Jos sijainnista saa derivoimalla nopeuden, saako takaisinpäin derivoimalla nopeudesta sijainnin?
Koetan opetella itsenäisesti lukion fysiikkaa (oon amiksessa ja tarvin AMK pääsykokeisiin) ja veli antoi vinkin, että derivoimalla (opiskelen myös lyhyttä matikkaa itsenäisesti samasta syystä) saa sijainnista nopeuden, niin saako sitten jos ottaa nopeuden ja korottaa sen potenssia yhdellä, ja sen jälkeen jakaa sillä potenssilla (eli siis derivoi takaperin) niin saako sit sijainnin? :D
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole integrointia?
En kyllä muita lukion pitkästä matikasta mitään....
Voi ollakin, en tiedä :D. Mietin vain, kun auttaisi monessa laskussa.
Integroimalla nopeutta saa sijainnin. Riippuu sitten vähän nopeutta kuvaavasta funktiosta, korotellaanko potenssia vai tehdäänkö jotain muuta siinä integroinnissa.
Ja se sun "takaisinpäin derivointi" on nimeltään integrointi.
Vektorin ensimmäinen derivaatta on nopeus ja toinen derivaatta kiihtyvyys. Nopeudesta ei voi kuitenkaan päätellä vektorin suuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Nopeudesta ei voi kuitenkaan päätellä vektorin suuntaa.
Eikös tuosta nyt saa suunnankin.
http://theory.physics.helsinki.fi/~xfiles/mapu/10/luennot/vektdiff.pdf
En muista yhtään. Mulla oli pitkä matikka ja olen diplomi-insinöörikin vielä.
Sikti annan tällaisen vinkin. Mua auttoi tajuamaanvderivaatan idea, kun ajattelin, että derivaatta on tangentin kulmakerroin ja kulmakerroin on kulman tangentti.
Vierailija kirjoitti:
Integroimalla nopeutta saa sijainnin. Riippuu sitten vähän nopeutta kuvaavasta funktiosta, korotellaanko potenssia vai tehdäänkö jotain muuta siinä integroinnissa.
Melkein oikein. Nopeusfunktion määrätystä integraalista saa kyllä sijainnin muutoksen ko. välillä. Jotta sijainti saataisiin, tulee tuntea esim. lähtöpisteen sijainti.
Eikös se ole integrointia?
En kyllä muita lukion pitkästä matikasta mitään....