"Turhia" asioita, jotka muistat vuosien takaa?
Onko teille sattunut sellaisia tavallisia tilanteita, jotka ovat tapahtuneet kauan sitten, kenties lapsuudessanne, mutta jostain syystä muistatte ne vieläkin yllättävän hyvin? Eli tilanne ei ole ollut mitenkään kummoinen, ei surullinen tai iloinen, vaan aika arkinen ja vähäpätöinen. Ei ollenkaan sellainen asia, jonka voisi kuvitella jäävän pysyvästi muistiin.
Itse muistan, kun lapsena utelin kodinhoitajalta hänen palkkaansa eikä se vastannut siihen mitään.
Muistan kun 4-vuotiaana yritin kiivetä vauvanvaunuun sillä tekosyyllä, että olen muka palannut takaisin 3-vuotiaaksi. (Sitä en muista, miksi tämä oli mielestäni hyvä perustelu.)
Tylsimmät muistonne?
Kommentit (2086)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
An, auf, hinter, inn, neber, uber, unter, for, zwissen, durich, fur, gegen, ohne, um, wieder.
An, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen, durch, für, gegen, ohne, um, wieder.
En osannut näitä luetella saksan tunnilla ja opettaja närkästyi siitä. Äidinkieleni on saksa enkä ole koskaan tuollaisia tarvinnut.
Aika köyhää saksaa syntyy ilman noita.
Mein Auto ist kaputt, und es muss hinaus nehmen.
Autoni on rikki ja se pitää ottaa hinaukseen
Andere Länder, andere sitten
Toiset lentää, toiset istuu
Muistan kun kun kävelin 80-luvulla äitin kanssa Tampereella katua, yhden vaaleansinisen kerrostalon päätyseinässä oli jättimäinen Marianne mainos, jossa Anna-Liisa Tilus hymyili Punavalkohymyineen. Mainos jäi hyvin näkyviin, sillä siinä kohtaa siihen jäi semmonen nurkka, kun se talo ja loput kadun taloista oli ulompana kuin alkukadun talorivistöt.
Sukulaisia, äiti, isä, kävellään kadulla. Olin n. kolmen ikäinen. Minulle oli ilmeisesti tarkoitus ostaa uudet kengät, tai sitten katselimme kaupan valikoimaa. Olin omissa ajatuksissani, ja huomasin ihan pienille tarkoitettuja ensi-askel -kenkiä. "Vauvankenkiä", sanoin, ja kaikki aikuiset ympärilläni alkoivat nauramaan. Muistan totaali hölmistymiseni asiasta, ja setäni vaimo selitti minulle kumartuen tasolleni, etten enää voi saada vauvankenkiä, kun olen niin iso jo. Enhän minä sitä halunnutkaan, muut luulivat kai että haikailin niitä. Olin niin omissa ajatuksissani, että en ollut vain kuullut kysymystä "Minkälaiset kengät K haluaa". Huomasin vain ne pienet vauvakengät ja sanoin ääneen mitä huomasin. Jostain syystä tuo on jäänyt mieleen. En tiedä miksi.
Muistan vuonna 1998 (olin 8v) keksimäni runon :'D.
Leikittiin kaverien kanssa barbeilla ja se barbi jolla leikin meni juhliin joissa päätti että haluaa olla keskipiste ja tunki keskelle esiintymislavaa runoilemaan.
Laulaja on Leena Nilsson
- AINA KUN MÄ MAITOO JUON (Valio)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
An, auf, hinter, inn, neber, uber, unter, for, zwissen, durich, fur, gegen, ohne, um, wieder.
An, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen, durch, für, gegen, ohne, um, wieder.
En osannut näitä luetella saksan tunnilla ja opettaja närkästyi siitä. Äidinkieleni on saksa enkä ole koskaan tuollaisia tarvinnut.
Aika köyhää saksaa syntyy ilman noita.
Mein Auto ist kaputt, und es muss hinaus nehmen.
Autoni on rikki ja se pitää ottaa hinaukseen
Andere Länder, andere sitten
Toiset lentää, toiset istuu
Ganz hübsches! 🤭
Kasarilla mulla oli fillarissa numero-vaijerilukko, 437 oli koodi !
Vierailija kirjoitti:
Kiukuttelin isälle, syytä en tosin muista, mutta sen muistan että isän serkku sanoi mulle että heittää mut kohta kylmään järveen.
Muistan kun mulla oli pullaa 2 palaa, toinen oli kanttipala. Minä eikä kaverini kumpikaan halunnut sitä kanttipalaa, joten keksin että aletaan sitä kumpi käsi-juttua?
Mummini piti olla valvoja joka valvoo että en vaihda pullia kädestä toiseen kun kaveri valitsee.Mulle jäi kanttipala. Mummi oli mun selän takana näyttänyt kaverille kumpi käsi kannattaa valita. Tunsin itseni petetyksi.
Surullista, ettei kukaan teistä keksinyt puolittaa kumpaakin palaa.
Muksuna tuli Korkeajännitys- lehtiä luettua ja valehtelin kaverille että mun vaari lensi sodassa spitfireä !
Vierailija kirjoitti:
Koulun ruokalan seinillä oli pelottavia mustavalkojulisteita nälkää näkevistä afrikkalaisista lapsista, jotka silmät isoina ja suu auki tuijottivat meitä hyvinvoivia suomalaisia ja minua, joka nieleksin pahaa kouluruokaa enkä arvostanut sitä yhtään.
Luulin aina että ne ovat hyönteismyrkky mainoksia kun niiden silmissä kuhisi kärpäsiä !
Radiomafian studion puhelinnumero: 09 1482822
En ikinä edes soittanut siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ei oo tylsä mutta muistan Onni ja Enni-aapisen kaikki kirjainlaulut.
"Hiirellä on aakkoset, kaikki hauskat kirjaimet, on abcdefg..."
Aivan mahatavaa:D:DToi oli se ankea punakantinen aapinen, jossa oli vesiväripiirroksia kahdesta ylipainoisesta nallesta (?). Osasin lukea kun aloitin koulun, ja mietin, miksi aapisessa on niin vähän tekstiä.
Huippukohta oli joku sellainen aapisen tsemppausruno, joka loppui ".. älä pilaa päivää epäilyllä, sillä lukemaan opit _____". Yksi vähän hitaalla käynyt tyttö mietti viimeistä sanaa varmaan minuutin.
Mikä se vika sana on?
Pula-aikana 40-luvulla ostin kitskasta pähkinän. Se oli tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ei oo tylsä mutta muistan Onni ja Enni-aapisen kaikki kirjainlaulut.
"Hiirellä on aakkoset, kaikki hauskat kirjaimet, on abcdefg..."
Aivan mahatavaa:D:DToi oli se ankea punakantinen aapinen, jossa oli vesiväripiirroksia kahdesta ylipainoisesta nallesta (?). Osasin lukea kun aloitin koulun, ja mietin, miksi aapisessa on niin vähän tekstiä.
Huippukohta oli joku sellainen aapisen tsemppausruno, joka loppui ".. älä pilaa päivää epäilyllä, sillä lukemaan opit _____". Yksi vähän hitaalla käynyt tyttö mietti viimeistä sanaa varmaan minuutin.
Mikä se vika sana on?
Voiko joku ystävällisesti kertoa, että saan vastauksen.
Mulle on jäänyt mieleen anatomiasta ja fysiologiasta musculus sternocleido mastoideus eli päännyökkääjälihas.
Muistan vieläkin miten kaikkien lapsuudenystäväni kodeissa vastattiin puhelimeen kun heille soitti.
R- kioskin karkkien hinnat 1980-luvun alusta muistan ulkoa.
