Isovanhemmat eivät auta
Onko normaalia, että eläkkeellä olevat, joutilaat isovanhemmat eivät hoida tunnin ajan lapsenlastaan hätätapauksessa? Lapsella nuha, ei kuumetta.
Kommentit (148)
On ihan yhtä OK olla hoitamatta nuhaista lapsenlasta kuin jättää menemättä jouluna anoppilaan siksi, että anopilla on vääränlaiset jouluverhot.
Vierailija kirjoitti:
En mäkään tätinä ota kipeitä lapsia hoitoon. Mulla lääkityksen takia pienetkin nuhat muuttuu pitkäksi ja mahdollisesti vakavaksi taudiksi. Vanhoilla ihmisillä voi olla sama juttu. Miksi lasta ei voi ottaa mukaan sairaalaan?
Koska sairaalassa on heikkokuntoisia ihmisiä..? Ehkä?
Milloin kysyt ja miten asiaa? Jospa heillä on joku pitkään odotettu meno silloin? Tai jompikumpi sairastaa?
Kyllä normaaleiden ja lähellä asuvien isovanhempien tulisi auttaa ihan pyyteettömästi lapsiaan ja lastenlapsiaan, jos kunto kestää ja ei ole tarttuvia tauteja. Meillä on sellainen perinne suvussa, että autamme toisiamme sukupolvien yli, suuntaan ja toiseen. Se tuo virkistystä ja sisältöä elämään ja on niin mukava seurata lapsien touhuja.
Ihmettelen tuollaisia isovanhempia.
Terv. Eläkeläismummo
Meillä on samanlainen tilanne. Isovanhemmat asuvat parin kilometrin päässä, mutta hyvin vähän haluavat olla tekemisissä. Tietävät kyllä, että olemme todella kovilla. Olkaa siis onnellisia, jos lapsillanne on normaalit, avuliaat isovanhemmat. Välillä hämmästelen, kuinka moni ei selvästikään osaa arvostaa isovanhempien apuja tarpeeksi. Eikä myöskään ymmärrä, että kaikille ei moista luksusta tarjoilla.
No itepähän kärsii, sitten kun tarvitsevat itse apua niin ei tarvii kantaa huonoa omaa tuntoa siitä että et auta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on nykyään täysin normaalia. Heillä on ns. oma elämä. ET-lehti on opettanut sen.
ET - separating families.[/quo
Kävin huvikseni laskemaan, että tunnen kotikaupungissani n 200 isovanhempaa ja heistä jokainen hoitaa lapsenlapsiaan, joten ap:n ei kannata yleistää.
Itse hoidan viitenä päivänä viikossa.
t. lähes 70 v mummeli
On olemassa itsekkäitä ihmisiä, joista sitten vanhuksina tulee pyhimyksiä, joita kaikki surkuttelevat ja päivitellään pahoja omaisia, jotka eivät välitä.
Miksi et ap vastaile?
Millaiset suhteet muuten on noihin appivanhempiinne?
Oletko kysynyt ajoissa?
Oletko varma, että appivanhemmillasi ei ole syitä joita ei nyt ole ilmaistu teille? Esim. krooninen leukemia joka hiljaisessa vaiheessa tai muu immuunivajetta aiheuttava sairaus (jonka vuoksi flunssatartunta on vaarallinen)?
Onko lapsesi kaamea? Oletko itse ollut inhottava appivanhemmillesi?
Mistä tiedät että ovat mainittuna hetkenä joutilaita? Kyllä eläkeläisilläkin saattaa olla sovittuja menoja. Jospa eivät vain ole edes kotona tuon tunnin aikana? Oletko niitä äitejä joiden mielestä muiden ihmisten pitää sumplia aiemmin sovitut menonsa sinun jälkeläisesi vuoksi? - Huom. isovanhempisukupolvi EI ole velvollinen tilittämään menojaan aikuisille lapsilleen tai miniöilleen.
Minkä arvelisit olevan syyn appivanhempien kieltäytymiseen?
Ja joo, itse otan flunssalapsen hoitoon lyhyelläkin varoitusajalla jos se minulle sopii. Milloin ei sovi? Kun minulla aiemmin sovittu meno. Kun minulla on itsellä tilanne, jolloin en missään tapauksessa voi saada flunssaa, esim. iso seminaariesitelmä sovittu ylihuomiseksi. Jos olen menossa katsomaan omia vanhempiani seuraavana tai sitä seuraavana päivänä (siellä pakko käydä, koska olen ainoa omainen joka heidän asioitaan hoitaa; ainakaan aikuisista lapsistani ei ole mitään apua. Ja sinne ei voi pöpöjä viedä iäkkäiden vanhusten sairastumisriskin vuoksi.)
Äitini: narsistipaska, joka ei ole edes nähnyt nuorimmaista lastenlastaan, joka on jo yli yksivuotias
Isäni: alkoholisti, ulkoilee kyllä paljon, kun roikkuu puistonpenkillä ryyppyremminsä kanssa
Puolisoni äiti: voi hetken leikittää lapsia, jos toinen vanhemmista on myös paikalla, mutta ei siis ole hoitanut yhtäkään neljästä lapsenlapsestaan
Puolisoni isä: kuollut.
Että näillä mennään, ei ole näiden ihmisten hoitoavun varaan laskettu IKINÄ. Hoitoapua ollaan saatu muilta sukulaisilta, MLL:n lastenhoitajilta ja vertaisverkostosta, eli muiden samanikäisten lasten vanhemmilta, joihin ollaan ihan tarkoituksella tutustuttu ja kyselty onnistuisiko satunnaisesti lastenhoito puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on nykyään täysin normaalia. Heillä on ns. oma elämä. ET-lehti on opettanut sen.
ET - separating families.
Kaksi yötä vietän tällä viikolla lasteni perheissä vanhempien työmatkojen vuoksi, kahtena päivänä toimin "iltapäiväkerhona" parille alakoululaiselle ja muutaman kerran kuljetan harrastuksiin. "Oma elämä" on tätä nyt.
Toisaalta olen myös ihan muutenkin lasteni perheitten kanssa paljon tekemisissä, eli yhteydenpito ei ole pelkästään hoitovastuuta ja harrastuskuljetuksia.
Isovanhemmuus on vähän niin kuin armeija. Vaikka sen hoitaa kerran kunnialla, tulee kaikkea paskaa, kun pitää mennä kertaamaan yms. Ei pääse koskaan eroon (tai pääsee mutta pitkän ajan päästä)
Me kyllä olimme lapsena viikoittain mummolassa hoidossa ja välillä useamman yönkin, mutta omat vanhemmat eivät suostu lapsenlapsiaan ottamaan hoitoon edes kerran vuodessa pariksi tunniksi. Luulisin että samoin on monilla muilla. He saivat kyllä aikanaan kaiken mahdollisen avun, mutta eivät voi nyt auttaa omia lapsiaan.
Ovatko he vaan unohtaneet, miten paljon itse saivat apua omilta vanhemmiltaan? Vai ovatko vain puhtaasti itsekkäitä. Ei oikein voi vedota siihen, että ovat jo omat lapsensa kasvattaneet, koska he eivät joutuneet tekemään sitä yksin, vaan saivat apua vanhemmiltaan. Nyt vaativat omia lapsiaan selviämään täysin yksin.
Kauheita nuo kommentit, joissa sanotaan, että "jos ei hoida tuntia välillä, niin ei tarvitse tavata lapsenlapsia lainkaan". Tuossa ei selkeästi ajatella YHTÄÄN lasta, vaan vanhemmat itsekkäästi ajattelevat itseään ja tunteitaan omia vanhempiaan kohtaan, ei sitä, miten hyvä olisi kuitenkin lapsen tietää omat isovanhemmat.
Odota vain kun heillä tulee kremppaa, niin alkaa syyllistäminen kun ette auta heitä. Miten sydämettömiä joutilaita laiskoja lapsia. Suku komppaa kun puhuvat pahaa selän takana.
Vierailija kirjoitti:
Odota vain kun heillä tulee kremppaa, niin alkaa syyllistäminen kun ette auta heitä. Miten sydämettömiä joutilaita laiskoja lapsia. Suku komppaa kun puhuvat pahaa selän takana.
niin, arvan hirveitä nämä vanhemmat, jotka sinut kasvattivat ja sinun hyvinvointiin laittoivat aikansa aikoinaan. He ovat sitten niin sydämettömiä, etteivät syystä tai toisesta halua olla ilmaisia lapsenlikkoja teidän lapsille. Älä missään nimessä edes yritä korvata tätä heille.
Vierailija kirjoitti:
sinunkaltaisesi itsekäs ihminen ei ansaitse minkäänlaista perintöä. Ajatellaan vain itseään ja omia halujaan, ei sitä, miten vanhemmat haluavat vaikka nyt vanhana olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin, arvan hirveitä nämä vanhemmat, jotka sinut kasvattivat ja sinun hyvinvointiin laittoivat aikansa aikoinaan. He ovat sitten niin sydämettömiä, etteivät syystä tai toisesta halua olla ilmaisia lapsenlikkoja teidän lapsille. Älä missään nimessä edes yritä korvata tätä heille.
Yleensä lapsista vain pidetään huolta.
Eikö tuon ikäinen ole tarhassa?