Ajokortin omaavat! Eka ajotunti takana, tuleeko musta ikinä kuskia näillä taidoilla?
Olen siis jo lähes kolmekymppinen ja päätin ajaa kortin nyt äitiyslomalla niin on helpompi liikkua vauvan kanssa (asutaan Espoossa eli julkiset on ihan ok ja miehellä on kortti ja auto, mutta mun kortti helpottais arkea tosi paljon). Oon käynyt nyt kolme kertaa teoriatunneilla (eli käsitelty aiheet 1-5) ja kerran ajotunnilla. Olin kuitenkin ihan uskomaton sähläri ja stressasin älyttömästi kaikesta. Sain auton kyllä pysymään tiellä (ajettiin sellaista pientä pihatietä) mutta kaikki muu olikin ihan älyttömän vaikeaa. En ollut ikinä ennen ajanut autoa. Vähän jopa hävettää, kun ne teoriatunnit on täynnä 17-18-vuotiaita joilla näyttää menevän paljon paremmin...
Mies lupas opettaa mua mutta huolestuttaa hirveästi meneekö rahat hukkaan ja jos saan kortin, uskallanko koskaan ajaa vauva kyydissä.
Tuleeko musta koskaan kuskia? Vertaistukea?
Kommentit (35)
Kyllä se siitä, olin itse niin surkea että opettaja ei päästänyt yleiselle tielle kuin vasta puolivälissä ajotunteja mutta ihan hyvä kuski musta tuli, ei ole kolaroitu :D
Kyllä susta kuski tulee. Otat vaan rauhassa ja panikoimatta. Otat tarvittaessa lisätunteja, mutta autokoulusta eikä kotijoukoilta :)
Fakta on, että autoa oppii ajamaan vasta kun se kortti on taskussa ja pääsee oikeasti kurvailemaan. Autokoulun muutamalla ajotunnilla opitaan oikeastaan vain tuntemaan auton laitteet ja saamaan tuntuman autolla ajoon.
Tsemppiä, kyllä susta tulee kuski. Ihan varmasti!
Kiitos kaikille :) Ekan ajotunnin jälkeen jäi vaan suoraan sanottuna paska maku suuhun vaikka opettaja olikin ihan mukava. Se varmaan näkee työssään niitä 17-vuotiaita jotka on vuosikausia harjoitelleet pitkin mökkitietä, ja sit sinne tulee liki 30-vuotias minä joka ei ees hahmota kunnolla auton kokoa. Onneks sentään ajan kortin talvella, niin ei tule seuraavana vuonna keli yllätyksenä.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille :) Ekan ajotunnin jälkeen jäi vaan suoraan sanottuna paska maku suuhun vaikka opettaja olikin ihan mukava. Se varmaan näkee työssään niitä 17-vuotiaita jotka on vuosikausia harjoitelleet pitkin mökkitietä, ja sit sinne tulee liki 30-vuotias minä joka ei ees hahmota kunnolla auton kokoa. Onneks sentään ajan kortin talvella, niin ei tule seuraavana vuonna keli yllätyksenä.
T. Ap
Hei kuule ne opettajat näkee kuskeja laidasta laitaan. Harva nuorikaan on ajellut vuosikausia mökkiteillä, ja paljon sinua vanhempiakin oppilaita on. Älä suotta murehdi, kyllä se siitä.
30v on motivoitunut oppilas, susta tulee parempi ja vastuullisempi kuski ku niistä 17v naperoista :)
Tee mielikuvaharjoitteita nyt kun et ole auton ratissa. Mene vaikka autoon istumaan ja kuvittele tilanne kun ajat. Vaihtele vaihteita auton ollessa paikallaan jne. Kun sinä opit nuo perusasiat, niin pystyt paremmin keskittymään itse liikenteeseen.
Suosittelen, että menette jollekin hiljaiselle metsäautotielle tai esimerkiksi vanhempiesi omakotitalon pihalle (jos heillä sellainen on) miehesi kanssa ja harjoittelet ihan perus juttuja siinä, jotta ei tarvisi käyttää niihin aikaa autokoulussa.
Mä olin aivan käsittämättömän paska koko autokoulun ajan. Vasta toisiksi viimeisellä ajotunnilla aloin osata ja inssi menikin sit ekalla läpi.
Ainoa haastavampi juttu on tuo vauva kyydissä ajelu. Se vaatii rohkeutta, jos on tosi epävarma kuljettaja, ja varsinkin voin kuvitella isoissa vilkasliikenteisissä kaupungeissa saa olla aika varma asiastaan että lähtee vauvan kanssa ajelulle just kortin saaneena. Suosittelen ensin harjoittelemaan yksin, jos vain mahdollista. Itellä kaikki harjoittelu jäänyt liian vähiin tuosta syystä, kun ei vain ole aikaa ja mahdollisuuksia eikä oikein halujakaan lähteä ajamaan yksin täysin paskakuskina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. ApHei kuule ne opettajat näkee kuskeja laidasta laitaan. Harva nuorikaan on ajellut vuosikausia mökkiteillä, ja paljon sinua vanhempiakin oppilaita on. Älä suotta murehdi, kyllä se siitä.
Tätä se mun opettajakin sanoi, ja se lohduttaa kyllä vähän. En varmaan oo kaikista surkein sentään :D Mulla on sentään motivaatiota oppia.
T. Ap
Mun mummo kävi autokoulun vasta 40-vuotiaana ja oppi ajamaan tosi hyvin ajan kanssa. Kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Tee mielikuvaharjoitteita nyt kun et ole auton ratissa. Mene vaikka autoon istumaan ja kuvittele tilanne kun ajat. Vaihtele vaihteita auton ollessa paikallaan jne. Kun sinä opit nuo perusasiat, niin pystyt paremmin keskittymään itse liikenteeseen.
