Jäi vaivaamaan: Onko täällä paljonkin äitejä jotka hyväksyy isomman lapsen hoitoonviemisen
kun vauva syntyy? Itse en kertakaikkiaan tajua miksi hoitopaikat viedään niitä tarvitsevilta. Yleensä hoitopaikka saadaan vielä " pilkkahintaan" kun äitiyslomalla ei ole tuloja, JÄRKYTTÄVÄÄ!
Kommentit (78)
Vierailija:
kun vauva syntyy? Itse en kertakaikkiaan tajua miksi hoitopaikat viedään niitä tarvitsevilta. Yleensä hoitopaikka saadaan vielä " pilkkahintaan" kun äitiyslomalla ei ole tuloja, JÄRKYTTÄVÄÄ!
Minäkin vien viisivuotiasta kolme kertaa viikossa kuudeksi tunniksi tarhaan, jotta saan antaa vauvalle huomiota ja hoivaa rauhassa. Ja jotta saisin levätä joskus kunnolla. Viisivuotias tarvitsee virikkeitä ja ikäistään seuraa. Kotona turhautuu, kun päivisin ei kavereita ole, koska ovat myös hoidossa. Olen samaa mieltä siitä, että tällaiset asiat ovat henkilökohtaisia valintoja ja kukin jaksaa omalla tavallaan. Ja toisaalta on äitinä tärkeää huolehti jakssamisestaan, jotta jaksaa oikeasti olla lapsilleen LÄSNÄ!!!
Mielenkiintoista, tästä kehkeytyi keskustelua, kuten arvelinkin.
20: Lapseni eivät ole aina kotona, vaan hoidossa. Käyn töissä 4 päivää viikossa (lyhennetty työaika, jotta jäisi lapsillekin aikaa) Menivät hoitoon heti äitiysloman jälkeen. Lapset saa virikkeitä hoidossa, mutta jos äiti on 9kk äitiyslomalla, tuskin lapsi jää virikkeistä vaille jos sen aikaa saa olla kotona myös.
21: Kirjoitin kyllä että on tapauksia joissa hoitoonvienti on parempi vaihtoehto.
Ja 23!!! Juuri sinä olet sellainen äiti jota tässä peräänkuulutan. Jollet ole provo :) Ei niin mitään syytä viedä isompaa hoitoon. On vaan kivaa kun voi viettää aikaa niinkuin silloinkin kun oli vaan yksi vauva? Just joo... Ensin teillä esikoinen saa kaiken huomion ja kun vauva syntyy, kas, heitetään hoitoon, oi kun kuulostaa ihanalle!!
25, parhaat naurut sai kommenttisi. Et todella nähnyt sielusi silmin ainakaan minua. Käyn töissä, olen ihan normaalipainoinen ja minulla on kaksi suloista lasta joita rakastan ja jotka käyvät hoidossa mielellään. Vien heidät joskus jopa hoitoon jos olen itse kipeä, sillä hoitopäivistä olemme maksaneet ja jos lapset ovat terveitä, he saavat siellä edes ulkoilla, jota kipeän äidin kanssa kotona ei voi tehdä. Mieskin minulla kamalalla jopa on ja meillä on kaunis omakotitalo. Sori.
AP
Mä olen kasvanut maatilalla, missä oli lääniä juosta ja touhuta, mutta silti tylsistyin ilman kavereita. Monella kaupunkilaislapsella ei välttämättä ole mitään erityisen mielenkiintoista (tai ollenkaan!) ulkoaluetta, jossa purkaa energiaansa. Kyllähän siinä viisivuotias jo kerää aikamoisen turhauman!
Ja kaikkiin noihin tilanteisiin on syynsä.Ensinnäkään kenenkään hoidossa oleva esikoinen ei ole alle 3v (ok, yksi oli 2v11kk).
Näitä syitä on seuraavia:
Erityislapsi tarvitsee hoitopaikkaa kuntouttavista syistä.
Äidin vakava masennus. (äiti ollut pariin otteeseen sairaalassa sisällä)
Kuopuksen vakava sairaus (joutuu olemaan suurimman osan ajastaan sairaalassa, esikoiselle 4v7kk on varmasti mukavampi viettää päivänsä tutussa hoitopaikassa kavereiden kanssa kuin sairaalan käytävällä yksin istuen).
Lapsen kielen omaksuminen (lapselle ikää 5v ja katsottiin tarpeelliseksi oppia uusi kieli ennen koulun alkua).
Kavereiden puuttuminen (lapsella ikää myös tässä 5v, kyllä tuon ikäinen kaipaa muutakin seuraa kuin äidin)
Se että meillä on subjektiivinen päivähoito-oikeus ei suinkaan tarkoita että kaikki lapset olisivat hoidossa turhaan. Näitä äiti kotona - lapsi hoidossa-perheitä on kaikenkaikkiaan vähän ja heistäkin valtaosalla on todella hyvät syyt viedä lapsi hoitoon. Vaikkei jokainen perhe näitä syitä halua kaikille ilkeämielisille juoruämmille kertoakaan.
