ei ihme jos teillä hyvätuloisilla on kiirte töihin.
kun ootte tottuneet saamaan tuhansien eurojen palkaa on varmaan suuri tulo vaje jos jäisikin kotihoidontuelle. siis ei millään pahalla mutta varmaan heikko palkkaisempi jää helpommin kotiin.
Kommentit (9)
Vierailija:
kun ootte tottuneet saamaan tuhansien eurojen palkaa on varmaan suuri tulo vaje jos jäisikin kotihoidontuelle. siis ei millään pahalla mutta varmaan heikko palkkaisempi jää helpommin kotiin.
hmm.. ja pointtisi oli?
Itse olen 76 000 euron bruttovuosituloilla äitiyslomalla. Työni on mielenkiintoista ja saan siitä paljon iloa ja lapsi voi myös hyvin kun äiti voi hyvin. En siis voisi monesta syystä olla kotona äitiyslomaa pidempään (11 kk).
Miettikääpä te pienituloiset, jos saisitte useita tuhansia euroja kuussa enemmän kuin pelkkä kodinhoitotuki on. Mitä tekisitte? MOnet väittävät että lapsi on tärkein ja tietenkin olisi kotona, mutta asia on toisin kun itse on siinä tilanteessa, että VUOSI lapsen kanssa kotona tietää miinusta rahapuolella NETTONA VÄHINTÄÄN 27 000 euroa ja siihen vielä mahdolliset palkankorotusten menetykset sekä bonusten menetykset, joista kertyy tuhansia.
Lapselle ei ole hintaa, mutta äidin jaksamiselle kyllä on. Samoin normaalielämän kustannuksille, mitä isommat tulot sitä isommat menot.
Minäkään en johtajana tienaa noin paljoa.
Vierailija:
Itse olen 76 000 euron bruttovuosituloilla äitiyslomalla. Työni on mielenkiintoista ja saan siitä paljon iloa ja lapsi voi myös hyvin kun äiti voi hyvin. En siis voisi monesta syystä olla kotona äitiyslomaa pidempään (11 kk).
Taustalla urakehitys, jossa erilaisia tehtäviä alalla, aloitin asiantuntijana. Taustalla myös ulkomaankomennus, joka nosti palkkaani. Korkeakoulututkinto.
Riittäisikö tämä taustatiedoiksi?
T: 74 000 tienaava (tosin ulkomaan tulot olivat runsaasti enemmän eli en pidä palkkaani aivan poikkeavan isona, mieskollegat tienaavat 10-20% enemmän tälläkin hetkellä)
... näppäilin väärin edelliseen eli 74. Ulkomailla tuloni olivat 84 000/vuosi eli kuten sanottu, huomattavasti paremmat. Sain ensimmäisestä lapsestani äitiyspäivärahat ulkomaankomennukseltani, samoin tämän toisen. Synnytysten välillä reilut kaksi vuotta.
T: 76 000 brutto/vuosi
Ja täällähän tuolla asialla kannattaakin brassailla, kun suurin osa AV-mammoista on matalapalkka-alalla tai kotiäitejä. Sitä paitsi fiksu, hyvin tienaava ihminen ei koskaan kerro palkkaansa...
-Se johtaja, joka ei tienaa noin paljoa-
Vierailija:
Sitä paitsi fiksu, hyvin tienaava ihminen ei koskaan kerro palkkaansa...
raha ajaa töihin keskituloisia, jotka ovat mitoittaneet esim lainat molempien palkan mukaan.
Aika vähän niitä äitejä on jotka ihan vain SUUREN palkan vuoksi töihin menee ja melkein vauvan jättää hoitoon.
Tietenkin poikkeuksia on puolin ja toisin.
Usein näissä kotihoito vs. hoitoon vienti -keskusteluissa huvittaakin kotihoidontuella olevien äitien työssäkäyviin äiteihin kohdistuva arvostelu - ollaan niin lapsen asialla, niin lapsen asialla, vaikka monilla ei omalla kohdalla taloudellisesti edes kannattaisi mennä töihin.
Itse olin vajaan vuoden kotihoidontuella, nyt taas töissä, ja onhan se ihan kiva, kun käteen jää neljä kertaa niin paljon kuin hoitovapaalla..