Liian lihava käyttääkseen raskaudenehkäisyä
Hei!
Mitäs muut olette tehneet, joilta evätty ehkäisy BMI:n vuoksi?
Kierukka ei sovi, kondomeihin en luota. Sterilisaatio ainoa vaihtoehto? 3 kk pillerit sain, siihen mennessä pitää joko laihtua 20 kg tai olla ilman ehkäisyä.
Tiedän tiedän, olen lihava ja asialle teen koko ajan jotain..
20 vuotta käyttänyt cerazettea, eikä verenpaineongelmia. Tämän vuoden alusta tullut uusi ohje, ettei lihaville enää määrätä pillereitä.. Tuli aika puskista..
Kommentit (29)
Et sä tarvii ehkäisyä, läskit ei nimittäin raskaudu kovin helpolla, liika läski estää sen (hormoonit ei toimi normaalisti).
Kortsu tai naisten kortsu + pessaari (jos niitä jostain saa, netistä varmaan?) + spermisidi.
Tuon pitäisi olla aika luetettava setti.
Siis eikö pillereiden ehkäisytehokin heikkene, jos käyttäjä on ylipainoinen? Joskus olen kuullut jostain 80 kilon painorajasta, mutta tiedä sitten.
Mites se Ladycomp? Vaikka kortsun kanssa niin sitten pitäisi olla "tuplaehkäisy"?
Syökää perunamuusia ja tölkkilihapullia ja jälkkäriksi pizzaa ja kebabia 😀😃
Pitää syödä hyvin jotta jaksaa levätä ja juoda energiajuomia ennen seuraavaa kattausta
Luulisi tuon ylipainon itsessään toimivan ehkäisynä, kuka sellaista viitsisi pannakaan.
Oletko kysynyt kapselin rajoituksista jos sopisi sinulle paremmin?
Olen vastoin kaikkia luuloja erittäin herkkä raskautumaan. 5 kertaa raskautunut heti ensimmäisestä kierrosta.
Olen läski, mieheni ei. En vain luota kondomiin ja koska raskauden herkästi, olisin aina paniikissa..
Laihduttaa yritän kyllä koko ajan. Hirveä läskimaha en ole, joten läskikään ei estä pääsyä valitettavasti..
Kiitos kaikille asiallisista vastauksista. Poistunpa palstalta taas sitä tietoa rikkaampana, että olen lihava ja pitäisi laihduttaa, harmi etten itse sitä tajua ja herää huomenna normipainoisena..
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö pillereiden ehkäisytehokin heikkene, jos käyttäjä on ylipainoinen? Joskus olen kuullut jostain 80 kilon painorajasta, mutta tiedä sitten.
Painoraja (ei bmi) koskee jälkiehkäisyä, joka ei välttämättä toimi naisella joka painaa tuon 80kg tai enemmän (vaikka paino olisi lihasta). E-pillerin rajoitus on bmin mukaan ja liittyy haittoihin (tulppa), ei tehoon. Kapselissa ei ainakaan viime lukemalla paino- tai bmirajaa ole.
Mikä pillereissä on BMI-raja? En oo kuullutkaan että olis tullut rajoitus painon mukaan...
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt kapselin rajoituksista jos sopisi sinulle paremmin?
Kapselissa on samat hormonit kuin yhdistelmäpillereissä, eli eivät sovi ylipainoiselle veritulppariskin vuoksi. Minipillereiden on yleensä katsottu sopivan paremmin ylipainoisille, kuten tässäkin tapauksessa, eli Cezarettea on määrätty. Mutta ilmeisesti noiden uusien veritulppatilastojen vuoksi linjausta on jyrkennetty, eli ei heru enää niitäkään.
Mietin, että wanhanajan kuparikierukka voisi kyllä mennä? Siinähän ei ole mitään hormonaalista. Sitä voisi joltain wanhan kansan gyneltä kysäistä.
🇺🇦🇮🇱
Minulla oli vastaavassa tilanteessa kuparikierukka monta vuotta ja olin siihen tyytyväinen. Nykyään en onneksi enää ole hedelmällisessä iässä enkä myöskään ylipainoinen. Tiedän, ajatus laihduttamisesta tuntuu sietämättömältä, mutta jälkeenpäin olet kiitollinen siitä että ehkäisyongelmat pakottivat sinut laihduttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Et sä tarvii ehkäisyä, läskit ei nimittäin raskaudu kovin helpolla, liika läski estää sen (hormoonit ei toimi normaalisti).
Tähänhän Av-mammat tuntuvat luottavan ja melkein joka päivä joku tilittää täällä tulleensa vahingossa raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi yleistää. Mun BMI oli ekan raskauden alkaessa 35 ja toisen 34, molemmat raskaudet alkaneet luomusti ja nopeasti. Molemmat raskaudet olleet helppoja. Ja olen saanut ihan normaalisti myös hormonaalisen ehkäisyn, gyne ainoastaan sanoi että jos on yli 35v ja kärsii migreenistä niin yhdistelmäehkäisyä ei enää suositella. Kyllä ne läskitkin voi helposti raskautua. Myös mun siskolla on reippaasti ylipainoa ja pamahti paksuksi ekasta yrityskierrosta.
Laparoskopiassa tehty sterilisaatio voi olla iso riski lihavalle, nukutus nääs. Eikä näkyvyys ole tähystyksessä parhaimpia kun on läskiä peittämässä. Ehkä essure sitten?
ps. miksi et laihduta?