, mutta ei ne oo virallisia väestönsuojia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä