Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi eutanasiassa (kansalaisaloite) hoitajat ja lääkärit

Vierailija
10.11.2016 |

saisivat oikeuden kieltäytyä sen tekemisestä mutta aborttien teosta ei ole oikeutta kieltäytyä?

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
22/95 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten eutanasia käytännössä tehdään kun lääkefirmat ei enää suostu valmistamaan noita lopetus myrkkyjä.

Pistoolilla niskalaukaus vai miten?

Miksi sä lääkeyhtiötä tarvitsisit yhtään mihinkään? Henkihän lähtee ihan hanavedellä tai pöytäsuolalla, jos ei halua tyynyä käyttää tai valutella veriä viemäriin. Sen verran helpolla ihmisiä kuolee milloin mihinkin, ettei luulisi olevan menetelmistä pulaa. Kaliumia ne myrkkyruiskeissa käyttävät, sitä sä voit tehtailla vaikka keittiössäsi, ihan ilman lääkeyhtiön apua, koska on varsin yleinen ja tarpeellinen aine.

Luonnollisesti sairaalasta löytyy anestesiaan tarveaineet joka tapauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua olla avaamassa pandoran lipasta siihen suuntaan että tulevaisuudessa esim vanhuksia tai (vastasyntyneitä) vammaisia voitaisiin tappaa

Vierailija
24/95 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

+1

Vierailija
25/95 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi kyynel, ihan kuin olisi jotenkin kauheeta antaa viimeinen pistos kuolemansairaalle kuolemaa haluavalle ihmiselle. Sehän on hyvä teko kivuliaalle elämän lopulla olevalle.

En ymmärrä mitä kauheeta on eutanasiassa on. Ei siinä terveitä ihmisiä kuoleteta.

Vierailija
26/95 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasia on todella hankala ja ristiriitainen asia ja herättää paljon tunteita puolesta ja vastaan. Itse olen ammatin puolesta paljon saattohoitoja nähnyt ja ehkä siksi oma kantani puoltaa eutanasiaa. Miksi ihmisellä ei olisi oikeutta kuolla silloin kun haluaa? Olen saattohoidossa usein miettinyt, että toivottavasti tuo ihminen saa rauhan ja levon mahdollisimman pian. Miksi pitkittää tilannetta, jossa kaikki ihmisyys on jo hiipunut tai näin tulee käymään? Ihminen makaa vuodepotilaana, kaikki tulee alle ja syöminen ja puhuminen ei enää onnistu. Ihminen ei kykene ilmaisemaan itseään tai kertomaan mitään olostaan ja tunteistaan. Huomaat kuinka jokainen liike ja hipaisu sattuvat. Et voi tehdä mitään muuta kuin annostella tarvittavat kipulääkkeet ja olla läsnä. On todella kamalaa katsoa vierestä kun näin poistutaan ja voi vain kuvitella kuinka kamalaa se on kuolevalle itselleen. Tämän vuoksi miksi kärsiä kun kivun ja kärsimyksen voi lopettaa? Edelleen kaikilla on mielestäni oikeus lopettaa oma elämä. Jos joku haluaa esimerkiksi tehdä itsemurhan (tämä ei tietty liity eutanasiaan) niin miksi hän ei olisi oikeutettu niin tekemään?

Vierailija
27/95 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö aika monessa tapauksessa voisi tehdä jonkin laitteen, jolla henkilö voi annostella kuolettavan aineen itse. Jokin ihan kevyttä painallusta vaativa nappi tmv, ja tätä ennen varmistetaan monta kertaa, että henkilö tajuaa, mitä on tekemässä. Hoitohenkilökunnan osuus olisi vain toimittaa sopiva aine.

Käytännössähän eutanasian välttely olisi yhtä helppoa kuin aborttien tai narkkareiden: ei erikoistu saattohoitoon, gynekologiaan tai päihdekuntoutukseen. Sillä niistä pääsee.

Vierailija
28/95 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osallistunut saattohoitoon useita kertoja. Ehdottomasti olen eutanasian kannalla jos potilas on sitä toivonut. Toivon että kun olen vanha, en joudu kitumaan kivuissa, harhoissa ja vaipoissa viimeistä päivää odottaen vaan pääsen pois. Uskokaa pois että saattohoidetun kivut ovat kovia ja niitä ei toivo pahimmalle vihamiehellekään. Ihmisen kuolema ei ole aina kaunis. Voisi olla se viimeinen rakkauden teko päästää pois..

Vierailija
29/95 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsivän ihmisen pitäminen hengissä väkisin vasten hänen omaa tahtoaan on puhdasta kidutusta. Miten se on enemmän "lähimmäisten ihmisyyttä ja elämää kunnioittavaa" kuin kuolinavun anto sitä pyytävälle?

Vierailija
30/95 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsivän ihmisen pitäminen hengissä väkisin vasten hänen omaa tahtoaan on puhdasta kidutusta. Miten se on enemmän "lähimmäisten ihmisyyttä ja elämää kunnioittavaa" kuin kuolinavun anto sitä pyytävälle?

Vaikka laki oikeuttaisikin eutanasiaan niin, tappamisesta ei koskaan tule moraalisesti hyväksyttävää. Vaikka henkilö pyytäisi apua kuolemaan, ei se silti ole moraalisesti oikein. Ihminen voi päättää itse oman elämänsä päättämisestä itse, mutta ei toisten.  Jos eutanasia sallitaan miten voi jatkossa luottaa siihen että saa apua eli hoitoa sairauteensa eikä lopetuspiikkiä. Ikinä ei voi tietää kuka lääkäri tai hoitaja on niin hullu, että ajattelee potilaan puolesta eutanasian olevan ainoa ja oikea ratkaisu. Kukaan ihminen ei ole Jumala, eikä varsinkaan lääkäri.

Vierailija
31/95 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kivaa kiduttaa ihmisiä vuosia jotta lääkärille ei tule huono fiilis.

Vierailija
32/95 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät kestä kuolemaa. He eivät halua katsoa loppua, joka ei useinkaan ole kaunis kuten elokuvissa. Ihminen ei makaa voipuneena kuolinvuoteellaan ja pyydä syntejään anteeksi, eikä omaiset ehdi selvittää asioitaan kuolevan kanssa ja jättää hyvästejä.

Siksi on keksitty eutanasia. Jokainen voi halutessaan tehdä itsemurhan, jos haluaa kuolla. Ei siihen apua muilta tarvita. Mutta omaiset ja läheiset, he eivät halua nähdä rakkaansa kärsimystä. Tietenkään. Siksi on keksitty, laillistetaan eutanasia, silloin itsensä tappaminen on jotenkin hyväksyttävää.

Minusta ketään ei pitäisi pakottaa avustamaan kenenkään tappamisessa. Sotii täysin lääkäreiden valaa vastaan. Jos joku haluaa kuolla, on hyvä ja tappaa itse itsensä. Elämä ei ole kaunista, vaan rumaa, kivuliasta ja epäreilua. Onneksi kaukana tulevaisuudessa odottaa auringon sammuminen ja tämän idioottimaisen ihmiselämän loppu maapallolta. Liian kaukana.

Vierailija
33/95 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä myös hoitajilla ja lääkäreillä on oikeus kieltäytyä abortin tekemisestä. Hakeutuu vain sellaiseen paikkaan töihin jossa ei niitä tehdä. En itsekkään suostuisi abortissa auttamaan vaikka en olekaan sitä vastaan tietyissä tilanteissa. Olen sh.

Vierailija
34/95 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös lääkäreitä sido arkhimedeen laki?

Vierailija
35/95 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joutuisin vakavaan onnettomuuteen vaikkapa, niin kylläpä toivoisin kuitenkin päätyväni sellaisen eutanasiaa vastustavan lääkärin hoidettavaksi. Lääkärin (lääkäriryhmän ja hoitajaryhmän) hoidettavaksi, jotka tekisivät ihan kaikkensa pelastaakseen henkeni. Sen sijaan että miettisivät että parempi tuon on kuolla, sitä paitsi siitä saadaan paljon hyviä elimiä.

Ja puhun itseasiassa kokemuksella ja kiitollisuudella. Olen ollut mahdottomassa huonoennusteisessa tilassa, mutta hyväkseni on tehty kaikki mahdollinen. Ja toivuin. Kiitos sille tiimille, TYKS.

Minulla on epävakaa luonne ja jotkut päivät ovat sen vuoksi todellista henkistä kärsimystä. En silti kuitenkaan halua, että joku muu päättäisi päästää minut lopullisesti siitä.

