Kaikki mitä miehen tulee naisista tietää löytyy Mika Waltarin Sinuhesta
Tarkemmin sanottuna hahmosta nimeltä Nefernefernefer.
Kommentit (17)
Jostain syystä, en pysty lukeen sitä. Monesti oon alottanut, mutta en vaan pysty.
Olen aina oikeassa, sanot mitä sanot
"Kaikki palaa ennalleen eikä mitään uutta ole auringon alla eikä ihminen muutu, vaikka hänen vaatteensa muuttuvat ja myös hänen kielensä sanat muuttuvat. Siksi uskon, ettei tulevinakaan aikoina kirjoittaminen muutu siitä, mitä tähän asti on kirjoitettu, koska ihminen itse ei muutu. Valheen ympärillä parveilevat näet ihmiset kuin kärpäset hunajakakun kimpussa ja sadunkertojan sanat tuoksuvat suitsutukselta hänen istuessaan karjanlannassa kadunkulmassa, mutta totuutta ihmiset pakenevat."
Näin toteaa maanpaossa elämäkertaansa kirjoittava faaraon entinen henkilääkäri Sinuhe jo kirjan toisella sivulla.
Enemmänkin tarina miesten typeryydestä naisten suhteen, jotain Neferneferneferiä palvotaan ja ollaan valmis tekemään mitä tahansa. Meritiä taas ylenkatsotaan ja otetaan itsestäänselvyytenä, eikä se ääliö edes tajunnut että poika oli sen oma!
Ja orjista myös - he eivät varasta omistajiltaan yhtään enempää kuin näillä on varaa.
Mika Waltarin naiskäsitys (ja mieskäsitys) romaaniensa perusteella oli se, että kaunis ja puoleensavetävä nainen on paha ja hyvä nainen ei ole niin puoleensavetävä, ainakaan seksuaalisesti. Sankari kuitenkin rakastaa lopulta tätä "seinäruusua", kun ei sitä pahaa naista omakseen saa. Tämä teema toistuu useissa romaaneissa, vähän eri muodoissa. Joskus sankari päätyy/pääsee jopa naimisiin tämän tuhoisan kaunottaren kanssa, mutta tulee höynäytetyksi pahan kerran. Paha nainen saa lopulta palkkansa ja joutuu tavalla tai toisella kärsimään. Myös hyvä nainen kärsii. (Hönö) sankari elää vanhaksi, viisastuu ja suree naistaan (siis sitä hyvää).
Siis: Hyvä nainen ei kiinnosta, paha vetää magneetin lailla puoleensa ja mies on tahdoton pöhkö.
Näillä mennään ap, eikös vaan :D :D
Vierailija kirjoitti:
"Kaikki palaa ennalleen eikä mitään uutta ole auringon alla eikä ihminen muutu, vaikka hänen vaatteensa muuttuvat ja myös hänen kielensä sanat muuttuvat. Siksi uskon, ettei tulevinakaan aikoina kirjoittaminen muutu siitä, mitä tähän asti on kirjoitettu, koska ihminen itse ei muutu. Valheen ympärillä parveilevat näet ihmiset kuin kärpäset hunajakakun kimpussa ja sadunkertojan sanat tuoksuvat suitsutukselta hänen istuessaan karjanlannassa kadunkulmassa, mutta totuutta ihmiset pakenevat."
Näin toteaa maanpaossa elämäkertaansa kirjoittava faaraon entinen henkilääkäri Sinuhe jo kirjan toisella sivulla.
Just joo on syvällistä, itse kun luin Sinuhen Waltari oli vielä elossa eikä tuo ollut vielä mikään ennustus.
Itse hämmästelen että Waltari kirjoitti tämän kirjansa nopeammin kuin jotkut lukevat sen. Taisi mennä sitten osastolle huilimaan.
Kirja kirjoitettiin juuri ennen kuin tähän mennessä ainoa lääke Lithium,Lito, keksittiin mielisairauteen, jota silloin kutsuttiin maanis-depresiiviseksi.
Sinuheessa seikkailee n eekereitä. Koskahan se kielletään?
Opettaa sen, että mies ajaa vaikka vanhempansa kadulle ja ennenaikaiseen hautaan pillunnälässään.
Kirja olisi mestariteos ilman tuota Neferneferneferiä. Toinen surkea juonenkäänne on prinsessa joka panee puolta kylää koston vuoksi. Kuvottavaa.
Olihan siinä vielä se naishahmo Muti, joka seurasi Sinuhea sinne karkotukseen.
Vierailija kirjoitti:
Enemmänkin tarina miesten typeryydestä naisten suhteen, jotain Neferneferneferiä palvotaan ja ollaan valmis tekemään mitä tahansa. Meritiä taas ylenkatsotaan ja otetaan itsestäänselvyytenä, eikä se ääliö edes tajunnut että poika oli sen oma!
Niin enemmän minuakin on käynyt vanhaan Sinuhen pöljyys kuin Nefernefernefin tosiottoisuus. Hänhän alustapitäen kertoi mikä on naisiaan.
Nefernefernefer varoittaa Sinuhua rehellisesti ja silti Sinuhe on niin tyhmä että lankeaa naiseen.
Mika Waltari oli vanha misogyyni. Lähes kaikissa teoksissaan nainen oli pahis ja hirviö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin toteaa maanpaossa elämäkertaansa kirjoittava faaraon entinen henkilääkäri Sinuhe jo kirjan toisella sivulla.Just joo on syvällistä, itse kun luin Sinuhen Waltari oli vielä elossa eikä tuo ollut vielä mikään ennustus.
Itse hämmästelen että Waltari kirjoitti tämän kirjansa nopeammin kuin jotkut lukevat sen. Taisi mennä sitten osastolle huilimaan.
Kirja kirjoitettiin juuri
Itse asiassa Waltari kirjoitti Sinuhen yhden kesän aikana maanisesti. Oli linnoittautunut mökilleen, puheli henkilöhahmojensa kanssa, näki heidät, kuuli tekstinsä päässään ennenkuin kirjoitti ne ylös.
Kesän ja kirjan jälkeen meni itseasiassa huilimaan. Kirja kuuluu kyllä maailmanhistorian klassikoihin.
Sinuhessa on monentahoisia naiskuvauksia - kaikki tavallaan kärjistyksiä, mutta luovat vahvan kuvan siitä, mitä suhteet voivat olla.
Lopulta se, joka rakastaa sinua aidoimmin on se, jota et edes huomaa. En minäkään muista sen nimeä.