Paluu maalle
Tämä oravanpyörä ja romahtava yhteiskunta saa nyt jäädä, kävi miten kävi. Työt menivät alta, ja hakusessa on mahdollisimman edullinen pieni mökki ja maapläntti jostain syrjäisestä paikasta. Niin pitkään kuin pystyn, niin pidän itseni hengissä pienimuotoisella viljelyllä, kalastuksella ja metsästyksellä. Säästöjä on ehkä noin 150 euroa kuukautta kohti, mikäli onnistuisin elämään tilastojen mukaan 84-vuotiaaksi. Sen verran on varaa "huijata" ja hankkia asioita muuten kuin omavaraisesti, mutta muuten palaan lähestulkoon 1800-luvulle, esivanhempiemme ikiaikaiseen elämäntapaan. Olen 100% tosissani.
Tajusin tätä vielä radikaalilta kuulostavaa asiaa pohtiessani, että tämä tulee jo lähitulevaisuudessa olemaan yleinen ratkaisu. Ihmiset perustavat pieniä kyliä maaseudulle, jossa on jonkinlaisia mahdollisuuksia elää pitkälti ilman rahaa. Kello kääntyy taaksepäin, eikä se kaikilta osin ole välttämättä huonokaan asia.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Jos tuosta tulisis trendi, maa ei riittäisi millään.
Kyllä tästä maasta pieniä palstoja riittää. Tuskin kaikki kaupungeista pois muuttavat, mutta rakenne tasaantuu ja normalisoituu. Koko kaunis maamme pääsee jälleen käyttöön.
Toiset lähtevät, toiset kirjoittavat nettifoorumille aikeista lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä lähden. Haluan vain mahdollisesti antaa jollekin muullekin tyhjyyttä kokevalle, nykymaailmaan täysin kyllästyneelle oman tien kulkijalle ajatuksia ja ideoita.
Katso sellainen paikka, että siellä on hyvä maakellari myös. Muuten ei ole hyötyä kasvattaa omaa ruokaa, jos et pysty niitä säilyttämään talven yli.
Vierailija kirjoitti:
Katso sellainen paikka, että siellä on hyvä maakellari myös. Muuten ei ole hyötyä kasvattaa omaa ruokaa, jos et pysty niitä säilyttämään talven yli.
Tietenkin. Talvet tulevat muutenkin olemaan kovia. Mutta on niistä aikaisemmatkin sukupolvet selvinneet, niin miksen minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuosta tulisis trendi, maa ei riittäisi millään.
Kyllä tästä maasta pieniä palstoja riittää. Tuskin kaikki kaupungeista pois muuttavat, mutta rakenne tasaantuu ja normalisoituu. Koko kaunis maamme pääsee jälleen käyttöön.
Ja jotkut ihmisryhmät siirtyvät täältä muihin maihin, kun yhteiskunnan palvelut hiipuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä lähden. Haluan vain mahdollisesti antaa jollekin muullekin tyhjyyttä kokevalle, nykymaailmaan täysin kyllästyneelle oman tien kulkijalle ajatuksia ja ideoita.
Ei kannata. Antaa muille ideoita siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Antaa muille ideoita siis.
Miksi ei? Haluan hyvää muillekin ihmisille, ja kyllä tämän maan metsiin ja rannoille porukkaa mahtuu.
Aikanaan kaupungit vetivät maaseudun tyhjäksi, kun suorittavaa työtä oli valtavat määrät. Tämähän on nyt pysyvästi historiaa. On pelkästään loogista, että tämän lyhyen jakson jälkeen palataan sen maan ja vesien ääreen, josta elannon voi tehdä hyvin konkreettisesti omin käsin.
Vierailija kirjoitti:
5G ja Woltin palvelut pitää olla, ja vesivessa.
Jos sinun mielestäsi on näin, niin suosittelen sinnittelemään kaupungissa. Kyllä se vielä jonkin aikaa onnistuu.
Höpö höpö, ei tule olemaan yleinen ratkaisu. Edes sinä itse et muuta mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, ei tule olemaan yleinen ratkaisu. Edes sinä itse et muuta mihinkään.
Jälkimmäisessä lauseessa olet varmuudella väärässä. Olisi myös mielenkiintoista tietää, että millä ihmiset elävät kaupungeissa ilman palkkatyötä, mikäli yhteiskunta ei heidän elämistänsä maksa? Et ehkä käsitä sen yhteiskunnallisen murroksen syvyyttä,, jonka reunalla olemme.
Ymmärrän hyvin.