Suosittelen, että menette jollekin hiljaiselle metsäautotielle tai esimerkiksi vanhempiesi omakotitalon pihalle (jos heillä sellainen on) miehesi kanssa ja harjoittelet ihan perus juttuja siinä, jotta ei tarvisi käyttää niihin aikaa autokoulussa.
Ei valitettavasti ole sellaista pihaa... :/ Mutta jos joku tietää Espoossa sellaisen suljetun, syrjäisen paikan jossa saisi harjoitella niin vinkkejä otetaan vastaan! Mielikuvaharjoitukset oli myös hyvä idea, kiitos!
T. Ap
Ei ole suuri osa 18-vuotiaistakaan koskaan koskenut auton rattiin, edes mökkitiellä ja monilla ei ole mopokorttiakaan. Itse olin aivan ummikko, kun autokouluun menin, en tiennyt autoista yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa haastavampi juttu on tuo vauva kyydissä ajelu. Se vaatii rohkeutta, jos on tosi epävarma kuljettaja, ja varsinkin voin kuvitella isoissa vilkasliikenteisissä kaupungeissa saa olla aika varma asiastaan että lähtee vauvan kanssa ajelulle just kortin saaneena. Suosittelen ensin harjoittelemaan yksin, jos vain mahdollista. Itellä kaikki harjoittelu jäänyt liian vähiin tuosta syystä, kun ei vain ole aikaa ja mahdollisuuksia eikä oikein halujakaan lähteä ajamaan yksin täysin paskakuskina.
En kyllä varmasti uskalla heti lähteä vauvan kanssa ajelemaan... Raskaana ollessakin koko ajan ahdistaa etten vaan elintavoillani aiheuta vauvalle vahinkoa tai vaan joudu mihinkään onnettomuuteen (ja sen takia oonkin supertarkka kaikesta). Uuden äidin asiaankuuluvaa hermoilua ilmeisesti :D
T. Ap
Kyllä se siitä, ensimmäinen tunti on aina kamala. Itse ajoin kortin 18-vuotiaana ja pääsin inssistä läpi vasta kolmannella kerralla. Hävetti ihan mielettömästi ja tuntui silloin, etten koskaan opi ajamaan autoa. Nyt on kortti ollut jo yli 20 vuotta ja olen todella hyvä kuski, ajan ihan työkseni. Kuten joku totesi, opit varsinaisesti ajamaan vasta sitten, kun kortti on taskussa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se siitä, ensimmäinen tunti on aina kamala. Itse ajoin kortin 18-vuotiaana ja pääsin inssistä läpi vasta kolmannella kerralla. Hävetti ihan mielettömästi ja tuntui silloin, etten koskaan opi ajamaan autoa. Nyt on kortti ollut jo yli 20 vuotta ja olen todella hyvä kuski, ajan ihan työkseni. Kuten joku totesi, opit varsinaisesti ajamaan vasta sitten, kun kortti on taskussa.
Kiitos, lohduttaa ja tsemppaa nää teidän kommentit. Ja oot ihan oikeassa siinä että inssin ekalla läpäisy ei oo mikään hyvän kuskin tae.
T. Ap
Oon itse alle parikymppinen ja mulla alkaa olla autokoulun ajotunnit ihan loppusuoralla. Mulla on mennyt todella vaihtelevasti tämä opettelu, alku meni ihan kuin oppikirjoista mutta kun siirryttiin liikennetilanteiden harjoitteluun, tuntui että unohdin kaikki ne 1-3 tunneilla opitut perusasiat. Ollaan menty siis ristiin rastiin oppimisessa, ja esimerkiksi hermoilu on vaikuttanut kauheasti suorituksiini. Melkeen jopa pelkään ajamista, mutta en tiedä miksi - tuntuu vain olevan tuli koko ajan perseen alla. Mutta älä siis pelkää, ainakin täällä on yksi jonka oppiminen ei ole ollut niin suoraviivaista!
Sun kannattaa ajaa inssi ainakin jossain muualla kuin Stadin ytimessä. Siellä on niin paljon paikkoja jossa voi mokota. Itselläni on esim. vähän huono näkö. Siinä on ilkeä tihrustaa bussikaistojen sallittuja ajoaikoja, kun pitäisi keskittyä muuhun liikenteeseen. Jos sitten ajat sillä metrinkin, niin Hylsy. Ajoinkin loppujen lopuksi inssin Järvenpäässä ekalla läpi. (Sitä ennen pari hylättyä Helsingistä).
Heh. Mä ajoin kolarin ekalla ajotunnilla. Tai no, kolarin ja kolarin, kolhasin parkkipaikalla toista autoa. Olin 17-v ja kaksi kertaa aiemmin ollut auton ratissa. Tunnin lopuksi hajamieliseltä vaikuttava ajo-opettaja sanoi että aja tuohon parkkiin noiden kahden auton väliin. Mä siinä että ei se taida tästä kääntyä tuhon, johon opettaja hieman vilkaisten parkkipika suuntaan että kyllä se siitä mahtuu, aja vaan. Mä käänisin rattia ja näin että ei helkuta, ei se tästä käänny ja sanoin uudelleen että ei se mene, johon opettaja että senkun ajat vaan, kyllä se menee. Minä sitten ajattelin että kai se paremmin hahmottaa ja hyyyyvin varovasti käänsin auton kohti paikkaa ja kohta kuului pehmeä "puks".
Ekan tunnin jälkeen ei tarvitse osatakaan vielä. Sä opit vielä jos haluat oppia. Ota rennommin. Ja rahalla saa sitten niitä lisätunteja, ei siinä mitään hätää ole.