Onko vain yliopiston käyneillä varaa omakotitaloon?
Ainakin tuttavapiirissä näin. Muut pariskunnat asuvat kerrostalossa ja pari rivitalossa.
Kommentit (20)
Höpsis. Lähes kaikilla sukulaisillani ja vanhemmilla tutuilla on omakotitalo, juuri kukaan ei ole käynyt lukiota ja ammattikoulua kummempaa koulutusta. Sensijaan varakkaammat yliopistoihmiset asuvat lähes poikkeuksetta kerrostaloissa.
Ei. Kaverini teki 250 neliön omakotitalon. Amistutkinto. Asun reilun 90 neliön kerrostaloasunnossa ja mulla on ylin mahdollinen yliopistotutkinto.
Ei, en ole julkisen sektorin duuneissa vaan kohtuullisen hyväpalkkaisessa IT-alan duunissa.
Täällä kaks amispölöä asuu perheensä kanssa omassa omakotitalossa ja pihassa kaks uudehkoa autoa, nekin jo omia. Kun 18v:nä pääsee tienaamaan niin on kaikki maksettu pois ennen keski-ikää. Mites siellä yliopistolla? Koskas sitä pääsee työnsyrjään kiinni vai pääseekö edes?
Eipä ok-talo jostain muuttotappiopaikkakunnalta välttämättä ihan älyttömiä maksa.
Näin on, itsehän valmistuin kymmenessä vuodessa humanistisesta tekemättä sinä aikana tuntiakaan työtä. Vielä lukion jälkeiset pari löysää välivuotta tuohon päälle. Nyt vetelen 20 tonnia kuussa kevyestä sisäduunista. Asiantuntija kun olen.
Olipas tyhmä kysymys. Kuka tahansa voi hankkia omakotitalon jos haluaa. Tai olla hankkimatta. Ei ole koulutuksesta kiinni.
Kehitysvammaisetko täällä tehtailevat näitä "akateemisuus" -keskusteluja? Taso on ainakin yhtä älyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Näin on, itsehän valmistuin kymmenessä vuodessa humanistisesta tekemättä sinä aikana tuntiakaan työtä. Vielä lukion jälkeiset pari löysää välivuotta tuohon päälle. Nyt vetelen 20 tonnia kuussa kevyestä sisäduunista. Asiantuntija kun olen.
Sama täällä, itsellänihän töitä vain osan viikkoa mutta palkka samaa luokkaa. Kyllä hävettää amiksien tyhmyys kun eivät tajua miten helpolla sitä pääsisi akateemisena. Eipä taida nopea rahanteko laiskoja kiinnostaa.
Ihan ammatillinen koulutus pohjalla ja itse työttömänä, mies töissä. Kiva, edullinen ok-talo kotina mukavalla paikkakunnalla lähellä isompaa kaupunkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, itsellänihän töitä vain osan viikkoa mutta palkka samaa luokkaa. Kyllä hävettää amiksien tyhmyys kun eivät tajua miten helpolla sitä pääsisi akateemisena. Eipä taida nopea rahanteko laiskoja kiinnostaa.
Kerro toki ala, minä tai yksikään akateeminen tuttuni ei ole päässyt tuollaisille ansioille edes täysillä tunneilla, päitä sitten muutaman päivän viikkotyöskentelyillä. Vaihdan heti niihin hommiin.
Mahtaako olla mitään väliä, missä asuu? Maalta saa omakotitalon halvemmalla kuin koirankopin Helsingin keskustasta. Ja tilastojen mukaan esimerkiksi putkimies tienaa enemmän kuin akateeminen lastenhoitaja humanisteista ja taiteilijoista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä melkein kymmenen vuotta opiskelua takana mutta opiskelut roikkuu. Työelämässä kuitenkin olen jo harjoittelijana ja palkka sen mukainen: vain 10 000 kuussa.
Omakotitaloon olisi ehkä varaa mutta sen sijaan valitsen asua paljon mieluummin Hoasin opiskelijaläävässä kahden epämääräisen tyypin kanssa koska siitähän tulee vaan niin paljon akateemisenpi ja muiden yläpuolella oleva fiilis.
Peruskoulupohjalla omistamme miehen kanssa 350.000 arvoisen talon Vantaalta. Yrittäjyys kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Olipas tyhmä kysymys. Kuka tahansa voi hankkia omakotitalon jos haluaa. Tai olla hankkimatta. Ei ole koulutuksesta kiinni.
Ei nyt ihan kummiskaan. Harva taloa hankkii ilman rahaa eli hyviä tuloja.
Mun vanhemmat oli köyhiä duunareita mutta heillä oli aikoinaan stadissa okt. Kun synnyin se myytiin ja muutettiin Kallioon kerrostaloon kun oli halvempi.
Minä ja mun mies oltiin ison lapsiperheen vanhemmat, vielä pienillä tuloilla kun rakennettiin Helsingin kehyskuntaan eka okt. Ihan vaan YO markkinointi-merkonomeja ollaan molemmat. Nyt asutaan jo toisessa isommassa talossa.
Hölmö, näköalaton kysymys.
Olen kavereistani ainoa yliopiston käynyt ja tällä hetkellä ainoa, jolla ei ole ok-taloa omistusasuntona. En asu kerrostalossakaan. Ok-talolliset ovat olleet töissä kauemmin, asuvat pariskuntana/perheenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä melkein kymmenen vuotta opiskelua takana mutta opiskelut roikkuu. Työelämässä kuitenkin olen jo harjoittelijana ja palkka sen mukainen: vain 10 000 kuussa.
Omakotitaloon olisi ehkä varaa mutta sen sijaan valitsen asua paljon mieluummin Hoasin opiskelijaläävässä kahden epämääräisen tyypin kanssa koska siitähän tulee vaan niin paljon akateemisenpi ja muiden yläpuolella oleva fiilis.
Itsehän tiedostavana laitan kokonaisuudessaan koko kolmenkymmenen tonnin palkkani aina suoraveloituksena Amnestylle. Asun vanhempieni luona. Halveksun syvästi kaikkia jotka ei niin tee.
Päin vastoin! Olen parikin yliopistotutkintoa suorittanut, mutta omakotitaloon en kyllä ole koskaan päässyt käsiksi. Olen joskus katsellut, miten entiset kansakoulu- ja keskikoulukaverit ovat pärjäilleet. Osa meni suoraan koulusta töihin (silloin sai töitä!), osa kävi ensin ammattikoulun. Varsin nuorina he pystyivät hankkimaan omakotitalon, kesämökin ja komean veneen autoista nyt puhumattakaan. Meikäläinen makseli opiskeluvelkoja toistakymmentä vuotta, lähes nelikymppiseksi. Kun ne oli maksettu, oli uuden velan vuoro, ei suinkaan omakotitaloa tai mökkiä varten, vaan pienen kaksion hankkimiseen, siihen jossa vieläkin asun. Ja mitkäkö ovat meikäläisen handicapit? Luultavasti arvasittekin: nainen ja vanhapiika!
Eihän se koulutuksesta riipu, vaan tuloista ja varoista (jotka toki voi olla verrannollisia koulutukseen), asuinpaikkakunnasta, perinnöistä jne.
Itse olen lh ja mies ravintola-alalla, meillä ei ole varaa ostaa tältä asuinalueelta omakotitaloa, edes eikä etenkään vanhaa sellaista. Mutta tiedän esim. yhdistelmän koulunkäyntiavustaja - putkimies, joilla on uusi hieno ok-talo. Takana perintöä. Mutta sanotaan näin että täällä omakotitalo alkaa heltiimään kyllä keskimäärin juuri esim. opettajan ja insinöörin yhteispalkalla, jos ajatellaan että se pitäisi rahoittaa vain omilla palkkatuloilla eikä esim. perintöjä, osinkoja, isoa pesämunaa vanhasta myydystä asunnosta tms olisi käytettävissä.
Erikoinen väite. Velaton okt lähellä keskisuuren kaupungin keskustaa reippaasti ennen kolmeakymppiä, mulla alla vain amis+lukio, miehellä pelkkä amis. Nyt koulutusta on jo enemmän kyllä.