Sinkun mietteitä lapsivapaana perjantaina
Viimeksi vapaa vkl-ilta taisi olla toukokuussa. Tänäänkin tuli ihan spontaanisti, aamulla tuli yökyläpyyntö, johon tietenkin riemuissani suostuin. Klo 14 koitti tämä harvinainen vapauden hetki, mamma ryntäsi ensin Alkoon, sieltä kaupan kautta kotiin miettimään mitä nyt. No, sopisiko treffit vaikka Tinderin kautta, menisinkö baariin, kutsuisinko ystäviä bilettämään? Vai pitäisikö siivota, järjestää vaatehuone, puhdistaa uuni? Ei helvetti, kuka tietää koska seuraava lapsivapaa tulee, ehkä ensi vuonna. Ei siivousta, ei kotitöitä. Treffit, ei, en millään jaksa laittautua jonkun tuntemattoman takia. Baari, ei en ole edes sosiaalisella tuulella, radio riittää seuraksi (ja Vauvapalsta).
Sauna, takkatuli, kynttilöitä ja uunissa haudutettu liha-kasvispata, sekä tonkka punkkua, eipä lopu ainakaan kesken. Jälkiruoaksi suklaata punkun kera, on muuten hyvä yhdistelmä :)
Tällä menolla pysyn todennäköisesti ikisinkkuna, mutta eipä se juuri nyt haittaa.
Ei mulla muuta, mitäs teidän perjantai-iltaanne kuuluu?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Miksi yh-äidit kutsuvat itseään sinkuksi? Sinkku on naimaton ja lapseton. Yh-äitien status on: Leski tai eronnut. Tai wt. Miksi ette voi myöntää totuutta? Terv eronnut yh ja hyvin kestän tämän statukseni
Minun täytyy kyllä myöntää, että en ole koskaan tajunnut, että sinkulla ei voisi olla lapsia. Minä olen aina luullut, että se tarkoittaa vain henkilöä, joka ei ole parisuhteessa. Wikipediakin määrittelee näin:
"Naimaton henkilö, joka ei ole avioliitossa tai muussa vakituisessa parisuhteessa. Sanana "sinkku" on vakiintunut arki- ja puhekieleen ja korvannut mm. vanhanpiian ja -pojan."
Lapsista ei puhuta yhtään mitään.
Sinkku on ihminen, joka ei ole parisuhteessa (=single). Ihan yksinkertaista. Eron jälkeen ihmiset ovat taas sinkkuja kunnes pariutuvat uudelleen.
Ihme saivartelua täällä.
Ette ole koskaan kuulleet puhuttavan sinkku-äideistä tai sinkku-isistä? Anteeksi, millä nimellä niitä (meitä) piti kutsua? Eronnut-äiti? Leski-isä?
t. sinkku-äiti
Oi että. Olisin mielelläni liittynyt mukaan pizzaa syömään. Olisin voinut tuoda mun punkkuhanan.
Lapset palaa aamulla. Vain tämä ilta vapaata. Ja sinkkuna olen mennyt kaikille muille, tänään tuntuu täällä palstalla olevan joillekin ongelma, että sinkuilla on lapsia. :)
Ai että on ihana olla sinkkunainen informaatioyhteiskunnassa. Ilman internetiä olisin varmaan naimisissa ja viisikakarainen eukko, kun luulisin että mieheen ja lapsiin panostamalla saa jotain aikaan. "Puurtoajan" tällä hetkellä vietän töissä ja itseopiskellessa mm. erä- ja maanpuolustustaitoja, matematiikkaa ja sosiaalitieteitä. Ruuanlaittokin on lähellä sydäntäni. Viikonloput vietän yksin viinin, itsetyydytyksen ja kahvin, hyvän ruuan sekä musiikin kera.
Sinkkuelämä on nautintoa. Ei pervoa alistajamiestä, rääkyviä lapsia jotka pilaavat naisen elämänkaaren. Sinkkuna ja perheettömänä sekä työllisenä saa oikeaa arvostusta, nautintoa ja yhteiskunnallista arvoa tekemällä palkkatyötä.