Ala-asteella opettajan sijaisen nimen, vaikka hän oli meillä vain kaksi päivää.
Sanasta sanaan eri ihmisten vastaukset kun kyselin pienenä, että onko Jumala/taivas/helvetti oikeasti olemassa.
Vierailija kirjoitti:
4-vuotiaana tykkäsin rimpuilla portaiden 'väärällä' puolella kuin apina.
Olin eskarin vessassa ja yks muhun ihastunu poika tuli kysymään mua leikkimään, punastuin :')
4- vuotias ei voi punastua.
Byrokratian vähentämis puheet.
Niin kauan kuin jaksan muistaa taaksepäin se on vuosittain esillä ollut ja kuitenkin mitään ei ole tapahtunut sen parantamisen suhteen.
Viranomaisten lait ja osaaminen.
Parannusta on osittain tullut ymmärryksen lisäämisen kautta. Tosin sekin on valikoitunut vain osan kohdalle.
Mielivalta ei ole poistunut myöskään mihinkään.
Kiusaaminen ei samoin ole lisääntynyt eikä vähentynyt mitä se oli aikaisemmin.
Siinäkin on erona vain muutamia asioita joitten kautta muutos näkyy. Some, maahanmuutto, köyhyys ja huumeet. Niitä on enemmän kuin aikoinaan lapsuudessa. Tupakka ja kilju, olut sekä alkoholi normaalit nuorison päihteet. Nykyisin kaikkea on tarjolla enemmän kuin tupakkaa, alkoholia tai olutta heillä. Nehän on suurin uhka päättäjien mielestä.
Huumeet ja lääkkeet ym on siis tarjolla kouluissa ja kadunkulmassa vapaasti hankittavina heillä.
Lastensuojelu. Siinäkään ei ole parannuksia tullut. Lait ym on tiukentuneet ja muuttuneet käytännöt ei lainkaan. Ei siis ole ihme jos nuorilla on haasteita pärjätä mukana kun tarjolla on kaikkea ongelmia tarjolla palveluiden puutteen sijaan.
Terveyskeskukset olivat ennen kaikkialla. Silloinkin eriarvoiseen kohteluun syyllistyi aikuiset niissä.
Sama on nykyisinkin.
Rakenteellinen syrjintä on maan tapa. Siitä ei haluta luopua. Nykyisin sekin on sotkettu rasismin verhoksi.
Syrjintä on kaikkea mitä rasismi pitää sisällään ja lisäksi paljon muutakin. Siinä on syy miksi maan tapa on ongelmaksi nytkin muodostunut. Sen kulisseissa tehdään vääryyksiä ja laittomuuksia virkaa hoitamalla.
Ihan ekoja muistoja sieltä jostain 1970-luvun puoltaväliä ennen. Olin päivähoidossa, kun vanhemmat olivat töissä, ja lähdin sinisellä Plaston potkumopolla hatkaan. Hoitotäti oli pyykkituvalla ja paskoi melkein housunsa, kun huomasi minun lähteneen omille teilleni. Oli käynyt pihassa pyöriminen tylsäksi ja siksi lähdin menemään. Muistan vieläkin, kun portti oli kiinni ja olin niin pieni, etten yltänyt salpaan. Sitten ryömin aidan ali, kun siinä oli maa kuopalla, mistä oli kuljettu vuosikaudet. Älysin ottaa muovimoposta metallitangon pois, että mopon sai kahteen osaan ja aidan ali. Sitten itse ryömin aidan ali, kun mopo oli kadun puolella. Sitten mopo takaisin kasaan ja menoksi. Muovimopo ei mahtunut aidan ali yhdessä osassa, mutta minä mahduin. Saatana että olin pieni poika, joku 3 v.
Alas, ylös, vasemmalle, oikealle, ylös, vasemmalle oli koulun näkötaulun alin rivi. Opettelin sen ulkoa.