Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset tuhlaavat rahansa JÄRJETTÖMIIN VUOKRIIN?

Omistusasuja
07.11.2016 |

En oikein ymmärrä vuokralla asuvien ystävieni valitusta heidän rahatilanteen tiukkuudesta, kun samalla on kuitenkin maksaa vaatimattomasti varustellusta kerrostalokolmiosta 1 300 €/kk vuokraa. Kaiken huipuksi heidän vuokrat kallistuvat joka vuosi ja sitä saa maksaa koko loppuelämän!

Luulisi tyhmänkin tajuavan, että asunnon omistaminen on edullisempaa kuin vuokralla asuminen - muutenhan kukaan ei pistäisi omistamaansa asuntoaan vuokralle.

Onneksi itse älysin ostaa oman ja vieläpä silloin, kun asuntojen hinnat olivat vielä järjellisellä tasolla. Näin euroaikana eurolla ei näytä olevan paljonkaan arvoa asuntokaupoilla.

Täytyy onnitella pk-seudun kaupunkien ja kuntien päättäjiä (jotka itsekin ovat omistusasujia ja asuntosijoittajia) onnistuneesta asuntojen hinnannostopolitiikasta. :) Se on selvää, että asuntojen arvot ja vuokrien hinnat tulevat vain nousemaan pk-seudulla.

Ps. laskekaapa paljonko olette tuhlanneet rahaa vuokriin elämänne aikana?

Kommentit (865)

Vierailija
821/865 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haluta omaa asuntoa velkarahalla. Eikä ole tiukkaa vaikka vuokralla asutaan asossa. Kusessa on moni jos menettää työpaikan. Mulla tuttuja jotka asuu vuokralla mutta silti saa säästettyä ja sijoituksia on.

Meille myönnettiin laina ja kamalia mörskiä saa 230 000. Rivaria etsittiin. Onneksi ei ostettu. Nyt jää säästöön ja sijoitetaan. 

Moni maksaa lainaa ja tiukilla on. Lyhennysvapaita ruikataan pankista. Ollaan velattomia ja uusi autokin maksettu ja onhan tästä asostakin maksettu.

Minulla on velaton okt ja velaton 5 v. auto. Jää säästöön ja sijoitan. Paljonko siitä asosta saa kun lähdet ja muutat? Tästä talosta saa n. 250 000 euroa jos nyt menisi myyntiin.

Vierailija
822/865 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloisena ei saa pankkilainaa asuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/865 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei koskaan puhuta niistä jotka eivät selviä asuntolainastaan. Niitä muuten on paljon. Pankissa puhelinlinjat kuumana ja jonoa pukkaa. Ennen oli ennen. Oli töitä ja asunnosta sai vielä hyvin voittoa. Sellainen asunto mitä ei saa myytyä niin on mun silmissä lähes arvoton. Pois et pääse vaikka tarve tai halu olisi.

Vierailija
824/865 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollega muutti miehen omakotitaloon asumaan ja kun erosivat, miehellä oli uusi nainen. 

Muutti 4 lapsen kanssa vuokralle ja asuu siinä vuosia, nuorin oli 2. 

Avioliiton aikana laittoi kaiken rahat vaatteisiin, lähinnä itseensä. Mies maksoi asumisen ja puolet lasken menoista ja ruokalaskut.

Näin käy

Vierailija
825/865 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei koskaan puhuta niistä jotka eivät selviä asuntolainastaan. Niitä muuten on paljon. Pankissa puhelinlinjat kuumana ja jonoa pukkaa. Ennen oli ennen. Oli töitä ja asunnosta sai vielä hyvin voittoa. Sellainen asunto mitä ei saa myytyä niin on mun silmissä lähes arvoton. Pois et pääse vaikka tarve tai halu olisi.

Asuntojen arvot ovat tippuneet vuodesta 2020. Työttömien määrät kasvaneet. 

Meilläkin on tiukkaa, mutta monella on paljon tiukempaa

Vierailija
826/865 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan mielelläni vuokraa kun tiedän että pääsen kämpästä irti vaikka heti.

Vierailija
827/865 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksamalla vähintään 1kk ylimääräisen vuokran...

Vierailija
828/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No puhutaanpa. Nettipankista saa asuntolainan maksuvapaan päälle ja se tarkoittaa että tarvitsee maksaa vain lainan korko kerran kuukaudessa. Kun olin lomautettuna 2016 ja työttömänä 2017, asuntolainan korko oli n. 10 - 20 euroa kuukaudessa. Maksoin lisäksi vastikkeen 110 euroa kuukaudessa. Ihan kivasti elelin ansiosidonnaisella, kun sai asua omistusasunnossa 120 eurolla kuukaudessa! :D Ei tarvinnut tapella Kelan kanssa. Itse asiassa lyhentelin lainaa maksuvapaankin aikana, koska rahaa jäi käteen.

Kuinka moni vuokralainen voi sanoa vuokraisännälle, että maksanpa tässä jatkossa 120 euroa kuukaudessa kunnes saan työtä?

Ja jos tästä olisi pakko luopua, niin asunnon arvo on 210 000 euroa suurempi kuin mitä mulla on lainaa jäljellä. :D Mutta en varmasti myy.

Ainakin minun tapauksessa omistusasunto on ollut onni myös lomautuksen ja työttömyyden aikana.

Tästähän sä halusit keskustella.

Vierailija
829/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vuokra on 310, 90 e/kk

Vierailija
830/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No puhutaanpa. Nettipankista saa asuntolainan maksuvapaan päälle ja se tarkoittaa että tarvitsee maksaa vain lainan korko kerran kuukaudessa. Kun olin lomautettuna 2016 ja työttömänä 2017, asuntolainan korko oli n. 10 - 20 euroa kuukaudessa. Maksoin lisäksi vastikkeen 110 euroa kuukaudessa. Ihan kivasti elelin ansiosidonnaisella, kun sai asua omistusasunnossa 120 eurolla kuukaudessa! :D Ei tarvinnut tapella Kelan kanssa. Itse asiassa lyhentelin lainaa maksuvapaankin aikana, koska rahaa jäi käteen.

Kuinka moni vuokralainen voi sanoa vuokraisännä

Kyllä lyhennysvapaaseen joutuu pyytämään pankilta luvan.

Vierailija
831/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haluta omaa asuntoa velkarahalla. Eikä ole tiukkaa vaikka vuokralla asutaan asossa. Kusessa on moni jos menettää työpaikan. Mulla tuttuja jotka asuu vuokralla mutta silti saa säästettyä ja sijoituksia on.

Meille myönnettiin laina ja kamalia mörskiä saa 230 000. Rivaria etsittiin. Onneksi ei ostettu. Nyt jää säästöön ja sijoitetaan. 

Moni maksaa lainaa ja tiukilla on. Lyhennysvapaita ruikataan pankista. Ollaan velattomia ja uusi autokin maksettu ja onhan tästä asostakin maksettu.

Minulla on velaton okt ja velaton 5 v. auto. Jää säästöön ja sijoitan. Paljonko siitä asosta saa kun lähdet ja muutat? Tästä talosta saa n. 250 000 euroa jos nyt menisi myyntiin.

Asuntoa ei saa välttämättä myytyä ja tuskin potkulaki auttaa asiaa. 

Vierailija
832/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on ulosottoviraston myyntisivut missä on myynnissä ihmisiltä ulosmitattuja asuntoja. 

https://www.ulosottolaitos.fi/myynti-ilmoitukset/fi/index.html

Vierailija
833/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä pankkiin törmännyt pankkiin joka myöntää 900-1200 euroa kuukausituloilla lainaa omistusasunnon hankkimiseen. Eivät myöntäneet edes rahaa pyörän ostoon. Vuokralla siis mennään.

Vierailija
834/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostaisin oman saisin lainaa vain huonojen asuinalueiden vanhoihin asuntoihin. Vuokralla voin asua uudessa kerrostalossa. 

Vierailija
835/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osassa Helsinkiä tonttivuokrat nousevat ja ovat jatkossa 15000 euroa - 30000 vuodessa."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011041979.html

Vierailija
836/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Täysin riskitöntä ja mihin ihmeeseen minä yksinäinen lapseton ihminen rahaa säästän???

Vierailija
837/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimme 2002 valmistuneen omakotitalon omalla tontilla vuonna 2020. Hinta 220t. Remonttiin meni 40t. Omaa rahaa oli 50t ja lainaa siis noin 210.

Ollaan lyhennetty lainaa joka kuukausi noin 1000-1300€ ja lainaa on jäljellä alle 165t.

Talon varovainen myyntiarvo (hyvä sijainti, tehdyt remontit yms vaikuttaa) on nyt noin 265t. Joidenkin arvioiden mukaan jopa enemmänkin.

Jos siis myisimme nyt talon niin lainan jälkeen käteen jäisi 100t.

Vuokralla asujat voivat laskea samalta ajalta Menettäneensä summan.

Vierailija
838/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kämpän arvo on niin kauan 0€ kunnes se on oikeasti myyty ja myyjän vastuuaika rauennut.

Vierailija
839/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että tänä päivänä Suomi on täynnä velkarahalla asuntonsa ostaneita, jotka eivät saa asuntoaan kaupaksi, vaikka haluaisivat. Kamala tilanne. 

Vierailija
840/865 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tietty käteisellä ostaa jonkun muutaman kymppitonnin tönön jos jostain löytyisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme