Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset tuhlaavat rahansa JÄRJETTÖMIIN VUOKRIIN?

Omistusasuja
07.11.2016 |

En oikein ymmärrä vuokralla asuvien ystävieni valitusta heidän rahatilanteen tiukkuudesta, kun samalla on kuitenkin maksaa vaatimattomasti varustellusta kerrostalokolmiosta 1 300 €/kk vuokraa. Kaiken huipuksi heidän vuokrat kallistuvat joka vuosi ja sitä saa maksaa koko loppuelämän!

Luulisi tyhmänkin tajuavan, että asunnon omistaminen on edullisempaa kuin vuokralla asuminen - muutenhan kukaan ei pistäisi omistamaansa asuntoaan vuokralle.

Onneksi itse älysin ostaa oman ja vieläpä silloin, kun asuntojen hinnat olivat vielä järjellisellä tasolla. Näin euroaikana eurolla ei näytä olevan paljonkaan arvoa asuntokaupoilla.

Täytyy onnitella pk-seudun kaupunkien ja kuntien päättäjiä (jotka itsekin ovat omistusasujia ja asuntosijoittajia) onnistuneesta asuntojen hinnannostopolitiikasta. :) Se on selvää, että asuntojen arvot ja vuokrien hinnat tulevat vain nousemaan pk-seudulla.

Ps. laskekaapa paljonko olette tuhlanneet rahaa vuokriin elämänne aikana?

Kommentit (865)

Vierailija
301/865 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei haluta ostaa perheasuntoa omaksi. Niissä asumisen tarve on väliaikaista ja remonttia sun muuta stressaavaa kun lapset on pieniä.

Ollaan asuttu ensin yksiössä (470€/kk 1v), sitten lapsen kasvettua sekä toisen vauvan kanssa kaksiossa (560€/kk, 8v) kunnes kolmas ja neljäs syntyi jolloin siirryimme ensin kolmioon (700€/kk 4v) ja lopulta isoimpaan asuntoon jota koskaan tarvitsemme; isoon taloon 1400€/kk kuluineen. Arviomamme kokonaisasumisaika 5-8 vuotta. Olemme noin puolet siitä jo asuneet.

Parin vuoden kuluttua ensimmäiset lapset lentävät pesästä ja voimme taas muuttaa pienempään asuntoon. Kun kanssamme asuu enää yksi lapsi, ostamme kodin omaksi. Voimme silloin ottaa vähemmän velkaa kun omaisuutta on jo ehditty kartuttaa. Voimme tukea aikuisten lasten elämää taloudellisesti ja silti olemme vielä itsekin työelämässä.

Me teimme nuorena lapset ja siksi minulla on nuorimmankin täydellisyyden jälkeen työuraa vielä parikymmentä vuotta jäljellä. Voin helposti maksaa velkani asunnosta ja tukea lapsia samanaikaisesti.

Minulle tämä on hyvä ratkaisu.

Vierailija
302/865 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei haluta ostaa perheasuntoa omaksi. Niissä asumisen tarve on väliaikaista ja remonttia sun muuta stressaavaa kun lapset on pieniä.

Ollaan asuttu ensin yksiössä (470€/kk 1v), sitten lapsen kasvettua sekä toisen vauvan kanssa kaksiossa (560€/kk, 8v) kunnes kolmas ja neljäs syntyi jolloin siirryimme ensin kolmioon (700€/kk 4v) ja lopulta isoimpaan asuntoon jota koskaan tarvitsemme; isoon taloon 1400€/kk kuluineen. Arviomamme kokonaisasumisaika 5-8 vuotta. Olemme noin puolet siitä jo asuneet.

Parin vuoden kuluttua ensimmäiset lapset lentävät pesästä ja voimme taas muuttaa pienempään asuntoon. Kun kanssamme asuu enää yksi lapsi, ostamme kodin omaksi. Voimme silloin ottaa vähemmän velkaa kun omaisuutta on jo ehditty kartuttaa. Voimme tukea aikuisten lasten elämää taloudellisesti ja silti olemme vielä itsekin työelämässä.

Me teimme nuorena lapset ja siksi minulla on nuorimmankin täydellisyyden jälkeen työuraa vielä parikymmentä vuotta jäljellä. Voin helposti maksaa velkani asunnosta ja tukea lapsia samanaikaisesti.

Minulle tämä on hyvä ratkaisu.

Lisään vielä että vuokriin käyttämämme raha ei riittäisi tämän nykyisen asunnon ostamiseen vaan ainakin tuplana saisi laittaa.

Omaan asuntoon sijoittama raha kannattaa jos on valmis ottamaan siitä takkiin. Ajatellaan että olisimme tähän ~400 000 hintaan ostaneet talon joka ei olisi tarvinnut remonttia koko 18 vuoden aikana ja sitten poismuuttaessamme emme saisikaan taloa kaupaksi koska viereen rakennetaan iso kerrostalo. Saisimme kuitenkin tontista 200 000 vaikka talo täysin remontoimaton. Sama tilanne.

Tämä on meidän ratkaisu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/865 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asumisellakin voi vaurastua. Minä ostin, ulkomailta tosin, asunnon hintaan 450 000 mikä oli silloin kipurajalla. Hinnat ovat sen jälkeen nousseet 50% vuodessa mikä on aika pyörryttävää. Nyt pohdin, teenkö exitin ja myyn kun 2 miljoonaa menee rikki vai säästänkö tämän pojille jolloin heillä on mukava pesämuna kun minusta aika jättää.

Vierailija
304/865 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä pahaa siinä on, että asumisesta tarvitsee maksaa pelkkä vastike ja samalla omistaa arvokaan asunnon?

Vierailija
305/865 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuja kirjoitti:

Ps. laskekaapa paljonko olette tuhlanneet rahaa vuokriin elämänne aikana?

5500€

Vierailija
306/865 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä omistusasunto vs vuokra-asunto vertailussa ei oteta huomioon ikinä kaikkia kuluja. Omistusasunnon ostohinta on vain pieni osa kustannuksista. Kustannuksiin on laskettava myös korkojen määrä, vuosittainen kiinteistövero, vakuutukset, kuukausittaiset asumiskustannukset (vastike, vesi, sähkö yms), remontit etc. 

Vuokralla maksaa vuokraa, mutta ei mitään muuta. Asukas ei maksa huoltomaksuja eikä tee remontteja asuntoon. Remonttien osuus on pitkään asuessa omassa asunnossa isokin summa. Keittiöt ja kylppärit remontoidaan usein 10-20 vuoden välein ja ovat kalliita remontteja. Putkiremontista puhumattamaan. 

Vuokralla asuessa asunnon kokoa on helppo muuttaa elämäntilanteen mukaan ja esim paikkakuntaa on helppo vaihtaa. 

Olen sekä omistanut asunnon että asunut vuokralla ja aso:ssa. Kaikissa on puolensa. En näe asumiskysymykseen mitään yhtä ja oikeaa ratkaisua.   

Vierailija
307/865 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen invalidisoitunut 31-vuotias nainen. En saa töitä, koska vammani aiheuttaa jatkuvaa kipua. Ennen vammaani ehdin olla töissä kaksi vuotta. Kuntouttamiseni ei ole mahdollista. Ei, en pääse eläkkeelle silti. Kerro toki kuka mulle lainaa myöntää kun elän työttymyyspäiväkorvauksella. Tai sairaspäivärahalla. Ei ole edes rikasta sukulaista joka hukuttaa mut seteileihin kun hetki lyö. Millä rahalla minä siis ostan sen oman asunnon? Sairaspäivärahalla?

Tärkeintä on että mulla on edes neljä seinää ja katto. En saa siitä toki iloita, asunhan vuokralla! 😃

Vierailija
308/865 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on mietitty, että myydään tämä omakotitalo pois ja ostetaan myyntivoitolla yksiöitä ja kaksioita ja vuokrataan niitä. Itse muutetaan vuokralle. Jos tästä saisi 300 000e niin rahalla saisi 6kpl 50 000e yksiötä tai kaksiota. Ja tuotolla voitaisiin maksaa omaa vuokraa. Ja asunnot voisi laittaa vakuudeksi uuteen lainaan jolla taas ostettaisiin pari asuntoa lisää.

Vierailija
309/865 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasujasuku kirjoitti:

.

Tietysti päälle tulee vastike, mutta hyvässä yhtiössä se on satasen luokkaa. Siis "hieman" edullisempaa kuin vuokra.

.

Hyvässä yhtiössä nimenomaan ei voi olla liian halpa vastike. Sadan euron vastike voi olla uudehkossa 20 m2 asunnossa, muuten on asiat pielessä ja remontit tekemättä.

t. Taloyhtiön hallituksen pj

Vierailija
310/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me on mietitty, että myydään tämä omakotitalo pois ja ostetaan myyntivoitolla yksiöitä ja kaksioita ja vuokrataan niitä. Itse muutetaan vuokralle. Jos tästä saisi 300 000e niin rahalla saisi 6kpl 50 000e yksiötä tai kaksiota. Ja tuotolla voitaisiin maksaa omaa vuokraa. Ja asunnot voisi laittaa vakuudeksi uuteen lainaan jolla taas ostettaisiin pari asuntoa lisää.

Minäkin olen miettinyt hankkivani lisää sijoitusasuntoja. Niitä on niin mukava maksattaa vuokralaisilla. :)

Vierailija
311/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikastunut kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen miettinyt hankkivani lisää sijoitusasuntoja. Niitä on niin mukava maksattaa vuokralaisilla. :)[/quote Näin on. Vuokralainen maksaa vuokranantajan asunnon. Mieluimmin maksan omaa.

Vierailija
312/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulta saat tuolla rahalla 2 yksiötä.

Vierailija
313/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varallisuusvalmentaja Terhi Majasalmi asuu perheineen vuokralla. He laittoivat oman asuntonsa vuokralle ja muuttivat isompaan. Kodin omistaminen ei ole aina järkevin vaihtoehto sijoittaa. 

Mutta tämä varallisuusvalmentajan omistaa asunnon, laittoi sen vain vuokralle. Hän olisi toki myynyt sen jos asunnon omistaminen ei kannattaisi!

He halusivat vain asua isommassa, siihen heillä ei ollut mahdollisuutta omistusasumisen myötä (vaikka olisi kannattanutkin).

Vierailija
314/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää enemmän se, miksi ihmiset haluavat vapaaehtoisesti ottaa kymmeniä (jopa satoja) tuhansia euroja lainaa. Sitten onkin mukavaa kun työttömyys, vakava sairaus tai muu iskee. Helppo maksella velkoja päivärahasta eikös vaan?

Kun sairaus iskee niin onko se jotenkin helpompaa maksella niitä vuokria päivärahoista?

Minun talonhyhennyslainani on pienempi kuukaudessa kuin ystäväni vuokra!

Vierailija
315/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä, missä yksiön saa 50000:llä, ei varmaan vuokratuloilla paljon rikastu.

T.kokemusta on

Vierailija
316/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankista sanottiin että saan asuntolainaa 70k€. Sillä ei saa yhtään mitään. Eläminen huonokuntoisessa vuokrayksiössä jatkuu.

Vierailija
317/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinun täydellisessä elämässäsi kuvittelet että kaikki saa lainaa, ja kenelläkään ei ole luottotietoja mennyt?

Vierailija
318/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki selittää tämän asian.

Vierailija
319/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa ei ollut possessivisuffikseja. Moukka.

T: ohis

Vierailija
320/865 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä ymmärrän ap:ta, että itsekin ihmettelen, miten jotkut ihmiset valitsevat kalliin vuokra-asunnon tuloihinsa nähden, kun halvemmallakin saisi. Esim. Siskoni, joka on korkeakouluopiskelija, asuu Jyväskylän keskustassa kaksiossa ja maksaa vuokraa n. 600€, kun hänellä olisi mahdollisuus asua opiskelijasolussa, joka maksaa max 300€ ja silti 3-4km päässä keskustasta/koululta. Työssäkäyvillä ihmisilläkään ei ole varaa asua keskustassa, niin miten sitten opiskelijan, joka ei edes käy töissä, on varaa asua siellä pelkillä tuilla ja lainalla?