Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ostaa lahjaksi lapsille jonka vanhemmille ei kelpaa mikään?!

joululahja kriisi
10.11.2016 |

Olen yrittänyt miettiä pääni puhki mitä ostaa joululahjaksi 2 ja 12-vuotiaille lapsille, kun heidän vanhemmille ei kelpaa mikään. Pitäisi olla merkkileluja tai merkkivaatteita ja kaikille muille vain nyrpistetään nenää! Meillä ei todellakaan ole varas ostaa mitään kalliita merkkituotteita, koska on paljon muitakin joillekka pitäisi ostaa joululahjat. Nämä vanhemmat ostavat varmasti meidän muksulle taas jonkun kalliin lahjan enkä todellakaan tahtoisi että "tuhlaavat" lahjaan niin paljon rahaa. Varsinkin kun tällä perheellä ei myöskään olisi oikeasti varaa ostella kaikkea hienoa ja kallista.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tavallaan lahjan saajaa, kaikki eivöt tykkää kulutusjuhlasta vaan tahtovat laatua määrän sijaan.

Suosittelisin kysymään minkä liikkeen tavaroista tai vaatteista pitävät, tai merkeistä ja ostat sitten kyseisestä liikkeestä/ merkiltä halvimman mahdollisen tuotteen.

Minä pidän ruskovillasta, suomalaisista jutuista, kuluvista luonnonkosmetiikasta kuten saippuoista, luonnon materiaaleista.

Jos lahjan saaja tykkää vaikka polarn o pyretistä osta alesta jotain sen merkkistä tai vaikka pipo.

Jos tämä ajatus ei kiinnosta niin savi ja muut taide jutut on hyviä.

Minä inhoan kun lapset saa joka joulu palapelejä ja muistipelejä. Värityskirjat ja muut "kuluvat" jutut on kivoja minusta ja lapsista.

Vierailija
22/34 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 tarkentaa vielä. Minulla olisi rahaa ostaa kalliimpia lahjoja, mutta mielestäni se on ihan turhaa, kun en ihan periaatteesta halua, enkä osaisi edes ostaa varmaan noita merkkijuttuja, jotka olisivat "oikeanlaisia". Lisäksi mielestäni lukeminen on hyvä harrastus erityisesti nykyaikana, keskittyy johonkin yhteen asiaan jne. Samoin tykkäsin tuosta palapeli-ideasta, jonka joku esitti tai joku yhdessä pelattava lautapeli. Minusta kuulostaa tosi kalliilta lahjalta tuo 150 euron lahja! En käyttäisi yhteen joululahjaan noin paljon. Olen tosiaan ajatellut, että yksi kirja riittää, kun lapset saavat varmasti muiltakin lahjoja. Pienelle voi tietysti olla ehkä muutamakin, jos kirjat ovat pieniä. Kirjoista tuskin voivat vanhemmat valittaa, että ovat väärää merkkiä :) Tosi tympeää käytöstä  heiltä, yritä olla välittämättä, osoittavat noin vain oman kypsymättömyytensä. Tärkeintä, että lapset tykkäävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina ostanut sisarusten lapsille ja kummilapsille joululahjaksi kirjan ja joskus laittanut leffalipun mukaan. Kirjat olen ostanut usein kirja-alennusmyynneistä. Vanhempansa ovat ehkä vähän samanlaisia "merkkityyppejä", itse en ole ollenkaan. Annan heidän siis ostaa omille lapsilleen sitten ne merkkivaatteet ja lelut ja itse olen keskittynyt näihin kirjalahjoihin, joita vanhemmat eivät itse osta. Vaikuttaa siltä, että lapset ovat tykänneet näistä lahjoista.

Kirjat on kamala lahja niille jotka eivät niitä lue, vievät tilaa. Tarkista ennen kirjan ostoa että ne mahtuvat heille.

Jo useamman kirjan tori.fi.ssä myynyt kun ei mahdu mihinkään.

Vierailija
24/34 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsena vanhemmat valitti ja ärsyyntyivät joidenkin sukulaisten lahjoista. Esim mummolta tuli aina joku paketti missä monia pikkujuttuja, esim. sukat, suklaata/karkkia, erikoinen hammasharja,kyniä,jotain rihkama koruja, meikkejä yms. Voin kertoa että lapsena ne oli yhtiä parhaimpia pakettaja ja olis vieläkin jos aikusia meidän suvussa lahjottaisiin.  Kaikkea pientä kivaa joka meni käyttöön :) ne oli jännimpiä pakettaja avaakin kun  oli monta lahjaa samassa ;) Sedältä saatin aina joku kallis uutuus lautapeli yhteiseksi ja se jäi joka vuosi pelaamatta. 

Että antakaa kaikki vaan mitä haluatte jos tiedätte että lapset tykkää, ei tarvitse vanhemmista välittää. Lapsien ilahduttaminenhan se pääasia on

Oi että mä rakastan vielläkin lahjoja joissa on paljon kaikkea pikkukivaa. Kiitos muistuksesta, lapset saa tänävuonna huippulahjat!

Vierailija
25/34 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kälyltä tulee aina ennen joulua joululahjalista, jota pitäisi noudattaa. vrt. häälahjalista. Sitten kun en noudata sitä, niin tulee huutoa jälkeenpäin. Paljon seläntakana puhumista jne. Voi voi.

Itse hän ostelee meidän muksuille jostain halpahallista: viime vuonna tuli tyttärelle 14v 10 senttiä korkea muovihevonen ja pojalle 16v vähän isompi leluauto, ei koristeita, vaan leluja. Hänen lapsilleen piti ostaa uudet luistimet ja kypärät. Tarjosin lastemme vanhoja - kyllä, käytettyjä - ohi joululahjalistan. Ei kelvannut, heidän lapset ansaitsee uudet. Siskon muksuille kelpas.

Toissa vuonna listalla oli muumiastiasto. Menin kauppaan ja ostin. Vasta myöhemmin tyttäreni sanoi, että se tais tarkoittaa niitä oikeita astioita. Hupsista. No, kyllä heidän 6 v tuntui saavan paljonkin iloa tuosta hankkimastani astiastosta. Joulunpyhinä saatiin "kahvit" sänkyyn joka päivä.

Mä en suostu enää tanssimaan tuon mimmin pillin mukaan. En. Hankin lahjaksi mitä haluan ja jos ei kelpaa, niin tehkööt mitä lystää. Jos listalta joku juttu natsaa, niin sitten hankin sen.

Vierailija
26/34 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina ostanut sisarusten lapsille ja kummilapsille joululahjaksi kirjan ja joskus laittanut leffalipun mukaan. Kirjat olen ostanut usein kirja-alennusmyynneistä. Vanhempansa ovat ehkä vähän samanlaisia "merkkityyppejä", itse en ole ollenkaan. Annan heidän siis ostaa omille lapsilleen sitten ne merkkivaatteet ja lelut ja itse olen keskittynyt näihin kirjalahjoihin, joita vanhemmat eivät itse osta. Vaikuttaa siltä, että lapset ovat tykänneet näistä lahjoista.

Kirjat on kamala lahja niille jotka eivät niitä lue, vievät tilaa. Tarkista ennen kirjan ostoa että ne mahtuvat heille.

Jo useamman kirjan tori.fi.ssä myynyt kun ei mahdu mihinkään.

Oman kokemukseni mukaan lapset ovat aina tykänneet kirjoista, vaikka vanhempansa olisivat sellaisia, että eivät lukemisesta välitä. Kirjat on annettu lukemisen jälkeen usein kiertoon tuttaville, kirjaston poistohyllyihin, jos eivät ole halunneet säilyttää. Ei tarvitse alkaa mitään myyntiruljanssia, jos ei sellaista halua tehdä.  Eri asia on mielestäni aikuiset, jotka eivät tykkää lukemisesta. Heille en alkaisi väkisin ostamaan kirjoja. Samanhan se on tuon merkkitavarankin kanssa, mitä sille tehdään, jos ei mahdu? Vai tehdäänkö niille sitten automaattisesti tilaa?

Vierailija
27/34 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä suostuisi ostamaan 150€ lahjaa toisen lapselle! En osta edes omilleni. Mikä edes maksaa noin paljon? Eihän tuollaiseen tarvitse suostua! Ihan älytöntä! Mun lasten kummit kysyy mistä on tarve tai mistä lapset tykkää. Pojan kummeilta on tullut muutamana jouluna heidän oman pojan entisiä (ehjiä, siistejä) leluja, joista hän on kasvanut jo ohi. Ovat olleet tosi mieleisiä lahjan saajalle ja meille vanhemmille ihan sama onko kaupasta vai käytetty. Usein pyydän vaatteita ja yöasut tai tytölle joku tunika + leggarit on tosi mieluisia. Tai tussit, puuhakirjat, tarrat, askartelutarvikkeet, pinnit, ponnarit ... joita kuluu mielettömät määrät ja joita saa olla jatkuvasti ostamassa lisää. Kirjat on ihania lahjoja, ne säilyy muistona vuosia. Musiikkia cd-levyillä on toivottu myös useampana jouluna, samoin lautapelejä. Veikkaisin että kummeilta tulevat lahjat maksaa max 15€, itselläni budjetti on yleensä 15-20€ välissä. Sillä saa jo vaikka mitä kivaa ja mieleistä. Esitän aina toiveet mahdollisimman edullisia, en edes isovanhemmilta pyydä mitään kallista. Itse ostetaan niitä kalliimpia juttuja jos jostain on tarve.

Vierailija
28/34 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienemmälle rummut, tamburiiini tai joku meteliä pitävä lelu. Paketoi valmiiksi äläkä kerro lapsen äidille mitä paketti sisältää. Kirjoita lappuun Rauhallista Joulua.

Vierailija
29/34 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan että minä toivon suht laadukkaita leluja lapselle (sen verran pieni ettei itse toivo vielä), osittain sen takia että jos toivon jonkun arvokkaamman lelun eivät "appivanhemmat" todennäköisesti osta muuta kuin sen (haluavat ostaa lelun, mieluiten ottaisin lahjakortin lastenvaatteisiin/rahaa niihin, vaatteita suoraan eivät osaa ostaa sopivina), muuten tulee 5-6 pakettia halpaa krääsää ja meillä on pieni koti jossa jo nyt tila vähissä.

Vierailija
30/34 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienemmälle rummut, tamburiiini tai joku meteliä pitävä lelu. Paketoi valmiiksi äläkä kerro lapsen äidille mitä paketti sisältää. Kirjoita lappuun Rauhallista Joulua.

Tämä on hyvä! Myös joku kamalaa meteliä, piipitystä, rallatusta pitävä patterilelu ois varmaan kiva, ja kannattaa vielä vaihtaa testipattereiden tilalle jotkut durasellit. Ruuvin kannan voi vielä mysätä niin, ettei sitä saa enää auki ja pattereita pois.

Vierailija
31/34 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä edes miettiä noin kalliita lahjoja.  Tosiaan kun omillekin ostaa max 50 € maksavan lahjan niin pitäisikö vieraille ostaa kalliimpi.  Pyytää saa, hullu joka antaa.  Näitä röyhkeitä on kyllä aina jos heidän tahtoaan rupeaa noudattamaan.  Vrt. kysyjään:  pistä nimesi lainantakaukseen, 'se on vain muodollisuus'.  Muutaman vuoden päästä huomaat että menetät oman omaisuutesi tuon takauksen takia.  Koskaan ei pidä tuosta vain toisen mielipidettä noudattaa, koskaan ei pidä esim. taata kenenkään lainoja.  Jos ei saa muutoin niin odottakoon ja kerätköön rahaa niin että saa.

Vierailija
32/34 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä! Myös joku kamalaa meteliä, piipitystä, rallatusta pitävä patterilelu ois varmaan kiva, ja kannattaa vielä vaihtaa testipattereiden tilalle jotkut durasellit. Ruuvin kannan voi vielä mysätä niin, ettei sitä saa enää auki ja pattereita pois.

Päivän piristys! :D

Ihana myös kuulla että jollakin on samanlaisia sukulaisia. Taidan lopettaa ressaamisen lahjoista ja ostaa jotain edullista kulutustavaraa, tykkää tai ei. Meidän kaupungissa ei onneksi äidin moloa ja popia edes myydä niin ei tarvi sellaisia ostaa. Se viime vuotinen lahja oli eräät urheilutarvikkeet jotka oli kuulemma pakko saada.

Vierailija
33/34 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varmaan juuri tuollainen nihkeä merkkivaatevanhempi. Meillä vaan tilanne on se että lapsilla on jo oikeasti kaikki mitä tarvivat ja vähän päälle. Minä toivoisin ihan vilpittömästi että kukaan ei toisi meille mitään tavaraa, ihmiset sen sijaan ovat aina lämpimästi tervetulleita meille. Jos ei ole rahaa muuhun kuin nopeasti hajoavaan kiinakrääsään (eikä tarvitse ollakaan!) niin ennemmin ei mitään, ja suoraan sanoen ei meillä ole tarvetta edes sille "merkkikamalle".  Lapsetkin ovat tosin vielä niin pieniä että eivät sinällään itse tajua lahjojen päälle, ehkä teinit sitten erikseen.

Semmoinen huomio vielä niille krääsäpussien muistelijoille, rakastin niitä itsekin mutta tilanne on ollut hiukan eri 70-80 -luvun taitteessa kun vakavaraisen perheen 2010-luvun lapsella amazonin ja halvan lelusälätuotannon aikana. Ei tavaran määrä lapsissakaan herätä enää automaattisesti niin suurta iloa kun silloin kun kaikkea oli vähemmän. Luonto sen sijaan kiittäisi.

34/34 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

joululahja kriisi kirjoitti:

Olen yrittänyt miettiä pääni puhki mitä ostaa joululahjaksi 2 ja 12-vuotiaille lapsille, kun heidän vanhemmille ei kelpaa mikään. Pitäisi olla merkkileluja tai merkkivaatteita ja kaikille muille vain nyrpistetään nenää! Meillä ei todellakaan ole varas ostaa mitään kalliita merkkituotteita, koska on paljon muitakin joillekka pitäisi ostaa joululahjat. Nämä vanhemmat ostavat varmasti meidän muksulle taas jonkun kalliin lahjan enkä todellakaan tahtoisi että "tuhlaavat" lahjaan niin paljon rahaa. Varsinkin kun tällä perheellä ei myöskään olisi oikeasti varaa ostella kaikkea hienoa ja kallista.

Osta niitten lapsille kalli lahja myös