Vierailija:
Mielenkiintoista, tästä kehkeytyi keskustelua, kuten arvelinkin.
20: Lapseni eivät ole aina kotona, vaan hoidossa. Käyn töissä 4 päivää viikossa (lyhennetty työaika, jotta jäisi lapsillekin aikaa) Menivät hoitoon heti äitiysloman jälkeen. Lapset saa virikkeitä hoidossa, mutta jos äiti on 9kk äitiyslomalla, tuskin lapsi jää virikkeistä vaille jos sen aikaa saa olla kotona myös.
21: Kirjoitin kyllä että on tapauksia joissa hoitoonvienti on parempi vaihtoehto.
Ja 23!!! Juuri sinä olet sellainen äiti jota tässä peräänkuulutan. Jollet ole provo :) Ei niin mitään syytä viedä isompaa hoitoon. On vaan kivaa kun voi viettää aikaa niinkuin silloinkin kun oli vaan yksi vauva? Just joo... Ensin teillä esikoinen saa kaiken huomion ja kun vauva syntyy, kas, heitetään hoitoon, oi kun kuulostaa ihanalle!!
25, parhaat naurut sai kommenttisi. Et todella nähnyt sielusi silmin ainakaan minua. Käyn töissä, olen ihan normaalipainoinen ja minulla on kaksi suloista lasta joita rakastan ja jotka käyvät hoidossa mielellään. Vien heidät joskus jopa hoitoon jos olen itse kipeä, sillä hoitopäivistä olemme maksaneet ja jos lapset ovat terveitä, he saavat siellä edes ulkoilla, jota kipeän äidin kanssa kotona ei voi tehdä. Mieskin minulla kamalalla jopa on ja meillä on kaunis omakotitalo. Sori.
AP
Sinulla on siis oikeus viedä lapsesi hoitoon ollessasi saira, mutta muille et tätä oikeutta soisi?
Itse asiassa aion tehdä niin kunhan saamme tarhapaikan, vaikka olen 1,5-vuotiaan pikkusisaruksen kanssa edelleen kotona.
Meillä on vauva ja kouluikäinen lapsukainen sekä tämä mieheni lapsi,joka käy päiväkodissa.
En pode asiasta ollenkaan huonoa omaatuntoa ja sallin moisen myös muille vauvojen äideille,jos siltä tuntuu.
Itse olen päiväkodista äippälomalla.
mielestäni, jos perheeseen synty sairas lapsi tai kaksoset, joku perheen lapsista on jatkuvasti sairaalassa tai tutkimuksissa yms. MUtta suurimmalla osalla syynä vaan äidin laiskuus ja piste. Vituttaa tosiaan, että viedään sinne liki ilmaiseen täyspäivähoitoon lapsia. Argh.
Vierailija:
Kyllä valtaosa ihmisistä pyrkii toimimaan lapsensa parhaaksi.Ja mitä tulee niihin, jotka eivät toimi, niin heidän lapselleen takuulla on parhaaksi se, että he pääsevät tuttuun hoitopaikkaan edes arkipäiviksi.
Minä ainakin maksan veronmaksajana mielelläni lasten päivähoidosta. Ottakaa huomioon, että näitä vauva-kotona-esikoinen-hoidossa -tapauksia on todella vähän, joten heidät kotiin passittamalla tuskin säästettäisiin kummoisia summia. Ja mitä voitetaan sillä, että ongelmaperheet ajetaan piippuun? Ei ainakaan säästöjä, sillä kaikki ennaltaehkäisy vähentää kalliiden lastensuojelutoimien, kuten huostaanottojen tarvetta.
Lukekaapa te besserwisserit, mitä lapsiperheiden arjesta aika lailla tietävä Ensi- ja turvakotien liitto sanoo (kopio Ylen tv-uutisten arkistosta 9.9.):
" Ensi- ja turvakotien liitto varoittaa kajoamasta päivähoito-oikeuteen.>
Päivähoito turvaa liiton mukaan perheiden jaksamista. Se on tärkeää ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä, joka vähentää kalliiden erityispalveluiden tarvetta. Osa kunnista pohtii keinoja kiertää subjektiivista päivähoito-oikeutta, joka takaa hoitopaikan vaikka toinen vanhemmista olisikin kotona. Säästöt olisivat Ensi-ja turvakotien liiton mukaan joka tapauksessa vain alle viisi prosenttia päivähoidon kokonaiskuluista."
Meillä näin: molemmat lapset hoidossa n 6h, äiti kotona. Nuorempi 2 ja risat, vanhempi kohta 4.
Minä (isä) en ole tilanteesta erityisen iloinen, mutta ei siitä mitään tule jos lapset ovat kotonakaan. Kaikki ovat paremmalla tuulella näin, joten silloin ehkä hyvä ratkaisu kuitenkin?
Mutta siis omista mukavuussyistä lapsen hoitoonvieminen ei ole mielestäni järkevää.
Jäi vielä vastaamatta että meidänkin lapset ovat mummilla ja papalla yötä. Nykyään useamminkin, sillä ovat jo isompia ja haluavat itse mennä.