Vierailija
36/95 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät kestä kuolemaa. He eivät halua katsoa loppua, joka ei useinkaan ole kaunis kuten elokuvissa. Ihminen ei makaa voipuneena kuolinvuoteellaan ja pyydä syntejään anteeksi, eikä omaiset ehdi selvittää asioitaan kuolevan kanssa ja jättää hyvästejä.

Siksi on keksitty eutanasia. Jokainen voi halutessaan tehdä itsemurhan, jos haluaa kuolla. Ei siihen apua muilta tarvita. Mutta omaiset ja läheiset, he eivät halua nähdä rakkaansa kärsimystä. Tietenkään. Siksi on keksitty, laillistetaan eutanasia, silloin itsensä tappaminen on jotenkin hyväksyttävää.

Minusta ketään ei pitäisi pakottaa avustamaan kenenkään tappamisessa. Sotii täysin lääkäreiden valaa vastaan. Jos joku haluaa kuolla, on hyvä ja tappaa itse itsensä. Elämä ei ole kaunista, vaan rumaa, kivuliasta ja epäreilua. Onneksi kaukana tulevaisuudessa odottaa auringon sammuminen ja tämän idioottimaisen ihmiselämän loppu maapallolta. Liian kaukana.

Olen samaa mieltä. Ns. luonnollinen kuolema ei useinkaan ole sellaista kuin elokuvissa. Mutta niin ei syntymäkään. Itsekin näen tämän eutanasiaesityksen vain yhtenä elämän- ja kuolemanpelon ilmentymänä. Elämää ei tahdota nähdä sellaisena kuin se on.

Vierailija
37/95 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensinnäkin ihmisiä pidetään vuosia laitteissa koomassa, vaikka "luonnollisesti" olisivat kuolleet jo aikoja sitten. Ja en myöskään ymmärrä että jos ihminen kärsii koko ajan ja haluaa kuolla niin sanotaan että sitä se elämä on, pinnistele vaan.

Vierailija
38/95 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua miksi ne, joille abortin tekeminen sotii omaa vakaumustaan vastaan, hakeutuvat tuolle osa-alueelle edes töihin. On epäammattimaista antaa omien henk.koht. mielipiteiden ja vakaumuksen vaikuttaa työhönsä.

Itse en voi sietää narkkareita, mutta kun sellainen osuu hoidettavaksi, niin siinä tilanteessa minun mielipiteillä henkilön omista valinnoista ei ole mitään merkitystä vaan minun tulee hoitaa häntä parhaani mukaan. Ja niin teenkin.

Eutanasiaa koskee mielestäni samat sännöt. Jos se sotii niin paljon omaa moraalia vastaan, hakeudu vaikka tyäterveyteen sitten töihin.

Vaikka laki eutanasiasta saataisiin voimaan en usko että se voitaisiin toteuttaa kaikkialla paitsi tyätervedessä vaan paikat olisi tarkoin rajattuja joihinkin asiaan erikoistuneisiin yksiköihin vähän samaan tapaan kuin abortit. Toivottavasti emme kuitenkaan saisi mitää kuoleman klinikoita.

39/95 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärinä voin suostua olemaan osallinen eutanasiaan siten että järjestän tarvittavat lääkkeet ja mahdollisuudet.

Kuolettavan annoksen saa ymmärryksessä oleva potilas kyllä ottaa itse tai hänen läheisensä saa sen antaa. Kun potilas ei ole enää missään ymmärryksessä haluan että paikalla on myös poliisi tai muu lakihenkilö. Minun osuuteni loppuu siihen kun järjestelyt on tehty, ja sitten alkaa taas kun totean kuoleman. Minä ja sairaanhoitaja voimme poistua huoneesta siksi aikaa.

Tappajaksi en rupea.

Onko kansalaisaloite noussut esiin lääkäreiden keskuudessa? Mikä on lääkärikunnan mielipide (vai jakaantuuko se, jos niin miten)?

Siitä on ollut keskustelua lääkäreiden palstoilla, ja lähes kaikki lääkärit ovat sitä mieltä, etteivät aktiiviseen eutanasiaan ryhdy.

40/95 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kivaa kiduttaa ihmisiä vuosia jotta lääkärille ei tule huono fiilis.

Mikset sinä omaisen roolissa ottaisi aktiivista otetta tappamisessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän