Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset tuhlaavat rahansa JÄRJETTÖMIIN VUOKRIIN?

Omistusasuja
07.11.2016 |

En oikein ymmärrä vuokralla asuvien ystävieni valitusta heidän rahatilanteen tiukkuudesta, kun samalla on kuitenkin maksaa vaatimattomasti varustellusta kerrostalokolmiosta 1 300 €/kk vuokraa. Kaiken huipuksi heidän vuokrat kallistuvat joka vuosi ja sitä saa maksaa koko loppuelämän!

Luulisi tyhmänkin tajuavan, että asunnon omistaminen on edullisempaa kuin vuokralla asuminen - muutenhan kukaan ei pistäisi omistamaansa asuntoaan vuokralle.

Onneksi itse älysin ostaa oman ja vieläpä silloin, kun asuntojen hinnat olivat vielä järjellisellä tasolla. Näin euroaikana eurolla ei näytä olevan paljonkaan arvoa asuntokaupoilla.

Täytyy onnitella pk-seudun kaupunkien ja kuntien päättäjiä (jotka itsekin ovat omistusasujia ja asuntosijoittajia) onnistuneesta asuntojen hinnannostopolitiikasta. :) Se on selvää, että asuntojen arvot ja vuokrien hinnat tulevat vain nousemaan pk-seudulla.

Ps. laskekaapa paljonko olette tuhlanneet rahaa vuokriin elämänne aikana?

Kommentit (865)

Vierailija
321/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Lisäys edelliseen:

En myöskään tajua, miten pienipalkkaisilla ihmisillä tai pitkäaikaistyöttömillä on varaa asua kaupungin parhaimmalla paikalla, eikö voi asua muutaman km päässä keskustasta ja säästää siten rahaa muuhun kivaan?

Vierailija
322/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen matalapalkkaisella alalla, ei perittyä omaisuutta, pesämunaa tai vanhempia jotka voisivat taata lainaa. Saisin lainarahalla ostettua ehkä nippanappa jonkun nuhjuisen yksiön jostain tunkkaisesta radanvarsikaupungista. Sen sijaan asun mieluummin tyytyväisenä vasta remontoidussa Helsingin kaupungin vuokra-asunnossa Katajanokalla.

Silti kannattaisi ostaa se yksiö varsinkin jos asut halvalla nyt. Voisit vuokrata sen ja kerryttää omaisuutta vanhuuden varalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä möin asunnon pois ja muutin vuokralle. Ei ole sitovaa ja voi vaihtaa paikkakuntaa milloin huvittaa ja muuttaa helpolla vaikka työn perässä, jos sille tuntuu. Rahat omasta kämpästä säästän, ehkä joskus eläkkeellä käytän ne tai ostan eläköitymisasunnon.

Vierailija
324/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 000 € käyttötilillä kirjoitti:

Mitenkäs vuokra-asukki pistää suunsa sitten eläkepäivinä, kun tulot tippuvat radikaalisti? Vai jatkatteko työelämässä kuolemaan saakka, eihän muuta vaihtoehtoa taida ollakaan? Ei vissiin kiinnosta ajatella?

Sain asunnon velattomaksi pari vuotta sitten 39-vuotiaana ja nyt jää 1 700 €/kk käyttötilille. Ehkä jotain pitäisi keksiä mihin sijoittaisin, ainakin pankista soitellaan aina kun menee taas uudelle kymmentuhatluvulle. :D

.

Ei ne ainakaan Nordeasta mitään soittele ihan rauhassa saa olla. Lainaa antaa kyllä ihan niin paljon kuin haluaa.

Vierailija
325/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

SENKIN KUOLIJA :D kirjoitti:

AP kuolee myös! :D SÄÄ KUOLET!!!!!!!! ETKÄ SÄÄ SAA SITÄ OMISTUSASUNTOAS MUKAAN!!!!!!

Sen saa mun lapset ja niiden ei tarvii olla täällä ruikuttamassa köyhyyttä

Vierailija
326/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... Lisäys edelliseen:

En myöskään tajua, miten pienipalkkaisilla ihmisillä tai pitkäaikaistyöttömillä on varaa asua kaupungin parhaimmalla paikalla, eikö voi asua muutaman km päässä keskustasta ja säästää siten rahaa muuhun kivaan?

Aikoinaan pienipalkkaisena asuin ihan hyvällä sijainnilla sen takia että julkiset kulkivat kovin huonosti siihen aikaan kun piti mennä töihin. Sen lisäksi olisin joutunut hommaamaan bussikortin johon olisi uponnut se säästö joka olisi tullut halvemmasta vuokrasta.

Silloisilla tuloilla en olisi saanut kovin isoa lainaa, jos ollenkaan. Sen lisäksi työtilanne saattoi vaihdella sen verran etten olisi uskaltanut ostaa asuntoa.

Vierailija
327/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... Lisäys edelliseen:

Mun vuokra on 500e enkä ole vielä löytänyt halvempaa asuntoa. 

Tai olen. Vuokra olisi kauempana 420e mikä olisi pienenpi asunto. Säästäisinkö siinä 80e? En. Koska jos muuttaisin kauemmaksi, joutuisin ostamaan bussilipun mikä on se 60e ja sen lisäksi tuohon vuokraan myös kuuluu maksaa vesimaksu 15e kuussa. Eli säästäisin 5euroa kuussa jos muuttaisin vuokrasta. 

Vierailija
328/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunallinen vuokrakaksio n. kaksikymppiä vaille kuusisataa kuussa. Vuokraan sisältyy myös ilmainen autopaikka ja tällä hetkellä kymmenmegainen ilmainen nettiyhteys, joka muuttuu vielä ennen vuodenvaihdetta satamegaiseksi - kyllä, 100 Mbit/s valokuitu vuokraan sisältyvänä, toisin sanoen ihan ilmatteeks. What's not to like?

Vierailija
329/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli puolison kanssa omistusasunto. Myimme sen pois ja muutimme vuokralle. Syyt:

- kahdesti olemme asuneet ulkomailla miehen työn takia, 6 kk ja 2 v. Oli suuri vaiva löytää vuokralainen, joka halusi kalustetun asunnon juuri tuolle ajalle.

- molemmilla kerroilla vuokralaiset, jotka olivat jollain tavalla tuttuja, olivat rikkoneet omaisuuttamme vahingossa. Korvasivat kyllä, mutta oli oma vaivansa hankkia uutta tilalle, ja oli ikävää periä rahoja kavereilta.

- verotusasiat olivat vaikeita

- sekä asukkaana että vuokranantajana meidän piti huolehtia kaikista korjauksista itse, eikä meillä ole sellaisista mitään osaamista

- omaa asuntoa pitää pitää hyvin ja kaikki kolhut stressaavat, koska ne laskevat arvoa enemmän kuin mitä vuokralla asuessa korvaus olisi.

Nyt asumme tyytyväisenä vuokralla, ja iso vuokranantajasäätiö hoitaa kaikki ongelmat, kunhan vain ilmoitamme niistä. Maksamme järjettömän paljon helposta elämästä ja siitä, ettei tarvitse huolehtia.

Vierailija
330/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SENKIN KUOLIJA :D kirjoitti:

AP kuolee myös! :D SÄÄ KUOLET!!!!!!!! ETKÄ SÄÄ SAA SITÄ OMISTUSASUNTOAS MUKAAN!!!!!!

Sen saa mun lapset ja niiden ei tarvii olla täällä ruikuttamassa köyhyyttä

Wau, sulla onkin sitten parisataaneliöinen ikivanha lukaali jossain Kaivopuistossa tai Eirassa (nämä ovat Helsingin hienostokaupunginosia, toim. huom.), I presume. Tai sitten sun täytyy kuolla suurin piirtein huomenna tai viimeistään ensi viikolla, jotta lapsesi saavat ne rahat, joita olet heille suunnitellut. Kas kun mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma. Kukaan ei voi tietää, mikä pitää arvonsa ja mikä ei. Kuka olisi vielä 25-30 vuotta sitten ajatellut, että on olemassa sellainenkin asia ja alue kuin muuttotappiokunta, siis jonkun Lapin tai Kainuun ulkopuolella? Nyt niitä on, aika etelässä vielä, ja niissä on vaikea saada taloja/asuntoja kaupaksi, vaikka polvillaan rukoilisi ihmisiä asuntonäytöille. Pyytää saa, vaikka kuun taivaalta, mutta eri asia on, saako talostaan pyyntöhintaansa. Useimmiten ei.

Vierailija
331/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä mielessä ymmärrän ap:ta, että itsekin ihmettelen, miten jotkut ihmiset valitsevat kalliin vuokra-asunnon tuloihinsa nähden, kun halvemmallakin saisi. Esim. Siskoni, joka on korkeakouluopiskelija, asuu Jyväskylän keskustassa kaksiossa ja maksaa vuokraa n. 600€, kun hänellä olisi mahdollisuus asua opiskelijasolussa, joka maksaa max 300€ ja silti 3-4km päässä keskustasta/koululta. Työssäkäyvillä ihmisilläkään ei ole varaa asua keskustassa, niin miten sitten opiskelijan, joka ei edes käy töissä, on varaa asua siellä pelkillä tuilla ja lainalla?

Jos se tykkää asua siellä missä asuu? Helou, ding ding!

Kyllä kateus on kauhea voimavara. Se vie vaikka läpi harmaan kiven.

Vierailija
332/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut usein ja nytkin muuttamassa parin kuukauden päästä ulkomaille ainakin pariksi vuodeksi. Mukava kun ei ole omistusasuntoa, voi helposti jättää kaiken.

Vierailija
333/865 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi omistusasuntoon lainanlyhennykseen ei voisi olla mahdollista saada asumistukea jos on vähävarainen? Pitkällä ajanjaksolla tämä lisäisi paljon enemmän ostovoimaa eli köyhempien varallisuutta, koska valtio lakkaa lihottamasta jo varakkaiden lompakoita. Tai no ei tarvitse lakata, koska osa on taas niin pienituloisia, ettei pankki myönnä edes pientä lainaa.

Asun vuokralla osittain jatkuvasti muuttuvan elämäntilanteeni vuoksi ja osittain epävarman työllisyyden vuoksi. En minä saisi lainaa asuntoon tällaisilla tuloilla :D

Vierailija
334/865 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mielelläni maksaisin yhtiövastiketta ja lyhentäisin asuntolainaa. Pankki ei kuitenkaan koe, että minulla olisi siihen varaa, vaikka kokonaissumma olisi pienempi, kuin tämänhetkinen vuokrani. Turha siis minua syyttää, miksi en maksa omaa asuntoa pois.

Vierailija
335/865 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä mielelläni maksaisin yhtiövastiketta ja lyhentäisin asuntolainaa. Pankki ei kuitenkaan koe, että minulla olisi siihen varaa, vaikka kokonaissumma olisi pienempi, kuin tämänhetkinen vuokrani. Turha siis minua syyttää, miksi en maksa omaa asuntoa pois.

Kiitos, että maksat kuitenkin minun lainani, vastikkeen ja vielä vuokratuottoakin päälle. :)

T: Vuokraisäntä  Hawaijilta

Vierailija
336/865 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin ketjun vastauksista näkee, vuokralaisilla on talous perseellään tai eivät kykene vakiintumaan työn suhteen.

Vierailija
337/865 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ehdin maksaa vuokria melkein 20 000 € ennen kuin älysin, että sillä rahalla voi maksaa omaakin ja saada asunnon omaksi ja sitten maksaa pelkkää pientä vastiketta.

Vierailija
338/865 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä laitoin jo 80-luvulla opintolainat säästöön ja ostin ensimmäisen oman asuntoni ja vuosien mittaan normaalipalkkaisessa työssä ollessani olen pystynyt ostamaan 8 sijoitusasuntoa ja itse asun ok-talossa,

jos olisin asunut vuokralla niin omaisuuteni olisi hyvin mitätön

maailma on valintoja täynnä - valitus vaan jatkuu

Vierailija
339/865 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ovat 70-luvun ja vanhempienkin kerrostalot niin huonossa kunnossa , että niihin sijoitetut rahat eivät todellakaan ole mitenkään "säästössä" myyntivaiheessa. Tulette pettymään, kun asunnosta saatu raha on pienempi kuin velkasi

Vierailija
340/865 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ovat 70-luvun ja vanhempienkin kerrostalot niin huonossa kunnossa , että niihin sijoitetut rahat eivät todellakaan ole mitenkään "säästössä" myyntivaiheessa. Tulette pettymään, kun asunnosta saatu raha on pienempi kuin velkasi

Me asutaan uudehkossa omakotitalossa eikä missään betonikuutiossa, joka pitää repiä tuhannen säpäleiksi, että saa betonin sisään piilotetut rautaputket esiin. Kyllä järkevä omistusasuja osaa vähän katsoa mihin rahansa laittaa. Muoviputkien kestoikä on vähintään 100 vuotta, mutta käytännössä paljon paljon enemmän.