Täälläpäin on aika yleistä viedä lapsi juuri 23:sen luettelemien syiden vuoksi hoitoon. Ei meilläkään olisi ollut taloudellisesti tiukkaa viedä esikoista hoitoon, kuten ei monella muullakaan tuntemallani äidillä. En vaan yhäkään ymmärrä miksi viedä? Eikö sisarusten välisen siteen vahvistamisella ole mitään merkitystä? Varmaan esikoinen mielissään kun äiti ja vauva vievät hänet pois että saavat olla kahden (kärjistettyä, joku älähtää taas ;))
AP, pahoillaan jos joku sairaan tai muuten hoitoa tarvitsevan lapsen äiti loukkasi tunteensa. Kysymys oli siis siitä että oman huvin vuoksi lapset viedään hoitoon, sitä ei ymmärrä.
Ei tulisi mieleenikään kahlita älykästä ja vilkasta lasta kanssani kotiin.
Ja vauveli menee hoitoon alle vuoden ikäisenä, jos hän on persoonaltaan sen oloinen eikä ole vakavia sairauksia tms.
:) t. akateeminen työstään pitävä mamma Helsingistä
hoitoon.Hoidan omieni lisäksi siis tätä toisten lasta (mieheni ja hänen exänsä).
Asuu meillä kokopäiväisesti,ei edes vietä äidillään viikonloppuja.Eikä ole mikään maailman helpoin lapsi.
Ihan oman jaksamiseni takia vien ja toinen syy on,että tytöllä on muutakin seuraa päivisin kuin ainoastaan minä ja vauva.On jo siis 5 vuotias,täyttää kohta kuusi.
Nyt kyse olikin huvin takia hoitoon viemisestä, aiemmin ei AP:lla riittänyt ymmärrystä masentuneillekaan. Ota tästä sitten selkoa !
käytännössä mahdotonta. En saanut apua kaupungilta ja Väestöliiton hoitajillekaan ei ollut aina varaa maksaa, vaikka olemmekin ns. hyvätuloisia. Kyllä se on kuule onni teillä kerrallaan yhden lapsen vanhemmilla, että on tämä mahdollisuus viedä se isompi lapsi hoitoon, kun haluaa " levätä" vain sen yhden lapsen kanssa. Toisaalta voi kysyä, että annetaanko kaksoset vain niille, jotka niistä oikeasti selviytyvät...
Vierailija:
Meidän isompi lähtee tarhaan koska:- haluan lepohetket kakkosen kanssa siinä missä sain niitä ykköseltäkin
- kakkonen tarvitsee myös oman huomionsa kasvaakseen samalla tavalla kuin ykkönen huomion keskipisteenä
- ykkönen pitää tarhasta, hän menee sinne mielellään ja kaipaa leikkikavereitaan
- tarhassa saa erittäin hyvän hoidon ja rytmin, se tuo perheellemme suurta iloa että on olemassa tämä mahdollisuusMeillä ei varallisuuden vuoksi ole estettä pitää toista lasta tarhassa, joten miksipä emme näin tekisi. Aluksi ajattelimme 3 päivää viikossa, sitten ehkä enemmänkin.
Huokaus, miksi edes vastasin... no tulipa tehtyä ja valistettua tyhmää äitiä (=ap).
myös minulla. Mutta mulle ei tulisi siltikään mieleenkään viedä esikoista tarhaan, jos itse olen kotona. Ja ei ole rahasta kiinni.
Meillä se hoitopaikka on, eikä kukaan voi tulla tilalle vaikka poissa olisivatkin, eli siksi vien jos olen vuoteenomana(eli aika harvoin) Jos joku saisi hoitopaikkaa käyttää kun lapsemme eivät ole, en tietenkään niitä veisi. Mutta jos siis otetaan hoitopaikka lapselta joka sitä oikeasti taritsee ihan vaan äidin mukavuuden vuoksi, en halua ymmärtää enkä olla sellaista hyväksymässä. ap jälleen
Minä kritisoin alle 3-vuotiaan esikoisen hoitoon viemistä pitkiksi päiviksi joka arkipäivä, jos jompi kumpi vanhemmista on vauvan kanssa kotona. En puhunut mitään yli 3-vuotiaista, enkä varsinkaan eskari-ikäisistä. Joten kaivakaa se herne pois nenästänne, hyvät AV-mammat.
-3-
" Persnahastaan repiä" kommenttisi selittikin kaiken: maailmankuvasi, elämäsi surkeuden ja jopa ulkonäkösikin voin nähdä edessäni. Voi sentään, että täällä teitä huipputyyppejä näkeekin! Nauran vedet silmissä. Mielipiteesi on mitätöity em. persnahkansa repimiskommentin vuoksi. Marttyyri, laita seppele päähäsi, ripottele tuhkaa ja mene torille meuhkaamaan. Saat ehkä muutaman kannattajan.
Ja herää: elämme hyvinvointivaltiossa, asenteellesi ei ole sijaa.