Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian lihava käyttääkseen raskaudenehkäisyä

Lihava
04.11.2016 |

Hei!

Mitäs muut olette tehneet, joilta evätty ehkäisy BMI:n vuoksi?

Kierukka ei sovi, kondomeihin en luota. Sterilisaatio ainoa vaihtoehto? 3 kk pillerit sain, siihen mennessä pitää joko laihtua 20 kg tai olla ilman ehkäisyä.

Tiedän tiedän, olen lihava ja asialle teen koko ajan jotain..

20 vuotta käyttänyt cerazettea, eikä verenpaineongelmia. Tämän vuoden alusta tullut uusi ohje, ettei lihaville enää määrätä pillereitä.. Tuli aika puskista..

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö pillereiden ehkäisytehokin heikkene, jos käyttäjä on ylipainoinen? Joskus olen kuullut jostain 80 kilon painorajasta, mutta tiedä sitten.

Paino ei liity ehkäisytehoon. Esimerkiksi tuo 80 kiloa on ihan normaali paino pitkälle naiselle, pitäisikö vaikka yli 180cm naisilta kieltää pillerit vaikka painoindeksi olisikin normaali.

Vierailija
22/29 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne oo kielletty ainoastaan sairaalloisen lihavilta, kyllä ylipainoinen saa syödä e-pillereitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies voisi napsaista piuhat piikki. Ei ois mitään riskejä.

Vierailija
24/29 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kysynyt kapselin rajoituksista jos sopisi sinulle paremmin?

Kapselissa on samat hormonit kuin yhdistelmäpillereissä, eli eivät sovi ylipainoiselle veritulppariskin vuoksi. Minipillereiden on yleensä katsottu sopivan paremmin ylipainoisille, kuten tässäkin tapauksessa, eli Cezarettea on määrätty. Mutta ilmeisesti noiden uusien veritulppatilastojen vuoksi linjausta on jyrkennetty, eli ei heru enää niitäkään.

Mietin, että wanhanajan kuparikierukka voisi kyllä mennä? Siinähän ei ole mitään hormonaalista. Sitä voisi joltain wanhan kansan gyneltä kysäistä.

No eihän ole. Perehdy aiheeseen ennen kuin alat valistamaan muita.

http://www.terve.fi/raskauden-ehkaisy/ehkaisyimplantaatti

"

Implantaatin ehkäisyteho on erittäin hyvä, koska menetelmään ei liity käyttäjävirheitä. Kuitenkin naisen paino saattaa vaikuttaa tehoon, minkä vuoksi lääkäri voi ehdottaa sauvan tai sauvojen vaihtoa uusiin jo ennen edellä mainittujen ohjeellisten aikamäärien (3 - 5 vuotta valmisteesta riippuen) täyttymistä. Implantaatin asennus ja poisto vaativat paikallispuudutuksessa tehtävän toimenpiteen.

Implantaatti sopii niille pitkäaikaista ehkäisyä tarvitseville naisille, joille minipilleritkin kävisivät. Minipillereitä voidaankin usein käyttää kuukausi pari ennen implantaatin asennusta juuri soveltuvuuden varmistamiseksi.

Ehkäisyimplantaatti on hyvä vaihtoehto niille, joille yhdistelmäehkäisyvalmisteet eivät sovi niiden sisältämän estrogeenin takia. Se voidaan asentaa myös imettävälle tai keskenmenon jälkeen tai abortin yhteydessä. Terveet naiset voivat käyttää implantaattiehkäisyä vaihdevuosiin saakka.

Ehkäisyimplantaatin hormonaaliset edut, haitat ja käytön esteet ovat samat kuin muilla keltarauhashormonivalmisteilla, ks. keltarauhasvalmisteiden yleiset vaikutukset"

Vierailija
25/29 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itse reilusti ylipainoinen ja mulla on kapseli. Sen saamisessa ei ollut mitään ongelmaa ja on toiminut hyvin. Lääkäri sanoi että jos painaa yli 75 kiloa niin voi olla että se ehkäisyteho ei riitä ihan loppuun saakka (eli 3v, noitahan on sekä kolmen että viiden vuoden kapseleita ja mulla on kolmen vuoden kapseli).

Kannattaa kysellä tästä tietoa! Ja pakko sanoa että ootpa saanut todella törkeitä kommentteja, älä välitä niistä! 

Vierailija
26/29 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäskö vaan vaihtaa gynekologia? En oo kyllä koskaan tollasesta kuullut. Vai onko sulla kuinka iso painoindeksi?

Vierailija
27/29 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans kapseli, nexplanon, ja bmi 41. Lääkäri sanoi, että on mahdollista että minipillerin ehkäisyteho ei riitä, koska ylipainoisilla usein nopeampi aineenvaihdunta. Kapselista erittyy hormonia koko ajan pieniä määriä.

Sovittiin, että ylipainon takia vaihdetaan kapseli uuteen 2v jälkeen normaalin 3v sijaan, jos haluan olla varma ehkäisytehosta. Sanoi että saattaa toimia sen kolmekin vuotta, mutta kaksi nyt ainakin.

Vierailija
28/29 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö pillereiden ehkäisytehokin heikkene, jos käyttäjä on ylipainoinen? Joskus olen kuullut jostain 80 kilon painorajasta, mutta tiedä sitten.

Niinpä, niiden hormonimäärä ei välttämättä riitä oikein ison ihmisten hormonitoiminnan kontrollointiin.

Itselläni kun lihoin eron jälkeen, alkoi yhtäkkiä tulla välivuotoja kesken laatan pillereistä joita olin käyttänyt ongelmitta vuosia. Kun menin gynelle, hän totesi ongelman johtuvan painon nousustani - niin matalahormoninen pilleri ei riitä kokoiselleni, ja todennäköisesti ehkäisytehokin on merkittävästi heikentynyt. Siihen aikaan sain sitten vielä vaan korkeahormonisemmat "vanhan ajan" pillerit, nyt sitten näköjään ei anneta mitään.

Vierailija
29/29 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä pakko kommentoida: Olen 22 v, verenpaine normaali, painoindeksin mukaan 13 kg ylipainoa (lievä ylipainoa). Menin opiskelijagynelle hakemaan pillereitä ekaa kertaa, ja mulle sanottiin, etten saa jos en laihduta paria kiloa, ja silloinkin painoa tulee tarkkailla. Pyydettiin tulemaan uusiksi 3 kk päästä tai harkitsemaan kierukkaa. 

Toivon, että kaikki, jotka ovat kirjoittaneet epäasiallisia kommentteja tähän ketjuun tuntisivat piston sydämessään, sillä moni nainen on kokenut saman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi